166 vakionopeudensäätimen asennus
Valvoja: Moderators
166 vakionopeudensäätimen asennus
Nyt tuli koko viikonloppu touhuttua Alfojen kanssa. Yhtenä juttuna oli vakionopeudensäätimen asennus tuohon 166 2,5 V6:een. Pitkään haki sitä sopivaa inspiraatiota ennen kuin homman sai tehtyä. Osa olikin autotallin hyllyllä 6kk odottamassa
Puhutaan siis alkuperäisen säätimen asennuksesta, erittäin helppo ja nopea homma. 30min menee asennukseen aikaa. Lähtökohtana on tietenkin se, että auton on oltava "sähköisellä kaasuvaijerilla" (eli ECU ohjattu kaasuläppä). 2.0 TS koneiset vaativatkin sitten niitä tarvikkeena valmistettavia kamppeita.
Vaiheet:
-vakionopeudensäätimellä varustetun viiksipaketin osto esim. Muukkoselta (hinta jotain 200e-250e)
-autosta akkukenkä vähintään 15min irti, itsellä koko yön autotallissa ennen asennusta kenkä irti (tätä aikaa en laskenut tämä projektin läpiviemiseen mukaan)
-penkki taka-asentoon (ihan varmuuden vuoksi, jos vaikka saakin jostain sen oikosulun aikaiseksi...)
-ratin takaa kolme torx kantaista pulttia auki (ovat ratin sisällä, ei näy päällepäin)
-airbagin pois paikaltaan, takaa liitin irti ja airbag varovasti penkille odottamaan
-ohjauspylväästä viisi kuusikoloruuvia auki ja muovisuojukset pois
-ratin mutteri auki ja ulosvetäjällä ratti pois paikaltaan (ratissa kaksi M8 kierrettä joihin saa pultit ulosvetäjää varten) ((tussilla merkit rattiin ja akseliin, että tulee samalla paikalle takaisin))
-ratti jalkatilaan, kellojousesta lähtevää liitintä ei tarvitse avata, johto on niin pitkä että riittää ratin siirtämiseen jalkatilaan
-viiksipaketista kaksi kuusiokoloruuvia ja liittimet irti ja paketti pois paikaltaan
-uusi vakionopeudensäätimellä varustettu viiksipaketti paikalleen (se vakionopeudensäätimen liitin on teipattu ohjauspylvään vasempaan reunaan muiden johtojen yhteyteen
-osat vastakkaisessa järjestyksessä takaisin paikalleen
-kovaa ajoa, säädin on heti valmis käytettäväksi, ei tarvitse käyttää testerissä yms.
Niin ja tässä operaatiossa poistui se inhottava vilkun heikko palautuminenkin, kun tuli kokonaan uusi viiksipaketti vanhan tilalle.
TÄMÄ EI OLE TYÖOHJE! OMALLA VASTUULLA, JOS OPERAATIOTA LÄHTEE TEKEMÄÄN. AIRBAG ON RÄJÄHDYSAINETTA SISÄLTÄVÄ OSA!
Puhutaan siis alkuperäisen säätimen asennuksesta, erittäin helppo ja nopea homma. 30min menee asennukseen aikaa. Lähtökohtana on tietenkin se, että auton on oltava "sähköisellä kaasuvaijerilla" (eli ECU ohjattu kaasuläppä). 2.0 TS koneiset vaativatkin sitten niitä tarvikkeena valmistettavia kamppeita.
Vaiheet:
-vakionopeudensäätimellä varustetun viiksipaketin osto esim. Muukkoselta (hinta jotain 200e-250e)
-autosta akkukenkä vähintään 15min irti, itsellä koko yön autotallissa ennen asennusta kenkä irti (tätä aikaa en laskenut tämä projektin läpiviemiseen mukaan)
-penkki taka-asentoon (ihan varmuuden vuoksi, jos vaikka saakin jostain sen oikosulun aikaiseksi...)
-ratin takaa kolme torx kantaista pulttia auki (ovat ratin sisällä, ei näy päällepäin)
-airbagin pois paikaltaan, takaa liitin irti ja airbag varovasti penkille odottamaan
-ohjauspylväästä viisi kuusikoloruuvia auki ja muovisuojukset pois
-ratin mutteri auki ja ulosvetäjällä ratti pois paikaltaan (ratissa kaksi M8 kierrettä joihin saa pultit ulosvetäjää varten) ((tussilla merkit rattiin ja akseliin, että tulee samalla paikalle takaisin))
-ratti jalkatilaan, kellojousesta lähtevää liitintä ei tarvitse avata, johto on niin pitkä että riittää ratin siirtämiseen jalkatilaan
-viiksipaketista kaksi kuusiokoloruuvia ja liittimet irti ja paketti pois paikaltaan
-uusi vakionopeudensäätimellä varustettu viiksipaketti paikalleen (se vakionopeudensäätimen liitin on teipattu ohjauspylvään vasempaan reunaan muiden johtojen yhteyteen
-osat vastakkaisessa järjestyksessä takaisin paikalleen
-kovaa ajoa, säädin on heti valmis käytettäväksi, ei tarvitse käyttää testerissä yms.
Niin ja tässä operaatiossa poistui se inhottava vilkun heikko palautuminenkin, kun tuli kokonaan uusi viiksipaketti vanhan tilalle.
TÄMÄ EI OLE TYÖOHJE! OMALLA VASTUULLA, JOS OPERAATIOTA LÄHTEE TEKEMÄÄN. AIRBAG ON RÄJÄHDYSAINETTA SISÄLTÄVÄ OSA!
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
tuli aloiteltua asennusta vakkarille 2.4JTD 166:lle, tässäpä ei näköjään ole liitintä valmiina tuolla ohjauspylväässä, eli osoittautui vähän hankalammaksi kuin ajattelin.
Onko kenelläkään kytkentäkaaviota tuolle viikselle '02-malliseen, 140hp JTD:hen? Ei ole sama kuin 136 heppasen version kun on eri ECU...
Onko kenelläkään kytkentäkaaviota tuolle viikselle '02-malliseen, 140hp JTD:hen? Ei ole sama kuin 136 heppasen version kun on eri ECU...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Oletko 100% varma että tuo 75€ on todellakin 166:en vilkun ja pyyhkijän viiksipaketti? Hinta kuulostaa enemmänkin 156:en pelkän vakionopeudensäätimen lisäviiksen hinnalta, joka ei kuitenkaan sovi 166:een...pjotrthegreat kirjoitti:Aika edukas tuo Muukkonen
Kysyin just viime viikolla mitä maksaa pelkkä vilkun viiksi 166:seen
Alfa Romeoon briteistä tilattuna, firma oli joku Autolusso.
60£ eli jotain 75€ olis maksanu...
Kyseessä oli siis vilkunviiksi cruisella, tiedä sitten mitä
siihen sinun pakettiin kuului...
Cheer up, the worst is yet to come.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
En käy väittämään isommin. Pyysin tarjous kyllä 1999 vuosimallin 166:seen.Tekijä kirjoitti:Oletko 100% varma että tuo 75€ on todellakin 166:en vilkun ja pyyhkijän viiksipaketti? Hinta kuulostaa enemmänkin 156:en pelkän vakionopeudensäätimen lisäviiksen hinnalta, joka ei kuitenkaan sovi 166:een...pjotrthegreat kirjoitti:Aika edukas tuo Muukkonen
Kysyin just viime viikolla mitä maksaa pelkkä vilkun viiksi 166:seen
Alfa Romeoon briteistä tilattuna, firma oli joku Autolusso.
60£ eli jotain 75€ olis maksanu...
Kyseessä oli siis vilkunviiksi cruisella, tiedä sitten mitä
siihen sinun pakettiin kuului...
Voihan se olla että tarjoaja urpoili.
Väittivät kyllä muuten jossain tuolla brittien alfa-forumilla
että kaikki 166:set olisivat "sähköjohtokaasulla".
Mutta kyllä se siltä näytti että kun äsken kävin kokeilemassa kaasun polkemista ja konepelti oli auki että jokin siellä liikahteli pellin alla vaikka
auto ei käynnissä ollut....
tuossa se brittien ketju:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164 ... ntrol.html tuolta loppupäästä löytyy niitä kytkentäkaavioitakin. (näkyy ainakin jäsenille, jäsenyys ilmaista)
Hinta kuulostaa siltä, että tarjoaja luuli 156:n lisäviiksen käyvän tuohon 166:en myös. Ei käy. Pitää olla kokonaan toinen viiksipaketti, jossa vilkun viiksessä on vakionopeussäätimen painikkeet.pjotrthegreat kirjoitti: En käy väittämään isommin. Pyysin tarjous kyllä 1999 vuosimallin 166:seen.
Voihan se olla että tarjoaja urpoili.
Epäilen, että ainakin ekat 2.0 TS koneiset 166:et olisivat vaijerikaasulla (1999 tienoilla), mutta toki varmuutta ei ole. Vaijerikaasulle ei (mun tietääkseni) saa muuta kuin tarvikeosana myytävän harakirisäätimen jossa sähkömoottoria vaijeille yms.pjotrthegreat kirjoitti: Väittivät kyllä muuten jossain tuolla brittien alfa-forumilla
että kaikki 166:set olisivat "sähköjohtokaasulla".
Toisaalta myöskäään ensimmäiset sähköisellä kaasupolkimella varustetut 156:et eivät pitäneet sisällään tuota "piilotettua" liitintä. Eli niihin ei vakionopeudensäädintä ihan tuosta vaan asennettu. Itsellä ollut kaksi tällaista 156:sta, joten varsin tavallista se näyttää olleen.
Cheer up, the worst is yet to come.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Itselleni vastaten, kyrkiksiä löytyi parikin mutta kumpikaan ei oikein täsmää...alfa 156 v6 kirjoitti:tuli aloiteltua asennusta vakkarille 2.4JTD 166:lle, tässäpä ei näköjään ole liitintä valmiina tuolla ohjauspylväässä, eli osoittautui vähän hankalammaksi kuin ajattelin.
Onko kenelläkään kytkentäkaaviota tuolle viikselle '02-malliseen, 140hp JTD:hen? Ei ole sama kuin 136 heppasen version kun on eri ECU...
vinkkejä kumpaa kannattaa ensin kokeilla
- Liitteet
-
- kytkis_2.JPG
- (35.34 KiB) Tiedosto ladattu 1442 kertaa
-
- kytkis.JPG
- (33.09 KiB) Tiedosto ladattu 1442 kertaa
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu