Tyhjäkäynti kuumanakin 2000rpm *ratkaistu*
Valvoja: Moderators
Tyhjäkäynti kuumanakin 2000rpm *ratkaistu*
Olen asennoitunut jo siihen, että kun moottorinohjaukseen tulee vikaa, niin auto ei tahdo pysyä käynnissä. Nyt kuitenkin tässä viimeisimmässä hankinnassa (156 1.6TS) on tyhjäkäynti niin kuumana kuin kylmänäkin siinä 2000rpm tienoilla. Eikä laske missään tilanteessa alle 1500rpm. Päästettäessä kaasupoljin ylös, tyhjäkäynti "soutaa" siinä 1750-2250rpm välillä, tasaantuakseen lopulta siihen 2000rpm kohdalle. Ihan kuten 2.0TS:n tekee, mutta tässä vaan korotetulla kierrosluvulla. Sitähän voisi positiivisesti ajatella, ettei tuo ainakaan sitten sammahtele. Ei todellakaan, mutta kun katsastusmies vaan vaatii hieman pienempiä lukemia, että voisi hyväksyä. Onko siis kellekkään tullut vastaavaa ilmiötä eteen? Hakutoiminnolla ei ainakaa silmääni osunut oikein mitään siihen suuntaan viittaavaa. Auton kulku muuten on ihan ok; vetää punarajalle asti ongelmitta (ei siis suoraan viittaa ILMIvikaan). Se kulkemisessa on erona 2.0TS:ään, että tasakaasulla ajettaessa nykii. Eli kun tie muuttu loivaksi alamäeksi, tuntee voimakkaan nykäyksen kun auto alkaa kulkemaan moottorijarrutuksella, vaikka pitäisi jalan kaasulla täysin samassa asennossa. Ja jos tie on sopivasti tasainen, niin on kuin hitusen olisi kengurubensaa tankissa.
Katsatuksessa mitatut päästöt (yli 2000rpm) ovat CO=0%, HC=63ppm, Lambda=1,35, O2=5,65% eli laihalla tuntuu olevan. Pakoputken jousto-osan kohdalla on kyllä alkavaa repeämistä havaittavissa, joten osasyy tuohon happipitoisuuteen voi tulla sieltäkin.
Putsailin kaasuläppää, muttei siinä oikein mitään erikoista ollut. Vain hieman likainen, kuten olettaa saattaa. Lepoasennossa läppä oli täysin kiinni, eikä kaasuvaijeri ollut vedossa. Yhtään "kylmälimaakaan" ei ollut imuputkessa, joka sitä läppää voisi jumittaa. ECU:n resetoinninkin tein, mutta tuloksetta. ECU:n ja tyhjäkäyntimoottorin liitttimet kävin läpi, muttei niissäkään näkynyt mitään.
Sitä tyhjäkäyntimoottoria voisi tietenkin veikkailla. Tai moottorin lämpötila-anturi voisi olla kaputt ->saisi auton luulemaa että on kone kylmä. Kokemuksi/vinkkejä kellään? Harmi kun ei vieläkään ole tullut hommattua sitä OBD-piuhaa, niin voisi katsoa mahdollisia vikakoodeja. Imuvuodon luulisi tekevän korotettujen kierrosten lisäksi voimakasta vaihtelua siihen tyhjäkäyntiin. Tämä kun käy todella tasaisesti, mutta vaan liian kovaa...
Katsatuksessa mitatut päästöt (yli 2000rpm) ovat CO=0%, HC=63ppm, Lambda=1,35, O2=5,65% eli laihalla tuntuu olevan. Pakoputken jousto-osan kohdalla on kyllä alkavaa repeämistä havaittavissa, joten osasyy tuohon happipitoisuuteen voi tulla sieltäkin.
Putsailin kaasuläppää, muttei siinä oikein mitään erikoista ollut. Vain hieman likainen, kuten olettaa saattaa. Lepoasennossa läppä oli täysin kiinni, eikä kaasuvaijeri ollut vedossa. Yhtään "kylmälimaakaan" ei ollut imuputkessa, joka sitä läppää voisi jumittaa. ECU:n resetoinninkin tein, mutta tuloksetta. ECU:n ja tyhjäkäyntimoottorin liitttimet kävin läpi, muttei niissäkään näkynyt mitään.
Sitä tyhjäkäyntimoottoria voisi tietenkin veikkailla. Tai moottorin lämpötila-anturi voisi olla kaputt ->saisi auton luulemaa että on kone kylmä. Kokemuksi/vinkkejä kellään? Harmi kun ei vieläkään ole tullut hommattua sitä OBD-piuhaa, niin voisi katsoa mahdollisia vikakoodeja. Imuvuodon luulisi tekevän korotettujen kierrosten lisäksi voimakasta vaihtelua siihen tyhjäkäyntiin. Tämä kun käy todella tasaisesti, mutta vaan liian kovaa...
Viimeksi muokannut Tekijä, 07 Touko 2007, 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Samaa mieltä eli jos ecu luulee että moottori on kylmä niin ymmärtääkseni myös tällöin tulee lisärikastus käyttöön. pisti silmään että lambda arvo oli 1.35 ja sallittu siis 0.97-1.03. tietenkin ilmavuoto voisi mahdollisesti aiheuttaa korkean tyhjäkäynnin. Tyhjäkäyntimosahan sitä erityisesti säätää. Mietin vain voisiko vika olla kuitenkin lambdassa,koska kun käy laihalla saattaisi aiheuttaa nykymistä. ja toisaalta tyhjäkäynnin seilaus voisi toisaalta sopia kuvaan jos lambda on hidastunut ja seoksen muuttumisen huomaa jo kiekkamittaristakin.sit olisi vielä sellainen mielessä että meneekö kaasuläppä varmasti kiinni? onko sitä roplattu, koska jos se on päässyt kääntymään niin vaikka läppä lepää nolla-asennossa,voisi kaasuläpän asentotunnistin lukea sen olevan hieman auki.uskoisin että siinä on oltava säätö.äkkisältään ei muuta keksi.
No tulipahan vietettyä kerrankin ilta sitten ihka oikealla TI-hallilla (kun pian saisikin sen nosturilla varustetun oman tallin). Saapuessani siihen Nesteen kassalle paikkaa kyselemään, nuori kassaneiti katsoi autoa pihalla ja totesi: "Sullahan on Alfa!". Pakko oli vastaa, että oikeastaan kolme, joista pian kaksi on tuolla hallissa. Hän oli sitä mieltä, että minulla on tyylitajua. En tiedä mitä sillä tarkoitti, koska ainakin sillä hetkellä tuntui, ettei ole kovin korkealentoista viettää maanantai-iltaa maksullisessa TI-hallissa. No, makunsa kullakin! Asiaan...
Eli autoa tutkittiin hieman tarkemmin myös altapäin. Ovat pärnäset p...eleet olleet asialla, vaikka on Delta-Auton leimoja huoltokirja täynnä! Ensimmäisenä silmiin pistään laturin hihnan suoja, joka pilkistään koneen takaa nojaamasta rintapeltiin. Ilmeisesti ollut urakkapalkkaa tarjolla.
Selkeästi katti on uusi. Varmaankin noin vuoden vanha, korroosiosta päätellen. Lambda oli myös vaihdettu uuteen, ilmeisesti alkuperäiseen, koska abikoliittimiä ei ollut näkyvissä. Ja se pakoputken jousto-osa todellakin veteli viimeisiä. Eli näistä merkeistä päätellen jollakin edellisistä omistajista on ollut haasteita pakokaasujärjestelmän kanssa.
Löysin keskustelun tyhjäkäyntiongelmista alfa156.netistä. Siinä ratkaisuna oli se imusarjaan tulevan kampikammion huohotuksen venttiilin vika. Kokeilimme poistaa tuon venttiilin, ja sulkea suoraan sen kanavan, mutta tuloksetta. Eli tyhjäkäynti edelleen korkealla vaikka kanava tukossa.
Sitten lambdan liitin irti. Ei mitään vaikutusta käyntiin. Eli voi kaiketi vetää johtopäätöksen, että siinähän vika. Niin, mutta miksi se lambda on jo vaihdettu ainakin kerran, ja taas on rikki? Ottamalla ILMIn piuhan irti, saa ruiskun merkkivalon palamaan ja tyhjäkäynnin selkeästi vaikeutumaan, joten siellä ainakin vielä on jotain henkeä. Muistan vaan lukeneeni keskustelua, jossa viallinen ILMI rikkoi lambdoja useammankin. Mutta eikö viallinen ILMI aikaansaisi vedon loppumisen 5000rpm:n yläpuolella? Tätä ilmiötä nimittäin ei ole havaittavissa.
Siihen rumbaan en lähde, että ostan tasaisin väliajoin uuden alkuperäisen lambdan ja toivon että se kestäisi vähän pidempään kuin edellinen. Pakko on löytyä vika, miksi se lambda menee (on mennyt) rikki.. Mitenkäs ne Motonetin tarvikelambdat, onko mitään järkeä?
Mukana olleet työkalut eivät riittäneet läppärungon irroittamiseen, joten tyhjäkäyntimoottorin tarkempaa tutkailua ei ollut mahdollista totetuttaa. Miten muuten sen kanssa on, Motonet nimittäin tuntee luettelossaan 156:lle (1,6) Boschin kaasuläppäsäätimen (numerolla 28-1400). Onko se kyseinen osa juuri tuo tyhjäkäyntimoottori, vaiko vain sellainen pelkkä pieni asentotunnistin? Se halvempi vaihtoehto (numerolla 28-1416) jota myös tarjoaa ko. autoon ainakin mielestäni on vain sellainen pieni asentotunnistin.
Eli autoa tutkittiin hieman tarkemmin myös altapäin. Ovat pärnäset p...eleet olleet asialla, vaikka on Delta-Auton leimoja huoltokirja täynnä! Ensimmäisenä silmiin pistään laturin hihnan suoja, joka pilkistään koneen takaa nojaamasta rintapeltiin. Ilmeisesti ollut urakkapalkkaa tarjolla.
Selkeästi katti on uusi. Varmaankin noin vuoden vanha, korroosiosta päätellen. Lambda oli myös vaihdettu uuteen, ilmeisesti alkuperäiseen, koska abikoliittimiä ei ollut näkyvissä. Ja se pakoputken jousto-osa todellakin veteli viimeisiä. Eli näistä merkeistä päätellen jollakin edellisistä omistajista on ollut haasteita pakokaasujärjestelmän kanssa.
Löysin keskustelun tyhjäkäyntiongelmista alfa156.netistä. Siinä ratkaisuna oli se imusarjaan tulevan kampikammion huohotuksen venttiilin vika. Kokeilimme poistaa tuon venttiilin, ja sulkea suoraan sen kanavan, mutta tuloksetta. Eli tyhjäkäynti edelleen korkealla vaikka kanava tukossa.
Sitten lambdan liitin irti. Ei mitään vaikutusta käyntiin. Eli voi kaiketi vetää johtopäätöksen, että siinähän vika. Niin, mutta miksi se lambda on jo vaihdettu ainakin kerran, ja taas on rikki? Ottamalla ILMIn piuhan irti, saa ruiskun merkkivalon palamaan ja tyhjäkäynnin selkeästi vaikeutumaan, joten siellä ainakin vielä on jotain henkeä. Muistan vaan lukeneeni keskustelua, jossa viallinen ILMI rikkoi lambdoja useammankin. Mutta eikö viallinen ILMI aikaansaisi vedon loppumisen 5000rpm:n yläpuolella? Tätä ilmiötä nimittäin ei ole havaittavissa.
Siihen rumbaan en lähde, että ostan tasaisin väliajoin uuden alkuperäisen lambdan ja toivon että se kestäisi vähän pidempään kuin edellinen. Pakko on löytyä vika, miksi se lambda menee (on mennyt) rikki.. Mitenkäs ne Motonetin tarvikelambdat, onko mitään järkeä?
Mukana olleet työkalut eivät riittäneet läppärungon irroittamiseen, joten tyhjäkäyntimoottorin tarkempaa tutkailua ei ollut mahdollista totetuttaa. Miten muuten sen kanssa on, Motonet nimittäin tuntee luettelossaan 156:lle (1,6) Boschin kaasuläppäsäätimen (numerolla 28-1400). Onko se kyseinen osa juuri tuo tyhjäkäyntimoottori, vaiko vain sellainen pelkkä pieni asentotunnistin? Se halvempi vaihtoehto (numerolla 28-1416) jota myös tarjoaa ko. autoon ainakin mielestäni on vain sellainen pieni asentotunnistin.
Vaikea uskoa että vika olisi säätimessä koska tiedothan se saa muualta eli siinähän on sähkömoottori joka kääntää läppää kun kone on kylmä. Oletko mitannut lämpöanturin, on termarin vieressä? Ja tuo säädinhän on vastapuolella imuputkea kuin kaasuvaijeri, siitä näet minkälainen se on.
Puhalsiko haitaripakoputken läpi ilmaa, jos niin se olisi ainakin hyvä korjata ennen muita toimenpiteitä??
Puhalsiko haitaripakoputken läpi ilmaa, jos niin se olisi ainakin hyvä korjata ennen muita toimenpiteitä??
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ainakin 1.8:n kaasuläppää kääntelevässä mutikassa on jotain mystiikkaa, se nimittäin pitää vaihdon jälkeen "opettaa" testerissä. Omassani tyhjäkäynti jäi mokkulan vaihdon jälkeen johonkin parintuhannen rundin huitteille, kannattaisi varmaan Tekijänkin tapauksessa ensin koittaa opettaa sille rajat uudestaan.
- Epäkelpokeräilijä -
Sen huomion autosta tein, että jäähdytysnesteen lämpötilan kohotessa 90 asteen yläpuolelle, ei tyhjäkäynti tasaannu ollenkaan. Se soutaa 1750-2100rpm välillä. Nyt kuitenkin meni leima hieman pitkäksi (ollutkin ajokiellossa jo 6kk , ei ollut edellinen omistaja hereillä), eli taitaa jäädä kevääseen tuon 1.6TS:n haasteet... Sitä odotellessa voi kuitenkin suunnitella mitä kaikkea kannattaa/voisi korjata, eli:
-Mistä löytyy (löytyykö) vastusarvoja/jännitevälejä noille sähkökomponentelle kuten ILMI, lambda, lämpöanturit, asentotunnistimet? Onko korjausCD:llä?
-Miten tuo kaasuläpän opetus tapahtuu, AlfaDiagin kanssako?
-Onko kellään vinkkejä, mistä saisi edullisesti oskilloskooppin ja pakokaasuanalysaattorin? Näköjään ainakin oskilloskooppia on saavissa myös USB-mallisena (eli pelkkä anturi USB-porttiin ja softa koneelle), onko kokemuksia?
Onko kukaan vielä tehnyt galluppia siitä, onko ILMI-vioilla ja öljyttävillä vapaavirtaussuodattimilla syy-yhteyttä? En ehtinyt tuosta yksilöstä putsaria vielä tarkastamaan, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että öljyttävällä ilmanputsarilla ja ILMIvioilla saataa olla jotakin tekemistä keskenään...
-Mistä löytyy (löytyykö) vastusarvoja/jännitevälejä noille sähkökomponentelle kuten ILMI, lambda, lämpöanturit, asentotunnistimet? Onko korjausCD:llä?
-Miten tuo kaasuläpän opetus tapahtuu, AlfaDiagin kanssako?
-Onko kellään vinkkejä, mistä saisi edullisesti oskilloskooppin ja pakokaasuanalysaattorin? Näköjään ainakin oskilloskooppia on saavissa myös USB-mallisena (eli pelkkä anturi USB-porttiin ja softa koneelle), onko kokemuksia?
Onko kukaan vielä tehnyt galluppia siitä, onko ILMI-vioilla ja öljyttävillä vapaavirtaussuodattimilla syy-yhteyttä? En ehtinyt tuosta yksilöstä putsaria vielä tarkastamaan, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että öljyttävällä ilmanputsarilla ja ILMIvioilla saataa olla jotakin tekemistä keskenään...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
AlfaDiagista en tiedä mutta ainakaan käytössä olleella TSdiagilla sitä ei pystynyt tekemään, pelkkä moottorinohjauksen opittujen parametrien nollaus ei riittänyt. Kiikutin kärryn paikalliseen Bosch-huoltoon, oli ilmeisesti markan juttu.Tekijä kirjoitti:-Miten tuo kaasuläpän opetus tapahtuu, AlfaDiagin kanssako?
GTVV6.comissa olivat kovasti sitä mieltä että noilla on syy-yhteys. Ja varmaan onkin ainakin siinä vaiheessa jos kartiota öljytään reilummin, jolloin ylimääräinen öljy kulkeutuu ILMIin.Onko kukaan vielä tehnyt galluppia siitä, onko ILMI-vioilla ja öljyttävillä vapaavirtaussuodattimilla syy-yhteyttä?
- Epäkelpokeräilijä -
En nyt ala varmana tietona mitään kertomaan mutta mulla on tuossa vanhuksessa K&N:n öljyttävä ilmanputsari, eikä se mitään ongelmia ole aiheuttanut, tosin siihen putsariin käytettävä öljymääräkin on ihan minimaalinen, muistaakseni noin 50 ml.Tekijä kirjoitti:Onko kukaan vielä tehnyt galluppia siitä, onko ILMI-vioilla ja öljyttävillä vapaavirtaussuodattimilla syy-yhteyttä? En ehtinyt tuosta yksilöstä putsaria vielä tarkastamaan, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että öljyttävällä ilmanputsarilla ja ILMIvioilla saataa olla jotakin tekemistä keskenään...
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^ 164 12v QV:ssa ei ole ilmamassamittaria vaan läppään ja potentiometriin perustuva ilmamäärämittari, joka ei ole yhtä arka öljylle ja muulle töhnälle.
Ne öljytyt filsut voivat aiheuttaa murheita lähinnä kuumalanka- tai kuumafilmityyppisissä mittareilla, jotka perustuvat ilmavirran jäähdyttävään vaikutukseen. Öljy ja muu sköndä toimii eristeenä tuntonöllin päällä ja mittaustulos alkaa heittää.
Ne öljytyt filsut voivat aiheuttaa murheita lähinnä kuumalanka- tai kuumafilmityyppisissä mittareilla, jotka perustuvat ilmavirran jäähdyttävään vaikutukseen. Öljy ja muu sköndä toimii eristeenä tuntonöllin päällä ja mittaustulos alkaa heittää.
- Epäkelpokeräilijä -
Tuo nyt ainakin ensimmäisenä täytyy saada kuntoon, jäännöshappi pitosuus on järkyn suuri kattikoneeksi, arvot näyttää laihalta sen vuoksi vaikkei todellisuudessa niin ole...lambda koittaa korjata minkä pystyy, rikastaa ja siinä sivussa korottaa joutokäyntiä, luulisin, varsinkin jos vuotokohta putkessa on ennen lambdaa...Pakoputken jousto-osan kohdalla on kyllä alkavaa repeämistä havaittavissa, joten osasyy tuohon happipitoisuuteen voi tulla sieltäkin.
Sen jälkeen mittaamalla tarkastaa lambdan toiminta tarkasti että todella toimii...
On tapauksia joissa takuu-aikana autoon jossa on ilmamassa mittari, on asennettu konna-filtteri, se/sen öljy/läpipäässyt pöly on rikkonut ilmin joka ei luonnollisesti ole mennyt takuuseen...
Selvä, taas viisastuin vähän Kiitos oikaisusta, meinaa välillä unohtua että muunlaisiakin laitteita on.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:^ 164 12v QV:ssa ei ole ilmamassamittaria vaan läppään ja potentiometriin perustuva ilmamäärämittari, joka ei ole yhtä arka öljylle ja muulle töhnälle.
Ne öljytyt filsut voivat aiheuttaa murheita lähinnä kuumalanka- tai kuumafilmityyppisissä mittareilla, jotka perustuvat ilmavirran jäähdyttävään vaikutukseen. Öljy ja muu sköndä toimii eristeenä tuntonöllin päällä ja mittaustulos alkaa heittää.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Vihdoinkin! Ongelma on ratkaistu!
Sain lopultakin, pitkällisen yrittämisen jälkeen yhteyden tietokoneella auton ECUun (juttua siitä taistelusta toisessa viestiketjussa). Softana AlfaDiag 2.0.0 ja OBD adapterina JariPetterin piuha.
Käyntihäiriö poistui, kun nollasin kaasuläpän AlfaDiagin avulla. Nyt käy tasaisesti tyhjäkäyntiä normaalilla nopeudella. Se pelkkä "kaasuläpän nollaus ilman tietokonetta" -proseduuri ei auttanut tässä tapauksessa mitään. On siis ilmeisestikin "kevyempi" nollaus kuin tämä softan avulla tehty.
Ja tuli kokeiltua sitten vielä pitää akkukenkä 12h irti autosta nollauksen jälkeen. Edelleen toimi kunnolla, eli ei kadottanut tuota oppimaansa uutta nollakohtaa...
Sain lopultakin, pitkällisen yrittämisen jälkeen yhteyden tietokoneella auton ECUun (juttua siitä taistelusta toisessa viestiketjussa). Softana AlfaDiag 2.0.0 ja OBD adapterina JariPetterin piuha.
Käyntihäiriö poistui, kun nollasin kaasuläpän AlfaDiagin avulla. Nyt käy tasaisesti tyhjäkäyntiä normaalilla nopeudella. Se pelkkä "kaasuläpän nollaus ilman tietokonetta" -proseduuri ei auttanut tässä tapauksessa mitään. On siis ilmeisestikin "kevyempi" nollaus kuin tämä softan avulla tehty.
Ja tuli kokeiltua sitten vielä pitää akkukenkä 12h irti autosta nollauksen jälkeen. Edelleen toimi kunnolla, eli ei kadottanut tuota oppimaansa uutta nollakohtaa...