Tarvitsen raadin tuomion käytetystä Alfasta
Valvoja: Moderators
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Tarvitsen raadin tuomion käytetystä Alfasta
Kävin tänään pikapikaa Hesan reissulla vilkaisemassa yhtä -03:sta 156 V6:tta. Kotimatkalla pohdiskellessani autoa, ja sitä miksi se edelleen jäi liikkeeseen, heräsi ajatus tällaisen ketjun aloittamisesta. Ideana on, että kokeneemmat alfistit ja muut rasvanäpit antavat vinkkejä auton kunnosta nöösialfisteille, kuten itselleni. Yhdestä ketjusta voisi olla helpompi tulevaisuudessa löytää etsimänsä, kuin etsimällä "muutamia" topikkeja pitkin foorumia. Modet luonnollisesti voivat torpata halutessaan koko ajatuksen, tai sitten muokata esim. otsikkoa selkeämpään muotoon. Ja jos jostakin tuntuu turhauttavalta kirjoittaa kokemuksiaan uudelleen, voi vastaukset ainakin omasta puolestani linkittää vanhoihin topikkeihin.
Mutta asiaan ja kysymyksiin. Kyseessä siis em suomi-156 jolla on ajettu 120tkm ja rapiat.
Auto on huoltokirjan mukaan huollettu säännöllisesti DA:ssa jonka lisäksi autosta löytyi joidenkin huoltojen tarkastuslomakkeet. Yhdessäkään huoltokirjan sarakkeessa ei ollut deltalle tyypillistä "jakohihna vaihdettu"- leimaa, ei edes viimeisimmässä 120 tkm:n huollossa. tarkastuslomakkeestakin jäi epäselväksi oliko se vaihdettu vai ei. Eikö kaikki Deltan yksiköt käytäkkään tätä käytäntöä?
Ulkoisesti auto oli edelleen ryhdissään ja mitään kolarijälkiä ei näkynyt. Takapaksin kannessa oli yksi ikävähkö naarmu joka saattaisi häipyä myllytyksessä, peilin varret kupruilivat lupaavasti ja keula oli ruuhkasuomalaiseen tapaan varustettu runsailla kiveniskemillä. Sisusta, joka oli beigeä tekstiiliä olisi vaatinut suursiivouksen/pesun, kuten myös mattaakin mattempi kojelauta. Jokin noissa materiaaleissa muutenkin tökki. Vaikutelma oli jopa halvempi kuin omassa -98:ssa.
Ulkokuori tarkistettu, siispä siirrymme konehuoneeseen:
Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy pahasti hapettuneisiin venakopan kansiin sekä muutenkin epäsiistiin yleisilmeeseen - käyttöauto ilmiselvästi.
Lähempi tarkastelu alkoikin sitten herättää niitä todellisia kysymyksiä:
Paisuntasäiliön nestepinta oli alamerkissä ja säiliössä oli runsaasti ruskeaa sakkaa, sekä nesteen väri ei ollut enää täysin vihreää. Jos auto on huollettu säännöllisesti Deltassa, voisi kai olettaa, että mahdolliset kansipahviongelmat olisi hoidettu, tai edes jäähdytysjärjestelmä olisi joskus puhdistettu? Tähän raati saa viimeistään heittää ensimmäisen kommentin. Onko tuo ruskea sakka normaalia?
Öljyt oli koneessa ylämerkissä, mutta kun ottaa huomioon, että vaihdosta on aikaa < 2 tkm oli se mielestäni luvattoman mustaa. Lisäksi huomio kiinnittyi voimakkaasti sinistyneeseen öljytikkuun. Keittänyt kenties?
Avasin vielä öljyntäyttökorkin ja sieltä varsinainen yllätys löytyi, Sisäpinnassa oli mustaa mönjää joka sormissa tuntui kuin öljyiseltä hienolta hiekalta, mitäs tuo nyt sitten on? Metallipurua koneesta vai jotain muuta?
Muita kysymysmerkkejä en autosta löytänyt, mutta noissakin oli jo tarpeeksi. Myyjän mukaan auto on ollut heillä niin kauan, että päivät alkavat olemaan täynnä, joten edullinen kauppakin saattaisi onnistua. Sovittiinkin että teen pientä taustatutkimusta, jonka jälkeen mahdollisesti palaan paremmalla ajalla asiaan koeajon ja autotohtorikäynnin merkeissä.
Kannattaako käydä uudelleen?
Mutta asiaan ja kysymyksiin. Kyseessä siis em suomi-156 jolla on ajettu 120tkm ja rapiat.
Auto on huoltokirjan mukaan huollettu säännöllisesti DA:ssa jonka lisäksi autosta löytyi joidenkin huoltojen tarkastuslomakkeet. Yhdessäkään huoltokirjan sarakkeessa ei ollut deltalle tyypillistä "jakohihna vaihdettu"- leimaa, ei edes viimeisimmässä 120 tkm:n huollossa. tarkastuslomakkeestakin jäi epäselväksi oliko se vaihdettu vai ei. Eikö kaikki Deltan yksiköt käytäkkään tätä käytäntöä?
Ulkoisesti auto oli edelleen ryhdissään ja mitään kolarijälkiä ei näkynyt. Takapaksin kannessa oli yksi ikävähkö naarmu joka saattaisi häipyä myllytyksessä, peilin varret kupruilivat lupaavasti ja keula oli ruuhkasuomalaiseen tapaan varustettu runsailla kiveniskemillä. Sisusta, joka oli beigeä tekstiiliä olisi vaatinut suursiivouksen/pesun, kuten myös mattaakin mattempi kojelauta. Jokin noissa materiaaleissa muutenkin tökki. Vaikutelma oli jopa halvempi kuin omassa -98:ssa.
Ulkokuori tarkistettu, siispä siirrymme konehuoneeseen:
Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy pahasti hapettuneisiin venakopan kansiin sekä muutenkin epäsiistiin yleisilmeeseen - käyttöauto ilmiselvästi.
Lähempi tarkastelu alkoikin sitten herättää niitä todellisia kysymyksiä:
Paisuntasäiliön nestepinta oli alamerkissä ja säiliössä oli runsaasti ruskeaa sakkaa, sekä nesteen väri ei ollut enää täysin vihreää. Jos auto on huollettu säännöllisesti Deltassa, voisi kai olettaa, että mahdolliset kansipahviongelmat olisi hoidettu, tai edes jäähdytysjärjestelmä olisi joskus puhdistettu? Tähän raati saa viimeistään heittää ensimmäisen kommentin. Onko tuo ruskea sakka normaalia?
Öljyt oli koneessa ylämerkissä, mutta kun ottaa huomioon, että vaihdosta on aikaa < 2 tkm oli se mielestäni luvattoman mustaa. Lisäksi huomio kiinnittyi voimakkaasti sinistyneeseen öljytikkuun. Keittänyt kenties?
Avasin vielä öljyntäyttökorkin ja sieltä varsinainen yllätys löytyi, Sisäpinnassa oli mustaa mönjää joka sormissa tuntui kuin öljyiseltä hienolta hiekalta, mitäs tuo nyt sitten on? Metallipurua koneesta vai jotain muuta?
Muita kysymysmerkkejä en autosta löytänyt, mutta noissakin oli jo tarpeeksi. Myyjän mukaan auto on ollut heillä niin kauan, että päivät alkavat olemaan täynnä, joten edullinen kauppakin saattaisi onnistua. Sovittiinkin että teen pientä taustatutkimusta, jonka jälkeen mahdollisesti palaan paremmalla ajalla asiaan koeajon ja autotohtorikäynnin merkeissä.
Kannattaako käydä uudelleen?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Vaikkaen ole tekniikan ammatillainen niin sinuna tämä kerta olisi eka ja viimeinen tämän auton kanssa! Ja voin selittää miksi: Auto on aika tuore vain 4 vuotta vanha, mutta hyvin epäilytävän näköinen. Mieti hetki, autossa on näitä mystisia juttuja ja se on seissyt hyvin kauan liikessä, siihen on varmaan hyvä syy. älä osta tätä paskaa, kun se tulee olemaan loppu pelissä paljon kaliimpi. Sinuna pistäisin pään kylmään järveen ja odotelisin parempaa ja vähemmän epäilyttävää yksilöä 

Nothing beats cubic inch
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
^Huoh, paskaa, ja paskaa. Minä ymmärrän tekniikasta varmasti vielä vähemmän, mutta minun 156 2,5:ni tuota ruskeaa sakkaa ilmaantui myös auton ollessa n. nelisen vuotta vanha. Homma hoidettiin Deltassa ottaessani asian esille. Se auto ei takuulla keittänyt koskaan, eikä mitään laiminlyöty muutenkaan.
Muutenkin pitäisin auton ulkoasua erittäin siistinä, jos sanomiset rajoittuvat takapaksin naarmun, sekä keulan kiveniskemiin. Alfan laadultaan olematon maalipinta ei suurta kosketusta vaadi jälkien jättämiseen.
Ei ole myöskään uutta, että jotkut yksilöt seisovat Deltan myyntipisteissä kauan. Vaihtoautojen hinnoittelu on usein täysin hanurista - hintoja saatetaan välillä laskea, ja taas parin viikon päästä nostaa jopa alkuperäistä hintaa suuremmaksi. Myöskään netissä olevien myynti-ilmojen hinnanpäivityksiin ei näytä olevan suurtakaan kiinnostusta, joka on kyllä hieman ihmeellistä, sillä tänä päivänä jengi kartoittaa vaihtoehtoja pitkälti netissä.
Joku tekniikasta enemmän ymmärtävä saa selittää sinistyneen öljytikun, sekä hiekkaisen mustan mönjän. En kuitenkaan näistäkään huolimatta alkaisi vielä täällä huutelemaan, että unohda se paska...
Ai niin, ei olisi ensimmäisen kerta, että Delta unohtaa leimata jakohihnan vaihdetuksi, se kun sisältyy huoltoon, joka suoritetaan tietyin väliajoin (60 000, 120 000 jne). Kyllä niillä oma leimasin jakohihnan vaihdollekin on, mutta se on tainnut monessa huoltopisteessä jo kuivua käyttökelvottomaksi. D-A:n omasta tietokannasta löytyy tiedot huolloissa tehdyistä toimenpiteistä.
Muutenkin pitäisin auton ulkoasua erittäin siistinä, jos sanomiset rajoittuvat takapaksin naarmun, sekä keulan kiveniskemiin. Alfan laadultaan olematon maalipinta ei suurta kosketusta vaadi jälkien jättämiseen.
Ei ole myöskään uutta, että jotkut yksilöt seisovat Deltan myyntipisteissä kauan. Vaihtoautojen hinnoittelu on usein täysin hanurista - hintoja saatetaan välillä laskea, ja taas parin viikon päästä nostaa jopa alkuperäistä hintaa suuremmaksi. Myöskään netissä olevien myynti-ilmojen hinnanpäivityksiin ei näytä olevan suurtakaan kiinnostusta, joka on kyllä hieman ihmeellistä, sillä tänä päivänä jengi kartoittaa vaihtoehtoja pitkälti netissä.
Joku tekniikasta enemmän ymmärtävä saa selittää sinistyneen öljytikun, sekä hiekkaisen mustan mönjän. En kuitenkaan näistäkään huolimatta alkaisi vielä täällä huutelemaan, että unohda se paska...
Ai niin, ei olisi ensimmäisen kerta, että Delta unohtaa leimata jakohihnan vaihdetuksi, se kun sisältyy huoltoon, joka suoritetaan tietyin väliajoin (60 000, 120 000 jne). Kyllä niillä oma leimasin jakohihnan vaihdollekin on, mutta se on tainnut monessa huoltopisteessä jo kuivua käyttökelvottomaksi. D-A:n omasta tietokannasta löytyy tiedot huolloissa tehdyistä toimenpiteistä.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Eipä nuo nyt niin kauhealta kuulostaneet.
Jäähd. neste. Sitähän ei kaiketi vapaaehtoisesti vaihdeta missään huollossa jos ei siitä erikseen mainita, vain lisätään tarvittaessa. Joten ei mikään ihme jos se alkaa olla kulahtanutta. Varmasti korjaantunee vaihdolla ja järjestelmän huuhtelulla.
Jos auto on seissyt pitkään, ei varmaan konekaan ole käynyt aikoihin, joten en vetäisi tuosta öljytikusta vielä mitään johtopäätöksiä.
Naarmuja tulee uuteen ja vanhaan autoon, niille ei mahda mitään. Ne saa korjattua maalaamossa.
Nämä ovat seikkoja, joihin on hyvä tarttua ja hinata niillä hintaa alaspäin. Varsinkin jos myyjäkin on jo valmiiksi pudottamassa hintaa. Osta halvalla ja pistä pikkuasiat kuntoon
Ainoa mikä minua tuossa huolettaisi, on se milloin se jakohihna on todella vaihdettu. Vai onko. Senhän saa selville Deltasta jos huollot on siellä kaikki tehty.
Jäähd. neste. Sitähän ei kaiketi vapaaehtoisesti vaihdeta missään huollossa jos ei siitä erikseen mainita, vain lisätään tarvittaessa. Joten ei mikään ihme jos se alkaa olla kulahtanutta. Varmasti korjaantunee vaihdolla ja järjestelmän huuhtelulla.
Jos auto on seissyt pitkään, ei varmaan konekaan ole käynyt aikoihin, joten en vetäisi tuosta öljytikusta vielä mitään johtopäätöksiä.
Naarmuja tulee uuteen ja vanhaan autoon, niille ei mahda mitään. Ne saa korjattua maalaamossa.
Nämä ovat seikkoja, joihin on hyvä tarttua ja hinata niillä hintaa alaspäin. Varsinkin jos myyjäkin on jo valmiiksi pudottamassa hintaa. Osta halvalla ja pistä pikkuasiat kuntoon

Ainoa mikä minua tuossa huolettaisi, on se milloin se jakohihna on todella vaihdettu. Vai onko. Senhän saa selville Deltasta jos huollot on siellä kaikki tehty.
Ei enää Alfaa... eipä
Ruskea töhnä tai valkoinen paisuntasäiliössä ei ole merkki ongelmista - omassa 156 löytyi myös. Nestepinta on kylmänä alhaalla, koska seon paisuntsäiliö - eli pinta nousee kun neste lämpiää.
Tikku voi olla sinertävä, riippuu myös valosta, öljy usein sinertää vaikkapa asfaltin päällä.
V6 on halvatun hyvä kone verrattuna pikkukoneisiin, jostain kumman syystä jakohihnat kestävät paljon paremmin ja öljynkulutus täysin olematonta.
Kiveniskemät ja naarmut valitettavan yleistä ja näkyvät ainaskin punaisessa muuten ainoassa oikeassa Alfa värissä pahasti.
Kokemukset perustuvat 5 kpl entisiin ja nykyisiin eri omiin Alfoihin.
Ai niin, venakopan kannet "hapettuu" valkoseksi käyttöautossa.
Jotkuthan ajaa Alfalla vaan hinkkaamisen välissä, niissä on varmaan kiiltävät.
Ja juu autot voi seistä todella kauan - oma vanhani seisoi ennen ostamista 6kk ja nyt on seissyt 6kk Deltalla myytävänä.
Jos maksat reilun hinnan tai välirahan saat myös reilun kohtelun jopa vaihto-auton kaupassa ei tarvi tapella "takuista".
Ei tarkoita ylihintaa, vaan hyvää ei saa halvalla - tarttee ostaa kaksi.
Tikku voi olla sinertävä, riippuu myös valosta, öljy usein sinertää vaikkapa asfaltin päällä.
V6 on halvatun hyvä kone verrattuna pikkukoneisiin, jostain kumman syystä jakohihnat kestävät paljon paremmin ja öljynkulutus täysin olematonta.
Kiveniskemät ja naarmut valitettavan yleistä ja näkyvät ainaskin punaisessa muuten ainoassa oikeassa Alfa värissä pahasti.
Kokemukset perustuvat 5 kpl entisiin ja nykyisiin eri omiin Alfoihin.
Ai niin, venakopan kannet "hapettuu" valkoseksi käyttöautossa.
Jotkuthan ajaa Alfalla vaan hinkkaamisen välissä, niissä on varmaan kiiltävät.
Ja juu autot voi seistä todella kauan - oma vanhani seisoi ennen ostamista 6kk ja nyt on seissyt 6kk Deltalla myytävänä.
Jos maksat reilun hinnan tai välirahan saat myös reilun kohtelun jopa vaihto-auton kaupassa ei tarvi tapella "takuista".
Ei tarkoita ylihintaa, vaan hyvää ei saa halvalla - tarttee ostaa kaksi.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Käytä auto esim autotohtorin tarkastuksessa. Siellä pitäisi selvitä auton peruskunto. Pyydä myyjää selvittämään Deltan tietokannasta huoltohistoria. Tinkaa hinta sellaiseksi, että kannattaa vielä tehdä tarvittavat korjaukset/fixaukset. Itse en ole noin uusia ostellut, mutta ainakin vanhempiin kannattaa heti vaihtaa kaikki nesteet (jäähdytys, jarru, peräöljy, vaihteistoöljy, moottoriöljy), vaikka myyjä vakuuttaisikin niiden olevan uusia.
Öljyn seassa oleva metalli puru pitäisi löytyä mielumminkin öljypohjasta, kuin täyttökorkista. Oisko autolla ajettu paljon esim hiekkatiellä, jolloin hiekkapölyä olisi kulkeutunut moottorin huohottimen kautta öljytilaan.
Ota rekisterinumerolla tiedot ARKsta ja kysy edelliseltä omistajalta/omistajilta tarkennusta historiaan.
Öljyn seassa oleva metalli puru pitäisi löytyä mielumminkin öljypohjasta, kuin täyttökorkista. Oisko autolla ajettu paljon esim hiekkatiellä, jolloin hiekkapölyä olisi kulkeutunut moottorin huohottimen kautta öljytilaan.
Ota rekisterinumerolla tiedot ARKsta ja kysy edelliseltä omistajalta/omistajilta tarkennusta historiaan.
Koneen alumiiniosat on tod näk hapettuneet liian vahvoilla aineilla ja huonosti huuhdellen tehdyn moottoripesun yhteydessä. Öljytikku on lämpökäsiteltyä terästä ja sinisyys on perua tästä, joissain on enemmän ja joissain vähemmän sininen.
Korin kunto kuulostaa suorastaan hyvältä tuon verran ajettuun autoon.
Hihnan vaihto selviää kysymällä Deltasta.
Korin kunto kuulostaa suorastaan hyvältä tuon verran ajettuun autoon.
Hihnan vaihto selviää kysymällä Deltasta.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Taitaa olla mekaaninen puhdistus ainut järkevä tapa. Teräsharja on hiukan liian kova ja näin ollen naarmuttaa alumiinia, mutta messinkiharja toimii jo kivasti. Paras tulos saavutetaan lasikuulapuhalluksella. Minulla oli ensin tarkoitus puhdistaa osat lasikuulapuhalluksella, mutta päädyin lopulta messinkiharjaan. Jäihän noihin osiin vielä hieman patinaa mutta kohtuullinen lopputulos kuitenkin (alkutilanne ja (lopputilanne)teuhka kirjoitti:Kysymys ohi pääaiheen; Mitä ainetta olette käyttäneet tuon alumiinin puhdistamiseeen, on minusta ikävän näköinen hapettuneena?
Öljyn ja jäähdytysnesteen takia jättäisin kauppaan. Ei tällaista autoa saa(tana) myydä vanhoilla nesteillä. Toisaalta onneksi nesteenvaihtohämäystä ei oltu tehty. Nyt huoltojen laiminlyönnit on helpompi todeta. Ei kai jäähdytysvesi voi olla alamerkissä ilman vuotoa. Tai luulisi että 130tkm aikana joku olisi tajunnut lisätä.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kannattaa heittää Redlinen WaterWettex kyllä lähtee mössöt jäähdytinkanavista liikkeelle ja ajelee jonkun aikaa ja sitten vaihtaa uudet jäähdytysnesteet koneeseen. Tuossa asiaa:
http://www.roadmachine.fi/watwet.html
http://www.roadmachine.fi/wawett.html
http://www.roadmachine.fi/watwet.html
http://www.roadmachine.fi/wawett.html
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"