147 sammui eikä starttaa
Valvoja: Moderators
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
147 sammui eikä starttaa
Aamulla töihin ajaessa yhtäkkiä Alfa nykäisi ja Motor control failure pompsahti ajotietokoneelle. Parin sekunnin päästä ilmestyi ruutuun Selespeed failure, pysäytin ja ruutuun ilmestyi kaikenmaailman valojen varoituksia yms. Sammutin ja yritin startata, mutta startti pyörii tyhjää. Onko iso vai pieni vika? Kampiakseli pyörii, mutta muusta ei tässä vaiheessa ole tietoa. Paria foorumia selatessani olen huomannu, että akun alhainen varaus on aiheuttanu vastaavia varotuksia, mutta toi starttausääni vähän ihmetyttää. Selespeed vaihtaa vaihteita normaalisti. Auton töihin hinannu työkaveri sano, että ajovalot vilkku pahemman kerran ku painoin jarrua. NYT V*TUTTAA.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
No ainakin kokemuksesta meikäläinen (ja foorumilainen mml) voi vahvistaa, että jos 2 litraisen akussa on virtaa pyörittämiseen, mutta ei starttaamiseen, niin startin ääni saattaa olla vähintäänkin korvia raastava. Aivan kuin koneessa ei olisi mitään vastusta, vaikka kaikki yläkerrassa on ehjää. Se mikä äänen aiheuttaa jäi mysteeriksi, mutta latauksella / uudella akulla ääni oli historiaa.
Mulla kävi ton kakspuolikkaan kanssa pari kuukautta sitten vähän saman tyylinen juttu. Starttasin ja kone hyrähti käyntiin, mutta sammui heti. Kun yritin uudestaan, niin startin ääni oli todella omituinen, ikäänkuin vastusta ei olisi ollut normaalisti. Hihna tuli tietysti heti mieleen (vaihdettu äskettäin), mutta se ainakin vaikutti olevan kunnossa, kun raottelin koppaa.
Siinä se seisoi muutaman päivän ja kokeilin välillä, mutta ei... Sitten pistin hinurin kyydissä Deltalle, jossa ehtivät ottaa käsittelyyn vasta parin viikon jälkeen. Soittivat, että starttasi ja lähti käyntiin normaalisti - tosin vähän röpöttäen aluksi märkyyttään. Eipä selvinnyt, mikä siinä oli, eikä vika ole uusinut.
Kovasti kyllä kuulostaa sinun(kin) tapauksessasi hihnan katkeamiselta, mutta toivotaan, että on jotain pienempää.
Siinä se seisoi muutaman päivän ja kokeilin välillä, mutta ei... Sitten pistin hinurin kyydissä Deltalle, jossa ehtivät ottaa käsittelyyn vasta parin viikon jälkeen. Soittivat, että starttasi ja lähti käyntiin normaalisti - tosin vähän röpöttäen aluksi märkyyttään. Eipä selvinnyt, mikä siinä oli, eikä vika ole uusinut.
Kovasti kyllä kuulostaa sinun(kin) tapauksessasi hihnan katkeamiselta, mutta toivotaan, että on jotain pienempää.
EdotL kirjoitti:No ainakin kokemuksesta meikäläinen (ja foorumilainen mml) voi vahvistaa...
Kyllähän se rääkyi ja rumasti, mutta tässä tapauksessa kun vehkeet on levinneet kesken ajon kuin Jorinin juuret niin vika on varmaan joku muu.
Öljykorkki auki ja kaveri pyöräyttämään starttia. Jollei liikettä näy voit avata Jallupullon heti samantien...
Tosin jos jakohihna olisi mennyt, niin sen EI LUULISI mitään takavaloja sotkea niin kuin olit kirjoittanut. Joka tapauksessa sympatiat tältä suunnalta, toivottavasti ei mitään huippu kallista...
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Tämä on tunnettu ongelma v6:ssa, itsellekin käynyt niin. Kun sammuu nopeasti rikkaalla, niin kastelee tulpat. Saa kyllä käyntiin kun tarpeeksi pyörittää ja painaa ohjeiden vastaisesti vielä kaasua.MrKirby kirjoitti:Mulla kävi ton kakspuolikkaan kanssa pari kuukautta sitten vähän saman tyylinen juttu. Starttasin ja kone hyrähti käyntiin, mutta sammui heti. Kun yritin uudestaan, niin startin ääni oli todella omituinen, ikäänkuin vastusta ei olisi ollut normaalisti.
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Kyseessä on -02 vuoden 147 ja mittarissa nyt 157 tkm. Hihnan vaihto olis ollu 23 tkm tai 6 kk:n päästä.
Kyllä siinä nyt kävi niin, että hihnasta oli kymmenen sentin matkalta hampaita pois ja kaikki pakoventtiilit lintassa, pari imuventtiiliä kierossa, männissä tietty venttiilinkuvat. Alakerta näytti päällisinpuolin olevan ok, huomenna mittaillaan. Akun "silmä" näyttää valkoista, eli pitäis vaihtaa. Mitään muuta selitystä muille varotuksille ei oo. Selespeedin varoitus oli ainoo, joka jäi palamaan vielä töistä lähtiessäkin (trailerilla mentiin siis) . Eipä sitä oikein voi tietää oliks näillä nyt jotain yhteyttä.
Vinkkejä edullisista kansista, kannen osista, vaihtomoottorista tai muusta sen sellasesta otetaan mieluusti vastaa.
Kyllä siinä nyt kävi niin, että hihnasta oli kymmenen sentin matkalta hampaita pois ja kaikki pakoventtiilit lintassa, pari imuventtiiliä kierossa, männissä tietty venttiilinkuvat. Alakerta näytti päällisinpuolin olevan ok, huomenna mittaillaan. Akun "silmä" näyttää valkoista, eli pitäis vaihtaa. Mitään muuta selitystä muille varotuksille ei oo. Selespeedin varoitus oli ainoo, joka jäi palamaan vielä töistä lähtiessäkin (trailerilla mentiin siis) . Eipä sitä oikein voi tietää oliks näillä nyt jotain yhteyttä.
Vinkkejä edullisista kansista, kannen osista, vaihtomoottorista tai muusta sen sellasesta otetaan mieluusti vastaa.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Eikö kannattaisi nyt ensiksi selvitellä korvauskysymyksiä...? ei siinä mitään menetä jos ei saakaan.
Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisut (suositukset) on käsittääkseni menneet niin että myyjäorganisaatio/korjaamo/maahantuoja maksaa osan ja auton omistaja osan (ainakin korjauksesta saadun hyödyn) jos vaihtovälit huolto-ohjelman mukaiset ja vaihdatettu valtuutetussa paikassa.
Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisut (suositukset) on käsittääkseni menneet niin että myyjäorganisaatio/korjaamo/maahantuoja maksaa osan ja auton omistaja osan (ainakin korjauksesta saadun hyödyn) jos vaihtovälit huolto-ohjelman mukaiset ja vaihdatettu valtuutetussa paikassa.
Toisin sanoen remmillä oli ajettu 37tkm?!Jochanan kirjoitti:Kyseessä on -02 vuoden 147 ja mittarissa nyt 157 tkm. Hihnan vaihto olis ollu 23 tkm tai 6 kk:n päästä.
Tolla 147 remelillä ei kannata edes yrittää 45tkm pidemmälle!
En silti vähättele, älä ymmärrä väärin. Mutta oma "luottomekaanikkoni" DA kertoi että 147 syö remmiä jostain kumman syystä 156 enemmän.
Ja uskon miestä, varsinkin kun lukee näitä 147 remminkatkeamisia.
EDIT: Pahin mahdollinen alku sun Alfisti uralle.
Osannottoni... Ei tosiaan alkanut yhteinen matka Alfan kanssa parhaissa mahdollisissa merkeissä.
Tuossa yhdessä toisessa ketjussa oli tästä paikasta juttua. Näyttäisi saavan osia ja kokonaisia koneita.
Mahtaako muilta merkeiltä löytyä mitään vastaavaa rivinelosta kuin nämä Alfan viime vuosikymmenen aikaiset tekeleet eri muodoissaan, joka olisi yhtä epäluotettava? Päällimmäisenä tulee mieleen nämä suurta tuhoa aiheuttavat jakohihnojen napsumiset, öljynkulutusongelmat, kaikenlaiset anturiviat, nopeasti kuluvat ajoituksenmuuntimet ja nokka-akselit, jne... Onhan näitä samoja ongelmia ja kaikenlaisia muita tyyppivikoja muillakin merkeillä, mutta tuntuu näitä juttuja lukiessa että kaikki mahdolliset ongelmat löytyy näistä Alfan rivinelosista. Kiva kone kun toimii, mutta ei kyllä voi hurraata huutaa tuon luotettavuuden kanssa, ainakaan näiden ja muilta forumeilta lukemieni juttujen perusteella. Koputan puuta oman auton kanssa, joka tuntuu toimivan tällä hetkellä ihan nätisti...
Tuossa yhdessä toisessa ketjussa oli tästä paikasta juttua. Näyttäisi saavan osia ja kokonaisia koneita.
Mahtaako muilta merkeiltä löytyä mitään vastaavaa rivinelosta kuin nämä Alfan viime vuosikymmenen aikaiset tekeleet eri muodoissaan, joka olisi yhtä epäluotettava? Päällimmäisenä tulee mieleen nämä suurta tuhoa aiheuttavat jakohihnojen napsumiset, öljynkulutusongelmat, kaikenlaiset anturiviat, nopeasti kuluvat ajoituksenmuuntimet ja nokka-akselit, jne... Onhan näitä samoja ongelmia ja kaikenlaisia muita tyyppivikoja muillakin merkeillä, mutta tuntuu näitä juttuja lukiessa että kaikki mahdolliset ongelmat löytyy näistä Alfan rivinelosista. Kiva kone kun toimii, mutta ei kyllä voi hurraata huutaa tuon luotettavuuden kanssa, ainakaan näiden ja muilta forumeilta lukemieni juttujen perusteella. Koputan puuta oman auton kanssa, joka tuntuu toimivan tällä hetkellä ihan nätisti...
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
opeliksit oli vapaastipyöriviä ennen (80 luvun lopulla) silloin hihnoja katkes ku sulakkeita. Mutta eikun uus hihna takapakista tien päällä, ja vartin päästä on the road.
Sitten tuli 90 luku ja 16 tappiset myllyt, hihnoja meni samaan tahtiin ja aina oli lasku 4-5 tonnia, siis euroissa. Ongelma oli vain meillä pienissä pohjoismaissa, ei siis suuressa maailmassa. Ei tuntunut asia tehdasta hetkauttavan. (nimimerkillä läheltä seurannut).
Mites sitten lagunat, eikös niissäkin samaa hihna jupinaa, eli ei se ongelma ole vain Alffan, on aikas glopaalia.
Sitten tuli 90 luku ja 16 tappiset myllyt, hihnoja meni samaan tahtiin ja aina oli lasku 4-5 tonnia, siis euroissa. Ongelma oli vain meillä pienissä pohjoismaissa, ei siis suuressa maailmassa. Ei tuntunut asia tehdasta hetkauttavan. (nimimerkillä läheltä seurannut).
Mites sitten lagunat, eikös niissäkin samaa hihna jupinaa, eli ei se ongelma ole vain Alffan, on aikas glopaalia.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Jopas tämä alkaa olla liian ikävää, kun joka toisella hihnat porsii. Mikä ihme siinä rakenteessa mättää? Eihän tässä kohta uskalla lähteä minnekkään ajelemaan tai on vaihdettava hihnaromppeet, joka öljyn vaihdon yhteydessä 10tkm välein. Kiristin tietenkin syynä kyseiseen ongelmaan. Olen kuullut sitäkin että kiristintä ei välttämättä huollossa edes vaihdeta jos näyttää ehjältä jos asiakas ei välttämättä vaadi tai laskuun ilmaantuu kiristimen hinta mutta vanha jää paikoilleen asiakasta jymäytetään ja erittäin kalliisti. No nämä ovat vain huhuja mutta kaikenlaisia verstaita mahtuu tähänkin maahan ja yrittäjää.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Siltä näytti munki tapauksessa, että kiristin oli jääny vaihtamatta. Tai vaihdon yhteydessä konetta ei oltu pyöritelty ja kiristetty uudelleen, jolloin jää ottamatta "löysät pois".Dobber kirjoitti:Kiristin tietenkin syynä kyseiseen ongelmaan. Olen kuullut sitäkin että kiristintä ei välttämättä huollossa edes vaihdeta jos näyttää ehjältä jos asiakas ei välttämättä vaadi tai laskuun ilmaantuu kiristimen hinta mutta vanha jää paikoilleen asiakasta jymäytetään ja erittäin kalliisti. No nämä ovat vain huhuja mutta kaikenlaisia verstaita mahtuu tähänkin maahan ja yrittäjää.
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Eipä sitä kireyttä käydessä oikein voi tarkastaa. Kireys pitää tarkastaa ajotusmerkkien ollessa kohdalla ja kiristämisen jälkeen pyöräyttää pari kierrosta ja tarkastaa kireys. Siitä päästäänkin ajotusmerkkeihin...missä mahtaa merkit löytyä? Pakopuolen nokkapyörässä oli keltainen merkki, mutta imupuolella sellaista ei näkynyt. Pakopuolen nokka-akselin toisessa päässä on kolo. Mihin näitä pitäis tähdätä? Korjauskäsikirjasta en ainakaan vielä onnistunut löytämään.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Aloita vaikka tästä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Kiitoksia...eipä ollu toi osunu silmään. Löytyisköhän Autodataa jostain "varmuuskopioitavaksi"?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Aloita vaikka tästä.
Mistähän vois saada nokka-akselin lukituspaloja lainaan tai halvalla ostettua?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
tossa olis yks vaihtoehto
http://cgi.ebay.co.uk/Cam-locking-Block ... dZViewItem
tossa toinen
http://cgi.ebay.co.uk/Alfa-twinspark-ca ... dZViewItem
http://cgi.ebay.co.uk/Cam-locking-Block ... dZViewItem
tossa toinen
http://cgi.ebay.co.uk/Alfa-twinspark-ca ... dZViewItem
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Nyt on kansi paikoillaan, rullat ja ajoituksenmuunnin vaihdettu. Hiukan ihmetyttää pakonokan ajoitusmerkin sijainti. Kun nokkien lukituspalat ovat paikoillaan, niin ajoitusmerkki on kolme hammasta perässä Autodatan ohjeiden mukaista kohtaa. Mitään varsinaista vertaamiskohtaa ei löydy kannesta, mutta nokkapyörässä on merkki. Kuvittelin Autodatan ohjeiden mukaan ajoitusmerkin kuuluvan samalle linjalle nokkien kanssa. Onko siellä joku merkki mihin nokkapyörän ajoitusmerkkiä pitäisi verrata?
Syy hihnaremonttiin ilmeisesti selvisi. Nokkahihnan kiristäjän mutteri oli todella löysällä. Kiristäjä pääsi irtoamaan kannen päästä useampia millejä. Ihme että on näinkin pitkään pyörinyt.
Kuvia remontin vaiheista ja ajoituksenmuuntimen vaihtoon käytetystä "erikoistyökalusta" tulee jossain vaiheessa jos saan aikaseks siirtää ne kännykästä.
Syy hihnaremonttiin ilmeisesti selvisi. Nokkahihnan kiristäjän mutteri oli todella löysällä. Kiristäjä pääsi irtoamaan kannen päästä useampia millejä. Ihme että on näinkin pitkään pyörinyt.
Kuvia remontin vaiheista ja ajoituksenmuuntimen vaihtoon käytetystä "erikoistyökalusta" tulee jossain vaiheessa jos saan aikaseks siirtää ne kännykästä.
Autodatan ohjeessa merkki näyttäisi olevan klo 3:ssa. Lukituspaloilla tehtäessä merkki jäi muistaakseni n. klo 2:n paikkeille. Jos 1. sylinteri on YKK, lukituspalat paikallaan sekä hihnan merkit vastaa kammen ja pakonokan merkkejä, pitäisi homma olla ok.
Mitään vastuuta ylläolevaan en ota, sen verran aikaa kun viimeksi hihnanvaihtoa harjoittelin
Mitään vastuuta ylläolevaan en ota, sen verran aikaa kun viimeksi hihnanvaihtoa harjoittelin
VMP
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Kyllä mun pakonokassa ainakin on kiila. Imunokassa sen sijaan ei, mutta sen nyt saa ihan mihin tahansa asentoon muutenkin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Joksa tuolla albumissaan kertoi ettei pakonokan hihnapyörässä ole kiilaa. Toisin sanoen jos irrotat hihnapyörän akselista, sen voi laittaa takaisin missä asennossa tahansa.
Se tosiaan jäi tohon kello kahteen, mutta jos näin kuuluukin, niin ei sit mitn.
Meillä mutsin 147 1.6l 120hv 2001 auton kampiakselinlaakeriremppa tuli maksamaan 2900e (huom. ei korjattu Delta-Autossa).ollikuhta kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta JOCHANALTA: Paljo meni fyffee remontiin...
Avautumisthreadissä oli meidän tapaus: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... start=1750
Sama vika 03/06 ajettu 135tkm,dino kirjoitti:Meillä mutsin 147 1.6l 120hv 2001 auton kampiakselinlaakeriremppa tuli maksamaan 2900e (huom. ei korjattu Delta-Autossa).ollikuhta kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta JOCHANALTA: Paljo meni fyffee remontiin...
Avautumisthreadissä oli meidän tapaus: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... start=1750
uusi kone Muukkoselta 3000e,
meni onneksi myyjäliikkeen piikkiin.
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Vähän hintsu tonni meni kaikkineen. Tosin tohon tuli sit jo uus akku, uudet öljyt ja suodatin yms. pikkusälää, mitä ei välttämättä olis tarvinnu. Työt tehtiin kaverin kanssa ite kannen korjausta lukuunottamatta. Yllättävän halvalla mielestäni selvisin...vaikka olis noilla rahoilla mieluummin ostanu vaikka coiloverit.ollikuhta kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta JOCHANALTA: Paljo meni fyffee remontiin...
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Suorastaan edullinen verrattuna kaverin 3 k€:n remonttiin... Tosin deltassa laittoivat nippuunJochanan kirjoitti:Vähän hintsu tonni meni kaikkineen. Tosin tohon tuli sit jo uus akku, uudet öljyt ja suodatin yms. pikkusälää, mitä ei välttämättä olis tarvinnu. Työt tehtiin kaverin kanssa ite kannen korjausta lukuunottamatta. Yllättävän halvalla mielestäni selvisin...vaikka olis noilla rahoilla mieluummin ostanu vaikka coiloverit.ollikuhta kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta JOCHANALTA: Paljo meni fyffee remontiin...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI