Nykimistä - 155
Valvoja: Moderators
Nykimistä - 155
Kyselenpä täältä kun ei kukaan vielä ole arvannut vikaa huollossa.
Eli auto on Alfa 155 2.0 TS 8v. Kilometrejä taitettu n. 230 000
Auto nykäisee aina välillä, etenkin pintakaasulla ajettaessa (ei siis nyi jatkuvasti vaan nykäisee aina vain kerran mutta tuntuvasti).
Useimmiten tuo nykäisy tapahtuu taajamanopeuksissa pintakaasulla. Tuota nykimistä on jatkunut jo pitempään ja nyt on muutaman kerran jäänyt päällekin siten, että aivan kuin kaksi pyttyä olisi pois pelistä kokonaan? Kun pistää virrat pois ja takaisin käyntiin niin vika on kadonnut ja kone laulaa taas normaalisti.
n. kuukausi sitten on vaihdettu molemmat sytytyksenohjausyksiköt, tulpat ja johdot mutta vika ei kadonnut. Itsellä rupeaa ideat loppumaan ja huollossa eivät osaa sanoa mitään kun vika ei ole päällä ja koneelta ei näy mitään lokia.
Olisiko kellään ideoita mistä voisi johtua moinen?
Eli auto on Alfa 155 2.0 TS 8v. Kilometrejä taitettu n. 230 000
Auto nykäisee aina välillä, etenkin pintakaasulla ajettaessa (ei siis nyi jatkuvasti vaan nykäisee aina vain kerran mutta tuntuvasti).
Useimmiten tuo nykäisy tapahtuu taajamanopeuksissa pintakaasulla. Tuota nykimistä on jatkunut jo pitempään ja nyt on muutaman kerran jäänyt päällekin siten, että aivan kuin kaksi pyttyä olisi pois pelistä kokonaan? Kun pistää virrat pois ja takaisin käyntiin niin vika on kadonnut ja kone laulaa taas normaalisti.
n. kuukausi sitten on vaihdettu molemmat sytytyksenohjausyksiköt, tulpat ja johdot mutta vika ei kadonnut. Itsellä rupeaa ideat loppumaan ja huollossa eivät osaa sanoa mitään kun vika ei ole päällä ja koneelta ei näy mitään lokia.
Olisiko kellään ideoita mistä voisi johtua moinen?
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Onko päästömittausta tehty? Lambdaa minäkin veikkaisin, vaikka voisi kuvitella että se olisi tarkistettu jos kerran noin paljon osaa on jo uusittu. 155 16V:ssä rikkinäinen anturi ei sytyttänyt moottorinohjauksen merkkivaloa enkä tiedä oliko siitä vikakoodeja muistissa, mutta päästömittaus antoi veret seisauttavia lukemia, siksi sitä tässä ehdottelen. Nykimiskuvaus kuulostaa tutulta. Onko polttoaineenkulutuksessa nousua?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Tuo 155:n 8v konehan on jokseenkin sama kuin 164:ssa. Siinä varsin terävän nykäisyn voi aiheittaa myös ykk-anturi. Joka haistelee kampiakselin päässä olevalta apulaitteitta pyörittävältä hihnapyörältä hammastusta. Tarkista ettein sen johto ole hangannut mihinkään ja ettei anturin päällä ole likaa. Toinen mahdollinen olisi ilmamäärämittarin hiilipinta joka vanhemmiten kuluu puhki (yleensä kyllä vasta jossain 300 000tkm korvilla). Aiheuttaa pintakaasulla nykimistä, mutta täydellä kaasulla ei nyi. Helppo korjata kotikonstein hieman siirtämällä hiilipintaa. Tietysti myös se lambda-anturi voi olla menny.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyl. Jos kierroslukumittarin neula putoaa nykäyksen tahdissa rajusti alaspäin (rajummin kuin vaikkapa koneen sammuessa) vika löytyy todennäköisesti ykk-tökkelistä.Tiige kirjoitti:Tuo 155:n 8v konehan on jokseenkin sama kuin 164:ssa. Siinä varsin terävän nykäisyn voi aiheittaa myös ykk-anturi.
- Epäkelpokeräilijä -
Kiitoksia loistavista vinkeistä.
Koitan selvittää seuraavaksi missä tuo ykk-anturi sijaitsee ja putsailen sen. Siis ilmeisestikään itse anturi ei ole rikki, koska mikäli olen ymmärtänyt oikein niin koko pata ei toimi jos anturi rikki? eli kyseessä on varmaankin vain jonkinasteinen kontaktihäiriö.
Lambda-anturi tuohon vehkeeseen on vaihdettu joskus 97-98, eli alkaahan silläkin jo olla ikää, mutta päästömittaukset on ainakin katsastuksessa olleet ok.
Koitan selvittää seuraavaksi missä tuo ykk-anturi sijaitsee ja putsailen sen. Siis ilmeisestikään itse anturi ei ole rikki, koska mikäli olen ymmärtänyt oikein niin koko pata ei toimi jos anturi rikki? eli kyseessä on varmaankin vain jonkinasteinen kontaktihäiriö.
Lambda-anturi tuohon vehkeeseen on vaihdettu joskus 97-98, eli alkaahan silläkin jo olla ikää, mutta päästömittaukset on ainakin katsastuksessa olleet ok.
Näitten ehdotettujen lisäksi kannattaa tutkia kaikki alipaineletkut, etteivät ole halki, poikki tai lytyssä. Ja ilmamäärämittarilta imusarjalle menevä haitarikumiletku saattaa olla sieltä väleistä halki pahastikin, silloihan kone voi saada ilmaa ohi ilmamäärämittarin. Tuskin kuitenkaan niin paljon että pätkisi noin pahasti? 

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ainakin GTV:n anturi meni sillä tavalla "osittain rikki" että joskus sai vaan sahata pitkään ennen kuin lähti käyntiin, lopulta ei sitten käynnistynyt enää ollenkaan. Tuohan on Hall-tyyppinen kikkale, josta tulee pihalle kanttiaaltoa tökkelin ohi kulkevan hammaskehän tahtiin. Ehkä tökkeli voi sitten väsähtää niin, että amplitudi pikku hiljaa pienenee ja se on siinä ja siinä ymmärtääkö aivolaatikko enää heikkoa signaalia.malfa kirjoitti:Siis ilmeisestikään itse anturi ei ole rikki, koska mikäli olen ymmärtänyt oikein niin koko pata ei toimi jos anturi rikki?
164:n vastaava anturi oli moottoria irrotellessa saanut kipeää ja murtunut johdon juuresta, se aiheutti kostealla kelillä rajua nykimistä mutta muuten pirssi toimi kuin ennenkin. Lopulta kaatosateessa se sitten meni lopullisesti oikariin ja rassi pääsi ylpeän seattikuskin hinaukseen (kuva albumissa), skodamies nauraa taustalla.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
itsellä oli sama ongelma vaihdoin lamdan ja ilmamassamittaria kokeilin uutta paikalle mutta mikään ei auttanut sitten kaverin kanssa oikeen mietittiin niin ilman putsari oli niin tukossa että siinä oli ihan 3mm paska kerros päällä:D putsattiin se niin loppu nykimiset ja rupes käymään kunnolla eikä auto enää sammunut...
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
Lambda vai ilmatunnistin?
Hei kaikille vanhoille foorumilaisille uudelta tulokkaalta...
Ostin Alfa GTV V6 -97:n ja se nykii aika hyvin kans... Eli kylmänä ei oikeastaan mitään nykimistä ja tämä viittaisi ymmärtääkseni Lambda -anturiin, koska sehän tarvitsee olla kuuma toimiakseen. Mutta sitten joku asiantuntija sanoi, että vika olisi ilmanputsarin jälkeen olevassa happitunnistimessa, sen putsaus tai vaihto edessä.
Sitten todella tyhmä kysymys, nämähän ovat siis 2 eri asiaa? Eli happitunnistin putsarin jälkeen ja Lambda -anturi pakosarjassa/putkessa, right?
Ja kummasta kannattaisi aloittaa vian etsiminen? Nimim vähän kädetön.
Ostin Alfa GTV V6 -97:n ja se nykii aika hyvin kans... Eli kylmänä ei oikeastaan mitään nykimistä ja tämä viittaisi ymmärtääkseni Lambda -anturiin, koska sehän tarvitsee olla kuuma toimiakseen. Mutta sitten joku asiantuntija sanoi, että vika olisi ilmanputsarin jälkeen olevassa happitunnistimessa, sen putsaus tai vaihto edessä.
Sitten todella tyhmä kysymys, nämähän ovat siis 2 eri asiaa? Eli happitunnistin putsarin jälkeen ja Lambda -anturi pakosarjassa/putkessa, right?

Ja kummasta kannattaisi aloittaa vian etsiminen? Nimim vähän kädetön.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Se ilmanputsarin jälkeen asennettu tökkeli on nimeltään ilmamassamittari (Manifold Air Flow sensor eli MAF, suomalaisittain ILMI), pakoputkiston jäännöshappea mittaava kikkula on sitten se lambda-anturi. Eli kaksi erillistä lelua on kyseessä.
Nykimisen laadusta ja muusta käytöksestä voi yrittää vähän päätellä aiheuttajaa, mutta jos itsellä ei ole kummempaa kokemusta kyseisten kapineiden rassaamisesta, suosittelen käyntiä jossain asiantuntevassa autosähköputiikissa. Saavat vikamuistin lukemisella ja pakokaasuanalyysillä ym. ammattilaistempuilla sen verran nopeasti tietoa vian aiheuttajasta, että antureita tuskin kannattaa pelkästään veikkaamalla alkaa itse vaihtelemaan.
Nykimisen laadusta ja muusta käytöksestä voi yrittää vähän päätellä aiheuttajaa, mutta jos itsellä ei ole kummempaa kokemusta kyseisten kapineiden rassaamisesta, suosittelen käyntiä jossain asiantuntevassa autosähköputiikissa. Saavat vikamuistin lukemisella ja pakokaasuanalyysillä ym. ammattilaistempuilla sen verran nopeasti tietoa vian aiheuttajasta, että antureita tuskin kannattaa pelkästään veikkaamalla alkaa itse vaihtelemaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re:
Nostanpa haulla löytämäni vanhan aiheen ylös. Lähemmäs 400 tkm ajetulla 155 2.0 TS 8V:llä on reilun satasen nopeudessa silloin tällöin tapana hiukan nypyttää. Matalemmilla nopeuksilla, yleensä alemmilla kierroksilla ajaessa en ole samaa vaivaa koskaan huomannut. Olen kiusannut 155:aa E85:lla, joten sitä voi tietysti syyttää ko. vaivasta, mutta nypytystä ilmenee myös bensalla ajettaessa. Tulpat ovat ok eikä vikakoodejakaan löydy, joten voisiko vaiva johtua ilmamäärämittarin hiilipinnasta? Otin ilmamäärämittarin irti ja avasin kotelon, mutta jotten tekisi mitään fataalia virhettä hiilipinnan suhteen, ajattelin kysyä raadilta varmistuksen siitä, että miten hiilipintaa siirretään oikeaoppisesti uuteen paikkaan. Kuva avatusta ilmamäärämittarista ohessa. Kahta kärkien molemmilla puolilla olevaa ruuvia löysäämällä en saanut vielä hiilipinnan sisältävää levyä vielä liikahtamaan mihinkään suuntaan. Onko jossain piilossa vielä joku ruuvi vai onko ko. levy myös tuon ylimpänä näkyvän ruuvin alla? Vai pitääkö purkaa tuo musta muovikehys kokonaan pois, ennen kuin levyn saa liikahtamaan sen kriittiset puoli milliä, jolle tarvetta olisi?Tiige kirjoitti:Tuo 155:n 8v konehan on jokseenkin sama kuin 164:ssa. Siinä varsin terävän nykäisyn voi aiheittaa myös ykk-anturi. Joka haistelee kampiakselin päässä olevalta apulaitteitta pyörittävältä hihnapyörältä hammastusta. Tarkista ettein sen johto ole hangannut mihinkään ja ettei anturin päällä ole likaa. Toinen mahdollinen olisi ilmamäärämittarin hiilipinta joka vanhemmiten kuluu puhki (yleensä kyllä vasta jossain 300 000tkm korvilla). Aiheuttaa pintakaasulla nykimistä, mutta täydellä kaasulla ei nyi. Helppo korjata kotikonstein hieman siirtämällä hiilipintaa. Tietysti myös se lambda-anturi voi olla menny.
- Liitteet
-
- 155-ilmamäärämittari-pieni.jpg
- 155 ilmamäärämittari avattuna
- (175.63 KiB) Tiedosto ladattu 1974 kertaa
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Nykimistä - 155
Muovikehys pois niin pääset käsiksi piirilevyn loppuihin ruuveihin. Niitä löysäämällä pitäisi levyn pieni siirto onnistua. Kannattaa siirtää lukupään suuntaisesti niin ei mene seokset ketuilleen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Nykimistä - 155
Kiitos tiedosta! Muovikehyksen alta löytyi vielä kolmas ruuvi, jota löysäämällä piirilevyä sai hiukan kammettua sivuun alkuperäiseltä paikaltaan. Ei ruuvinrei'issä paljoa välystä ole, mutta toivottavasti kuitenkin riittävästi. Muovikannen uudet silikonit ovat nyt kuivumassa, joten en vielä päässyt kokeilemaan operaation vaikutusta käytännössä. Sekä muovikehyksen että piirilevyn ruuvit olivat muuten todella kireässä. Käsityökalulla ei saanut kuin ristipäitä murjottua, mutta akkuporakoneella lähti ruuvit auki, kun pystyi kunnolla antamaan painetta ruuvinkantaan samaan aikaan kun kone teki vääntötyötä.Tiige kirjoitti:Muovikehys pois niin pääset käsiksi piirilevyn loppuihin ruuveihin. Niitä löysäämällä pitäisi levyn pieni siirto onnistua. Kannattaa siirtää lukupään suuntaisesti niin ei mene seokset ketuilleen.
- Liitteet
-
- 155-ilmamäärämittarin_hiilipinta-pieni.jpg
- 155 ilmamäärämittarin hiilipinta.
- (207.8 KiB) Tiedosto ladattu 1870 kertaa
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Nykimistä - 155
Kokeilitko löytää intternetistä uutta Bourn:sin tekemää vastuskalvoa?TeroV. kirjoitti:Kiitos tiedosta! Muovikehyksen alta löytyi vielä kolmas ruuvi, jota löysäämällä piirilevyä sai hiukan kammettua sivuun alkuperäiseltä paikaltaan. Ei ruuvinrei'issä paljoa välystä ole, mutta toivottavasti kuitenkin riittävästi. Muovikannen uudet silikonit ovat nyt kuivumassa, joten en vielä päässyt kokeilemaan operaation vaikutusta käytännössä. Sekä muovikehyksen että piirilevyn ruuvit olivat muuten todella kireässä. Käsityökalulla ei saanut kuin ristipäitä murjottua, mutta akkuporakoneella lähti ruuvit auki, kun pystyi kunnolla antamaan painetta ruuvinkantaan samaan aikaan kun kone teki vääntötyötä.Tiige kirjoitti:Muovikehys pois niin pääset käsiksi piirilevyn loppuihin ruuveihin. Niitä löysäämällä pitäisi levyn pieni siirto onnistua. Kannattaa siirtää lukupään suuntaisesti niin ei mene seokset ketuilleen.
Siinähän näkyy olevan jokin numerosarja.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Nykimistä - 155
En yrittänyt etsiskellä uutta. Nyt kun mainitsit, niin olisihan tuosta levystä kannattanut ottaa sellainenkin kuva, jossa kaikki numerot olisivat näkyvissä... No, ei numeroiden tsekkaaminen muovikannen avausta ja kiinnilaitettaessa uusien silikonien laittoa enempää töitä teetä, jos niille tarvetta tulee.koltiainen kirjoitti:Kokeilitko löytää intternetistä uutta Bourn:sin tekemää vastuskalvoa?
Siinähän näkyy olevan jokin numerosarja.
Pienen koeajolenkin perusteella sanoisin, ettei hiilipinnan siirrolla ollut nypytysvaivaan vaikutusta - pientä nytkytystä tuntuu tasakaasulla edelleen.