Aquatica kirjoitti:Tuomas K kirjoitti:No sittenhän sun on helppo mutuilun sijasta esimerkein osoittaa jonkun rengasmerkin suosiminen?
Lue alta. Lue niitä rengastestejä - vaikkapa valitset pari Auto Bildiä tai TM:ää. Otat vaikka 2014 ja 2015 rengastestit. Katso, onko painotukset muuttuneet vai ei. Ja sitten jos jaksat, niin vertaat samoilla painoarvoilla pisteitä - olisiko voittojärjestys sama? Niinpä.
Tapana on ollut, että väitteen esittäjällä on todistustaakka. Se, että väitettä ei todisteta vääräksi, ei todista sitä oikeaksi.
Aquatica kirjoitti:Tuomas K kirjoitti:
Se, että painotuksesta kerrotaan avoimesti on sitä rehellistä toimintaa, eikä tue väitteitä, että painotukset valittaisi tukemaan haluttua voittajaa.
Joo. Se painotus kerrotaan. Ja sitten Pekka Perusjätkä voi todeta, että hyvä tuli ostettua (kun osti "parhaat" renkaat, jotka on oikeasti vaaralliset, mutta pisteissä parhaat koska mukavat, hiljaiset, ympäristöystävälliset jne...)
Tämä on toki enemmän lukijakunnan ongelma. Mutta tämä on tietoinen valinta, lehtitalot tasan tarkkaan tietää ettei lukijat pääsääntöisesti ajattele itse.
Edelleen olet ihan hukassa. Painotukset kerrotaan avoimesti, se on rehellistä. Sinä pidät sitä todisteena epärehellisyydestä.
Aquatica kirjoitti:Esimerkiksi 2014 kesärengastestissä jos painotus on vaikkapa 20% turvallisuudelle ja 80% muuta, saadaan Nokia voittoon. 2015 kesärengastestissä huomataan, että Noksu häviää moisella painotuksella - tehdäänkin niin, että "tasa-arvon nimissä" turvallisuuden painotus laskee 10%:iin ja muut 90%. "Muut" sitten sisältää mm. seoksen ympäristöystävällisyyttä ja melua. Näitä sopivasti säätelemällä keskenään se Nokialainen muuten taas voittaakin?
Ja jokaisen väitteen perässä kysymysmerkki, eli et tiedä asiasta mitään, kunhan mutuilet, että se voisi olla näin.
Aquatica kirjoitti:Tämä siis se, mitä hain takaa - jokainen osaa ihan itse lukea yhden lehtisen eri vuosien testit ja katsoa noita painotuksia, mitenkä ovat muuttuneet vuosittain. Mielestäni ainoa tasa-arvoinen tapa on pitää painotus samana pitkän aikaa - se on sitten tasa-arvoisesti surkea tai hyvä, mutta eipähän ainakaan joka vuosi joudu itse ajattelemaan painoarvoja.
Kyllä niitä painoarvoja kannattaa ihan joka vuosi ajatella vaikka eivät muuttuisikaan.
Aquatica kirjoitti:Tuomas K kirjoitti:
Ja taas sun valitsema esimerkki on vastoin väitteitä tuloksen manipuloinnista painotuksia muuttamalla.
Mitenniin?
Jos painotukset on avoimesti kerrottu, ja vielä tarjotaan mahdollisuus kokeilla erilaisia painotuksia niin tuon rehellisemmälle tasolle sitä ei ole mahdollista saada. Tuo on kaikkein läpinäkyvin tapa toteuttaa asia, kaikki tieto vapaasti tarjolla.
Aquatica kirjoitti:Painotukset painetussa lehdessä on "noksu voittaa" kun taas netissä laitat vaikkapa 50% painotuksen turvallisuudelle, niin Noksu on jossain #6 nurkilla? Siis raakana esimerkkinä, enkä omaa edes tunnareita tuonne ni en voi tarkistaa miten ne eleli.
Et tiedä, joten mutuilet?
Juuri tuo on sitä rehellisyyttä. Sinulle ei pakoteta testin tekijöiden valitsemaa loppujärjestystä.
Aquatica kirjoitti:Miten tuo sitten on painetussa lehdessä "oikein", jos turvallisuutta vähätellään ja hiljaisuutta kehutaan?
En muista lukeneeni yhtään rengastestiä, jossa turvallisuutta olisi vähätelty.
Aquatica kirjoitti:Näin niinkuin PERUSOLETTAMUS rengastesteissä on se, että sieltä haetaan se TURVALLINEN rengas.
Sinä voit olettaa mitä haluat, mutta sinun olettamuksesi eivät ole mitään universaaleja totuuksia.
Montako kertaa kärjessä on ollut vaarallinen rengas?
Aquatica kirjoitti:Näin sen ainakin pitäisi olla. Ja näin se on joskus ollutkin.
Ja koska painotukset ovat julkisia, niin voit itse valita haluamasi painotuksen ja saada sen turvallisimman renkaan kärkeen, eli touhu on läpinäkyvää ja rehellistä.
Aquatica kirjoitti:Kaikki muu on BONUSTA.
Tämä on taas sun oma näkemyksesi.
Äärimmäisen harvoin rengas on muilla tavoin erinomainen, mutta erityisen vaarallinen, joten turvallisuuden ylipainottaminen ei siksi ole tarpeellista.
Aquatica kirjoitti:Jos sulla on superhiljainen, superhalpa ja supertaloudellinen rengas, millä ei ole YHTÄÄN pitoa - ei se mielestäni *SAA* olla hyvän maininnan arvoinen.
Useissa testeissä on ollut renkaita missä on jotain hyviä ominaisuuksia ja paljon puutteita, ja poikkeuksetta ovat olleet häntäpäässä
Aquatica kirjoitti:Sen sijaan turvallinen rengas, missä edes joku toinen ominaisuus on hyvä = hyvä arvosana.
Montako kertaa erityisen turvallinen ja muissa ominaisuuksissa kelvollinen rengas on laitettu häntäpäähän?
Aquatica kirjoitti:Tämä on toki mun käsitys asiasta, mutta eikös nyt kuitenkin kaikki olla sitä mieltä, että liikennearvioinnissa ihan oikeasti pitäisi kaikki lähteä turvallisuudesta?
Kyllä ne on järjestään testeissä olleet kärkipään renkaat myös turvallisuuteen vaikuttavissa ominaisuuksissa parhaita. Turvallisuuteen vaikuttamattomia ominaisuuksia on lähinnä vierinvastus, melutaso ja käyttöikä, eikä noilla ole yhtään testiä voitettu.
Aquatica kirjoitti:Ainakin oma käsitys on se, että liikenneasioissa turvallisuus on #1 - kaikki (ja tarkotan ihan oikeasti *kaikki*) muu tulee perässä.
Turvallisuus ei ole ristiriidassa muiden hyvältä renkaalta vaadittujen ominaisuuksien kuin käyttökustannusten kanssa, vaan ovat pitkälle sama asia.