156 ja vasen takaoven lukko

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Zenith
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Touko 2007, 22:35
Paikkakunta: Lappeenranta

156 ja vasen takaoven lukko

Viesti Kirjoittaja Zenith »

Viikko näköjään meni siihen, että pääsin itse tutustumaan tapaukseen 156:n kuskin puolimmainen takaovi :silent: Ei siis liian helppo alku Alfa-uralle...Koitin haulla etsiä ja näköjään muitakin lukon ja ikkunan jumituksia on ollut, mutta en ihan vastaavaa löytänyt.

Eli itselläni lukko toimii näin: keskuslukituksella kaikki muut ovet aukeavat ja sulkeutuvat normaalisti (ja valot välkkyy), mutta vas. takaoven nuppi ei liiku suuntaan tai toiseen. Mutta, kun avaan oven sisältä päin se avautuu kuitenkin ihan normaalisti ja nuppi lennähtää yläasentoon kuten pitääkin. Eli kahva ei ole jumissa, tappi ole jumissa, ja ovi on ihan normaalisti lukossa kun tappi on alhaalla. Kokeilin pyöritellä tappia ja sumutin CRC:tä sinne reikään mutta tuskin se mitään vaikutti kun tappi kuitenkin nousee yläasentoon oven avatessa, eli se ei varmaan ole nyt syypää.

Pitäisikö kuskata kärry Deltalle ja valittaa vika takuuseen, vai onko tähän olemassa jotain kikkaa jolla voisin itse yrittää sitä (helposti) korjata? Ei viitsisi heti viikon omistuksen jälkeen lähteä taistelemaan Deltaan :-D Huomasin ongelman siten että tappi oli jäänyt ala-asentoon kun muut ovet olivat auki, joten toivoin vian vain olevan sen jumituksessa mutta näin ei varmaan ole.

Avatar
silakka
Viestit: 66
Liittynyt: 14 Marras 2006, 00:18
Car(s): 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja silakka »

Kokeilitko rassata oven välistä johtoliitosta?

Avatar
Zenith
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Touko 2007, 22:35
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Zenith »

Kokeilin kyllä ränkätä sitä edes takas, nykiä vähän sitä johtohässäkkää edes takas ja painella eri kohdista yms mutta ei vaikuttanut asiaan mitenkään.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 ja vasen takaoven lukko

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Zenith kirjoitti:Eli itselläni lukko toimii näin: keskuslukituksella kaikki muut ovet aukeavat ja sulkeutuvat normaalisti (ja valot välkkyy), mutta vas. takaoven nuppi ei liiku suuntaan tai toiseen. Mutta, kun avaan oven sisältä päin se avautuu kuitenkin ihan normaalisti ja nuppi lennähtää yläasentoon kuten pitääkin. Eli kahva ei ole jumissa, tappi ole jumissa, ja ovi on ihan normaalisti lukossa kun tappi on alhaalla.
Muuten sama, mutta 166 kyseessä. Vika sai alkunsa kun joku keksi painaa takaoven lukitusnupin pohjaan lukkojen/oven ollessa auki. Ovipahveja irrottelemaan siis... Nyt kiinostaisi, mitä olette saanet rikottua tuossa hommassa (niin että voisin tehdä ihan omat mokat;) Perinteisesti oviverhoilujen kiinnittimet ovat aikas ovelasti piilotettuja.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Vaan eipä ollut... Olin satavarma, että heijastimen alta löytyy ruuvinkanta, vaan eipä ole. Onneksi ei kammennut väkisin irti, paljastui, että se on sisäpuolelta ruuvilla kiinni. Avauskahvan pohjalla peitelevyn alta, tuhkakupin alta, kaiuttimen alta kaksi, alareunasta kaksi, kahvaosan alta (kahdella ruuvilla pohjapeiton alta kiinni) kaksi ja alimman ovikotelon seinästä pyöreän peitelevyn alta löytyivät kiinnipitoruuvit.

Äänieristettä ja ym vaahtomuovia oli sitten liimattu varsin kiitettävästi oveen.

Ilmeisesti lukkomoottori on rikki - ainakaan se ei toimi :) Ja tämänhän tiesin ovea purkamattakin...

Sen verran selvisi, että moottori on yhtä pakettia lukon kanssa. Lukkonappi ohjaa lukitusta tangon avulla. Ilmeisesti lukitusnapin pitäisi toimia ihan manuaalisesti niin kuin se nyt tekeekin, mutta jostakin syystä oven lukitsemisen yritys oven ollessa auki sai moottorin toiminnan nyykähtämään.

Onko jotain keinoa testata tuota moottoria? Onko muilla ollut ongelmia? Tai kaipa tässä on tehtävä huoltoliikkeen tapaan, tilaan uuden moottorin, asennan ja jos lukitus ei edelleenkään toimi, niin saattaa olla, että vika on jossakiin muualla. :)

stenu
Viestit: 38
Liittynyt: 13 Loka 2009, 20:19
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja stenu »

Mittaa jännite moottorille tulevista johdoista samalla kun räpläät keskuslukitusta: jännite tulee -> moottori rikki, jännite ei tule -> vika jossain muualla. Se jännite sitte vaan käy lyhyenä pulssina, ei ole koko ajan päällä. En oo vielä niin kerennyt alfoihin tutustua mutta ainakin muissa merkeissä monesti tulee itse moottorille kaksi paksumpaa johtoa ja sitten "ylös-alas" tunnistukselle kolme ohuempaa.

stenu
Viestit: 38
Liittynyt: 13 Loka 2009, 20:19
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja stenu »

Itseasiassa nyt vasta tajusin että kyseessähän oli takaoven lukko jolloin noita "ylös-alas" tunnistuksia tuskin on...

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

stenu kirjoitti:Se jännite sitte vaan käy lyhyenä pulssina, ei ole koko ajan päällä..
Näin pelkäsinkin ja kun siinä liittimessä oli ainakin 6-7 nastaa, niin en keksinyt mitään järkevää testaustapaa kun ei ollut hajuakaan, mitkä piuhat oikeasti tuovat käyttövirran ja minkälaisia muita ohjauspulesseja siellä mahdollisesti sykähtelee...

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

No ei vaiskaan, 5 nastaa siellä vain on :)

Päätin siis tilata uuden moottorin.

Puoli päivää etsin netistä sopivaa osaa. Lopulta kolmeen paikkaan lähetin tiedustelun. Etelä-Italian ebay-kauppias myi osaa sivuillaan "compralo subito", "osta heti" hinnalla siis, mutta myyjä sanoi, että paras tiedustella saatavuus kuitenkin ensin?!?, kun myy samoja kamoja tiskiltäkin. Tiedustelin. Ei vastausta.

Saksasta löytyi romuttamosta/ebaysta/romuttamosta/ebaysta/romuttamosta sama osa. Tiedustelin. Usean päivän harkinnan jälkeen tuli tarjous: hinta postikuluineen n. 80 euroa. Siis purkuosa kyseessä.

Kolmanneksi löytyi www.arielbs.com ja todella ystävällinen ja ripeä Silvia. Alennus listahinnoista oli itsestään selvä ja TNT toi ovelle. Hinta kuljetusen kera 68,- Näyttää tuolta Arielilta saavan MagnetiMarellin, Boschin, Championin ymym osat. Hyvä ja nopea palvelu. Taidanpa laittaa huolto-osat saman tien tilaukseen, hinnat näyttävät ihan kilpailukykyisiltä, luetteloa ei tosin oikein pysty netissä tulkitsemaan, vaan täytyy laittaa kysely.

Lukkomoottorin vaihto sinänsä on varsin yksinkertainen toimenpide, eritoten toisella kerralla, kun jo tiesi, mistä kaikista kohdista ovipaneeli on kiinnitetty. Keskulukko pelaa taas joka nurkassa. Joku olisi ehkä osannut lukkomoottorinkin herättää henkiin, mutta en viitsinyt edes yrittää, kun sen aikaa olisi pitänyt ajaa takaovi lukottomana o)

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mulla on kanssa vasemman takaoven keskuslukitus pimeenä.
Pitääkö tuon firman kanssa asioidakseen osata italiaa?

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

^Tosiaan nuo sivut ja katalogi taitavat olla ainoastaan italiaksi. Luulisin, että muillakin kielillä voi yrittää tiedustella (ranska, saksa, englanti). Muistaakseni ensimmäinen "automaattivastaus" kyselylomakkeeseen ainakin oli englanninkielinen.

EDIT: Palvelevat italiaksi, ranskaksi ja englanniksi. Saksaksikin voi kysyä. On-line -katalogi löytyy myös englanniksi, mutta juuri nyt ei verkossa. Italialaiseen tapaan kysyminen on ainoa tapa varmistaa osien saatavuus, periaatteessa löytyy kaikkia eurooppalaisia aftermarket-varaosia.

***

Heidän katalogissaan ei ainakaan suoraan näyttäisi olevan 156:n serraturaa...mutta ei se välttämättä mitään todista, kannattaa silti kysäistä.
-
www.glasscar-italia.it näyttäisi myyvän, hintatietoa ei annettuna sivulla.
-
ebay.it:ssa olisi käytetty osa 34,99 (+rahti) "osta heti" -hintaan.

Vastaa Viestiin