Käytetty Alfa GT

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Käytetty Alfa GT

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Aloitetaan ensin hieman valottamalla taustaa. Minulla oli vielä joulukuussa Alfa Romeo 159 JTDm ja se oli mitä mainioin (paras auto mitä koskaan on allani ollut). Sitten työpaikallani minulle tarjottiin leasing autoa joka oli Volvo S80 2.5T Autom. vm. 2007 ja voi voi sentään... Minä onneton menin siihen retkuun! (saa osoittaa sormella).

Nyt olen ajellut tuolla Volvolla vajaan 6kk ja olen siitä luopumassa pois. Ja täytyy tähän väliin sanoa, että jos minulle joku toikaisee Alfan nähdessään, että: "eiks noissa oo hirveesti vikoja ja nimenomaan sähkövikoja" niin voin palauttaa kysyjän heti todellisuuteen. Volvo on nimittäin kolme kertaa jättänyt vajaan 6kk aikana tielle ja kaksi kertaa se on jäänyt käynnistymättä. Navigaattori on mykistynyt kahdesti ja radio lopettaa ajoittain toimintansa. Peruutustutka alkaa huutamaan kesken ajon ja silloin kun sitä tarvittaisiin, niin se ei toimi. Eli alkaa minun osaltani riittämään. Autolla pitäisi ajaa eikä seisottaa huollossa.

Mutta, nyt kun luovun tuosta leasing romusta, niin pitäisi saada itselle (ja sydämelle) sopiva auto. Ja olen kaikki järkisyyt lakaissut maton alle - seuraava auto on Alfa GT ja sillä vanhalla hyvällä 3.2 V6 -koneella.

Ja varsinainen kysymys kuuluukin, mitä pitäisi ottaa huomioon tuollaista käytettyä Alfa GT:tä ostettaessa? Onko jotain erityistä mitä pitäisi tarkastaa yms.? Kokemuksia löytyy aika hyvin täältä foorumiltakin (mieleenpainuvin on tuon -Lee-:n taistelu Deltan kanssa), mutta jos tähän saisi jatkoa auton omistavilta kokoemuksia, niin ei tarvitsisi useampaa threadia surffata läpi.

Kiitos ja kohta palataan ruotuun! :-D

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Virheistä oppii, sanotaan. :wink:

GT 3,2 on hieno valinta. Ehdottomasti mielenkiintoisin uudehkoista Alfoista. GT:t ovat kaikki vielä sen verran uusia, ja vähän ajettuja, että vaikeaa tässä on mitään pitkää tarkistuslistaa alkaa pyörittelemään.

Käytettyjä GT:tä katsellessa pistää silmään, että melko heikossa hapessa on hyvinkin vähän ajettujen yksilöiden helmat. Kuten varmasti kaikki GT:n omistajat tietävät, että jalka kopsahtaa helmaan joka kerta autoon mentäessä, ja sieltä noustaessa, jos ei opettele koipeaan oikealla tavalla venyttämään. Itselle tuo ei tuota vaikeuksia, mutta kyydissä kulkijoille kylläkin - vaikka etukäteen varoittelisi.

GT:ssä näkyy myös hyvin Luigin suuret toleranssit korinosia kiinnitettäessä. Jos ovet istuu kuten pitääkin, niin vähintään konepelti, takaluukku tai puskurit harittavat. Eräällä paikallisella alfistilla on muutaman kuukauden ikäinen auto menossa paikkamaalaukseen, koska takaluukun kulmat ovat ottaneet kattoon kiinni. Hanttarin puolen ovessakin taisi olla jotain hämminkiä. Itselläni ottaa kuskinoven sarananpuoleinen alakulma helmaan kiinni.

Tuollaisia Alfoille tyypillisiä pikkujuttuja lähtisin itse tarkistelemaan, jos nyt menisin käytettyä ostamaan. Maalipinta on tässäkin mallissa Alfamaisen surkea, jokainen kosketus jättää jälkensä. Kivenhakkaumia löytyy takuulla keulasta, ja kyljistä. Niiden kanssa pitää oppia elämään, Alfasta kun on kyse.

Avatar
Tomas
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Syys 2005, 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomas »

No, pari sanaa täältäkin ... Meillä on ollut GT nyt vajaat kaksi vuotta, eikä voi sanoa että hankinta kaduttaisi. Auto on ollut "pajalla" tasan kerran huoltojen lisäksi: ikkunannostimien ohjausyksikkö temppuili ja vaihdettiin. Lee:n kokeman kaltaisen rumban Deltan kanssa olemme onnistuneet välttämään (puuta koputtelen).

Rehellisyyden nimissä täytyy myöntää että ajamme aika vähän, tähän mennessä on kertynyt n. 15 000 km, ja voi olla että lisää ilmenee kilometrien myötä. Edellä kuvailtuja toleransseja osien sovituksissakaan en ole huomannut, mutta voi olla että olen niin onnellisen puusilmä etten moisia tajua. Suurimmat vauriot Alfalle ovat aihettaneet kotipihassa oman 156:nsa ovea liian "avarakätisesti" availeva naapuri ja n 15 cm korkea kukkalaatikko, joka ottaa aina silloin tällöin kontakia oikean helman kanssa.

No jottei menisi aivan OT:ksi: 3.2:n kanssa kannattaa varautua melko hulppeisiin kulutuslukemiin. Ainakin jos pääosa ajosta on kaupungissa. Vastapainoksi saa kuitenkin nuo V6:n mehevät soundit, jotka nostavat virneen naamalle aina käynnistettäessä.

Liukkailla tuntuu lisäksi että tehoa on hieman reippaan puoleisesti etuvetoiseen autoon, ja nyt omalla kohdalla näyttäisikin siltä että laitamme GT:n ensi syksystä alkaen aina talvehtimaan lämpimään ja otamme esille keväällä kelien salliessa. Talvi mennee tästä eteenpäin nelivedolla.

Summa summaarum: voin vain suositella :-D

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Olen kirjoitellut "Uusi Alfa" kohtaan omia kokemuksia GT:stä.
Kaikki edelleenkin aika hyvin jos Delta pitää näppinsä irti.
Omallani ajettu 47tkm

Itseäni on lähinnä harmittaa aika kova sisämelu. Alla 225/17 Nokian renkaat.
Hankala sanoa paljonko niistä johtuu. Radion kuuluvuus on onneton.
Maalipinnassa ei näy kiveniskeämiä mutta ei tarvitse paljoa huitaista jollain kun on heti naarmu näkyvissä.
Mitään fataalia vikaa ei ole ollut. Ilmastointi on tosin hieman väsähtänyt mutta menee huoltoon ihan juuri.
Ostaisinko uudestaan? Kyllä. Ostaisinko 3.2? En. Kammottavat kulutuslukemat. Ilmeisesti siinä kulkee oma kipurajani bensan kulutuksen suhteen.

Ai niin, yksi ystäväni haukkui autoani:
"tänne taaksehan mhatuu ihan hyvin!"
;-)

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Reilun vuoden kokemuksella voi sanoa, että luotettavuus vaikuttaa hyvältä; ei ensimmäistäkään pajakäyntiä. Vuoden ajojen keskikulutus 11,8 satasella. Kesällä kovempaa ajettaessa tuntuu ettei autossa ole takapyöriä ollenkaan, kaikki tapahtuu etupyörien kautta. Talviliukkailla taas saa varautua siihen, että perä irtoilee usein ja helposti. Kaupunkiautona 3.2 ei ole häävi. Vetelee, on jäykkä ja kääntöympyrä on todella iso.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Marraskuun lopusta asti on kokemusta, ei ole ollut mitään varsinaista vikaa, takajousituksesta vain kuuluu kolinaa ajettaessa hidastetöyssyjen yli. Penkit ovat selkeästi paremmat kuin GTA:ssa mutta maalipinnan laatu puolestaan huonompi, voi tosin olla väristäkin kiinni.

Minulla ei ole ollut mitään ongelmia talviajossa kitkarenkailla, tosin kaikkein pahimmilla keleillä en ole vielä joutunut ajamaankaan. Mutta eiköhän tuo siinä mene kuin GTA:kin.

Kulutus on jostain kumman syystä ollut 1½ litraa suurempi kuin GTA:ssa, vaikka värkki painaa tasan saman verran. Milläs määrällä muut GT 3.2 kuskit pärjää pääosin kaupunkiajossa, kun mulla tuntuu menevän melkein 14 litraa järjestään?

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Sassicaia kirjoitti:Marraskuun lopusta asti on kokemusta, ei ole ollut mitään varsinaista vikaa, takajousituksesta vain kuuluu kolinaa ajettaessa hidastetöyssyjen yli. Penkit ovat selkeästi paremmat kuin GTA:ssa mutta maalipinnan laatu puolestaan huonompi, voi tosin olla väristäkin kiinni.

Minulla ei ole ollut mitään ongelmia talviajossa kitkarenkailla, tosin kaikkein pahimmilla keleillä en ole vielä joutunut ajamaankaan. Mutta eiköhän tuo siinä mene kuin GTA:kin.

Kulutus on jostain kumman syystä ollut 1½ litraa suurempi kuin GTA:ssa, vaikka värkki painaa tasan saman verran. Milläs määrällä muut GT 3.2 kuskit pärjää pääosin kaupunkiajossa, kun mulla tuntuu menevän melkein 14 litraa järjestään?
Talviajon suhteen tarkoitin juuri niitä oikeasti liukkaita kelejä, en normitalvikeliä.

En ole päässyt tankkauksen yhteydessä toteamaan kaupunkikulutusta, mutta ihan näppituntumalta en pidä 14 litraa pahana. Erilaisia foorumeja on tullut kahlattua ja sellainen käsitys on jäänyt, että GT kuluttaa enemmän kuin GTA. GT:n nokalla oleva kone on uudempien päästönormien mukainen (oliko se euro 4), mikä saattaa aiheuttaa eron.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Kiitoksia vastauksistanne! Lukemani perusteella autossa ei ole mitään erityistä jota pitäisi huomioida. Muista Alfoista olen myöskin huomannut saman, että maalipinta on aika heikko. Mutta niinhän nuo taitaa nykypäivänä olla kaikissa uusissa autoissa.

Kulutuksesta en ole niin huolissaan, kun nykyinenkin kulkine vie helposti sen 12l/100km. Tietysti jos ne järkisyyt ottaisi mukaan tähän autonhankintaan, niin todennäköisesti hakisin 147 1.9JTD M-Jetin :-D

Mikäs noissa Alfan 3.2 V6 -pannuissa on jakopäänhihnan vaihdon aika? Noissa uusissa Holdenin V6:ssa on nykyisin ketju, mutta tässä vanhassa mennään vielä ilmeisesti hammashihnalla?

Tässä yksi yksilö jota olen vähän pureskellut - onko foorumilaisten entisiä?
http://www.laakkonen.fi/index.php?page= ... id=NGO-856

Avatar
Mergy
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mergy »

GT on ollut nyt puolitoista vuotta alla ja kilometrejä on vähän alle 40t. Olen kans kirjotellut erinäisiin thredeihin kaikki vastaan tulleet huomiot, joita on kohtuullisen vähän.
Alfan ja varsinkin GT:n yhteydessä sanotaan usein ettei voi vedota järkisyihin, mutta olen eri mieltä, varsinkin siis 2litraisen kohdalla 8)
- Kohtuullisella hinnalla käyttöön yksi maailman hienoimmista sarjavalmisteisista autoista.
- Matkustamon tilat on oikeasti riittävät n.190cm:llekin, kunhan ei päästä naisia valittamaan takaovien puutteesta :wink:
- Auto muuttuu hetkessä todelliseksi tilaihmeeksi kun kaataa takapenkit. Siellä on kuljetettu muuttokuormia, pitkiä hyllyköitä, televisioita, 100m aaltopahvirullaa ja melkein 300l multasäkkejä (ei toki samaan aikaan).
- Suorituskyky riittää useammankin rekan ohitukseen ja kulutus siedettävä (ka. 8l/100km Pori-Tampere väliä rullatessa)
- Vähemmän talviongelmia kuin esim. kollegoiden VAG:issa. Ajoin myös koviempien pakkasien aikaan Pori-Tampere väliä lähes päivittäin kun VAG:it hyytyi jo parkkipaikalle.

Allekirjoitan kyllä myös muiden huomiot ja varsinkin maalipinnan suhteen.
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

HopeinenQ kirjoitti:Mikäs noissa Alfan 3.2 V6 -pannuissa on jakopäänhihnan vaihdon aika?
60tkm tai 3 v.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

HopeinenQ kirjoitti:Tietysti jos ne järkisyyt ottaisi mukaan tähän autonhankintaan, niin todennäköisesti hakisin 147 1.9JTD M-Jetin :-D
No niin, asiaa! Samanlainen kone on hakusessa, mutta GT:n kopalla!
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Vastaa Viestiin