156sen lämmöt?
Valvoja: Moderators
156sen lämmöt?
Nyt tarvis saada vähän apua loppuu meinaa ymmärrys.
Eli lämmöt pyöri 90-120c myös maantiellä 6:sella Termarin vaihdoin (86c) talvella ja tänään sitten viellä nesteet ja pesin järjestelmän. Lämmöt kumminkin jatkaa heilumista samoilla lukemilla. Voisiko tuo mittari/anturi olla rikki? tai jotain muuta? apua kaivataan..
Eli lämmöt pyöri 90-120c myös maantiellä 6:sella Termarin vaihdoin (86c) talvella ja tänään sitten viellä nesteet ja pesin järjestelmän. Lämmöt kumminkin jatkaa heilumista samoilla lukemilla. Voisiko tuo mittari/anturi olla rikki? tai jotain muuta? apua kaivataan..
Re: 156sen lämmöt?
Pakko kysyä antaako hyvin lämpöä puhaltimeltapiesuli kirjoitti:Nyt tarvis saada vähän apua loppuu meinaa ymmärrys.
Eli lämmöt pyöri 90-120c myös maantiellä 6:sella Termarin vaihdoin (86c) talvella ja tänään sitten viellä nesteet ja pesin järjestelmän. Lämmöt kumminkin jatkaa heilumista samoilla lukemilla. Voisiko tuo mittari/anturi olla rikki? tai jotain muuta? apua kaivataan..

Mikäli ei, niin lienee vesipumppu sökö?
Paljonkohan vesipumpulla on ajettu? Itseltäni hajosi pumppu jossain 163tkm kohdalla siten, että akseli alkoi luistaa ja pumppu ulisemaan. Pumppasi kyllä, mutta ilmeisesti ei täydellä teholla. Mutta jos ei vika siinä ole niin sitten se on varmaankin syylärissä. Pumpun vaihdon jälkeenkin mulla oli ongelmia lämmön kanssa, jotka katosi kun vaihdoin syylärin. Vanha olikin jo aika rapea, ja suhteellisen tukossa ne ilmakanavat.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Ei kannata kuunnella pitkään jurinoita jos siitä leikkaa laakeri kiinni voi olla melko varmaa, että hihna ei ole sen jälkeen kovin pitkäikäinen. Järjestelmässä voi olla myös ilmaa, jos vaihtelee nesteitä. No jos pumppu on iskussa ne kyllä lähtevät sieltä paisuntasäiliön kautta, kun korkin ottaa pois.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
mulla oli omassa ihan samaa vikaa, ku ostin auton.. soitin auto milanoo ja kysäsin vesipumpun vaihtoa ja niiden yleistä kesto ikää.. sano et niil oli sillo hallissa alfa 156 v6 aj.330tkm ja alkup. vesipummu.. mullaki oli loppujen lopuks syylärin alalaita ihan tukossa, huomas siitä ku ne väli rivat murenee käsii ku niihin koskee.. eli vaiha syyläri jos alkuperänen..
*156 v6*
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
http://www.alfa-service.eu/alfa/index.p ... IATOR.html
http://www.atp-autoteile.de/Hitlist.aspx?ctp=680236
http://www.atp-autoteile.de/Hitlist.aspx?ctp=680236
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Tampereen jäähdytinkeskuksesta ostin hintaan 240€ mut jälkeenpäin huomasin, että enklannistahan noita olis saanu aikas paljon halvemmalla.
Aiheen parissa olen tämä päivän viettänyt ja nyt sit jäähdytin ja pumppu vaihdossa.. Asiasta toiseen ei kyllä kuulu tänne mutta laitetaan kumminkin.
Kävin tuossa jo jokseenkin surullisen kuuluisassa likkeessä eli deltassa. Siellä sitten kaivoin korjaamopäälikön käsiini ja esitin yksin kertaisen kysymyksen kummalla hihnalla vesipumppu pyörii.. Siinä sitten meni hetki ja sano että kyllä se jakohihnalla pyörii v6 koneissa. Riitti jo toi vastaus päätökseen mennä toiseen korjaamoon. Hintaa oisi olut 655e + pumppu 150e. Anteeks vaa jos tämä jotain loukkaa mutta en kyllä anna autoani ihmisille korjattavaksi jos eivät tiedä mistä edes osaa/vikaa lähtee etsimään.
Kävin tuossa jo jokseenkin surullisen kuuluisassa likkeessä eli deltassa. Siellä sitten kaivoin korjaamopäälikön käsiini ja esitin yksin kertaisen kysymyksen kummalla hihnalla vesipumppu pyörii.. Siinä sitten meni hetki ja sano että kyllä se jakohihnalla pyörii v6 koneissa. Riitti jo toi vastaus päätökseen mennä toiseen korjaamoon. Hintaa oisi olut 655e + pumppu 150e. Anteeks vaa jos tämä jotain loukkaa mutta en kyllä anna autoani ihmisille korjattavaksi jos eivät tiedä mistä edes osaa/vikaa lähtee etsimään.
Vesipuppu vaihdettu vanha pyöri akselissaan kun piti hihnapyörän päästä kiinni ja oli tuo muovinen siipikin haljennut. Nytten sitten tuli sellainen ongelma että tyhjäkäynti on vain 500rpm. Mitäköhän on pielessä jakopää pitäs olla oikein kasattu eli se tuskin on seonnut.ehdotuksia?
Eli kone oli alhaalla remontin ajan. ja tehojen kanssa ei ole mitään muutosta vanhaan.
Eli kone oli alhaalla remontin ajan. ja tehojen kanssa ei ole mitään muutosta vanhaan.
Re: 156sen lämmöt?
moi, ostettiin avopuolison kanssa 156 eilen, eikä tuota tietenkään koeajossa huomattu.. suottapa tuo entinen omistaja viasta kaupan aikana kertomaan, vaikka kuinka kaikki mahdolliset detailit yritti kysellä sähköistä jne. sellasta.V-tyyli kirjoitti:Pakko kysyä antaako hyvin lämpöä puhaltimeltapiesuli kirjoitti:Nyt tarvis saada vähän apua loppuu meinaa ymmärrys.
Eli lämmöt pyöri 90-120c myös maantiellä 6:sella Termarin vaihdoin (86c) talvella ja tänään sitten viellä nesteet ja pesin järjestelmän. Lämmöt kumminkin jatkaa heilumista samoilla lukemilla. Voisiko tuo mittari/anturi olla rikki? tai jotain muuta? apua kaivataan..
Mikäli ei, niin lienee vesipumppu sökö?
eli lämmöt tosiaan nousee, eikä anna sisälle kuumaa ilmaa, eli ilmeisesti vesipumppu sitten paskana.. ei ole pahemmin tullut vesisäiliöstä paineita ulos kun on availlut (~15min ajon jälkeen), joten ei kai pitäis ilmaa olla järjestelmässä liiemmin? jäähdytinnesteet tuli ostettua uudet, mutta vähän nihkeää lähteä noita vaihtelemaan, kun ei oo mitään tiloja missä homman hoitaisi. kuumana se käy, porina konepellin alla puolentunnin ajon jälkeen.. ei tervettä, huoltoon pitäisi pikaisesti saada.
osaatteko arvioida huollon hintaa esim merkkihuollossa (delta?)? esim jos tuo vesipumppu on lauennut, niin voi tulla kalliiksikin.. itse kun en mikään automekaanikko ole todellakaan, niin vaihtaminen saattaa olla liikaa vaadittu poropeukalolta.

niin.. ja ilman muuta airbagin valo palaa ja tyhjäkäynti heijaa valoissa.. maininta kauppaa tehdessä olisi ollut suotavaa, niin olisi osannut varautua heti seuraavana päivänä kärräämään autoa huoltoon..

EDIT: joo tuli nesteiden vaihtoa kokeiltua.. ei laske wanhoja pihalle.. semmosta. eipä tuo mikään ongelma ole, kun ei liaan hintavaa ole kuitenkaan, mutta suotavaa olisi reilun pelin nimissä auton myyntiaikeissa olevan kertoa näistä "pikkuvioista"..

juu on..lepidus kirjoitti:Olihan meillä sitä nestettä koneessa kuitenkin?
Janne
EDIT: niin siis kun ei laske wanhoja ulos edes, niin eikö olisi merkki siitä, ettei kierrätä. enkä yhtään tiedä mitä värkkiä tämä ex- omistaja on siellä pitänyt. hieman epäilyttää sekin, kun ei tuntunut tietävän mitään mistään mistä jotain kysäisi.. sillä olisin tyhjännyt ja vaihtanut, mutta joo.. eipä onnistunut.
Mun mielestäni, jos koneesta ei tule nestettä ulos edes silloin, kun alavesiletku on irti. Niin se on merkki siitä, että koneessa ei ole nestettä yhtään. Tai onhan siellä jossain joku tilkka, mutta ei riittävää määrää. Tarkista paisuntasäiliö nyt ensin. Jos siellä on nestettä, niin sitten on kyllä jossain joku tukos, jos alavesiletkusta ei tule nestettä ollenkaan ulos.
siis eiei.. selitin ehkä vähän huonosti. vaan siis paisuntasäiliön yläpäästä kun irrottaa letkun ja nappaa korkin auki, niin kaiken käsityksen mukaan pitäisi auton käynnissä ollessa syöstä nesteet ulos? ellen nyt ihan väärin ole käsittänyt, niin näin homman täytyisi toimia..AutonAlfa kirjoitti:Mun mielestäni, jos koneesta ei tule nestettä ulos edes silloin, kun alavesiletku on irti. Niin se on merkki siitä, että koneessa ei ole nestettä yhtään. Tai onhan siellä jossain joku tilkka, mutta ei riittävää määrää. Tarkista paisuntasäiliö nyt ensin. Jos siellä on nestettä, niin sitten on kyllä jossain joku tukos, jos alavesiletkusta ei tule nestettä ollenkaan ulos.
-> oon muusikko, en automekaanikko..

niin ja on nestettä kyllä, alarajassa kone kylmänä. samasta vesipumppu oireilusta lienee kielii tuo, että ei anna kuumaa ilmaa sisälle tuuletinjärjestelmästä..?
Edelleen edellyttäen, että sitä vettä siellä koneessa on. Sinne säiliön pohjalle voi jäädä jotain vaikka järjestelmä muuten olisikin tyhjä. Mutta jos järjestelmässä on varmasti nestettä reilusti, niin pumppuvika tuntus järkevältä.kmn kirjoitti:siis paisuntasäiliön yläpäästä kun irrottaa letkun ja nappaa korkin auki, niin kaiken käsityksen mukaan pitäisi auton käynnissä ollessa syöstä nesteet ulos? ellen nyt ihan väärin ole käsittänyt, niin näin homman täytyisi toimia..
-> oon muusikko, en automekaanikko..apuja..?
niin ja on nestettä kyllä, alarajassa kone kylmänä. samasta vesipumppu oireilusta lienee kielii tuo, että ei anna kuumaa ilmaa sisälle tuuletinjärjestelmästä..?
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
joo kyllä takuuvarmasti nestettä. komeasti porisee paisuntasäiliössä ja enempää tuonne ei saisi menemäänkään..lepidus kirjoitti:Edelleen edellyttäen, että sitä vettä siellä koneessa on. Sinne säiliön pohjalle voi jäädä jotain vaikka järjestelmä muuten olisikin tyhjä. Mutta jos järjestelmässä on varmasti nestettä reilusti, niin pumppuvika tuntus järkevältä.kmn kirjoitti:siis paisuntasäiliön yläpäästä kun irrottaa letkun ja nappaa korkin auki, niin kaiken käsityksen mukaan pitäisi auton käynnissä ollessa syöstä nesteet ulos? ellen nyt ihan väärin ole käsittänyt, niin näin homman täytyisi toimia..
-> oon muusikko, en automekaanikko..apuja..?
niin ja on nestettä kyllä, alarajassa kone kylmänä. samasta vesipumppu oireilusta lienee kielii tuo, että ei anna kuumaa ilmaa sisälle tuuletinjärjestelmästä..?
Janne

ei kyllä tuo on ihan puhdasta, sen verta mitä paisuntasäiliöstä näkee.. tämähän ei siis anna paluuletkusta nesteitä pihalle auton ollessa käynnissä. itselläni ei ole mahdollisuuksia irroittaa letkua jäähdyttimestä ja laskea ulos.. tilat puuttuu.. soitin tuosta deltaan myös ihan analysointimielessä, niin olivat myös sitä mieltä, että vesipumpussa olisi vika. sanoivat, että työ tuossa maksaa hurjia.. yllätys.. mitä pajaa suosittelette hinnan suhteen. osat varmaan kannattaa hankkia itse.Pasi kirjoitti:vrt. majoneesipiesuli kirjoitti:No onko olyt mennyt sellaisiksi harmaiksi?

soitin tuolle delta autoon tuossa päivällä, niin sano että vesipumpun
vaihto pelkkä duuni 700e + osat!! O_o jumalauta! noh, ajettiin tuossa
tulomatkalla tuon yhen mestan kautta, mitä kaveri suositteli.. sellanen
wanha patu joka duunailee noita ja tietotaitoa on enemmän ku laki
sallii.
noh, sehän oli että "jaajaa.. termostaatti paskana
ilmeisesti, maksaa muutaman kympin.." heh.. se siis vaihatetaan aluks
ja kattois sitte jos ei auta, ni vaihtaa tuon vesipumpun ja siinä
samalla sitte tuon jakohihnan, ku on kerta jakopää auki.
kysyin että mitäs koko projekti maksais, ni "sellaset pari kolome
sattaa.." hehehe.
pelkkä vesipumpun vaihto TYÖ 700€
toisessa paikassa.. tää vaihtaa termostaatin eka (~60e työn kanssa) ja
jos tarvis ni avaa jakopään, vaihtaa hihnan ja vesipumpun mikä tekee
koko paketista sen pari-kolme hunttia osien kanssa!
kyllä alko taas elämä vähän hymyillä, ku tuntu jo että maailma
kaatuu.... toivotaan nyt, että tuo auttaa, ettei tarvisi enää sitten
säätää.. kannen tiivistettä tämä kaveri ei kyllä epäilly. huh.. jos
tulis tuolla kuntoon.
sain vanhaan omistajaanki yhteyden, ni sano että ilmeisemminki
osallistuis myös noihin kuluihin.
mutta katsotaan nyt, kunhan nyt
keskiviikkona ajetaan auto sinne sisään ensin. jei..
vaihto pelkkä duuni 700e + osat!! O_o jumalauta! noh, ajettiin tuossa
tulomatkalla tuon yhen mestan kautta, mitä kaveri suositteli.. sellanen
wanha patu joka duunailee noita ja tietotaitoa on enemmän ku laki
sallii.

ilmeisesti, maksaa muutaman kympin.." heh.. se siis vaihatetaan aluks
ja kattois sitte jos ei auta, ni vaihtaa tuon vesipumpun ja siinä
samalla sitte tuon jakohihnan, ku on kerta jakopää auki.

kysyin että mitäs koko projekti maksais, ni "sellaset pari kolome
sattaa.." hehehe.

toisessa paikassa.. tää vaihtaa termostaatin eka (~60e työn kanssa) ja
jos tarvis ni avaa jakopään, vaihtaa hihnan ja vesipumpun mikä tekee
koko paketista sen pari-kolme hunttia osien kanssa!

kyllä alko taas elämä vähän hymyillä, ku tuntu jo että maailma
kaatuu.... toivotaan nyt, että tuo auttaa, ettei tarvisi enää sitten
säätää.. kannen tiivistettä tämä kaveri ei kyllä epäilly. huh.. jos
tulis tuolla kuntoon.
sain vanhaan omistajaanki yhteyden, ni sano että ilmeisemminki
osallistuis myös noihin kuluihin.

keskiviikkona ajetaan auto sinne sisään ensin. jei..
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Kaveri ei näemmä työstä sitten ihmeemmin veloita. No hyvä niin. Muista sitten vaihdattaa jakopäähän kaikki osat (hihna, kiristin, ohjainrulla ja se vesipumppu) jos hommaan ryhdytään. Myös apulaitehihna jos on kulunut, menee samoilla töillä sekin. Sitten tulee kyllä pelkille osille hintaa vähintään parin satasen verran.
Toivotaan ettei ole tuon kummempaa vikaa.
Toivotaan ettei ole tuon kummempaa vikaa.
niin se täytyisi, nyt on vaan senverran pieni tuo remonttibudjetti (jota siis tällaisten yllätysten ilmetessä ei ole nimeksikään, heh), että kyllä tuo termostaatin, vesipumpun ja hihnan vaihto täytyy riittää. Täytyy kuitenkin pyytää vähän vilkuilemaan, että miltä siellä näyttää, jos ne seuraavat 15tkm kestää niin riittää mulle. Vaihdattaa kaikki sitten seuraavalla kerralla. 180tkm:n kohdalla kuitenkin määräaikais huollon mukaan pitää tuo teettää. Vähän ikävä tilanne, ku tulee tällainen ns. välitön pakkohuolto näin huonoon aikaan lompakon suhteen..Pepperoni kirjoitti:Muista sitten vaihdattaa jakopäähän kaikki osat (hihna, kiristin, ohjainrulla ja se vesipumppu) jos hommaan ryhdytään. Myös apulaitehihna jos on kulunut, menee samoilla töillä sekin. Sitten tulee kyllä pelkille osille hintaa vähintään parin satasen verran.

nyt soitti remonttireiska.
vesipumppu se oli rikki niin. automekaanikko siskon mies hätyytteli, notta kansipahvi olis palanu. joutu pistää sille viestiä, että menee takas amikseen.
eli vesipumppu, hihnat, kiristin ja ohjainrulla vaihdettu -> jakopää kunnossa. ajoituksen muunnin jäi seuraavaan kertaan rahapulan vuoksi.
samalla ilmeni, että imupuolelta ilmeisesti hieman vuotaa öljyä..
noh, kunhan tänään hakee auton, niin katsotaan rahapussiin ja ihmetellään ajellaanko heti automilanon kautta, vai jätetäänkö töpselien tökkäys loppu kuulle.. 
EDIT: "käytetty lämpimäksi ja käyttäytyy ainakin tällä hetkellä normaalisti".. ihmetellään lisää, kun saadaan auto ajoon.. pelottaa ehkä hieman, tässä kun on ollut vähän kaikkea..
vesipumppu se oli rikki niin. automekaanikko siskon mies hätyytteli, notta kansipahvi olis palanu. joutu pistää sille viestiä, että menee takas amikseen.

eli vesipumppu, hihnat, kiristin ja ohjainrulla vaihdettu -> jakopää kunnossa. ajoituksen muunnin jäi seuraavaan kertaan rahapulan vuoksi.
samalla ilmeni, että imupuolelta ilmeisesti hieman vuotaa öljyä..


EDIT: "käytetty lämpimäksi ja käyttäytyy ainakin tällä hetkellä normaalisti".. ihmetellään lisää, kun saadaan auto ajoon.. pelottaa ehkä hieman, tässä kun on ollut vähän kaikkea..

joo no ei tuossa ite vesipumpussa mitään, muttakun tuntuu että kokoajan paljastuu jotain uutta.. ois vaan kiva saada auto siihen kuntoon, että vois huoletta suristella työmatkat edes..Pepperoni kirjoitti:On noita vesipumppuja uusittu yhdelle jos toiselle joten ei nyt kannata mitään hirveyksiä pelätä vielä tuon perusteella. Kulutusosia siinä missä joku muukin. Toivotaan että nyt pelaa.

jos tuo nyt vielä venttiilikopasta vuotaa öljyä, ajoituksen muunnin pitäis vaihtaa jnejnejne pari muuta pikkuvikaa (mm. polttimet edellinen omistaja poistanut lyhyistä kokonaan..


OFFTOPIC:
millaset liittimet noissa lyhyissä valoissa muuten on? tuossa näkyi olevan vaan 2 liitintä yhdessä, joihin poltin kytkettäisiin..?

-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Kyllä. Semmoinen pointti tuossa tietysti on, että se venakopan tiiviste ei kestä kovin montaa avauskertaa (näin mulle on kerrottu ja kehotettu aina varautumaan myös tiivisteen hintaan). Että eihän se vuoto nyt ole tullut tuon remontin jälkeen jos siellä sellaista on
Tuota valojuttua en ihan nyt hoksaa, onko niitä liittimiä jotenkin muuteltu? Sinne menee H1 tai H7, ei jaksa muistaa mutta ohjekirjassahan tuo lukee.

Tuota valojuttua en ihan nyt hoksaa, onko niitä liittimiä jotenkin muuteltu? Sinne menee H1 tai H7, ei jaksa muistaa mutta ohjekirjassahan tuo lukee.
moi, joo siis H7 tuo taitaa olla. kaksi liitintä ainoastaan. näytti vaan niin epämääräiseltä nuo liittimet.Pepperoni kirjoitti:Kyllä. Semmoinen pointti tuossa tietysti on, että se venakopan tiiviste ei kestä kovin montaa avauskertaa (näin mulle on kerrottu ja kehotettu aina varautumaan myös tiivisteen hintaan). Että eihän se vuoto nyt ole tullut tuon remontin jälkeen jos siellä sellaista on![]()
Tuota valojuttua en ihan nyt hoksaa, onko niitä liittimiä jotenkin muuteltu? Sinne menee H1 tai H7, ei jaksa muistaa mutta ohjekirjassahan tuo lukee.

pitää tuo venttiilikopan tiiviste -hässäkkä hoitaa kuntoon vielä ja sitten kun tuon tyhjäkäynnin saisi vakaaksi.. niin ja nakutus pois. se onkin sitten siinä, toivottavasti...

ei mitään hajua..
Ainakin 156sessa näkee siitä paisariin tulevasta letkusta että kiertääkö vesi. Päässä on sellainen läpinäkyvä muovinen tappi josta vesi menee paisariin.Silvio kirjoitti:Toista oli ennenvanhaan kun aukas syylärinkorkin lämpimänä niin näki kiertääkö neste vai ei.. Suljetussa järjestelmässä ei pysty näkemään.. Jos siis pumppuvika.