Päätöksentekoapua... ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Päätöksentekoapua... ?

Viesti Kirjoittaja juhala »

terve, moni jo ehkä tietääkin kipuiluni Deltalta ostetun -05 mallisen 156 SportWagonin kanssa. viimeisin tilanne löytyy tämän threadin sisältä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11381

tilanne siis suurinpiirtein tämä:
mulla vaihdettiin eilen hihna ja ajoituksenmuunnin takuuna ja toivoin että ko.kaltainen ääni poistuisi, mutta ei. Tyhjäkäynnillä kalkatus hävis ja auto suorittaa pehmeämmin ja paremmin eli muunnin oli kyllä skö, mutta tuontapainen sivuääni vielä häirii. kuuluu maantieajossa sellaisena tasaisena mökänä, kun olisi jokin pakoputkiviritys. Veikkaan itse jotain pakosarja juttua tai ihan vaikka laakeria koneessa (mitään en näistä ymmmärrä).
Autohan on kyllä ihan kalkkiviivoilla,, 17 000 km jo mittarissa ja jo vaihdetaan kallita osia kauheaan tahtiin.
täytyy ajaa Konalaan tuota kuunteluttamaan.
(Laitoin jo kerran mailia että ottaisivat keksintönsä takaisin, myyjä ei vastannut )
No nyt se myrkyn keitti! Kävin autoa näyttämässä. Ja siellä asiantunteva asentaja totesi sivuäänestä.:"Tulee tod.näk kiertokangen laakerista, lohkosta joka tapauksessa! "
Ei voi miestä näin kohdella! Ostaa ensimmäisen melkein uuden auton neljänkympin kunniaksi ja homma on tällaista säätöä
Eli pajalle ja moottori auki jne... On joskus ajettu ilmeisesi öljystä kuivalla moottorilla.... Itselle kun vehje tuli mittarissa oli 10 600 ja nyt 7000 enemmän. Pimeetä!
Voiko näillä eväillä jo kauppoja perua? Eräiden tarkastetut takuuvaihdokit..prkle.
edellisessä huollossa (14 000 km) jo juttelin äänestä, mutta silloin koeajolla ei huomattu kun en itse tajunnut osoittaa mitä ääntä tarkoitin. Juuri tällaista välttääkseni ostin maahantuojalta premium hinnalla vähänajetun. Tuohan on jo melkein petos!
No nyt olisi vaihtoehtoja:
  • 1. kaupan peruuttaminen ehdoin jotka on juuri ja juuri hyväksyttävyyden rajoilla. uuden "samanlaisen" hankinta vapailta markkinoilta ( yksityinen) huomattavasti halvemmalla. (luokkaa 9000 euroa vähemmän, vuoden vanhempi ja 40 000 enempi ajettu). Takuut omaan piikkiin. huollot hoituisi varmaan kätevästi Auto Milanossa joka rakentaa haarakonttoria tänne Espooseen. Tai sitten vielä vanhempi/halvempi....
    2. uusi 147 distinctive Deltasta. Välirahaa jonkin verran mutta auto siis ajamaton -07 mallinen. Väri metallimusta. Aika hieno. mutta olivat ne "Collection" tarjousmallit myyneet loppuun. Eli auto aika kallis mielestäni ( yli 30 000 k€). Ok varusteet, BOSE jne ja ainakin kaupassa väri oli hieno. Mutta 5v takuu...? Haluaako olla naimisissa niin pitkään jonkun autoliikkeen kanssa?
    3. olisi tietysti sen alkuperäisen korjaus, mutta ei oikein taida sitä rumbaa jaksaa. "Thrill is Gone". jne..
Kai näissä on otettava linja joko /tai. Uusi, kallis ja pitkä takuu. Tai sitten sen verran halpa/vanha että pikkujutut ei niin ota päähän ja menee omaan piikkiin. Lisäksi tuo TS on jotenkin musta fiilikseltään (ja kokemuksiini perustuen luotettavampi?) "Alfampi" kone kuin JTS.

Oikeasti tietty neuvottomuus on iskenyt, kun homma meni monimutkaisemmaksi.

(Kaikinensa vaikutelmaksi Deltan myyjien kanssa asioinnissa jäänyt asiallinen yleiskuva. Asiallisesti käytttäytyvää asiakasta ei ole turhaan kyykätty ja ratkaisuja on etsitty rakentavasti. Sama meininki kun olis normi huollossakin!
Konalan Alfa erikoismiehet alakerrassa kyllä osaavat asiansa)!
avasin oman ketjun ettei tämä kaappaa tuota toista. Mitä hittoa tämän kanssa tekisi?

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

En ostaisi ajamatonta. Niissähän on hyvälläkin tuurilla jokin typerä vika, joka olisi pitänyt huomata jo tehtaan testilenkeillä tai ainakin liitin, jonka olisi voinut laittaa saman tien kiinni kokoonpanovaiheessa. Sellaisen hankinnan kanssa kun lähdet parin viikon päästä työajalla Deltaan reklamoimaan, joudut ehkä henkiseen tilaan, johon et halua.

Käytetyn kanssa tiedät, että paljon on tehty ja osa vielä tekemättä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mites moottorityypin vaihto kutoseen? otat muutaman vuoden vanhan sillä makselee jo bensoja ihan kivasti. 2 vaihtoehdon jättäisin kyllä väliin
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Markku J
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Touko 2007, 18:51
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Markku J »

Minä kun ihan Alfoja tuntematta meinasin heti ehdottaa uutta 147:aa....Itsellä on vieläkin tekemättä päätös tilatako uusi Alfa 159 vai jokin muu short -listalla oleva kilpaileva merkki. Aika huolestuttavalta vaikuttaa tuo Seiska5mma:n kommentti. Onko Delta tosiaan noin huono palvelija ja onko ongelma niin ilmeinen myös tekniikan suhteen ? Minulla oli oma v 2002 -mallin uusikoppainen Mersu E 220 CDI ja sen kanssa sain kokea mitä tarkoittaa, kun vähintään kerran kuussa saa olla aamulla klo 7 Vehon palvelutiskillä sijaisautoa anelemassa, että töihin ehtisi. Sitä jaksoin vajaat 2 vuotta. Odottaisiko Alfan kanssa sama kohtalo ?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Markku J kirjoitti:Minä kun ihan Alfoja tuntematta meinasin heti ehdottaa uutta 147:aa....Itsellä on vieläkin tekemättä päätös tilatako uusi Alfa 159 vai jokin muu short -listalla oleva kilpaileva merkki. Aika huolestuttavalta vaikuttaa tuo Seiska5mma:n kommentti. Onko Delta tosiaan noin huono palvelija ja onko ongelma niin ilmeinen myös tekniikan suhteen ? Minulla oli oma v 2002 -mallin uusikoppainen Mersu E 220 CDI ja sen kanssa sain kokea mitä tarkoittaa, kun vähintään kerran kuussa saa olla aamulla klo 7 Vehon palvelutiskillä sijaisautoa anelemassa, että töihin ehtisi. Sitä jaksoin vajaat 2 vuotta. Odottaisiko Alfan kanssa sama kohtalo ?
Itselläni ei ole mitään pahaa sanottavaa teltasta, Konalan pikahuollon Alfa-spesialisteja voi jopa kehua varauksetta. (Enpä kyllä ex-Alfaa teltassa huollattanutkaan)

Topicin kysymykseen:
Uusi auto => ehdoton ei ei.
Itse ehkä koittaisin hakea kaikessa rauhassa sen helmi V6:en.
Jos haussa on vain 2.0 koneiset, niin kokemukset 16V Twin Sparkista olivat oikein hyvät reilun kahden vuoden ajalta :-D
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Päätöksentekoapua... ?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

juhala kirjoitti:No nyt olisi vaihtoehtoja:
  • 1. kaupan peruuttaminen ehdoin jotka on juuri ja juuri hyväksyttävyyden rajoilla. uuden "samanlaisen" hankinta vapailta markkinoilta ( yksityinen) huomattavasti halvemmalla.3. olisi tietysti sen alkuperäisen korjaus
Itse kallistuisin joko ykköseen tai kolmoseen, riippuen siitä mitkä ne kaupan purkamisen ehdot ovat. Kai nyt yksi kiertokangen laakeri pajalla kuntoon saadaan, tosin vika viittaa siihen että öljynkierrossa on ollut häiriö joka on varmaan aiheuttanut jonkinasteista kulumaa muuallekin. Se on sitten eri juttu onko sillä käyttäjälle mitään merkitystä.
Markku J kirjoitti:onko ongelma niin ilmeinen myös tekniikan suhteen ?
Tutustu Seiska5mman auton projektihistoriaan niin näet kommentin vähän toisessa valossa :wink:

Itse kun ajelen tällä hetkellä toisilla merkeillä eikä Alfoissa siis ole "penniäkään kiinni", kuvittelisin voivani kertoa ex-vehkeistä suunnilleen puolueettoman arvion; Vähintäänkin odotusten mukaisesti ovat toimineet, osin odotuksia paremmin. Vanhojen reuhujen kanssa pulatessa on tietysti tullut vastaan kaikenlaista luonnollisesta kulumasta ja kovasta käytöstä kertovaa murhetta, mutta eipä noidenkaan kanssa tarvinnut kerran kuussa nojailla varaosatiskiin. Vaikea uskoa että uudet autot toimisivat huonommin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Kiitos mielenkiinnosta! Olin juuri kpeajamassa 2004 mallisen sw:n jolla oli ajettu 55 000. Hintaa 10 000 vähemmän kuin nuissa deltalta ostetuissa. Koeajolla tein u-käännöksen jolloin syttyi öljynpaineenvaroitus, parkissa todettiin että öljytikku ei kastu! Omistaja (joka osoittautui vanhaksi tutuksi) ei ymmärrä autoista juuri mitään ja oli ollut luulossa että kaikki on kunnossa kun huollot tekee ajallaan...
Epäilen vahvasti että noille mun autoille on aiemmassa elämässään käynyt samoin. Siksi olen aika varma että laakerikorjaus sinällään ei riitä. (pitkässä juoksussa).
Mistä voi nyt epäluulon riivaama juhala tietää ettei mikä tahansa myyntikuntoon meikattu vaihtoauto ole kokenut samaa?
Jotenkin se ajamaton 147 houkuttaa, ja se musta oli aika sexy väri....:-)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin, piti tuohon ylemmäskin vielä kirjoittaa että käytä mahdollinen kandidaatti autotohtorilla. Jos öljynpainearvot ja sylinterien ohipuhallukset näyttävät hyviltä, ei minusta pitäisi olla aihetta odottaa mitään hirveänkamalaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

..tai noista pitäisi olla paperia jos se alkuperäinen korjattaisiin..?
Lisäisin vielä että Deltan puolelta saamani serviisi on myyntipuolen suhteen ihan ok. Konalan pikahuoltokin on keskimäärin ollut tilanteen tasalla. Mitä nyt tuota laakeria piti käydä pariin kertaan kuulostelemassa.
Mutta voiko maahantuoja/valmistaja täysin kieltää vastuunsa siitä että autot vievät öljyä vaihtovälillä enemmän kuin käyttäjät osaavat/tietävät/ ymmärtävät lisätä...
Isälläni oli -80 luvulla Talbot Solara, siinä jo oli öljyn vähyydestä varoittava merkkivalo.....
Viimeksi muokannut juhala, 22 Touko 2007, 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mieluummin se tohtorisedän paperi. Telttakin voi tyriä remontin vaikka se mahdottomalta kuulostaakin :lol:

Tohtori katsonee myös samalla vikamuistin, ei näytä olevan ihan harvinaisia lamda- yms. häriöt noissa JTS-myllyissä.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

juhala kirjoitti:.
Mutta voiko maahantuoja/valmistaja täysin kieltää vastuunsa siitä että autot vievät öljyä vaihtovälillä enemmän kuin käyttäjät osaavat/tietävät/ ymmärtävät lisätä...
Isälläni oli -80 luvulla Talbot Solara, siinä jo oli öljyn vähyydestä varoittava merkkivalo.....
omistajan käsikirjassa on selvät ohjeet miten auton kanssa toimitaan..., onhan noita valoja joissakin Alfoissakin ollut ja esim 159sissa on mutta ei se poista kuitenkaan öljyjen tarkistamista, ne on syytä tarkistella määräajoin missä tahansa autossa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

75 ja 90 malleissa oli tosiaan toi öljymäärän varoitusvalo, niiden jälkeen se tais jäädä unholaan.
159ssä on nyt peräti palkki öljymäärälle, näkyy ruudussa aina startatessa.
- Alfaholic -

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Jappe kirjoitti:75 ja 90 malleissa oli tosiaan toi öljymäärän varoitusvalo, niiden jälkeen se tais jäädä unholaan.
löytyy vielä 155:sta,ainakin 16v superista.
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Joo ja taitaa olla ainakin jossain 164 mallissakin...
Pitäis ottaa selvää ennen kuin jauhaa basanderia :mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

166:ssa on tuo varoitusvalo kanssa.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Markku J kirjoitti: Aika huolestuttavalta vaikuttaa tuo Seiska5mma:n kommentti. Onko Delta tosiaan noin huono palvelija ja onko ongelma niin ilmeinen myös tekniikan suhteen ?
Kuten Rasvis jo tuossa viittasi, meikäläisen suhde Alfaan ei kulje Deltan kautta, kaikki epäonnistuneet rempat on tehty muualla.

Tarkoitin lähinnä yleistä trendiä, jossa kalliitkin automerkit ostohetkellä vielä viimeistä silausta vaille ja pikkuongelmat kaatuvat onnettoman ostajan "ratkaistavaksi".

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Ota ihmeessä se ajamaton 147... aivan loisto peli... ja uusi on aina uusi... :mrgreen:

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Twin Spark...
näin juuri puhelimessa sovin...
Noloa pyytää neuvoa ja sitten tehdä just päinvastoin.... :oops:

Tuo eilen koeajamani -04 JTS oli viimeinen sysäys. Ei vaan ehdi harrastaa ja etsiä sitä edullista mutta helmeä, ja kun kerran on mahdollisuus ostaa uusi, niin siitä eteenpäin auton historia on ainakin tiedossa :P
Rahoitus oli jo sovittu niin ei tarvitse senkään kanssa enää säätää. 5 v tehdastakuu näin uudesta lähtien on kanssa hyvä juttu. Jos jotain tulee niin Konalan Alfa pikahuollon kaverit kyllä hoitaa. Deltan kanssa asioidessa on ollut ihan ok. meininki noin keskimäärin. Laina-auton on saanut tarvittaessa jne.
Ja metallinhohto musta oli aika kolean näköinen. Puhtaanapito on kyllä varmaan haasteellista.
Kun perheellä on jo käsissä tuollainen vanhempi "saksanseisoja" jota saa ropata koko ajan (eikä se kuntoon tule kuitenkaan) niin tuon Alfan kanssa ei ehdi.
Olen nyt ajellut reilun viikon laina 147:lla ja musta se on muutenkin autona "parempi" kuin 156...
ainut miinus SW:n verrattuna on pienempi tavaratila
Niin ja hei, onhan tuo nyt yksi Alfa lisää Suomemme teillä.... :-D

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Onnea uudelle autolle! Ja hyvä pelihän tuo 147 on... :wink:

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

.....

Kirjoittelin tuossa muun puuhan ohessa kommenttia, mutta se ehtikin jo sillä aikaa vanhentua :lol: .

Ei muuta kuin onnittelut hyvän ratkaisun johdosta. 147 on kiva auto, ja mustaan väriinkin sopeutuu, vaikka onkin identiteetiltään "mies joka ajaa punaista Alfa Romeota". Juu, on tullut tuokin asia läpi pohdittua :mrgreen:
Viimeksi muokannut Pepperoni, 23 Touko 2007, 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Onnitellut täältälin! 147 on mahtava peli ja varmaan tulee paljon mukavia kilsoja. Ehdottomasti paras alfa nykypäivinä 8)
Nothing beats cubic inch

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

kiitokset kannustuksesta! laitoin kännykuvan albumiin. Auton saan lauantaina.
:x-mas:
Ja Tässä kohden olen kyllä Testarosan kanssa samoilla linjoilla. Alfat on nimenomaan mulle autoja joissa on sopivasti tehoja sporttisessa (kevyehkössä) kopassa. 147 on aika hienosti jatkanut AlfaSudin jälkeläisten perinteitä 2000 luvulle. 156 on samaa henkeä kyllä, mutta jotenkin noista -05 malleista jäi moottori yms. ongelmien lisäksi päälimmäisenä mieleen hieman liiallinen "pehmeys". (istuimet, alusta). Pitäisi olla sport-optiot että tuntuisi ulkonäköön ja tyyliin nähden "oikealta". (Olin jo vähän neuvotellut Novitecin alustasta)
147 samalta vuodelta joka on ollut lainassa on paljon "sportimpi" vakiona.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Onnea uuden johdosta!

Pari vuoden kokemuksella 147:sta voin kertoa, että se on tosiaan ajoltaan jonkin verran terävämpi kuin 156. Istuimet ja ajoasento on myös paremmat. Muutenkin 147 on nykyaikaisempi, kylläkin sekä hyvässä, että pahassa. Ainakaan mulla ei ollut autossa mitään vaivoja sinä aikana, kun sen omistin.

Vastaa Viestiin