![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Auto on 2003-mallinen JTS, jolla on ajettu 207 000 km. Öljyä on aikaisemmin joutunut lisäämään kannullisen vaihtovälillä, mutta pari kolme tuhatta kilometriä sitten alkoi öljy maistua niin, että neljän litran kannu tyhjenee jo kahdessa tuhannessa.
Auto käynnistyy normaalisti, mitään poikkeavaa ääntä ei kuulu ja moottori vetää ihan mukavasti.
Valkoinen pölläys kyllä erottuu taustapeilistä, kun pudottaa pienemmälle ja lähtee ohittamaan. Pakoputken ympäristö on tavallista mustempi. Ajorupeaman päätteksi pysäköidyn auton ympärillä on selvä öjyn haju.
Motor control system failure -teksti loistaa kojelaudassa, mutta niinhän se on tehnyt uudesta alkaen, ei sitä kukaan osaa sammuttaa, se ei liity tähän. Muita valoja ei pala.
Menneitä syntejä jos rupeaa kelaamaan, niin öljyn taso on useita kertoja päässyt valahtamaan minimin alapuolelle. Käsittääkseni tästä ei ole kuitenkaan haittaa, ellei öljypumppu imaise tyhjää, joka taasen ilmenee öljynpainevalon syttymisenä tai vilkahduksena (olenko väärässä) ja sellaista ei ole esiintynyt paitsi kerran u-käännöksen yhteydessä, mutta se oli jo tätä mahdottoman öljynkulutuksen aikaa. Siitä sen huomasinkin, kun olin öljyä lisäännyt ja muutama sata km. myöhemmin syttyi jo valo.
Toinen virhe on ollut öljyn liikatäyttö, mihin olen myös pari kertaa syyllistynyt, kun kiire on ollut ja korvakuulolta tullut lisättyä.
Nyt kaikki esittämään valistuneita arvailuja kohenneen öljynkulutuksen syistä ja oikeasta lääkityksestä. Oikein arvanneiden kesken arvotaan papukaijamerkki, jahka todellinen vika selviää.