156 Jarrupalojen vaihdosta...
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
156 Jarrupalojen vaihdosta...
Noniin... katsastusmies sanoi että jarrulevyt ovat nyt niin ohuet että pitänee tulla jälkitarkastukseen....
...Tilasin sitten muukkoselta uudet levyt ja ajattelin samalla vaihtaa palatkin (tuli seuraavana päivänä tilauksesta matkahuollon kautta! ) ...
Levyjen vaihto on käsittääkseni todella helppoa, mutta entäs nuo palat?
Tarvii kuulema jonkun työkalun millä saa männät tms. puristettua, tai sitten putkipihdeillä ja kärsivällisyydellä... miten on?
Saako tollaisia puristin työkaluja jostain?
...Tilasin sitten muukkoselta uudet levyt ja ajattelin samalla vaihtaa palatkin (tuli seuraavana päivänä tilauksesta matkahuollon kautta! ) ...
Levyjen vaihto on käsittääkseni todella helppoa, mutta entäs nuo palat?
Tarvii kuulema jonkun työkalun millä saa männät tms. puristettua, tai sitten putkipihdeillä ja kärsivällisyydellä... miten on?
Saako tollaisia puristin työkaluja jostain?
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Etupää on todella helppo. Satula on kiinni kahdella kuusiokoloruuvilla (peitetty kumihatulla). Ruuvit on satulan takana. Samoin satulan takaa löytyy kaksi 19 mm avaimella avattavaa pulttia, joilla on kiinni satulan kiinnitysrauta. Levy lähtee kun irrottaa sen vanteen ohjuritapin (muistaakseni 12 mm avain) ja kopauttaa vasaralla. Etupäässä mäntää saa painettua kasaan esim. ruuvipuristimella, kun avaa jarrunestesäiliön korkin. Tietysti pitää seurata ettei mehut tule yli.
Takapäässä täytyy mäntää kiertää samalla kun sitä painaa. Siihen saa työkalun esim. Biltemasta, mutta siihen pitäisi käydä myös rälläkän laikka-avain. Tuo takapää on vähän kinkkisempi kuin etupää ja siksi se on minullakin vielä tekemättä.
Takapäässä täytyy mäntää kiertää samalla kun sitä painaa. Siihen saa työkalun esim. Biltemasta, mutta siihen pitäisi käydä myös rälläkän laikka-avain. Tuo takapää on vähän kinkkisempi kuin etupää ja siksi se on minullakin vielä tekemättä.
Alfaholismia vuodesta 2001
Juu kyllähän se meni mutta kun oli hanttarinpuoli NIIN juntturassa että piti oikein suostutella... toistatuntia.Jappe kirjoitti:Takapääkin menee helposti kotikonstein puristamalla mäntää sisään ruuvipuristimella ja samalla kääntäen männän päästä sitä sisään siirtoleukapihdeillä.
Varo kuitenkin sitä tiivistettä
Makaroonia jo vuodesta -98
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Tänään oli sitten etujarrupalojen vaihdon vuoro. Green Stuffeista hajosi yksi pala atomeiksi, joten asensin Ferodon DS Performancet tilalle.
Homma sujui suht kivuttomasti (omalla mittapuulla siis - desinfiointiainetta toki tarvittiin lopuksi, kuten aina), mutta voisin vaikka vannoa, että niiden kuusiokolopulttien ulosottoon tarvittiin useampi kierros kuin takaisinlaittamiseen Kuitenkin ne tulivat niin kireälle, ettei enää käsivoimilla saanut kireämmällekään.
Minäpoikahan en pihtejä käyttänyt asennustöissä (kun ei sopivia löytynyt), vaan painoin hammasta purren sylinteriä sisään käsivoimin, niin että sain laitettua taas jarrusatulan(?) paloineen levyn ympärille. Olisiko niitä pihtejä sitten kuitenkin tarvinut, että olisi saanut ne kuusiokolopultit vielä syvemmälle..? Vai johtuuko se (todennäköinen) lyhyempi kiristysmatka vain uusista paloista?
En haluaisi nähdä palojen singahtavan minnekään ihan vähään aikaan, joten kommentteja kaivattaisiin.
Homma sujui suht kivuttomasti (omalla mittapuulla siis - desinfiointiainetta toki tarvittiin lopuksi, kuten aina), mutta voisin vaikka vannoa, että niiden kuusiokolopulttien ulosottoon tarvittiin useampi kierros kuin takaisinlaittamiseen Kuitenkin ne tulivat niin kireälle, ettei enää käsivoimilla saanut kireämmällekään.
Minäpoikahan en pihtejä käyttänyt asennustöissä (kun ei sopivia löytynyt), vaan painoin hammasta purren sylinteriä sisään käsivoimin, niin että sain laitettua taas jarrusatulan(?) paloineen levyn ympärille. Olisiko niitä pihtejä sitten kuitenkin tarvinut, että olisi saanut ne kuusiokolopultit vielä syvemmälle..? Vai johtuuko se (todennäköinen) lyhyempi kiristysmatka vain uusista paloista?
En haluaisi nähdä palojen singahtavan minnekään ihan vähään aikaan, joten kommentteja kaivattaisiin.
Pasi,
Olen tehnyt projektiosastolle ohjeen takajarrupalojen vaihdosat. Biltemasta saa työkalun joka käy autoosi mainiosti. Työkalu kääntää ja puristaa samaan aikaan, suosittelen ERITTÄIN lämpimästi! (tarkoitettu Fordiin ja Audiin)
En luonnollisesti väitä, etteikö homma ilmankin sujuisi, mutta kun saat työkalun, jossa on jarrusylinterien syvennysten kohdalla tapit, niin homma käy kuin tanssi.
Olen tehnyt projektiosastolle ohjeen takajarrupalojen vaihdosat. Biltemasta saa työkalun joka käy autoosi mainiosti. Työkalu kääntää ja puristaa samaan aikaan, suosittelen ERITTÄIN lämpimästi! (tarkoitettu Fordiin ja Audiin)
En luonnollisesti väitä, etteikö homma ilmankin sujuisi, mutta kun saat työkalun, jossa on jarrusylinterien syvennysten kohdalla tapit, niin homma käy kuin tanssi.
vaihto
Vaihdoin jarrupalat just ja nyt ei etupäässä palat ota levyyn kiinni kun noin puoliks. elikkä puolet (sisäkehä) on ruosteessa kun ulkokehä on kirkas... ja sit kuuluu sellanen täristävä ääni välillä???? what to do
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
eipä sillä
niinpä, mutta kun ongelma alko kun vaihdoin uudet palat. vanhat otti kyllä hyvin kiinni koko levyyn, ja ottaa edelleen kun kokeilin vanhoja takasin. eli onkohan paloissa vikaa?
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Re: eipä sillä
Vanhat oli kulunu levyyn sopiviks ja levy palaan sopivaks. Jos et raaski laittaa uusia levyjä ni dimmun konsti taitaa olla paras vaihtoehto, eli hiot levyn reunasta olakkeen pois.pomeko kirjoitti:niinpä, mutta kun ongelma alko kun vaihdoin uudet palat. vanhat otti kyllä hyvin kiinni koko levyyn, ja ottaa edelleen kun kokeilin vanhoja takasin. eli onkohan paloissa vikaa?
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Re: j
Jospa ne oli sit kulunu vinoon tai jtn.pomeko kirjoitti:siinäpä se kun vanhat palat oli kulunu tasaisesti jokapuolelta, ni mulle ei ainaka aukee et miks uus pala ei ottas kiinni levyyn kokonaan....
palat
uudet ja vanhat palat on samanlaiset, kun viimeks ostin kaks kierrosta. mahtaakohan siinä kiinnityksessä voida tehä jotain källejä? meinaan vaan kun ei edellisellä keralla kyllä mitään ongelmia ollu vaihdon kans.
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
Noh, jos ne palat ovat prikulleen samanlaiset ja vanha pala ei ole kulunut epätasaisesti tai urille eikä uusi pala jää levyyn tulleen kohouman päälle, niin sitten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin asentajassa vika. Mutta epäilen silti tuota levyn mölttiä syypääksi joka on tehnyt vanhaan palan reunaan uran jonka takia painuu tasaisesti levyä vasten, en usko ennenkuin nään
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Joka autossa sylinteri tuntuu liikkuvan eri nopeudella.. Jos se vaihtoehto on suljettu pois että mäntä ois jumissa (?), niin ainakin mazdassa piti poljinta pumpata ihan tolkuttoman kauan ennenkun männät otti paloihin kiinni. Romeoon en oo ikinä vaihtanu,nipponista viimeset palavaihtokokemukset.. Ja jos sisäkehä pysyy koskemattomana niin lienee satulan liu,uissa kanitusta..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..