164 kiertokangen laakereiden vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Laaban
Viestit: 175
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 10:42
Paikkakunta: Helsinki

164 kiertokangen laakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Laaban »

Elikkä olis tarkotusena vaihtaa noi laakerit jos vaikka niistä johtuen öljynpaineita katoaisi ja eipä ne maltaita maksa. Eli tarvitsisin lähinnä tietoa kuinka iso urakka siinä on? Sen tiedän että öljypohja pitää irrottaa 8) mutta mites siitä eteenpäin?

Toivottavasti teiltä löytyy tietoa jakaa minulle ja miksikäs ei löytyisi.
hevoinen

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

ohan siinä projektia, vaatii aikalailla työkaluja, koneita ja tietoa että tietää mitä tekee. rikkoo äkkiä koneen tälläsis hommis. no mut täs ny tällänen pikaselvitys:
lasket koneesta öljyt ja pakkasnesteet pihalle. purat kaikki himmelit pois et saat kannen irroitettua. öljypohja irti, merkkaat kiertokankien laakeripukit sillai et saat ne takaisin samoin päin ja samassa järjestyksessä, sitten otat ne auki. nostat männät kankineen pois ja varot ettei sylinteri naarmuunnu.sit melki kannattais mittailla välykset, eli laakerit paikoillaan kiristät kankien laakeripukit momenttiin ja mittaa heittokellolla välyksen. sit kampiakselin kaulojen mittaus. jos on mitään jälkee ni olis hyvä kiillottaa kaulat kampiakselista. sit kun oot kirjannu kaikki mitat ja välykset ylös ja lukenu mitta-arvot jostai korjausoppaasta tms. hankit uudet laakerit sen tietojen mukaan. hoonaamalla saa sit hiottua välykset just siihen mihin haluaa. jos sellasia vehkeitä on. sit laakerien asennuksessa tulee olla tarkkana et ne tulee kunnolla paikoilleen. tiedän tapauksia mis laakerit on päässy pyörähtään ja kone menny sen jälkeen. kuitenkin, tän jälkeen puristetaan männän renkaan uriinsa omalla työkalullaan ja naputellaan varovasti männät paikoilleen, samalla kankia ohjaten oikeille paikoilleen, jälleen varotaan sylinterin seiniä. tarkkana et männät menee oikein päin. sit kiristellään kanget momenttiin. poistetaan vanha kansipahvi lohkosta ja kannesta, ellei tasohio kantta. sit kansi paikoilleen, tarkkana ettei venttiilit osu mäntiin. sit jako kohilleen,letkut,johdot paikoilleen. öljyt ja pakkasnesteet sisään. jäähdytysjärjestelmän ilmaus.

tos ny tollanen pikakuvaus hommasta. jäi varmaan aika paljon sanomatta mut eiköhän tosta jo jonkilaisen käsityksen saa hommasta. si tietty varautua ylläreihi ja samal sitä kannattas kattoo ja mittailla kaikkee muutaki ku on koko kone levällään, kansityötä ym. eli tulee enemmän kustannuksia kuin vaan edulliset laakerit :wink:

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Jos haluaa vaan ne laakerit vaihtaa niin eipä tarvitse paljon muuta kuin se öljypohja irti, sitten laakereiden vaihto onnistuu. En tiedä kuinka hyvin 164:ssä on tilaa, mutta seiskavitosessa vaihdoin laakerit vain öljypohjan irroittamalla.

Avatar
Laaban
Viestit: 175
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 10:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Laaban »

joo tulihan siinä ihan hyvin stooria. autoista kun en paljoa tiedä niin luulin selviävän vähän vähemmällä. Enpä mä taida ryhtyä operaatioon, koska jos kone tulis kuntoon niin sit pitäis laittaa kaikki muutkin koska ulkonäkö on mitä on ja kilsoja yli 450tkm. Jos nyt vaan pitää toivoa parasta että kärry ei leviä juhannuksen menoliikenteeseen, koska pitkää matkaa en tolla ole ajanu. Öljynpaineet tosiaan tippu alas ja varoitus valokin on vilkkunut mutta vain silloin kun joutu pysähtymään kokonaan. Sitten kun sai vauhtia 20-30km/h niin valo sammu. Sormet ristissä matkaan 21. pv.
hevoinen

Vastaa Viestiin