Giuliaan kaivataan tietoja.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Giuliaan kaivataan tietoja.

Viesti Kirjoittaja SPO »

Tarttisin teknisiä tietoja ja säätöarvoja Giulia 1600 super:iin. Ilmenee lievää käyntihäikkää, osin johtuen 20 vuoden seisonnasta, osin säädöistä.
Toki kaikki muukin tieto K.O. autosta otetaan ilolla vastaan.

Eilen ensiajot vanhuksella. :lol:

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Tässä hieman yleisohjeita. Puhdista kaasari ja virranjakaja. Molemmat saattavat hapettua yllättävästi seisonnassa. Samoin muutkin sähköjohtojen liitokset. Vaihda tulpat ja tulpan johdot jne.

20 vuoden seisonnan tuloksena kumitiivisteet yleensä kovettuvat pilalle ja särkyvät pienen käytän jälkeen. Tarkoitan siis esim moottorin etu ja taka stefoja. Tuon kyllä huomaa, kun öljyt ei enää pysy koneessa. Itsellä oli eräässä autossa kovettunut myös polttoaineletkut ja 200 km siirtoajon jälkeen loput polttoaineet valui seuraavana yönä tallin lattialle. Omassa Alfassa oli myös laakerit mennyt pilalle 30 vuoden seisonnan tuloksena. Siinä nyt oli tosin myös kaikki männät jumissa, joten eipä tuota olisi saanut käyntiinkään ilman totaali kunnostusta.

Noinkin pitkän seisonnan jälkeen kannattaa olla siis ylivarovainen. :wink:

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Juuri näin.

Ennen ensimmäistäkään starttausta irroitin, levitin osiksi ja puhdistin:
-startin (hiilten ja kaikkien puslien vaihto, maalaus).
-laturin (laakerointi, kiillotus ja lakkaus).
-molemmat kaasarit (tiivisteiden takatus / vaihto).
-virranjakaja (tarkastus, voitelu).
-kytkimen pää- ja työsylinteri.
-bensatankki.

Muita uusia osia laitettu:
-kaikki bensaletkut.
-imusarjan kumilaipat.
-stytystulpat ja johdot.
-vettiilien paininkupit.

Paininkuppien vaihdon yhteydessä säädin venttilivälykset. Välysmitat oli joku kirjoittanut konepeltiin.
Edellinen omistaja oli onneksi osannut säilyttää tätä harvinaisuutta tarvittavalla kunnioituksella. Oli vähintään kahden kuukauden välein tiputtanut tulpanreijistä öjyä mäntien päälle ja pyoritellyt moottoria käsin.

Kaikkien näiden toimenpiteiden jälkeen ensikäynnistys joka sujui yli odotusten: toisella stasrttaukella käyntiin ja öljynpaineet nousi heti noin 6.kiloon.
Sytytys ennakko ym. on säädetty arvoon "noin", koska takkoja säätöarvoja en ole käsiini saanut.


Voitaneen puhua ylivarovaisuudesta? :wink:

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Voidaan puhua :wink:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Terve

Mitä arvoja tarkoitat?

Voin katsoa vanhempien luona, kun meen sinne käymään!

Sytkän saa kohdilleen myös kynän avulla, tosin strobolla saa tarkemmin. Eikä strobo hirveitä esim biltemassa kustanna. Toinen sytkä merkeistä on tarkoitettu kynälle, oliko p, en muista tarkalleen, voin tsekkaa. Toinen taas puolestaan strobolle, ovat noin muutaman sentin etäisyydellä toisistaan.

Katkojankärkien väli tulisi olla 0,35-0,40mm. Katkojankärkien vaihtaminenkin muuttaa sytkää muutaman asteen, se kannattaa muistaa.

Kiva peli..olen itsekin päässyt omalla projektilla ajamaan parkkipaikkaa ympäri..käytännössä hitsaus vaan puuttuu..+vähän muuta.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Kerrankin kuulee ennakkotoimenpiteistä. Yleensä kuulee miten auto oli seisonut kuusen alla 20 vuotta ja sahattiin se väkisten käyntiin. :shock:

Tuo edellisen omistajan huolehtiminen koneesta on myöskin aika harvinaista. Tuo pyörittely on varmaan myös pelastanut venttiilin jouset, joista siis yleensä ne kokoajan puristuksissa olevat kuoleutuvat pitkän seisotuksen aikana.

En tiedä miten tuossa koneessa on ajoitusmerkit, mutta vanhemmassa koneessa on vauhtipyörässä merkit yläkuolokohta, normaali ennakko ja maksimi ennakko. Kytkinkopassa on kuskinpuolella aukko josta nuo pitäisi näkyä.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »


Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Kiitos.
Tuoltahan löytyi juuri niitä tietoja joita haeskelin, mutta ne ovat alkaen -70 ja oma on -69. Mitähän eroja lienee...

Tuo ajoitus mekkien merkitys on erittäin tärkeä tieto ja jos toinen on kynälle ja toinen strobolle niin aikaisempi on strobolle, koska moottorin käydessä keskipakosäädin aikaistaa sytytystä.


Ps. autoasentajalta löytyy riittävä perustieto ja tarvittavat työkalut. :)

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Giuliaan on tullut erinäisiä muutoksia -70-72 välillä, mutta oma -70 mallinen tuntuu olevan sekasin vanhaa ja "uutta"...

Muutoksia jarrut dunlop-ate ja niiden eri muunnelmat (mulla ate jarrut, mutta pienemmät levyt kun uudemmissa aten jarru järjestelmän omaavissa giulioissa. Yksipiirisen jarrujärjestelmän tilalle tuli tuoreemissa kaksipiiriset...mulla yksipiirinen..Käsijarru vaihtui -70 jälkeen sateenvarjo systeemistä normaaliin, mulla sateenvarjo.

Riippuvat- ja lattian läpi tulevat polkimet. Takalasin lämppäri tuli tuoreempiin painoksiin vm. 70 ei löydy, kun taas -72 ainakin löytyy. Sytkän alipaine ennakonsäätö tuli tuoreempiin kun -70. Ei ainakaan omassa moista ole...
Sulla taitaa tulla lattian läpi nuo polkimet?


Kytkin uudemmissa automaattisesti säätyvä, mulla taas säädettävä nestekytkin ja sitä varhaisemmissa kokonaan mekaaninen vivusto. Veikkaisin kytkimen osalta, että sulla sama kuin mulla.

Voit myös kirjoitella juttua giulia projekti puolelle, siellä on valmiina mun giulian tarinaa..jos saatais sinnekin vähän keskustelua aikaiseksi..

Tuossa muutoksia, mitä nyt juolahti näin duunissa mieleen!

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

näyttäs sit olevan samanlainen, ku sulla, paitsi että mulla on takalasinlämmitin.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Tehdas on aikoinaan veikkaillu aika totaallisesti kaikkien osien suhteen, että mitäs tänään laitettaisiin alle? :wink:

Vastaa Viestiin