Ohjauksessa vikaa vikaa..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
VespaGL
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Kesä 2007, 23:54
Paikkakunta: Tampere

Ohjauksessa vikaa vikaa..

Viesti Kirjoittaja VespaGL »

Autoni sylkee ohjaustehostimen öljyt ulos jo kolmannen kerran 4 kk sisällä. Ensimmäisillä kerroilla tehostin itki ja valitti, kyllästyi ja rykäs öljyt ulos kun olin lähdössä parkista. Tuollin oli pakkasta ollut reilusti hetken aikaa pari viikkoa. Auto korjaamolle lavetilla. Syy tehostimen letku irti. Kuulemma ihan yleistä. Syynä ollu ohjausvaihteen ylipaineventtiilin jumitus ja paineet heikoimmasta lenkistä pihalle. Sanottiin että vaihto edessä.
Noh toisella kertaa öljyt pihalle ajon aikana niin, että sininen savu pöllysi takana kun öljyt kärysi pakoputken päällä. Tällöin ei mitään varoituksen ääniä. Tai sitten en erottanut niitä tukivarren natinan vuoksi. Eka pelästyin että meni moottori sököksi. Jälleen kerran letku irti mutta eri paikasta. Letkun vaihtamiseen jouduttiaisiin tekemään isoja purkuhommia ja että aikaa tuhlaantuisi noin 6 tuntia. Tällä kertaa keskusteltiin että vika lienee tuossa ohjausvaihteessa. Joten päätettiin että vaihdetaan tehdaskorjattu samalla vaivaa tilalle.
Eipä mennyt kuin vajaa viikko remontista niin alkoi valitus ohjauksessa. Tehostimen öljy alarajalle ja äkkiä takas samaiselle korjaamolle. Korjaamolla tarkistettiin putkien kiinnitys. Kaikki ok. Epäiltiin että syy on tällä kertaa ohjaustehostimen pumpussa. Niitäkin on kuulemma vaihdeltu muihinkin kuten 147aan ja 166:een.
Nyt alkaa jo usko horjumaan Alfan laatuun. Tukivarsien vaihdot ja yksi pyörän laakeri 130tkm asti vaihdot hyväksyn, mutta tuo ohjauksentehostin tai missä lie vika! Onko kukaan koskaan tosissaan tutkinut mistä tuo todella johtuu? Voiko vika johtua siitä, koska ohjaus on nopea ja sen vuoksi pienellä ratin käännöllä ja isohkosta kääntöympyrästä johtuen ohjaus menee usein tappiin. Ja silloin pitäisi ylipaineventtiilin päästää öljyt liikkeelle oikeaan paikkaan eikä jumitella ja syljettää heikoimmasta paikasta ulos!! Missä tuo ylipaineventtiili oikeasti on?
Tuota pumppua ei vielä vaihdettu, vaan öljyn sekaan laitettiin keraamista lisäainetta mitä kaveri käyttänyt myös Ferrarissaan mutta eri syistä. Nyt pelko persseen alla että kestääkö vai täytyykö tuo pumppu joskus oikeasti vaihtaa. Hermo ja rahapussi ei kohta siedä tuollaisi remontteja. Joudunko vaihtamaan takaisin johonkin Fiattiin ja tyydyn laittamaan rahani mieluummiin Vespaan? Mitä kokemuksia teillä on ja onko edessä jotain muuta kallista vikaa?
Alfavalkoinen vm 2000, 156 ts

Vastaa Viestiin