Moottorin ääni kovenee dramaattisesti kiihdytyksessä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Moottorin ääni kovenee dramaattisesti kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja PK »

.. eli onhan se tiettyyn rajaan asti luonnollistakin, mutta mulla tän 1,8 TS ääni varmaan tossa 2100-2500rpm:sta ylöspäin todella kovenee. Eikä kaikkea varmaan voi laittaa mahdollisesti vuotavan pakoputken piikkiin..? Eikä se ole mikään kolina tai rätinä tai ritinä, vaan koko koneen ääni. Onko kellään vastavia kokemuksia ? Vai liekö mulla lääkitys kohdallaan... :crazyeyes:

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Kyllä toi munkin 2 litranen jollottaa vähän kummasti niinku onton olosesti n.3000rpmäs (olipas selvästi kuvailtu),jos jättää vaikka kakkos vaihteen silmään ja vedättää tasasesti. voisko olla ajotuksen muunnin mikä on vähän kulunu kuiteskin. menee kyllä ohi kun polkee jenkaa lisää.

Pitää muutenkin millon mitäkin meteliä perkeleen tekele!! Siihen auttaa kun vaihtaa muutaman tukivarren ja startin kun toi lomakin kerta alkaa...

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Sehän on vain positiivista jos ääni kovenee(paranee) kiihdyttäessä eli minusta ihan normis juttu!
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tuota tuota, juuri tässä vastaavasta aiheesta keskustelleena. Kannattaa kuunnella nuo tyhjäkäynnin "kolinat" tarkasti. Oli nimittäin herroilla tullut kiertokanki lohkosta läpi, kun oli hieman koneen ääniä parkkipaikalla ihmetelty. OK, kyseessä oli moottoripyörä, mutta on siinäkin 4 sylinteriä ja 4 tahtia moottorissa... Vuosimallia 2006 ja Japanista!!! :crazyeyes:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

mulla 5000rpm - 6000rpm (rajotin) niin ääni muuttuu "kumeaksi"

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D Dobber toi oli kyl lohdullista ... mites toi T.S. 16 V:n venttiilien välys, pitääkö niitä säätää kun toi saundi nyt ei ole niin pehmeimmästä päästä..? Ja mulla on muuten 5000-6000 kiepissä aika metallinen saundi koneessa...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Joko pakosarjan lämpösuojan kiinnitys, sekä pakosarjan tukirauta on tarkistettu?
VMP

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

PK kirjoitti::-D Dobber toi oli kyl lohdullista ... mites toi T.S. 16 V:n venttiilien välys, pitääkö niitä säätää kun toi saundi nyt ei ole niin pehmeimmästä päästä..? Ja mulla on muuten 5000-6000 kiepissä aika metallinen saundi koneessa...
eikö 16V:ssä ole hydrauliset venttiilin-nostajat ? Naputtaako se vai mitä ääntä pitää ?

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Joo, on hydraulit, ei voi säätää. Jos on välystä liikaan niin pitää varsin kovaäänistä naputusta jo tyhjäkäynnilläkin. Mulla on kanssa todella kovaääninen tuo 1.6:en moottori, verrattuna 2.0TS:ään...

Sitten tiedoksi kaikille venttiilinsäätömiehille, jotka jo kaukaa kuulevat ei-hydraulisäätöisten venttiilien kaipaavan säätöä: moottorin kuluessa venttiiilit painuvat seeteihin ja välys pienenee! Tästä seuraa se, että lopulta venttiilit alkavat kantamaan ja esim moottorin käynnistyminen vaikeutuu merkittävästi. Naputusta pitää liian suuri välys, joka ilmenee esim hydraulisten painimien ollessa tyhjinä öljystä!!!

Se, että 250tkm ajetusta (ei-hydrauleilla varustetusta) moottorista kuuluu naputusta, ei todellakaan ole venttiilinsäätöongelma! Ne välykset eivät itsestään kasva, vaan pienenevät. Jakoketju on monesti se äänekkäin paikka vanhoissa koneissa, koska ketju on venynyt epätasaisesti. Löysässä kohdassa ketju osuu laahareihin ja aiheuttaa ääniä.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Siellä missä on voimaa on myös ääntä.... :lol:
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Vastaa Viestiin