Mikäs nyt on vialla kun äsken olin lähdössä Alfaa ulkoiluttaan niin enpä sitten lähtenytkään kun huomasin että ruiskun merkkivalo palaa, auto käy suht nätisti tyhjäkäyntiä (vähän nyykähtelee välillä) heti kun antaa kaasua niin kone ryytyy eikä millään meinaa nostaa kierroksia, sitte kun sain "nostatettua" kierrokset +3000rpm niin kiers ilosesti! Jotenki tulis ekana mieleen se ilmi, mutta palaako ruiskun merkkivalo jos se on hajalla?
edit, autosta on kuulunut viimesen ratareissun jälkeen kylmänä jostain jakopään lähettyviltä ihme kalkatusta, diesel ääntä vastaavaa jota taas on kuulunu 2v n.5sec kylmäkäynnistyksen jälkeen
edit2 Nyt on ilmi kädessä ja koneen käynnissä ei oo eroa siihen kun ilmi on kiinni. ilmissä ei kyl näy mitää vikaa (lanka ehjä, eikä kauheen paskanenkaan...) mutta mutta...?
Viimeksi muokannut Camber, 30 Kesä 2007, 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kurko kirjoitti:
edit, autosta on kuulunut viimesen ratareissun jälkeen kylmänä jostain jakopään lähettyviltä ihme kalkatusta, diesel ääntä vastaavaa jota taas on kuulunu 2v n.5sec kylmäkäynnistyksen jälkeen
Kiireesti hihnakoppa auki ja tarkistamaan ettei kiristin- tai ohjainrullat ole halki ja että remmi on ehjä ja tiukalla.
Diesel-ääni tulee rikkinäisestä ajoituksenmuuntimesta, ei haittaa ajoa eikä särje paikkoja lisää mutta kannattaa ehdottomasti vaihtaa seuraavan nokkaremminvaihdon yhteydessä kun sen takia joutuu joka tapauksessa jakopään purkamaan.
Äläkä vaan hommaa mitään korjaussarjaa tohon muuntimeen vaan koko paska uusiksi sillä muuten ei kestä kuin pyhättömän viikon
Uusi ajoituksenmuunnin maksaa muistaakseni Muukkosella about200€.
Joo, toi ajotuksenmuunnin homma on kyl tiedossa, ja sen laitankin seuraavan
jakohihnan vaihdon yhteydessä. Kurkkasin äsken sinne kopan sisään, hihna oli ihan ok, muuta en sit oikein nähnytkään siitä pienestä välistä.
Eipä auttanu ilmin putsaus ainakaan, nyt pitää vissiin arpoo ostaakko suoraan
uuden ilmin vai viekö jonnekkin pajalle( delta ) katottavaks.. kun ei palstaveljistäkään tunnu apua löytyvän
sökönä tai ei normaali alueeella. Kannattaa tsekata jollakin ohjelmalla vikakoodit, jos itsellä sattuu olemaan. Luulisi, että siellä teilläpäin on avuliaita alfisteja, niin paljon enemmän, että jollakin löytyy softat/laitteet vian paikallistamiseen, ettei tarvitse deltaan viedä.
Dobber kirjoitti:Kannattaa tsekata jollakin ohjelmalla vikakoodit, jos itsellä sattuu olemaan. Luulisi, että siellä teilläpäin on avuliaita alfisteja, niin paljon enemmän, että jollakin löytyy softat/laitteet vian paikallistamiseen, ettei tarvitse deltaan viedä.
-Paljonko vikakoodien luku maksaa Deltassa?
-Mistä saa Keravan lähiseudulta orkkis Bosch ilmin halvimmalla? (0 280 218 019)
-Onko se Motonetin ilmi tuhoon tuomittu ostos?
-Olen kyllä lukenu muut ketjut läpi.
Halvemmalla pääset kun ostat oman mokkulan vikakoodien luentaan. Tai jos on kannettava siihen käyvä mokkulan niin aina vain paranee. Ilmillä oli hintaa 160€ boschin liikkeessä.
Tuo Motonetin ilmi tuntuu olevan sellainen, että joissain yksilöissä pelaa kun junan vessa ja joissain ei ollenkaan. Liekö sitten ilmit vai Alfat yksilöitä?
täällä puhuttiin että vikakoodien luku maksaa jossain päin suomea deltassa 18 e ??????? itse kysyin tuolta seinäjoen munapäiltä ja halusivat 68e .. mä sanoin päin naamaa että haista ny vittu.. ne vetelee täällä kaikki hinnat hatusta ..
MOI.. jos auto ottaa tosi laiskasti/viiveellä kierroksia ja sit ku kierrokset nousee ni kiertää kyl hyvin ja käy kaikilla.. veikkaisin että kaasupolkimen potentiometrissä vikaa, joko itse potentiometrissä tai sitten sen johtoliittimessä.. liittemessähän on ollut aika monella vikaa, joka on hanskalokeron yläpuolella/takana.. potentiometri on kaasupolkimelta lähtevän tangon päässä/koelaudan alla.. toivottavasti vika löytyy...
heus kirjoitti:MOI.. jos auto ottaa tosi laiskasti/viiveellä kierroksia ja sit ku kierrokset nousee ni kiertää kyl hyvin ja käy kaikilla.. veikkaisin että kaasupolkimen potentiometrissä vikaa, joko itse potentiometrissä tai sitten sen johtoliittimessä.. liittemessähän on ollut aika monella vikaa, joka on hanskalokeron yläpuolella/takana.. potentiometri on kaasupolkimelta lähtevän tangon päässä/koelaudan alla.. toivottavasti vika löytyy...
Mites kun mä oon käsittäny et vaan V6.ssa ois sähkönen kaasupoljin? olenko väärässä?
Juup, kävin just kurkkaa sinne ja samaan päädyin.
Iskin taas motin tulille ja ihmettelin hetken.. sitten totesin että bensa haisee aika rajusti, eli käy suht rikkaalla.. no huomenna aamulla täytyy ottaa muutama koodipuhelu
Pepee kirjoitti:täällä puhuttiin että vikakoodien luku maksaa jossain päin suomea deltassa 18 e ??????? itse kysyin tuolta seinäjoen munapäiltä ja halusivat 68e .. mä sanoin päin naamaa että haista ny vittu.. ne vetelee täällä kaikki hinnat hatusta ..
Pepee kirjoitti:täällä puhuttiin että vikakoodien luku maksaa jossain päin suomea deltassa 18 e ??????? itse kysyin tuolta seinäjoen munapäiltä ja halusivat 68e .. mä sanoin päin naamaa että haista ny vittu.. ne vetelee täällä kaikki hinnat hatusta ..
Mun muistaakseni keväällä Mikkelin Deltassa 68,-.
Ja Turussa saman verran. Tosin kun viimeksi kävin testerillä sain jostain syystä pyytämättä alennuksen viiteenkymppiin. Ei ainakaan mistään kanta-asiakkaan edusta ollut kyse.
Ja jottei mene täysin offtopikiksi niin motonetin ilmin kanssa käytös oli kutakuinkin kuvaillun tapaista. Joten ilmille ääni täältäkin
Laitoin nyt just motonettiläisen ilmin anturiosan kiinni, ja kyllähän se pelaa. Tyhjäkäynnillä pientä heijausta vauhdista kytkin pohjassa, saas nähdä poistuuko.
Kiertää ainakin iloisesti ja tehot ovat tulleet takaisin.
Vaikka TS:ssä ennen -01 vuosimallia on kaasu vaijerilla, niin kyllä ECU seuraa sen asentoa. Tiedon se saa tyhjäkäyntisäätimen yhteydessä olevalta potikalta. Sitä en tiedä mitä tuolla tiedolla tehdään, mutta kaipa tuonkin tiedon virheellisyys voi aiheuttaa kaikennäköistä.
No niin, käytin Alfan aamulla Järvenpäässä Car pojat nimisessä korjaamossa (oli ennen deltan korjaamo niiden tiloissa) paja on Bosch car service toimipiste myös! Vikakoodien luku makso 30e siellä ja yllätys yllätys; ilmamäärämittari hajalla! Huomenna saan uuden orkkis Bosch ilmin hintaan 125e!! Ihan sairaan positiivinen fiilis jäi tosta pajasta, kimpassa vielä haukuttiin Delta siinä sivussa
Ruiskun merkki valo voi syttyä jos on vuoto ilmin jälkeen ainakin itsellä oli tuo ilmiltä tuleva putki poikki poltti tuota valoa ja buuaili. 120e muukkoselta ja vika hävisi..