156 2.4 JTDm
Valvoja: Moderators
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
156 2.4 JTDm
Tuli tuossa vaihdettua 166:n 156:een dieseliin ...on hieman halvempi ajella...mukavasti se tämäkin liikkuu. Sovittiin DA:ssa ettei enää tänä vuonna vaihdeta...tai jos vaihdetaan niin ainoastaan yhden kerran.
Tunteella ja huumorilla!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Se voi olla aika oikeaan osuva ennustus, nyt kun nämä uudemmat on kokeiltu niin eiköhän se suunta ole tuonne vanhempiin päin. 164-155-159-166-156, hei tuostahan puuttuu vielä GT ja 147, GTA:sta puhumattakaan. Ei ehkä vielä ensi vuoden aikana pääse Giuliaan saakka, mutta saa nähdä siten.Vittorio Jano kirjoitti:159-166-156. Menikö oikein? Ensi vuoden loppupuolella mies ajelee Giulialla!
Tunteella ja huumorilla!
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Kaipaisin lisätietoja tästä yksilöstä. Liekkö auto jopa aiheen aloittajan Peeveen entinen ja alla nyt se Giulia??
Jos siis joku foorumilaisista on auton entinen omistaja tai on käynyt autoa katsomassa, niin kaikki tiedot kunnosta, varusteista, huolloista/korjauksista ja mahdollisista vioista otetaan mielenkiinnolla PM:llä vastaan. Täältä Etelä-Karjalasta on sen verran matkaa Ouluun, että pelkästään katsomaan ei ole mielenkiintoa lähteä.
Muutenkin tuon 2.4 JTDm -koneen ominaisuudet ja oikut kiinostavat nyt, kun niistä on kertynyt kokemuksia jokusen vuoden. Voimaa ilmeisesti on ja kulutus on kohdillaan, mutta riittääkö vääntö liikkeellelähdöissä alakierroksilla, vai sammuuko niin monen nykyisen nokivasaran tavoin helposti? Jakohihnan vaihtoväli on ilmeisesti pidentynyt 4 vuoteen / 120000 km?
Jos siis joku foorumilaisista on auton entinen omistaja tai on käynyt autoa katsomassa, niin kaikki tiedot kunnosta, varusteista, huolloista/korjauksista ja mahdollisista vioista otetaan mielenkiinnolla PM:llä vastaan. Täältä Etelä-Karjalasta on sen verran matkaa Ouluun, että pelkästään katsomaan ei ole mielenkiintoa lähteä.
Muutenkin tuon 2.4 JTDm -koneen ominaisuudet ja oikut kiinostavat nyt, kun niistä on kertynyt kokemuksia jokusen vuoden. Voimaa ilmeisesti on ja kulutus on kohdillaan, mutta riittääkö vääntö liikkeellelähdöissä alakierroksilla, vai sammuuko niin monen nykyisen nokivasaran tavoin helposti? Jakohihnan vaihtoväli on ilmeisesti pidentynyt 4 vuoteen / 120000 km?
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Tuota, ei kai siellä sentään kahta SUUTINTA ole??>>Kaitsu kirjoitti:M tulee Multijetistä. Toisen sukupolven common rail tekniikkaa, jossa kaksi suutinta per palotila.Jönsson kirjoitti:Mistä te olette sen äMmän keksineet sinne JTD:n jatkoksi?
Tuplasti venttiileitä kylläkin. Common rail-tekniikan suhteen ainoastaan korkeampi ruiskutuspaine (1600bar vrt 1350bar) ja solenoidityyppisen suuttimen tilalla nopeammin ja tarkemmin reagoiva piezosuutin.
Joo, taisi mennä asiat sekaisin. Eli suuttimia se yksi edelleen, mutta polttoainetta pystytään suihkuttamaan useammin, tai jotain...
Until recently, power units with unijet Common Rail technology represented the final frontier in diesel engineering. Despite the name 'unijet', the engines make not one but two diesel injections into the combustion chamber, a small initial injection and a bigger main injection. But all this has changed now, because the Fiat-GM Powertrain engineers have developed a second-generation of Common Rail power units that are multijet, i.e. capable of multiple injections (3 to 5 in fact).
The engineering principle behind both systems is the same. Even in the unijet version, the pilot injection raises temperature and pressure inside the cylinder to improve combustion at the time of the main stroke. Because the main injection can now be divided into many smaller injections, the amount of diesel burnt inside the cylinder remains the same but combustion is fuller and more gradual. This allows further progress towards the aim of quieter combustion, reduced emissions and increased performance.
Until recently, power units with unijet Common Rail technology represented the final frontier in diesel engineering. Despite the name 'unijet', the engines make not one but two diesel injections into the combustion chamber, a small initial injection and a bigger main injection. But all this has changed now, because the Fiat-GM Powertrain engineers have developed a second-generation of Common Rail power units that are multijet, i.e. capable of multiple injections (3 to 5 in fact).
The engineering principle behind both systems is the same. Even in the unijet version, the pilot injection raises temperature and pressure inside the cylinder to improve combustion at the time of the main stroke. Because the main injection can now be divided into many smaller injections, the amount of diesel burnt inside the cylinder remains the same but combustion is fuller and more gradual. This allows further progress towards the aim of quieter combustion, reduced emissions and increased performance.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Ainakaan tässä vanhemmassa riisselissä ei ole sammumis ongelmia, päinvastoin. Kaasua ei tarvitse painaa laisinkaan liikkeelle lähdettäessä, ihan kuin traktorilla ajaisi Ajotietokoneen mukaan viime Levin reissu taittui keskikulutuksella 4,6 l/100km ja kaupunkipainotteinen 10 000 kilometriä on keskikulutuksella 7.0 l/100km, eli ei sille oikein nafta maistu. Ajotietokone valehtelee muutaman desin alaspäin.Jevgen kirjoitti: Muutenkin tuon 2.4 JTDm -koneen ominaisuudet ja oikut kiinostavat nyt, kun niistä on kertynyt kokemuksia jokusen vuoden. Voimaa ilmeisesti on ja kulutus on kohdillaan, mutta riittääkö vääntö liikkeellelähdöissä alakierroksilla, vai sammuuko niin monen nykyisen nokivasaran tavoin helposti? Jakohihnan vaihtoväli on ilmeisesti pidentynyt 4 vuoteen / 120000 km?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Common railissahan polttoaine suihkutetaan useammassa erässä. Ensin esisuihkautus, pääsuihkautus ja pieni jälkisuihkautus, jolla saadaan mahdollisimman tarkasti kaikki suihkutettu aine palamaan. Uudemmissa pääsuihkutuskin jaettu useampaan osaan, koska juurikin piezosuuttimen nopeamman toiminnan ansiosta saadaan tehtyä tarkasti useampia suihkutuksia. Esi/jälkisuihkautus tapahtuu tietääkseni jo solenoidityyppisessä suuttimessa, mutta sitä ei pystytä säätämään niin tarkasti suuttimen hitaamman toiminnan takia. Tehoihin esi/jälkisuihkautus ei nyt niin ratkaisevasti vaikuta, mutta enemmänkin päästöihin pienillä kuormilla.
Voimaahan näistä molemmista vehkeistä saa tarvittaessa aivan tarpeeksi. Ei tunnu olevan suuri rajoite tässä vanhemmassakaan 10 venttiilisyys..
Joo ei näissä kyllä sammumisongelmia oo. Hyvin lähtee liikkeelle vaikka kolmosella ilman kaasua. Eikä taida edes olla common rail-tekniikan vika tuo herkkä sammuilu joissakin uudemmissa dieseleissä (esim. pösön/sitikan HDI). Enemmänkin vaan softasta kiinni kuinka rajusti sinne alakierroksille on syöttöä laitettu. Voimansiirtoa säästäkseen näköjään aika vähäisesti.. Lastu parantaa tilannetta aika ratkaisevasti.
Voimaahan näistä molemmista vehkeistä saa tarvittaessa aivan tarpeeksi. Ei tunnu olevan suuri rajoite tässä vanhemmassakaan 10 venttiilisyys..
Joo ei näissä kyllä sammumisongelmia oo. Hyvin lähtee liikkeelle vaikka kolmosella ilman kaasua. Eikä taida edes olla common rail-tekniikan vika tuo herkkä sammuilu joissakin uudemmissa dieseleissä (esim. pösön/sitikan HDI). Enemmänkin vaan softasta kiinni kuinka rajusti sinne alakierroksille on syöttöä laitettu. Voimansiirtoa säästäkseen näköjään aika vähäisesti.. Lastu parantaa tilannetta aika ratkaisevasti.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Noniin, nyt on omakohtaista kokemusta 156 2.4 JTDm:stä jo useampi kilometri. Diesel + farmari tuntuu yhtälönä melko tylsälle ja diesel Alfassa häpäisylle, mutta 156 SW + 2.4 JTDm -kone on kyllä mainio yhdistelmä. Tosiaan liikkeellelähdöissä ei ole mitään ongelmia kunhan kytkimen toimintaan tottuu. Kone jaksaa kyllä tyhjäkäynniltä lähtien toisin kuin monessa muussa nokivasarassa. Lisäksi äänet on ihan jotain muuta, kuin taksitolpilla kuuluva kalkatus. Voimaa tuntuisi vakionakin olevan melko mukavasti, ja mikä parasta, sitä löytyy paljon laajemmalta alueelta kuin ajamistani VAG, PSA/Ford nelosdieseleistä. Tehoa tuo toki sietäisi lisääkin...
Vaihteiston toiminnasta olen kuullut paljon kritiikkiä, joten odotin paljon pahempaa. Todellisuudessa vaihteet löytyy sieltä, mistä pitääkin ja nopeatkin vaihdot onnistuvat helposti. Tietynlaista epämääräisyyttä kepin liikkeissä kyllä on, mutta kyse on todella pienestä asiasta. Esim. Pösö 406 hdi:ssä kepin liikkeet ovat paljon holtittomammat. Lisäksi alfassa kuutosvaihdekin on käyttökelpoinen jo 80 km/h vauhdeissa, mikä vaikuttaa suotuisasti kulutukseen.
Muuten 156:n ajo-ominaisuuksista tai ulkonäöstä tuskin tarvitsee tällä foorumilla enää kertoa mitään.
Vaihteiston toiminnasta olen kuullut paljon kritiikkiä, joten odotin paljon pahempaa. Todellisuudessa vaihteet löytyy sieltä, mistä pitääkin ja nopeatkin vaihdot onnistuvat helposti. Tietynlaista epämääräisyyttä kepin liikkeissä kyllä on, mutta kyse on todella pienestä asiasta. Esim. Pösö 406 hdi:ssä kepin liikkeet ovat paljon holtittomammat. Lisäksi alfassa kuutosvaihdekin on käyttökelpoinen jo 80 km/h vauhdeissa, mikä vaikuttaa suotuisasti kulutukseen.
Muuten 156:n ajo-ominaisuuksista tai ulkonäöstä tuskin tarvitsee tällä foorumilla enää kertoa mitään.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jälkimmäisestä ei voi olla kuin samaa mieltä, omasta HDi:sta tulee jotenkin mieleen 75:n sopivasti ajan patinoima vaihteensiirto.Jevgen kirjoitti:Tietynlaista epämääräisyyttä kepin liikkeissä kyllä on, mutta kyse on todella pienestä asiasta. Esim. Pösö 406 hdi:ssä kepin liikkeet ovat paljon holtittomammat.
Ja oma JTD oli 10-venttiilinen ja viisivaihteinen, sen vaihteensiirto oli mielestäni paras joka minulla on missään autossa ollut. Aski oli kuulemma GM:n tekele, jostain syystä kuitenkin tuon nykyään pihassa luuraavan General Mistaken tuotteen vaihteisto on paljon nihkeämmän tuntuinen.
- Epäkelpokeräilijä -
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Ei voi kyllä 10v JTD:n vaihteensiirtoa kuin kehua. Tarkin mihin törmänny. Tietääkseni se 6-lovinen loota on aivan sama mitä löytyy v6 bensakoneesta, eli Getrag G40 (löytyy mm. Vectra GT). 10v on sit F35 (Saab 93 / 95??). Molempia Getrag mainostanut juuri vaihteensiirroltaan helppoina/tarkkoina ja kestävinä laatikkoina. Kestosta sit tiiä, mut vähän enemmän kestää tuo 6-lovinen (400Nm jatkuvaa).
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
- Car(s): 2019 C 43 AMG & 2015 Dodge Durango
- Paikkakunta: Des Moines
Kävit siis ostamassa tuon yksilön? Kyseessähän oli tosiaan PeeVeen vanha auto, varsin hyvässä kunnossa ja kulkupuolihan tuossa 156:ssa on kohdallaan. Mielestäni paljon 159 JTDm:ää ripeämpi.Jevgen kirjoitti:Noniin, nyt on omakohtaista kokemusta 156 2.4 JTDm:stä jo useampi kilometri. Diesel + farmari tuntuu yhtälönä melko tylsälle ja diesel Alfassa häpäisylle, mutta 156 SW + 2.4 JTDm -kone on kyllä mainio yhdistelmä. Tosiaan liikkeellelähdöissä ei ole mitään ongelmia kunhan kytkimen toimintaan tottuu. Kone jaksaa kyllä tyhjäkäynniltä lähtien toisin kuin monessa muussa nokivasarassa. Lisäksi äänet on ihan jotain muuta, kuin taksitolpilla kuuluva kalkatus. Voimaa tuntuisi vakionakin olevan melko mukavasti, ja mikä parasta, sitä löytyy paljon laajemmalta alueelta kuin ajamistani VAG, PSA/Ford nelosdieseleistä. Tehoa tuo toki sietäisi lisääkin...
Vaihteiston toiminnasta olen kuullut paljon kritiikkiä, joten odotin paljon pahempaa. Todellisuudessa vaihteet löytyy sieltä, mistä pitääkin ja nopeatkin vaihdot onnistuvat helposti. Tietynlaista epämääräisyyttä kepin liikkeissä kyllä on, mutta kyse on todella pienestä asiasta. Esim. Pösö 406 hdi:ssä kepin liikkeet ovat paljon holtittomammat. Lisäksi alfassa kuutosvaihdekin on käyttökelpoinen jo 80 km/h vauhdeissa, mikä vaikuttaa suotuisasti kulutukseen.
Muuten 156:n ajo-ominaisuuksista tai ulkonäöstä tuskin tarvitsee tällä foorumilla enää kertoa mitään.
Mutta sä vissiin tiedät jo
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Njoo, itse toimin lähinnä konsulttina... Mutta tuosta yksilöstä kaupat tuli ja auto liikuskelee nykyään Lappeenranta - Imatra - Kouvola akselilla.Juza kirjoitti:Kävit siis ostamassa tuon yksilön?
Ei ole ollut kunnia vielä ajaa 159 JTDm:ää, mutta tuo 156 on kyllä ripeä.Juza kirjoitti:Mielestäni paljon 159 JTDm:ää ripeämpi.
Mutta sä vissiin tiedät jo
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Onkos näistä häristimistä kertynyt uutta tietoa jaettavaksi?
Entä tietääkö kukaan mitään tästä tai tästä kamppeesta? Pösö alkaa osoittaa loppumisen merkkejä ja varsinkin tuo jälkimmäinen kinneri kiinnostaisi, katsomaan en vaan ehdi kuin aikaisintaan parin viikon päästä. Nelipyttyiselläkin JTDm:llä kai ehtisi suunnilleen riittävästi mutta ajatuksena tuollainen räklätin Alfan nokalla taitaa olla liian suuri nöy-nöy.
Entä tietääkö kukaan mitään tästä tai tästä kamppeesta? Pösö alkaa osoittaa loppumisen merkkejä ja varsinkin tuo jälkimmäinen kinneri kiinnostaisi, katsomaan en vaan ehdi kuin aikaisintaan parin viikon päästä. Nelipyttyiselläkin JTDm:llä kai ehtisi suunnilleen riittävästi mutta ajatuksena tuollainen räklätin Alfan nokalla taitaa olla liian suuri nöy-nöy.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
ensimmäinen on ainakin maalipinnaltaan (etenkin konepelti ja etupuskuri) välttävässä kunnossa - muuten vaikutti ihan ok peliltä (jos nyt muistan ihan oikein... kattelin itte samaa, mutta Diesel vähän vierasti, ei tuu tarpeeks kilometrejä mulla, jotta olis järkevää ostaa diiseli.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
10000 km/v tai vähemmän, kun vertaat vastaaviin kyyteihin (2,5).DaViega kirjoitti:ensimmäinen on ainakin maalipinnaltaan (etenkin konepelti ja etupuskuri) välttävässä kunnossa - muuten vaikutti ihan ok peliltä (jos nyt muistan ihan oikein... kattelin itte samaa, mutta Diesel vähän vierasti, ei tuu tarpeeks kilometrejä mulla, jotta olis järkevää ostaa diiseli.
Sen ajellee tuollaisella vuodessa jo ilman mitään syytäkin .)
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Nyt tietää ainakin jotain tuosta harmaasta. Oli juuri tullut peltipajalta kun edellisen ostajakandidaatin koeajossa oli etupyörä irronnut Helmakoteloon tullut lommo oli oikaistu ja maalattu mutta ravistuksesta päätellen ainakin vanne oli vielä solmussa. Lisäksi mutkalle mennyt jarrukilpi laahasi levyyn ja mahdollisesti joku toinenkin paikka otti johonkin kiinni. Etupuskurissa vähän rumannäköisiä maalivaurioita, toinen sumari rikki ja yleisvaikutelma muutenkin alle satkun ajetulle autolle vähän kulahtanut. Alla oli 18" ilmeisen halpikset kromivanteet, sinänsä ihan fiksun näköiset mutta pinta oli joka pyörästä kesinyt aika pahannäköisesti.
Välirahapyyntiä odotellaan vielä mutta ei tuo varsinaisesti pistänyt riemusta kiljahtelemaan. Taidanpa seuraavaksi mennä katsomaan sitä punaista, muistelen että joku olisi joskus maininnut siihen vaihdetun moottorin?
- Epäkelpokeräilijä -