"Vintage" vanteiden kunnostus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 23 Maalis 2004, 00:17
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2000 1973
- Paikkakunta: Nurmijärvi
"Vintage" vanteiden kunnostus
Hommasin äskettäin käytetyt Cromodora Daytona vanteet huomattavan edullisesti Yhdessä vanteessa on vähän enemmän syöpymää ja tarkoitus olisi laittaa vanteet kuntoon ennen alle laittoa. Valumerkinnät viittaa vuoteen 1973 joten ne on kaiketi ns. magnesium vanteet. Painoa noilla on kokonaiset 5.4kg/kpl. Onko kukaan kunnostanut vastaavia, esim Turbina vanteita? Kuinka vanha maali kannattaa poistaa ja millaista maalia tilalle? Vimpan päälle laitettuna noista saa varsin mukavan mausteen 1973 malliseen kammteil-Spideriin. Kuvia löytyy albumista.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Itsellä on juuri projekti menossa (uudelle) 17" alessio vanteelle...
Maalit lähti pois nitromorsella kätevästi, sitten enimmät epätasaisuudet pois hiomalla 1000 - 2000 paperilla ja lopuksi kiillotus Mothers Mag & Aluminum:lla
Pitänee laittaa kuvaa minkälaista jälkeä tulee
Maalit lähti pois nitromorsella kätevästi, sitten enimmät epätasaisuudet pois hiomalla 1000 - 2000 paperilla ja lopuksi kiillotus Mothers Mag & Aluminum:lla
Pitänee laittaa kuvaa minkälaista jälkeä tulee
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Kaveri puhdisti 60-luvun corveten knock off-vanteet höyrypesulla vanhoista maaleista. Kannattaa kysyä esim lähimmästä viemärihuollosta tuota höyrypesua. Noiden ko. vanteiden kunnostuksesta oli juttu jokunen vuosi sitten V8-magazinessa. Vanhat maalit ja lika lähti kivutta ja ei vahingoittanut itse vannetta.
Tilalle automaalia. Automaaliliikeet osaavat kyllä neuvoa mitä kannattaa käyttää ja samalla voit valita oikean sävyn. Jos ei ole mahdollista käyttää ruiskua, niin maaliliikeessä voivat sekoittaa kovettajan valmiiksi maaliin ja ladata spray-pulloon. Tuollainen spray on vain sitten käytettävä n. vuorokauden kuluessa, tai ei enää tule ulos pullosta.
Tilalle automaalia. Automaaliliikeet osaavat kyllä neuvoa mitä kannattaa käyttää ja samalla voit valita oikean sävyn. Jos ei ole mahdollista käyttää ruiskua, niin maaliliikeessä voivat sekoittaa kovettajan valmiiksi maaliin ja ladata spray-pulloon. Tuollainen spray on vain sitten käytettävä n. vuorokauden kuluessa, tai ei enää tule ulos pullosta.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 23 Maalis 2004, 00:17
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2000 1973
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo höyrypesu kuulostaa mielenkiintoiselta. Eikös tällä menetelmällä poisteta graffitteja betoniseinästä?
Hiekkapuhallus ja oikeastaan kaikki mekaaninen maalinpoisto on pois suljettu. Tarkoitus ei ole saada kiiltävää pintaa koska vanteet on alunperinkin tehty hiekkavaluna eli jälki on varsin rosoinen. Magnesium vaatii vissiin jonkinlaisen "sulkemisen" eli puhdistettu pinta pitää maalata umpeen ettei käy näin:
http://www.roadsters.com/wheels/#Mag
Jotenkin on vain sellainen kutina että keskiverto automaalari ei ole eläissään törmännyt magnesium vanteisiin saati maalannut niitä. Rengasliikkeen ukkokin ihmetteli kovin vanteita kun poistatin vanhat kumit.
Hiekkapuhallus ja oikeastaan kaikki mekaaninen maalinpoisto on pois suljettu. Tarkoitus ei ole saada kiiltävää pintaa koska vanteet on alunperinkin tehty hiekkavaluna eli jälki on varsin rosoinen. Magnesium vaatii vissiin jonkinlaisen "sulkemisen" eli puhdistettu pinta pitää maalata umpeen ettei käy näin:
http://www.roadsters.com/wheels/#Mag
Jotenkin on vain sellainen kutina että keskiverto automaalari ei ole eläissään törmännyt magnesium vanteisiin saati maalannut niitä. Rengasliikkeen ukkokin ihmetteli kovin vanteita kun poistatin vanhat kumit.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Käyttävät höyrypesua moneen tarkoitukseen. Ainakin täällä on viemärihuollolla laitteet. Taitaa myös jotkin alustanmassaus firmat pestä vanhat massat pois höyryllä.
Tokihan pohjalle täytyy laittaa kunnon pohjamaali. Kannattaa tosiaan käyttää kunnon maaleja eikä halpakaupan kilikali purkkeja. Ammattimaalari on hyvä valinta, mutta homma sujuu kyllä ominvoiminkin esim tuollaisella aiemmin mainitsemallani 2-komponentti maalilla, joka maalikaupassa ladataan spray-purkkiin.
Eipä nuo magnesium kiekot tosiaan kovin yleisiä ole täällä pohjan perukoilla.
Itse sain juuri hiekkapuhallettua ja maalattua orkkis peltivanteet ja päälle laitettiin uudet 155 SR 15 kumit. Tosin minulla tekisi mieli hommata tällaiset, mutta taidan kuitenkin vielä pitäytyä alkuperäisissä peltivanteissa ja uusissa pölykapseleissa.
Tokihan pohjalle täytyy laittaa kunnon pohjamaali. Kannattaa tosiaan käyttää kunnon maaleja eikä halpakaupan kilikali purkkeja. Ammattimaalari on hyvä valinta, mutta homma sujuu kyllä ominvoiminkin esim tuollaisella aiemmin mainitsemallani 2-komponentti maalilla, joka maalikaupassa ladataan spray-purkkiin.
Eipä nuo magnesium kiekot tosiaan kovin yleisiä ole täällä pohjan perukoilla.
Itse sain juuri hiekkapuhallettua ja maalattua orkkis peltivanteet ja päälle laitettiin uudet 155 SR 15 kumit. Tosin minulla tekisi mieli hommata tällaiset, mutta taidan kuitenkin vielä pitäytyä alkuperäisissä peltivanteissa ja uusissa pölykapseleissa.