75 Face-lift uudistukset?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

75 Face-lift uudistukset?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

75:een taisi tulla '89 face-lift, jossa mm. takavalot vaihtuivat kokopunaisiksi. Onko tietoa koska se uudistus tarkemmin tuli ja mitä kaikkea siinä muuttui?

Tuo oma yksilö on ensirekisteröity lokakuussa '89 ja ilmeisesti sitä vanhempaa mallia kun mittaristo on punainen? Takavalot on keltaisilla vilkuilla, mutta ne ei ole alkuperäiset. Noita edeltäneetkin valot tosin taisivat olla keltaiset kun myyjä niitäkin tarjosi mukaan. Maski on uudempi, mutta se on vaihdettu.

Kuvassa olen nähnyt 75:ssä lasisen kattoluukun. Onko se vuosimallin mukaan vai joku optio? Tuossa omassa kun on peltinen. Voikohan sitä vaihtaa lasiseen?

Onko noita uudistuksia tullut samaan aikaan muitakin?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Oma on otettu käyttöön 12/91, mutta alunperin noilla vanhemmilla valoilla,maskilla ja mittaristolla. Valmistenumeron perusteella näkee koska on tullut tehtaan linjalta ulos mm. täällä hiukan tietoa http://www.alfa75.info/id75.htm

Muutenkin hyvä sivusto tuo http://www.alfa75.info
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

75:n kohdalla tehdas asenteinen luukku on yleensä peltiluukku, lasiluukku asennettu maahantuojan toimesta tai jälkikäteen..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Muistelisin että TM otti tyypit päivityksestä. Parannuksissa oli mm.äänieristys, konepeltiin tuli patti...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^ Se patti konepeltiin taisi tulla jo ennen tuota maski- valo- yms. päivitystä. Olisiko tullut silloin kun tuli TS ja V6 -moottorit mukaan kuvioon.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps, allekirjoittaneella on ollut kahdessa -88 mallisessa TS:ssä se patti konepellissä..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Täsmennys. Tarkoitin että tuli kaikkiin malleihin. Olen ollut käsityksessä että nelipulttiset olivat sillä matalalla konepellillä. Se patti tuli huomattavasti aiemmin 5-pulttisiin. Turboakin ollut suoralla pellillä mutta omakin vm.88 oli patilla. Tai sitten se oli Americana versioissa ennemmin? Tai oli niissä mihin tehtaan poika sen sattui laittamaan. :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Minkälaisesta patista tässä nyt on kysymys? En muista huomanneeni että konepeltejäkin on erilaisia :)

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Toinen on sisäänpäin olevalla kohoumalla (vanhempi) ja toinen samasta kohtaa ulospäin kohoutunut...Se on koko konepellin matkalta edestä taakse...

eli ei voi enää sekaisemmin sanoa asiaa...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Peilejä on myös ollut kahta eri mallia. Vanhemmissa on ollut sellaisia kulmikkaampia ja uudemmissa hiukan virtaviivaisemmat. Vanhemmalla maskilla varustetuissa TS:ssä on uudemmat peilit.

vanhat:
Kuva

On muuten patti ja vanhat peilit.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mun -86 turbossa on koholla oleva konepelti, olisko näin että vanhimmissa 2.5:ssa ja turboissa se on aina ollut?

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mulle kelpais kanssa tuo kohollaan oleva versio konepellistä . Nykyinen on aikaisemman omistajan pienehkön kolaroinnin jäljiltä vaihdettu siiheen toiseen versioon . Saapi tarjoilla :wink: Tuo mulle väärän mallinen ruosteeton joutaa vaihdossa, jos tarvetta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

On onneksi tuo tuoreempi konepelti omassa, paremmaltahan se näyttää. Mahtaako noissa olla tekniikkapuolella mitään eroja vuosimallien välillä, vai onko kaikki muutokset enemmän kosmeettisia?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Muistelisin että vaihteensiirtoon tuli muutoksia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Itsellä -88 kaasariversio, vanhat peilit, maski ja valot, mutta kuitenkin patti konepellissä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps, sama homma ollut allekirjoittaneellakin, seitenvitosia ollut vuosimalleja 86-91, versioita 1.6-3.0 ja kaikissa on tuo patti ollut konepellissä...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Patilla ja vähän ajettuna.
Jos Eperiä ymmärrän oikein niin 4/90 tehdas on toimittanut enää yhtä mallia varaosana.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Taitaa noihin eroavaisuuksiin vaikuttaa vuosimallin lisäksi myös ainakin kohde maa johon auto on ollut menossa sekä moottori (TC, TS, V6, Turbo...) ja malli (QV, America, etc.). Lisäksi Tonilla on ollut aina tapana arpoa muutamista eri vaihtoehdoista, mm. usein jarrusatulat ja pääsylinterit ovat eri valmistajilta, latureissa ja starteissa on ollut ainakin pari vaihtoehtoa ja samassa autossa on voitu käyttää eri merkkisiä latureita ja startteja.

Kohdemaasta riippuen myös autojen tehoissa on ollut eroja. Esim. iso osa 75 3.0 v6:sta tuli Suomeen Ruotsalaisen maahantuojan kautta ja on Ruotsalaisten saastenormien takia pienempitehoisia kuin samaan aikaan muualle eurooppaan myydyt. Myös America versiot poikkesivat tehoiltaan muista kolmelitraisista.

Oma -90 TS on varustettu "patilla" konepellissä, vanhalla maskilla ja kuitenkin oransseilla takavilkuilla ja oranssilla heijastinlistalla takapaksissa. Kattoluukku on peltiä. Mittariston tekstit ovat valkoiset.

5 -pulttiset vanteet taitavat liittyä vain tehokkaammilla moottoreilla varustettuihin versioihin: TS, V6 3,0 sekä Turbo joissa kaikissa on tuuletetut levyjarrut edessä?

Olen joskus nähnyt luettelonkin eri vuosina valmistetuista erilaisista malleista ja näiden eroavuuksista, mutta en nyt kyllä muista missä.

Kaiken merkkisistä autoistahan tehdään useita malleja ja versioita, mutta Alfan erikoisuus on, että autoissa itsessään ei ole useinmiten mitään turhia merkkejä kertomassa siitä mikä versio on kyseessä.
TPP

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

PP kirjoitti:usein jarrusatulat ja pääsylinterit ovat eri valmistajilta
Noita satuloita olen joskus miettinyt kun monet varaosakatalogit puhuu Aten etujarruista kun tuolta löytyy Brembot. Onko niissä ollut molempia rinnan?
Oma -90 TS on varustettu "patilla" konepellissä, vanhalla maskilla ja kuitenkin oransseilla takavilkuilla ja oranssilla heijastinlistalla takapaksissa. Kattoluukku on peltiä. Mittariston tekstit ovat valkoiset.
Sekasikiö? :) Mistähän se oranssin heijastinlistan esiintyminen on kiinni? Kun minullakin on ne keltaiset vilkut mutta musta lista. Iästä, varustelusta vai siitä mitä on tehtaalla Luigin käteen osunut?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^ Sulta on varmaan joku maalannut sen listan.

Mulla on kanssa Brembon satulat. Pääsylinteristä ei ole tietoa.

Nuo oranssit valot ja vanha maski vaihtui punaisiin valoihin ja uuteen maskiin joskus 88.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ykkösarjassa jarrusatulat ja tehostin yleensä Aten valmistetta, uudemmissa 87/88-> ylöspäin jarrusatulat brembot ja tehostin
Bendix ainakin tehtaan jäljiltä, jos poikkeavuuksia löytyy niin luultavasti osia on joskus vaihdettu.
suurin erohan noissa on että Aten satulat ovat rautaa ja Brembot alumiinia

PP: oletkos ottanut huomioon että ehkä se mittaristo on joskus vaihdettu ja auto on saattanut hyvinkin rullata tehtaalta jo vuonna -88 mutta seisonut sitten varastoituna pitemmän aikaa ja otettu käyttöön vasta vuonna -90, tuolla selittyisi luultavasti vanha maski ja takavalot sekä lista... :wink:

itsellä aikanaan ollut 75 2.5 QV oli rekisteröity suomessa puolivälissä vuotta-88 mutta rullannut tehtaalta ulos jo alkuvuodesta -87 .

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Mulla on alumperin 88 tehtaalta tullut ja otettu käyttöön 31.12.1991

Tuolta alfa75.infosta löytyy valmistenumeron perusteella valmistusvuosi.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps ja voihan tuon selvittää myös tehtaalta valmistenumeroa vastaan.. :wink:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

6 -moottorit mukaan kuvioon.
Kaikissa V6-koneisissa on aina alusta alkaen ollut patillinen/korkea konepeitto, muuten eivät mahdu paikoilleen mukaan imusarjan vuoksi, myöhemmin korkea konepeitto tuli kaikkiin malleihin... :wink:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

uudemmissa 87/88-> ylöspäin jarrusatulat brembot ja tehostin
Bendix ainakin tehtaan jäljiltä, jos poikkeavuuksia löytyy niin luultavasti osia on joskus vaihdettu.
suurin erohan noissa on että Aten satulat ovat rautaa ja Brembot alumiinia
Onko totta että rauta-Atet satulat ovat tavallisten etujarrulevyjen yhteydessä ja alu-Brembot jäähdytettyjen levyjen kanssa..? tehtaalta lähtiessä...

OT: kunnostetut Brembot Tampereella Helmisellä 100eur, pantti 10eur...maksaavat siis 90 euroa/kpl, laskeskelin että siihen hintaan ei kannata itse vanhoja korjata tietäen homman riskit. Mulla etujarrut puoltaa 20% ilman selvää syytä ja satulat melko rupusessa kunnossa.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

90 kirjoitti:jeps ja voihan tuon selvittää myös tehtaalta valmistenumeroa vastaan.. :wink:
Niin voi, mutta tuolla sivulla on kätevä taulukko, jos ujostuttaa kysellä...
:wink:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Oheisen linkkinä olleen taulukonkin mukaan valmistusvuosi on -90. Rekisteriotteen mukaan ensirekisteröinti 11.4.90. Malli 2.0 TS kat. Osien alkuperäisyydestä ei tietenkään ole mitään varmuutta.
TPP

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Hepa kirjoitti:
Niin voi, mutta tuolla sivulla on kätevä taulukko, jos ujostuttaa kysellä...
:wink:
Jaa missä se oli?

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Katso linkki tuolta ylempää samasta ketjusta.
TPP

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

http://www.alfa75.info/id75.htm

Edit: tuolta näkyy vain siis vuosi, milloin tullut tehtaan linjalta.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kiitosh! :)

Vastaa Viestiin