33 outo mittarivika

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

33 outo mittarivika

Viesti Kirjoittaja Flex »

Eli hetken kuluttua virtojen päälle laittamisesta nopeusmittari nousee 200km/h ja matkamittari rullaa kilometrejä :crazyeyes: ? Mistähän moinen johtuu? Ilmiö on 2x pitempi kestoinen jos nopeasti kääntelenkaksi kertaa avainta virta-asentoon. Ei viitsisi kauheasti tallissa autolla kaahailla kun menee nuo hihnanvaihto kilometrit ym sekaisin tällä vauhtia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kannattaa avata se mittaristo ja sieltä katsoa mikälie osa, muuten saattaa nousta käry. Ainakin Pepperoni tietää kokemuksella miten kannattaa toimia.

EDIT: Alkoi niin hävettämään tuo oma ympäripyöreä mitäänsanomaton viesti joten jotain piti keksiä. Kas tässä!

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun 33:ssa on samanlaista vikaa kun akku alkaa olla loppu. Jo käynnistyksen yhteydessä nopeus on jotain 100km/h ja kierrokset 5000rpm.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

164:n kaikki mittarit alkoivat heittää volttia kun akun maakaapeli oli jäänyt irrotuksen jälkeen löysälle ja yhdisti huonosti. Olisiko sulla siis kyseessä se legendaarinen maadoitusvika?
- Epäkelpokeräilijä -

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Rolle jo ansiokkaasti kaivoikin nuo vanhat tarinat esille. Minulla on mittari myös tehnyt tuota, että pinkaisee hetkeksi "tappiin" ja samalla kilometrit rullaavat. Tapahtuu virrat päälle laitettaessa tai joskus esim. liikennevaloissa seistessä. Epäilen vahvasti, että tämäkin liittyy siihen mittaria pyörittävän moottorin kulumiseen. Joskus on sattunut myös ajossa kun mittari on hetkellisesti jumittanut nollalukemiin ja olen sitä vähän koputtelemalla herätellyt, niin heittää ensin neulan tappiin ja asettuu sitten näyttämään oikeaa lukemaa.

Huomionarvoista on se, että tähän ei ole minun tapauksessani koskaan liittynyt minkään muun mittarin tai härpäkkeen virhetoimintoa, joten jos sinullakin on näin niin en usko syyksi akku- tai maadoitusvikaa jota Maunu ja Rasvis tuossa ehdottavat. Koskaanhan ei voi tietenkään varma olla.

Toimiiko se sun mittari tuon pyrähdyksen jälkeen normaalisti?

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Kiitos vastauksista. Nyt toimii 8)
Kyseessä tosiaan oli alivirta tilanne, akusta 1kpl kenno pimeänä. Mittaristo tosiaan toimi ihan ok muuten paitsi aina avaimen väännön jälkeen viisari nousi 200km/h. Kait tuolla vanhalla akulla(joka muuten on melko uusi) voisi kuvata vaikka miten 33 ottaa 200 vauhtia parissa sekunnissa = :mrgreen:
Akun vaihto korjasi muuten kaikki muutkin sähköviat autosta :wink:

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

No olipa hyvä etten mennyt varmaksi sanomaan :lol: . Minulla on kyllä ollut tuota kuvailemaani ilmiötä sekä vanhalla että uudella akulla, joten eri vaiva lienee kyseessä. Jos viimeisestä viestistä ymmärsin oikein, niin mittari kävi kahtasataa joka kerta kun laittoi virrat päälle. Minulla se tekee tuota vain hyvin satunnaisesti.

Mutta hyvä kun selvisi taas tämäkin vaiva.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Mikäköhän mahtaa mun mittarissa olla vikana, kun alle 120 vauhdissa näyttää reilut 20 ylimäärästä?? sitte kun mennään yli 120km/h niin näyttää suht oikein..
ja toinen vika on et bensamittari näyttää täytenäkin puolta tankkia eli kun mittari näyttää nollaa, niin voi vielä helposti körötellä parisataa kilometriä..
aika pieni mutta ärsyttävä vika.. joutuu trippimittarilla päätellä bensanmäärää.. :evil:
Kesyttämätön Karhu – lajinsa vahvin.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

ja auto on kanssa toi 33 1,7ie -92 ..
Kesyttämätön Karhu – lajinsa vahvin.

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Pepperoni kirjoitti:No olipa hyvä etten mennyt varmaksi sanomaan :lol: . Minulla on kyllä ollut tuota kuvailemaani ilmiötä sekä vanhalla että uudella akulla, joten eri vaiva lienee kyseessä. Jos viimeisestä viestistä ymmärsin oikein, niin mittari kävi kahtasataa joka kerta kun laittoi virrat päälle. Minulla se tekee tuota vain hyvin satunnaisesti.

Mutta hyvä kun selvisi taas tämäkin vaiva.
Jos kerran alijännite nostaa nopeutta niin... :shock:
Voisikohan tuossa siis auto lyödä virtoja maihin jossain muussa paikkaa välillä jolloin mittari ponkaisee ylös? Ja XXL nopeusmittarin vika voisi tällä teorialla johtua kuluneesta laturista joka antaa kunnolla virtaa vasta isommilla kierroksilla...tosin latausvalohan siinä pitäisi syttyä jos virtaa enemmän kuluu kun tulee...

Vastaa Viestiin