Novitec-putkisto ja alavääntö
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Novitec-putkisto ja alavääntö
Novitecin putkistoa on täälläkin vaihdettu ahkerasti 156:n alle. Kertokaapa 2.5 V6 omistajat kokemuksista ja antakaa mielipidettä väitteelle, jonka mukaan putkistolla alavääntö hiipuu, jos kohta tehoa saattaakin tulla lisää.
Jotain uutta pitäisi alle laittaa, mutta en ole valmis uhraamaan alavääntöä.
Jotain uutta pitäisi alle laittaa, mutta en ole valmis uhraamaan alavääntöä.
Alfa. Jo vuodesta 1990.
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Omassani oli Novitecin putkisto, isommat imuputket ja vapaavirtaussuodatin. Alaväännön heikkenemistä en ainakaan havainnut, oheisena dynokäyrä yllämainituin varustuksin, autoa ei oltu 'chipattu'.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5580
Vieläkin ikävä tota 156 2.5:sta, RAV4:lla kisaan täällä Sao Paulon liikenteessä..
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5580
Vieläkin ikävä tota 156 2.5:sta, RAV4:lla kisaan täällä Sao Paulon liikenteessä..
Aika mielenkiintosta... Voikos siinä olla jokin yhteys, ku toisen alfani edellinen omistaja kertoili, että hänellä oli ollut vapaavirtaussuodatin ja sen jälkeen oli alkanu ilmejä (ja ehkä muistaakseni jotain lambdoja) paukkumaan tasaseen tahtiin?
Entäs sitten,mistä noita gta:n isompia imuputkia saa, mitä maksaa ja onko niillä jotain vaikutusta?
Entäs sitten,mistä noita gta:n isompia imuputkia saa, mitä maksaa ja onko niillä jotain vaikutusta?

Mulla novitec paikallaan ja suurinpiirtein samat arvot,151 kw ja 239.3 Nm,tehot vaan tuli 6800 rpm,eli jonkun verran korkeemmalla mitä tehdas ilmoittaa,va tästähän on ollu puhetta että ton verran voi olla eroa koneissa jo tehtaalta tullessa,ja alavääntö on kyllä ihan kohillaan,novitec oli paikallaan ku ostin auton ni ei oikeen voi verrata ennen/jälkeen !
Onhan siitä juttua kuullut että öljyttävät vapaavirtaussuodattimet eivät ilmin parhaita kavereita ole. Ilmeisesti siitä öljysumua irtoaa sen verran että hajottaa ilmin.Keisari kirjoitti:...edellinen omistaja kertoili, että hänellä oli ollut vapaavirtaussuodatin ja sen jälkeen oli alkanu ilmejä (ja ehkä muistaakseni jotain lambdoja) paukkumaan tasaseen tahtiin?
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää onko kukaan penkittänyt autoansa tehoputkella ja ilman samassa penkissä. Siitä vasta luotettavasti näkisi mitä se putki vaikuttaa. Itse en juurikaan eroa huomannut väännössä enkä tehossa kun Novitecin putken laitoin. Äänissä kylläkin. Voipi olla että ylärekisteriin hieman lisää potkua tuli.
- Peltoperkele
- Viestit: 59
- Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
- Paikkakunta: Helsinki
Terve,
viikko sitten sain Novitecin, ja olen nyt ajellut sen verran että voi jo kertoa näkemyksiä. Mun autossa aivan alakierroksilla kone vääntää paremmin kuin aiemmin, siis aivan tyhjäkäynniltä (800-2000 rpm). Sen jälkeen kone ei vedä niin hyvin kuin originaaliputkella noin kolmeen ja puoleen tonniin asti. Eron huomaa. Vähän vajaa neljässä alkaakin sitten tapahtua, tehoa tulee aika jyrkästi lisää, vähän sama tuntuma kuin edellisessä Civic type R:ässä. Neljässätonnissa tuleva potku irroittaa pidon kakkosella talvirenkailla.
Jotenkin vielä tuntuu siltä, että ecu hakee säätöjä. Välillä teho tuntuu samalta kuin aiemmin välillä 2000-3800. Jos lintan painaa pohjaan tuolla alueella, tuntuu vähän siltä että kone ei anna kaikkeansa. Olen ajellut sillain kaasua hitaammin painaen tuolla alueella johtuen tuosta. Kerron lisää jos luonne muuttuu vielä. Yläpäässä tehoa on tullut selvästi lisää. Nyt vetoa piisaa seitsemään tonniin. Ja laulu on kaunista.
Edit: Autoa ei ole chipattu, suodatin on uusi, mutta ei vapaastivirtaava.
viikko sitten sain Novitecin, ja olen nyt ajellut sen verran että voi jo kertoa näkemyksiä. Mun autossa aivan alakierroksilla kone vääntää paremmin kuin aiemmin, siis aivan tyhjäkäynniltä (800-2000 rpm). Sen jälkeen kone ei vedä niin hyvin kuin originaaliputkella noin kolmeen ja puoleen tonniin asti. Eron huomaa. Vähän vajaa neljässä alkaakin sitten tapahtua, tehoa tulee aika jyrkästi lisää, vähän sama tuntuma kuin edellisessä Civic type R:ässä. Neljässätonnissa tuleva potku irroittaa pidon kakkosella talvirenkailla.
Jotenkin vielä tuntuu siltä, että ecu hakee säätöjä. Välillä teho tuntuu samalta kuin aiemmin välillä 2000-3800. Jos lintan painaa pohjaan tuolla alueella, tuntuu vähän siltä että kone ei anna kaikkeansa. Olen ajellut sillain kaasua hitaammin painaen tuolla alueella johtuen tuosta. Kerron lisää jos luonne muuttuu vielä. Yläpäässä tehoa on tullut selvästi lisää. Nyt vetoa piisaa seitsemään tonniin. Ja laulu on kaunista.
Edit: Autoa ei ole chipattu, suodatin on uusi, mutta ei vapaastivirtaava.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Aivan vakiopeliin hyöty voi olla aika pieni jos ei muita tarpeellisia lisä muutoksia ole tehty. Avarammasta putkistosta paras hyöty tulee vasta korkeilla kierroksilla, jolloin virtausvastus ja vastapaine on sillä pienempi kuin vakiokamoilla, joilla käy moottorin huipputehon saavuttaminen esteeksi.
Eli pakoputkiston hyvyys tulee siis nimenomaan esille moottorin toiminta-alueen yläpäässä eli suurilla kaasuläpän avautumisilla ja korkeilla kierroksilla ajattaessa, kun taas pienemmillä kuormituksilla ja käyntinopeuksilla syntyvät pakokaasut mahtuvat virtaamaan pois vakiokamoistakin riittävän hyvin.
Eli pakoputkiston hyvyys tulee siis nimenomaan esille moottorin toiminta-alueen yläpäässä eli suurilla kaasuläpän avautumisilla ja korkeilla kierroksilla ajattaessa, kun taas pienemmillä kuormituksilla ja käyntinopeuksilla syntyvät pakokaasut mahtuvat virtaamaan pois vakiokamoistakin riittävän hyvin.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
oho,ei oo paljoa vääntöä. 234Nm @ 6xxx eiks kuuluis olla enemmän ?Kustaa kirjoitti:Omassani oli Novitecin putkisto, isommat imuputket ja vapaavirtaussuodatin. Alaväännön heikkenemistä en ainakaan havainnut, oheisena dynokäyrä yllämainituin varustuksin, autoa ei oltu 'chipattu'.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5580
Vieläkin ikävä tota 156 2.5:sta, RAV4:lla kisaan täällä Sao Paulon liikenteessä..
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Kuuluisi varmaan olla aina niin...
Alkuperäisessä koneessa tehtaan mukaan muistaakseni 218 Nm@5xxx
Tätäkään konetta ei tullut vakiona dynotettua, joten vain nää muutosten jälkeiset käyrät olemassa. Absoluuttisiin dynosta saatuihin lukuihin luokkaa "234 Nm" ilman vertailukohtaa ei varmaan paljoa voi päätellä. Lähinnä kai käyrän muodot oleellisia.
2.5 virityksistä noi isommat imuputket ihan ehdottomat, lisäksi tuli testattua, että uudemmalla EUR 3 koneella ei mene vakio-ohjelmallakaan seos liian laihalle täyskaasulla, tuo asia itselläni oli lähinnä dynotestin syy.
Ja Novitecin putki loistava valinta, äänet juuri sellaiset kuin halusin.
Alkuperäisessä koneessa tehtaan mukaan muistaakseni 218 Nm@5xxx
Tätäkään konetta ei tullut vakiona dynotettua, joten vain nää muutosten jälkeiset käyrät olemassa. Absoluuttisiin dynosta saatuihin lukuihin luokkaa "234 Nm" ilman vertailukohtaa ei varmaan paljoa voi päätellä. Lähinnä kai käyrän muodot oleellisia.
2.5 virityksistä noi isommat imuputket ihan ehdottomat, lisäksi tuli testattua, että uudemmalla EUR 3 koneella ei mene vakio-ohjelmallakaan seos liian laihalle täyskaasulla, tuo asia itselläni oli lähinnä dynotestin syy.
Ja Novitecin putki loistava valinta, äänet juuri sellaiset kuin halusin.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
aijaa,eikun ajattelin vaan kun 2.0Tessussa on 190Nm @ 5000rpm,et luulis et V6 reilusti enemmänKustaa kirjoitti:Kuuluisi varmaan olla aina niin...
Alkuperäisessä koneessa tehtaan mukaan muistaakseni 218 Nm@5xxx
Tätäkään konetta ei tullut vakiona dynotettua, joten vain nää muutosten jälkeiset käyrät olemassa. Absoluuttisiin dynosta saatuihin lukuihin luokkaa "234 Nm" ilman vertailukohtaa ei varmaan paljoa voi päätellä. Lähinnä kai käyrän muodot oleellisia.
2.5 virityksistä noi isommat imuputket ihan ehdottomat, lisäksi tuli testattua, että uudemmalla EUR 3 koneella ei mene vakio-ohjelmallakaan seos liian laihalle täyskaasulla, tuo asia itselläni oli lähinnä dynotestin syy.
Ja Novitecin putki loistava valinta, äänet juuri sellaiset kuin halusin.
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Olet oikeassa, nykymoottoreilla 2.5 litran vääntölukemat olisivat 250+ (2.2 JTS 230 Nm etc.)
Silti Alfan V6-koneen ominaisuuksia ja olemusta ei voi luvuista päätellä... Lyhytiskuinen V-kone, jonka käyntiominaisuudet aivan fantastiset, kone "vääntää" tyhjäkäynniltä lähtien, tuntuisi olevan aina "alueella", ja kaikki hauskuus alkaa 4000 kierroksen tuollapuolen. Oli se vaan hieno moottori, voi juku, joskus jos vielä olis itsellä 3.2-litraisena tuo Aresen V6-kone..
Silti Alfan V6-koneen ominaisuuksia ja olemusta ei voi luvuista päätellä... Lyhytiskuinen V-kone, jonka käyntiominaisuudet aivan fantastiset, kone "vääntää" tyhjäkäynniltä lähtien, tuntuisi olevan aina "alueella", ja kaikki hauskuus alkaa 4000 kierroksen tuollapuolen. Oli se vaan hieno moottori, voi juku, joskus jos vielä olis itsellä 3.2-litraisena tuo Aresen V6-kone..
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Niin ,toi numeroilla myyminen on japsien hommaaKustaa kirjoitti:Olet oikeassa, nykymoottoreilla 2.5 litran vääntölukemat olisivat 250+ (2.2 JTS 230 Nm etc.)
Silti Alfan V6-koneen ominaisuuksia ja olemusta ei voi luvuista päätellä... Lyhytiskuinen V-kone, jonka käyntiominaisuudet aivan fantastiset, kone "vääntää" tyhjäkäynniltä lähtien, tuntuisi olevan aina "alueella", ja kaikki hauskuus alkaa 4000 kierroksen tuollapuolen. Oli se vaan hieno moottori, voi juku, joskus jos vielä olis itsellä 3.2-litraisena tuo Aresen V6-kone..

- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Tässä muutamia clippejä:
http://www.youtube.com/watch?v=Ho43S9-u ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=NquzIT6x ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=MxdiCH5p ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=Ho43S9-u ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=NquzIT6x ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=MxdiCH5p ... ed&search=
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Tuolla vasemmalla puolella ei ole oikein tilaa omalle takapöntölle, ellei halua laittaa sitä niin alas että tipahtaa ensimmäisen ison kiven murikan yli ajon jälkeen.Hepa kirjoitti:^^Noi wanabe tuplaulostulot on kyllä jotain mitä pitäisi lailla kieltääTai siis nuo, missä mehupilli menee puskurin alla toiselle puolelle...
Itellä on takapönttö poikittain vararengaskotelon "takana" josta lähtee molemmin puolin pönttöä puskureille putket.
Vähä niinku tähän camaro tyyliin:

No onhan tuo mun putki kieltämättä camarosta hommattukin alunperin.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Kuten tuossa edellä on laulettu, Alfan (oma) V6 on aivan upea moottori. Tuunnustaudun vapaasti hengittävien katoavan joukon intohimoiseksi kannattajaksi ja Alfan V6 välillä 4000-7000 on yksinkertaisesti fantastinen.Kustaa kirjoitti:Omassani oli Novitecin putkisto, isommat imuputket ja vapaavirtaussuodatin. Alaväännön heikkenemistä en ainakaan havainnut, oheisena dynokäyrä yllämainituin varustuksin, autoa ei oltu 'chipattu'.
Ajatuksissani ei ole mikään "viriprojekti," vaan ennemminkin haluaisin varmistaa, että kaikki pollet, jotka milanolaisilla on ollut suunnitelmissa, ovat varmasti tallella. Jos on vähän yli, niin sitä parempi.
156:n 2,5 V6:ssa on kai speksien mukaan 192 hv, 166:ssa 188 hv. Tämä on varmaankin lastun ohjelmoinnissa: 166:een on ehkä haluttu enemmän (ala)vääntöä huipputehon kustannuksella? Vai onko jotakin mekaanisempi eroja?
Kustaan kokemusten innoittamana http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5580
pohdin näitä suhteellisen yksinkertaisia toimenpiteitä:
1. GTA:n imuputket (ja "aluslevyt") alkuperäisten tilallle
http://www.squadra-tuning.com/EN/EN_alf ... _euro3.htm
Simppeli toimenpide hyödyttäisikö? Voisiko olla haittaa?
Seoksen "laihalle" menemisesellä täyskaasulla ajaessa on peloteltu? Tilanne tulee vastaan vastaan Saksan autobahneilla, joten lomareissun keskeytyminen kiinnileikanneeseen koneeseen ei innosta?
2. Virtaavampi pako-osasto? Viimeistään osia uusittaessa on tuota pohdittava. Kuinkahan ahdistava 166:n päästöpuoli mahtaa olla?
3. Ilmansuodatuksen muuttaminen ei oikein innosta. Vai olisivatko hyödyt jonkun mielestä hyvinkin ilmeiset/ilmaiset?
4. Chippauskaan ei innosta. Jonkun toisen mielestä ehkä ainoa, mitä kannattaa ajatella?
edit: stilisoitu
Viimeksi muokannut Alfieri, 16 Tammi 2008, 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Omassa 156 EURO3-moottorissa tsekattiin dynon yhteydessä seokset, ei mennyt laihalle täyskaasulla yläkierroksillakaan. Vanhempien EURO2-moottorien osalta tämä ongelmana, tämän vahvisti myös Squadran Stephan.Alfieri kirjoitti:Seoksen "laihalle" menemisesellä täyskaasulla ajaessa on peloteltu? Tilanne tulee vastaan vastaan Saksan autobahneilla, joten lomareissun keskeytyminen kiinnileikanneeseen koneeseen ei innosta?
Mielestäni hyvä viri-viri 2.5:een.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Eli käytännössä EURO2-vehkeet on syytä lastuttaa josKustaa kirjoitti: Omassa 156 EURO3-moottorissa tsekattiin dynon yhteydessä seokset, ei mennyt laihalle täyskaasulla yläkierroksillakaan. Vanhempien EURO2-moottorien osalta tämä ongelmana, tämän vahvisti myös Squadran Stephan.
Mielestäni hyvä viri-viri 2.5:een.
meinaa laittaa isommat imuputket niin saadaan samalla
seokset kuntoon..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM