156 2.0TS- ääntelee kylmänä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

156 2.0TS- ääntelee kylmänä

Viesti Kirjoittaja Camber »

Oisko kellään mitään hajua mistä tulee kylmäkäynnistyksen jälkeen outo kalkattava ääni jakopään puolelta? diesel ääntä kuuluupi sen n.5 sek käynnistyksen jälkeen mutta se loppuu.. ja hetken päästä alkaa toi toinen kalkatus, tätä ääntä ei kuulu enää lämpimänä :? Ja outoa tossa on se että se häviää välillä ja sit taas alkaa kuulua- säännöllisen epäsäännöllisesti :oops:
Ei muuta kun arvauksia ja mielellään myös tietoa kehiin!
Ainiin, konepellin ollessa kiinni ääni kuuluu eniten oikean eturenkaan luota.. jakohihna on vaihdettu 33tkm/ 2,5v sitten. Ääni alko kuulua edellisen ahveniston ratareissun jälkeen.
Viimeksi muokannut Camber, 24 Heinä 2007, 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Älä nyt ainakaan aja ennenkuin asia on selvinnyt. Kurkista jakokopan taakse.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mulla mekasti ajoituksenmuunnin getvosessa koko ajan alle 1700 kierroksen ennen vaihtoa. Tiedä sitten voiko ajoituksenmuunnin elinkaarensa loppupäässä toimia noin, että välillä ääntää, välillä ei.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Älä nyt ainakaan aja ennenkuin asia on selvinnyt. Kurkista jakokopan taakse.
Ääh.. kovaa ajoo vaan, ei tosiaan lämpimänä pidä mitään ääntä. Kurkkasin joku aika sit jakokopan taakse, mutta ei sinne paljoo nää jos ei ota apulaitehihnan hihnapyörää irti. Enkä mä kyl tajuu mikä jakopäässä vois tollasta ääntä pitää?! Mites joku venttiilin nostaja? tai kenties se ajotuksenmuunnin...tai ne yhdessä? paha viedä mihkää pajalle näytille kun se ääni loppuu ennen ku sinne pääsee :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kurko kirjoitti:Enkä mä kyl tajuu mikä jakopäässä vois tollasta ääntä pitää?!
Esimerkiksi jakohihnankiristin tai tasapainoakseleiden hihnan kiristin. Eli kannattaa suhtautua asian vaatimalla vakavuudella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Yks kaveri kävi just kuuntelee tota ja se ainakin oli sitä mieltä että ajotuksenmuunnin siellä ääntelee... pitänee alkaa keräillä rahaa siihen V###N jakopääremppaan :bad-words:

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Enkä mä kyl tajuu mikä jakopäässä vois tollasta ääntä pitää?!
Esimerkiksi jakohihnankiristin tai tasapainoakseleiden hihnan kiristin. Eli kannattaa suhtautua asian vaatimalla vakavuudella.

Niin, kyl mä sen tajuun että noi ääntä voi pitää, mutta sitä en usko että ne tollasta äätä vois pitää. Toi kaveri ainakin sano ettei kiristin tai ohjuri
ääntele noin
Mites tuota, kannattaako sinne nyt laittaa kaikki kolme hihnaa, kiristintä, ohjuria? Ja tietty se muunnin + vesipumppu. Muuta? Se on sen lähemmäs 1000e kun noi kaikki laittaa.. kivakiva :happy:

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

hilut

Viesti Kirjoittaja pomeko »

Voiko ilmastoinnin kompura pitää kalkatusta? Koneeseen on vaihdettu jakohihna 35tkm sitten ja muut hilut ilmeisesti 95tkm sitten.... Mitä kaikkia hiluja kutoseen täytyy ostaa ja mistä ne kannattaa ostaa? ja onko iso kustannus jos vaihtaa ton hihnan sit samalla uuteen, vai kannattaako?
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: hilut

Viesti Kirjoittaja Camber »

pomeko kirjoitti:Voiko ilmastoinnin kompura pitää kalkatusta
Mulla se ei ainakaan oo se koska ei oo ilmastointia..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kurko kirjoitti:Niin, kyl mä sen tajuun että noi ääntä voi pitää, mutta sitä en usko että ne tollasta äätä vois pitää.
Ajattelin lähinnä tilannetta missä sen jousikuormitteisen kiristimen kiristysvara on loppu ja härveli alkaa remmin pyöriessä hakata "tappia" vasten.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Niin, kyl mä sen tajuun että noi ääntä voi pitää, mutta sitä en usko että ne tollasta äätä vois pitää.
Ajattelin lähinnä tilannetta missä sen jousikuormitteisen kiristimen kiristysvara on loppu ja härveli alkaa remmin pyöriessä hakata "tappia" vasten.
Jos oletetaan että se ois noin niin miten selität sen että esim tyhjäkäynnillä se
kalkatus loppuu välillä, alkaa taas, jne ja voimakkuus vaihtelee hyvinkin paljon, ja kun sitä ei lämpimänä kuulu niin ei oikein täsmää...?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voisi johtua vaikka hihnan ja kiristinjousen erilaisista lämpölaajenemisesta, moottorin mahdollisesti hiukan epätasaisemmasta käynnistä ei-ihan-lämpimänä (löysä hihna lepattaa enemmän)? Pieniä mittojahan nuo laajenemiset ja supistumiset ovat, mutta ei siihen äänen kuulumiseen välttämättä tarvita kiristimen liikkeessä kuin millin osia jos se on siinä ja siinä riittääkö kiristysvara.

Varmaan on selvä asia etten minä voi tuollaisen äänikuvauksen perusteella täällä tietää mikä siellä ääntää, epäilen ettei voi kovin moni muukaan. Tämä on vain arvailua. Mutta jos olisi minun autoni, en ajaisi metriäkään ennnen kuin jakohihnakoppa on avattu ja kiristimien esijännitys tarkastettu.
- Epäkelpokeräilijä -

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

hinnat

Viesti Kirjoittaja pomeko »

No niin... DA:n päivän hinta jakohiluille(vesipumppu, hihnat, kiristimet tiivisteet) 858.40€ :crazyeyes:... Ja työn hinnaksi boschin liikkeessä 170€, deltasta en viittiny ees kysyä....
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Nyt on vaihdettu jakopään hilut ja ajoituksenmuunnin, enää ei kuulu mitään ylimääräsiä ääniä. Vika oli todennäkösesti muuntimessa koska jakopäässä ei ollu mitään vialla. Muuntimen vaihto toi selvästi lisää alavääntöä ja aavistuksen lisää kierrosherkkyyttä alakierroksille :-D

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mitä liikkeet veloittaa lisää tuosta säätimen vaihdosta?

Kurkolla näköjään äänekäs säädin oli vienyt myös alaväännöt, onko muilla kokemuksia?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Jarama kirjoitti:Mitä liikkeet veloittaa lisää tuosta säätimen vaihdosta?

Kurkolla näköjään äänekäs säädin oli vienyt myös alaväännöt, onko muilla kokemuksia?
Eipä oo tietoo mitä liikkeet tuosta velottaa. En tiedä paljon tota alavääntöä oli
kadoksissa, mutta perstuntumalla eron kyllä huomaa :wink:

Avatar
momba
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Kesä 2007, 15:10
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja momba »

Selvisiköhän mistä tämä venttiilien "nakutus" johtuu :D
Kiinnostaa paljon kun itsellä startatessa (kylmäkone) kuuluu hetken noin 3sec venttiilien nakutusta.... :crazyeyes:
"Loose lips sinks ships"

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

momba kirjoitti:Selvisiköhän mistä tämä venttiilien "nakutus" johtuu :D
Kiinnostaa paljon kun itsellä startatessa (kylmäkone) kuuluu hetken noin 3sec venttiilien nakutusta.... :crazyeyes:
Selvishän se, ja olihan siitä vahva epäilys että ajotuksenmuunnin sitä ääntä pitää! Nyt kehrää ku kissa :-D

Avatar
momba
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Kesä 2007, 15:10
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja momba »

Heinoa! Pitänee soittaa korjaamolle :roll:
"Loose lips sinks ships"

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Heikalta löytynee tällä hetkellä halvin muunnin- 192e, ja ne jakopäänhilut ilman muuta vaihtoon samalla jos ei oo just vaihdettu :wink:

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Tessuun on laitettu korjaussarja ja olen sen jälkeen ajellut noin 50tkm, eikä ole rouskuttavasta äänestä tietoakaan.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Kurko kirjoitti:Nyt on vaihdettu jakopään hilut ja ajoituksenmuunnin, enää ei kuulu mitään ylimääräsiä ääniä. Vika oli todennäkösesti muuntimessa koska jakopäässä ei ollu mitään vialla. Muuntimen vaihto toi selvästi lisää alavääntöä ja aavistuksen lisää kierrosherkkyyttä alakierroksille :-D
Osaisiko kukaan kertoa ajoituksen muuntimesta lisää? (onko se se sama kuin "ILMI" josta olen paljon lukenut täällä voorumilla?) mitä se tekee tarkallen ja missä se sijaitsee ja minkä näköinen se on? pystyykö sen vaihtaa itse? vai pitääkö purkaa paljonkin? Mulla kuuluu kans käynnistäessä "korinaa" ja joskus kylmän...
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ajoituksen muunnin on nokka-akseliin kiinnitetty mötikkä, joka öljynpaineen avulla muuttaa ajoitusta. Ammattitaitoinen pystyy itse vaihtamaan, mutta parhainta vaihtaa jakohihnan yhteydessä.

Ilmi eli ilmamassa-anturi on taas imuputkessa kiinni ja mittaa moottoriin tulevan ilman lämpöä ja määrää.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

No niin selvisi! Kiitos!
mulla mennee noi molemmat vaihtoon, jossain välissä..
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Vastaa Viestiin