Akku vaihdettu, nyt nykii kylmänä kiihdytyksissä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Mikko S.
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2004, 16:40
Paikkakunta: Lohja

Akku vaihdettu, nyt nykii kylmänä kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Mikko S. »

Tervehdys,

Pitkään saanutkin ilman mysteeriongelmia olla, mutta nyt akku kuoli ja vaihdon jälkeen alkoi hillitön nykiminen kylmällä moottorilla kiihdytettäessä hieman reippaammin.

Ekan käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti epänormaalin huojuvaa ja ohutta. Tämä korjaantui ECU ja kaasuläppä resetin jälkeen .

Ilmi vaihdettu vajaa kaksi vuotta sitten.

Olisikohan tuolla jotain jäänyt löysälle vai aiheuttaisiko rikkinäinen lambda tuollaista käytöstä?

Lämmenneellä mottorilla meno ainakin lähes normaalia.

Kokemuksia vastaavasta skenaariosta?
-Alfa 2.5 V6 -99-

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Lambdan lämmityselementti oireilee => Lambda vaihtoon.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ciancarlo kirjoitti:Lambdan lämmityselementti oireilee => Lambda vaihtoon.
Melkeinpä antaisin ääneni tälle ehdotukselle.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Eikös akun vaihdon jälkeen mene jonkin aikaa, kun seokset säätyy taas kohdalleen (muisti tyhjentyy). Sekin ainakin periaatteessa voi aiheuttaa nykimistä.

(Mulla ei oo kyllä akun vaihdon jälkeen nykiny.)
MP

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Välitön syy nykimiselle on se, että ECUn muistissa olleet opitut korjausparametrit katosivat akun vaihdon yhteydessä. Korjausta on tarvittu tosiaan esimerkiksi lambdan tai ilmin antamien virheellisten lukemien takia.

Itselläni kävi vastaavalla tavalla, mutta syypää käyntiongelmiin oli nimenomaan ilmi. Ihmeellisen hyvin se oli korjannut ilmin antamia lukemia, koska resetin jälkeen menohalut loppuivat melkein kokonaan. Sulla kyllä kuuloistais oireiden perusteella enemmän lambdavialta. Voi tietysti olla, että nykiminen lakkaa kunhan ECU oppii taas säätämään seoksia sopivalla tavalla.

Mikko S.
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2004, 16:40
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Mikko S. »

No, tämä puusilmä löysi vian. Akun vaihdon yhteydessä imuputken vuosien hapertamaan haitariosaan oli tullut pitkä repeämä. Ei siihen muuta tarvita.

Viri viritelmänä liimamassaa ja ilmastointiteippiä tiukasti päälle. Taas kulkee...
-Alfa 2.5 V6 -99-

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^Hyvä, että tuli kuntoon. :)

(Mutta silti ne oireet viittasivat vialliseen lambdaan, koska vain kylmänä nyki. Minun katiskassa oli juuri vastaavat oireet ja lambdan vaihdolla korjaantui.)
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Itseltänikin akku kuoli. Uuden akun asennuksen jälkeen tyhjäkäynti souti ja meno oli hetken "epämääräistä". Vartin ajon jälkeen palautui taas normaaliksi. Onko ilmissä tai lambdassa vikaa ja korjasiko ecu sen, en tiedä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ciancarlo kirjoitti:^Hyvä, että tuli kuntoon. :)

(Mutta silti ne oireet viittasivat vialliseen lambdaan, koska vain kylmänä nyki. Minun katiskassa oli juuri vastaavat oireet ja lambdan vaihdolla korjaantui.)
Olisko mahdollista että koneen lämmetessä putken materiaali "laajeni" sen verran että pysyi paremmin ummessa... ihan vaan näin arvailu pohjalta?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

stilo100
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 13:51
Paikkakunta: Helsinki

Omani toimii juuri päinvastoin

Viesti Kirjoittaja stilo100 »

Käynnistys kylmänä ei nyi, vaikka kone lämpiääkin. Sammutus lämpimpänä ja uudestaan käynnistys, niin nykii. Vikakoodit luettu, ei mitään. Lambda vaihdettu vuosi sitten, koska tuon lämmitysvastus ei toiminut. Silloin nyki alle 2000rpm.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77

Vastaa Viestiin