Öljynkulutus nousi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jurdgubben
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Maalis 2007, 01:44

Öljynkulutus nousi

Viesti Kirjoittaja Jurdgubben »

Jakoremmi napsahti joku aika sitten ja koneeseen tehtii pientä remppaa :(
Nyt oon ajellu jotain 8tkm ja öljyä on pitänyt lisäillä 2,5 litraa. Tuntuu aika paljolta kun aikaisempi kulutus oli n. 1L/10tkm. Remontin yhteydessä tuli vahdettua Teboilin Diamond5w-40 laatuöljy Nesteen CityPro5w-40seen.. Voisko tuolla olla jotain tekemistä asian kanssa vai tulikohan kaikki osat paikoilleen :) En oo kyl huomannu että tiivisteet vuotais. Kai ne jonnekin hävii.. Osaisko joku viisaampi kertoa jotain??

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Mahtaisko olla venttiili/t ottanut mäntään kiinni, siinä tulee huonolla säkällä myös alakertaan vaurioita, siis laakereihin. Harvinaista kaiketi, mutta ei mahdotonta. Ja öljyistä-->ainakin tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että vanhempaan alfaan laitat "väärää" öljyä, puhaltaa alfa sen pois joko kannesta tai putkesta. Voisihan ainakin kokeilla toisenlaista öljyä.
..ammattina autoslalom..

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuota City Prota tuntui ainakin 166nen hörppivän aika samaa tahtia ku sullakin. Ny on menossa Castrolin 5W-40, mutten vielä tiiä paljonkoi sitä menee...

City Prota on syöny kuitenkin kaikista öljyistä eniten toistaiseksi.
MP

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Kannattaa koittaa jotain muuta kuin nesteen 5W40 öljyä... Öljynkulutukseen taipuvaiset moottorit tuntuvat syövän tuota kuin polle kauraa. Ihan joku vastaavilla arvoilla varustettu perus Castrol kestää luultavasti paljon pidempään koneessa, voitelutehosta en mene sanomaan mitään mutta tuskin siinäkään isoja eroja on. Itse oon boikotoinut noita nesteen öljyjä jo pitemmän aikaa em. syistä 8)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Jurdgubben, paljonkohan mahtoi olla kilometrejä ajettu hihnalla, kun remmi napsahti ? Mulla siis sama kone... Mulla on joku Mobilin öljy ja veiskö mulla litran kymppitonnilla.

Avatar
rookie
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 20:37
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rookie »

No, tuossa mun autossa näkyy huoltokirjan mukaan olevan käytetty Nesteen öljyä jo pitemmän aikaa. Edellisestä öljynvaihdosta tulee nyt kohta kymppi täyteen joka koostuu enimmäkseen kaupunkiajosta eikä
öljyä ole tarvinut lisäillä :crazyeyes: Eiköhän tuo ole loppuen lopuksi paljolti autokohtaista.
Joka tapauksessa tulen kuitenkin vaihtaan öljy merkin johonkin
ns. parempi imagoiseen...

Jurdgubben
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Maalis 2007, 01:44

Viesti Kirjoittaja Jurdgubben »

PK kirjoitti:Jurdgubben, paljonkohan mahtoi olla kilometrejä ajettu hihnalla, kun remmi napsahti ? Mulla siis sama kone... Mulla on joku Mobilin öljy ja veiskö mulla litran kymppitonnilla.
Edellisestä hihnan vaihdosta oli 30tkm ja muutama satanen päälle. Mahdollinen syy hihnan katkeamiseen saattoi olla vuotanut vesipumppu. Kerran huomasin veden pinnan laskeneen säiliössä, mut en tajunnu etsiä vuotokohtaa. Lisäsin vaan nestettä :lol: Vuoto tyrehtyi ku ei tarvinu myöhemmin lisäillä. Toi tais olla jotain 6tkm ennen koneremppaa. Ens kerralla sitten tarkempana :-D En tiedä oliko rullia yms. vaihdettu aikaisemmin, mut nyt vaihdoin kaikki mahdolliset osat.

Kohtahan mulla tuleekin öljynvaihtoväli täyteen, niin pitää kokeilla jotain muuta öljyä. Onkohan tuo aikaisemmin käyttämäni Diamond ihan kuraa??

Kiitokset kaikille vastauksista :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Öljymerkki keskustelu on sitten päättymätön. :-D
Öljyhän voi kadota vain ulos, palotilaan ->pakoputkesta savuna ilmaan, tippumalla maahan tai jäähdytysnesteeseen.
Jos tuohon remonttiin kohdentaisi niin yksi mahdollisuus on venttiilivarrenkumit. Ne on varmasti tuolloin vaihdettu ja sellaisen irtoaminen ohjarista aiheuttaa suuren öljynkulutuksen. Se jää "pumppaamaan" venttiilin varteen ja tavallaan pakottaa öljyä venttiilinohjurin väliin. Tuo oli tuttu ongelma GM:llä, itse asiassa 1.6 16V moottoriin tehtiin kierrepakalla kierteet ohjurin ulkopintaan jotta kumin tarttuminen olisi varmempaa. Nähtävästi tuota ongelmaa ei ole kuitenkaan tavattu Alfoissa.
Toinen mahdollisuus olisi vuotava kannentiiviste. Mutta jos öljyä ei ilmesty veteen niin vuodon tulisi olla öljykanavasta ulos tai palotilaan. Palotilaan taas öljyä ei taida noin päästä. Ja ulkoisen vuodon olisi varmaan jo havainnut.
Kuitenkin kulutus on muuttunut 1L/10 tkm-> 3L/10 tkm. Öljymerkki/laatu voi jo tuon selittää niin varmaan kannattaa aloittaa sillä koska vaihtokin on lähellä. Tarkista sitten että vaihdon jälkeen on öljyt ylämerkissä ja mittaa kulutus tarkasti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

nestettä saat syyttää, tämä seuraava tarina on tosi

pajero 3.2 did nesteen 5w-50 öljyillä 2300km ja 6 LITRAA vikaa haettiin mutta ei mitään näkyvää syytä. Vaihdettiin mobilin rally formulat ja nyt kulutus on normaalia, eli ei kuluta :crazyeyes:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Vastaa Viestiin