Öljynkulutus nousi
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 01 Maalis 2007, 01:44
Öljynkulutus nousi
Jakoremmi napsahti joku aika sitten ja koneeseen tehtii pientä remppaa
Nyt oon ajellu jotain 8tkm ja öljyä on pitänyt lisäillä 2,5 litraa. Tuntuu aika paljolta kun aikaisempi kulutus oli n. 1L/10tkm. Remontin yhteydessä tuli vahdettua Teboilin Diamond5w-40 laatuöljy Nesteen CityPro5w-40seen.. Voisko tuolla olla jotain tekemistä asian kanssa vai tulikohan kaikki osat paikoilleen En oo kyl huomannu että tiivisteet vuotais. Kai ne jonnekin hävii.. Osaisko joku viisaampi kertoa jotain??
Nyt oon ajellu jotain 8tkm ja öljyä on pitänyt lisäillä 2,5 litraa. Tuntuu aika paljolta kun aikaisempi kulutus oli n. 1L/10tkm. Remontin yhteydessä tuli vahdettua Teboilin Diamond5w-40 laatuöljy Nesteen CityPro5w-40seen.. Voisko tuolla olla jotain tekemistä asian kanssa vai tulikohan kaikki osat paikoilleen En oo kyl huomannu että tiivisteet vuotais. Kai ne jonnekin hävii.. Osaisko joku viisaampi kertoa jotain??
Mahtaisko olla venttiili/t ottanut mäntään kiinni, siinä tulee huonolla säkällä myös alakertaan vaurioita, siis laakereihin. Harvinaista kaiketi, mutta ei mahdotonta. Ja öljyistä-->ainakin tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että vanhempaan alfaan laitat "väärää" öljyä, puhaltaa alfa sen pois joko kannesta tai putkesta. Voisihan ainakin kokeilla toisenlaista öljyä.
..ammattina autoslalom..
Kannattaa koittaa jotain muuta kuin nesteen 5W40 öljyä... Öljynkulutukseen taipuvaiset moottorit tuntuvat syövän tuota kuin polle kauraa. Ihan joku vastaavilla arvoilla varustettu perus Castrol kestää luultavasti paljon pidempään koneessa, voitelutehosta en mene sanomaan mitään mutta tuskin siinäkään isoja eroja on. Itse oon boikotoinut noita nesteen öljyjä jo pitemmän aikaa em. syistä
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
No, tuossa mun autossa näkyy huoltokirjan mukaan olevan käytetty Nesteen öljyä jo pitemmän aikaa. Edellisestä öljynvaihdosta tulee nyt kohta kymppi täyteen joka koostuu enimmäkseen kaupunkiajosta eikä
öljyä ole tarvinut lisäillä Eiköhän tuo ole loppuen lopuksi paljolti autokohtaista.
Joka tapauksessa tulen kuitenkin vaihtaan öljy merkin johonkin
ns. parempi imagoiseen...
öljyä ole tarvinut lisäillä Eiköhän tuo ole loppuen lopuksi paljolti autokohtaista.
Joka tapauksessa tulen kuitenkin vaihtaan öljy merkin johonkin
ns. parempi imagoiseen...
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 01 Maalis 2007, 01:44
Edellisestä hihnan vaihdosta oli 30tkm ja muutama satanen päälle. Mahdollinen syy hihnan katkeamiseen saattoi olla vuotanut vesipumppu. Kerran huomasin veden pinnan laskeneen säiliössä, mut en tajunnu etsiä vuotokohtaa. Lisäsin vaan nestettä Vuoto tyrehtyi ku ei tarvinu myöhemmin lisäillä. Toi tais olla jotain 6tkm ennen koneremppaa. Ens kerralla sitten tarkempana En tiedä oliko rullia yms. vaihdettu aikaisemmin, mut nyt vaihdoin kaikki mahdolliset osat.PK kirjoitti:Jurdgubben, paljonkohan mahtoi olla kilometrejä ajettu hihnalla, kun remmi napsahti ? Mulla siis sama kone... Mulla on joku Mobilin öljy ja veiskö mulla litran kymppitonnilla.
Kohtahan mulla tuleekin öljynvaihtoväli täyteen, niin pitää kokeilla jotain muuta öljyä. Onkohan tuo aikaisemmin käyttämäni Diamond ihan kuraa??
Kiitokset kaikille vastauksista
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Öljymerkki keskustelu on sitten päättymätön.
Öljyhän voi kadota vain ulos, palotilaan ->pakoputkesta savuna ilmaan, tippumalla maahan tai jäähdytysnesteeseen.
Jos tuohon remonttiin kohdentaisi niin yksi mahdollisuus on venttiilivarrenkumit. Ne on varmasti tuolloin vaihdettu ja sellaisen irtoaminen ohjarista aiheuttaa suuren öljynkulutuksen. Se jää "pumppaamaan" venttiilin varteen ja tavallaan pakottaa öljyä venttiilinohjurin väliin. Tuo oli tuttu ongelma GM:llä, itse asiassa 1.6 16V moottoriin tehtiin kierrepakalla kierteet ohjurin ulkopintaan jotta kumin tarttuminen olisi varmempaa. Nähtävästi tuota ongelmaa ei ole kuitenkaan tavattu Alfoissa.
Toinen mahdollisuus olisi vuotava kannentiiviste. Mutta jos öljyä ei ilmesty veteen niin vuodon tulisi olla öljykanavasta ulos tai palotilaan. Palotilaan taas öljyä ei taida noin päästä. Ja ulkoisen vuodon olisi varmaan jo havainnut.
Kuitenkin kulutus on muuttunut 1L/10 tkm-> 3L/10 tkm. Öljymerkki/laatu voi jo tuon selittää niin varmaan kannattaa aloittaa sillä koska vaihtokin on lähellä. Tarkista sitten että vaihdon jälkeen on öljyt ylämerkissä ja mittaa kulutus tarkasti.
Öljyhän voi kadota vain ulos, palotilaan ->pakoputkesta savuna ilmaan, tippumalla maahan tai jäähdytysnesteeseen.
Jos tuohon remonttiin kohdentaisi niin yksi mahdollisuus on venttiilivarrenkumit. Ne on varmasti tuolloin vaihdettu ja sellaisen irtoaminen ohjarista aiheuttaa suuren öljynkulutuksen. Se jää "pumppaamaan" venttiilin varteen ja tavallaan pakottaa öljyä venttiilinohjurin väliin. Tuo oli tuttu ongelma GM:llä, itse asiassa 1.6 16V moottoriin tehtiin kierrepakalla kierteet ohjurin ulkopintaan jotta kumin tarttuminen olisi varmempaa. Nähtävästi tuota ongelmaa ei ole kuitenkaan tavattu Alfoissa.
Toinen mahdollisuus olisi vuotava kannentiiviste. Mutta jos öljyä ei ilmesty veteen niin vuodon tulisi olla öljykanavasta ulos tai palotilaan. Palotilaan taas öljyä ei taida noin päästä. Ja ulkoisen vuodon olisi varmaan jo havainnut.
Kuitenkin kulutus on muuttunut 1L/10 tkm-> 3L/10 tkm. Öljymerkki/laatu voi jo tuon selittää niin varmaan kannattaa aloittaa sillä koska vaihtokin on lähellä. Tarkista sitten että vaihdon jälkeen on öljyt ylämerkissä ja mittaa kulutus tarkasti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)