Alfa 156, 1,6, -98 ja remmi poikki.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jobzone
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Elo 2007, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Alfa 156, 1,6, -98 ja remmi poikki.

Viesti Kirjoittaja jobzone »

Oma moka, sillä vaikka 60 000 ei aivan oltu ajettu edellisestä vaihdosta, oli remmi viimeksi vaihdettu 3v ja 4kk sitten.

En viitsinyt edes kysyä "teltta-autosta" rempan hintaa, kun on aiempaa kokemusta hinnoista ja laadusta. Auto-Milano pyysi 2500€, Malminkartanon auto 1500€. Osien hinta on kuulemma niin kova, "eikä motonetin halpaosia ei kannata käyttää". Onneksi eräs tuttu korjaaja lupasi hoitaa asian, jos autan kesämökin räystäänvaihdossa. Hän väitti, että Motonetin osat välttävät hyvin ja että 1,6:n konehuoneessa on riittävästi tilaa.

Ajattelin nyt kuitenkin itse kokeilla uudella remmillä, kun kone tilttasi hyvin hiljaisessa vauhdissa. Todennäköisyys konevaurioon on varmasti yli 95%.

Kampiaksenlin merkki ja puskurin puoleisen nokan ajoitusmerkki kyllä löytyi, mutta miten toisen nokan ajoitus pitäisi etsiä? Gatesin hihnassa on merkki toisellekin nokalle, mutta mitään ei nokan rattaasta löydy.

Samalla pitäisi vaihtaa se raksuttava"timing variator". Pitäisikö hommata Visakortti vai saisiko sen Suomesta edullisesti tilattua?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tarvitset nokka-akseleille lukituspalat, että saat ajoituksen oikein. Ajoituksenmuuntimen saanee käypään hintaan esim: www.heikka.fi

Teknisessä osiossa on jakohihnan vaihdosta ohjeet, josta selviää myös lukituspalojen tarkoitus. (Lukituspalat saanee myös Heikalta)
VMP

jobzone
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Elo 2007, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jobzone »

Kiitos vinkistä. K.o. firma vaikutti asialliselta. Valitettavasti lukituspaloja ei ollut, mutta ainakin ajoituksenmuuntimen saisi 192 €: llä.

Kun joskus saan koneen kuntoon, pistän ensimmäisenä rautasahalla merkit toisellekin nokalle. Sen jälkeen nokkaremmin osaa vaihtaa kuka tahansa pölhökustaa kyliltä, eikä tarvi viedä vanhaa kotteroa merkkihuoltoon.

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Muistin siellä noita lukituspaloja sivuilla nähneeni aikaisemmin ja jotain löytyikin kun vähän aikaa kaiveli. Eli olisiko tällaisista apua?

Löytyivät 147 ja 155 osioiden alta.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

1.6l on ilmeisesti erilaisilla nokilla, joten 1.8/2.0 palat ei käy. Imunokan nokkapyörä on säädettävä, joten siihen nokkapyörään ei kannata kummoisia merkkejä tehdä.

Ebay:stä löytyy 1.6 litraisen lukituspaloja varmasti, jos Suomesta ei niitä saa.
VMP

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Tätä on varmaan spekuloitu aikaisemminkin, mutta ero lienee 1,6:stenkin välillä riippuen siitä, onko ajoituksenmuutimella vai ei. Eperi kun tarjoaa 1.6:eenkin samaan täydellistä kantta kuin 1.8-2.0, jos kyseessä tehokkaampi malli (muuntimella).

jobzone
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Elo 2007, 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jobzone »

Kiitosta taas neuvoista. Oli hyvä pointti huomata, että nokkapyörä on säädettävä, eikä siihen voi laittaa merkkiä. Äkkiseltään luulisi, että koneen ollessa sammuksissa imunokan ajoituksenmuunnin olisi aina samassa asennossa ja että lukituspalat on valmistaja katala suunnitelma jälkimarkkinoita varten. Taitaa kuitenkin olla niin, ettei pellin alle kannata päästää ihan ketä tahansa.

Saattaa tosiaan olla, että 1,6:n lukituspalat ei sovi 1,8:n ja 2,0:n vastaaviin. Tänään Heikka lupasi varmistaa asian.

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Niinpä tietenkin. Olisi varmaan pitänyt lukea se otsikko tarkemmin. Olin siinä käsityksessä että se olisi ollut tuo 1.8 kone vaikka isolla lukeekin 1.6.
Noh...hyvä homma jos Heikka selvittää miten ne palat sitten käy eri koneisiin.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Laittakaa ihmeessä tieto tänne koska omassa olisi jakopää homma edessä kohta (vanhalla ajettu jo yli 30 000) joten kiinnostaa kovasti...
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

On eri lukituspalat: 1,4/1,6 omansa ja 1,8/2,0 omansa. Tilasin palat Englannista, maksoin noin 35-40e/sarja. Lisäksi kannattaa tilata se YKK-kohdan määritystyökalu. Sitten vasta saa ajoituksen oikeasti kohdalleen. Ja voin sanoa, että omaan 1,6:een oli pärnänen vaihtanut sen jakohihnan ilman lukituspaloja. Koneen käyntiääni hiljeni merkittävästi kun laitoin jaon oikeasti paikalleen.

Niin ja myös se pakonokka on säädettävä. Pakopuolen nokkapyörän kääntämiseen kannattaa myös tilata oma työkalunsa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tekijä kirjoitti:Niin ja myös se pakonokka on säädettävä.
Miten tuo tapahtuu? Eikös siinä kumminkin ole kiila hihnapyörän ja nokka-akselin välissä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

pyörä

Viesti Kirjoittaja SP »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Tekijä kirjoitti:Niin ja myös se pakonokka on säädettävä.
Miten tuo tapahtuu? Eikös siinä kumminkin ole kiila hihnapyörän ja nokka-akselin välissä?
ei ole kiilaa ! lukituspaloja käytettäessä löysätään pultti ja kopautetaan pyörä irti,on paljon helpompi saada jako paikalleen !

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aha jaha justjust. Kiitos tiedosta, taas tuli opittua uutta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Se pakonokkapyörä on lukittu kartiolla siihen akseliin. Pultti on niin pitkä, että reilusti löysälle vaan, kopauttamalla pois kartiolta ja pyörästä sillä erikoistyökalulla pyörittämään ja säätämään...

Imunokkapyörä on pakko käyttää auki, jos meinaa sen ajoituksenmuuntimen vaihtaa!

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

v6

Viesti Kirjoittaja SP »

sama juttu kutoskoneissa lukituspalojen kanssa,kaikki nokkapyörät kopautetaan löysälle....

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

YKK:n etsin ruuvarilla http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=7514
oli tosin lisävarusteltu heittokellolla :)


P.S. olisi ylimääräinen 1.6 TS -kansi tuossa pöydän kulmalla

Vastaa Viestiin