Kumpi sportwagon-159: 2,4JTDm vai 3,2V6?
Valvoja: Moderators
Kumpi sportwagon-159: 2,4JTDm vai 3,2V6?
Punnitsen tässä mahdollista autonvaihtoa 166:sta sataviisysiin, lähinnä jälkikasvunroudaustarpeiden pakottamana. Nykyinen Alfa on erittäin mukava ja hyvä, mutta rattaat eivät uppoa tuonne konttiin.
Mitä mieltä olette siis, kumpi otsikon autoista on mielestänne osuvampi vaihtoehto?
Vaakakupissa painavat hankinta- ja ylläpitokustannukset sekä jälleenmyyntiarvo ja toisaalta tehot, äänet, hauskuus, ajo-ominaisuudet jne. Miten mahdollinen tuleva autoverouudistus (CO2-pohjaisine hinnoittelumalleineen?) vaikuttaisi kaikkeen tähän? Onko typerää hankkia kovakulutuksinen V6?
Hankkisin tuon oman firman työsuhdeautona, joten kuluilla olisi tosiaan merkitystä. Ja vieläpä siten, että jos joskus kolmen vuoden kuluttua saapuisi tuo 169 edes siedettävästi hinnoiteltuna, niin sitten vaihto siihen...
Onko tuohon 159:iin tehty muita parannuksia mallivuodelle -08 kuin painonpudotus ja tehonlisäys (diesel)?
Mitä mieltä olette siis, kumpi otsikon autoista on mielestänne osuvampi vaihtoehto?
Vaakakupissa painavat hankinta- ja ylläpitokustannukset sekä jälleenmyyntiarvo ja toisaalta tehot, äänet, hauskuus, ajo-ominaisuudet jne. Miten mahdollinen tuleva autoverouudistus (CO2-pohjaisine hinnoittelumalleineen?) vaikuttaisi kaikkeen tähän? Onko typerää hankkia kovakulutuksinen V6?
Hankkisin tuon oman firman työsuhdeautona, joten kuluilla olisi tosiaan merkitystä. Ja vieläpä siten, että jos joskus kolmen vuoden kuluttua saapuisi tuo 169 edes siedettävästi hinnoiteltuna, niin sitten vaihto siihen...
Onko tuohon 159:iin tehty muita parannuksia mallivuodelle -08 kuin painonpudotus ja tehonlisäys (diesel)?
Joo, toi rattaiden mahtuminen olisi tietysti tekosyy vaimon suuntaan...
Joko Deltan tilausputkessa olevat dieselit ovat tuota 210-heppaista mallia? Sama se tietysti on, että onko koneessa 200 vai 210 hv, mutta painonkevennys olisi kova juttu. Ja muut mallivuosiparannukset. Täällä vain palstalla oli muutama, jotka hieman hikoilivat nokivasaransa kanssa...
Joko Deltan tilausputkessa olevat dieselit ovat tuota 210-heppaista mallia? Sama se tietysti on, että onko koneessa 200 vai 210 hv, mutta painonkevennys olisi kova juttu. Ja muut mallivuosiparannukset. Täällä vain palstalla oli muutama, jotka hieman hikoilivat nokivasaransa kanssa...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Kumpi sportwagon-159: 2,4JTDm vai 3,2V6?
Tässä definitiivinen vertailu päätöksentekoa helpottamaan:
V6 0
V6 0
V6 0.5
V6 1.5
V6 2.5
V6 3.5
V6 4.5
Viimeinen kohta menee toki tasan, jos Diesel on Q4. Nykytilanteessa ottaisin kaikesta huolimatta varmaan tuon dieselin, tai vielä todennäköisemmin sen 2.2:n.
JTDm 1tzrp kirjoitti:Vaakakupissa painavat hankintakustannukset
V6 0
JTDm 2ylläpitokustannukset
V6 0
JTDm 3jälleenmyyntiarvo
V6 0.5
JTDm 3.5tehot
V6 1.5
JTDm 3.5äänet
V6 2.5
JTDm 4hauskuus
V6 3.5
JTDm 4ajo-ominaisuudet
V6 4.5
Viimeinen kohta menee toki tasan, jos Diesel on Q4. Nykytilanteessa ottaisin kaikesta huolimatta varmaan tuon dieselin, tai vielä todennäköisemmin sen 2.2:n.
vääntökin alkaa 500 kierrosta alempana, tosin en ole ajanut 2.4sta joten en tiedä millainen siinä tuo alakierrosvääntö on...tzrp kirjoitti: Joko Deltan tilausputkessa olevat dieselit ovat tuota 210-heppaista mallia? Sama se tietysti on, että onko koneessa 200 vai 210 hv, mutta painonkevennys olisi kova juttu. Ja muut mallivuosiparannukset.
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Jos tarkoitat mm. allekirjoittaneen DPF huolia, niin siihen olen jo saanut lääkettä. Itse annan puolueettomana ääneni nokivasaralle.tzrp kirjoitti:Täällä vain palstalla oli muutama, jotka hieman hikoilivat nokivasaransa kanssa...
Koeajoin tuossa hiljan päivän verran tuota 3.2:ta: äänet olivat loistavat, mutta muuten ajan mieluummin dieselillä, varsinkin kun tuli seurattua kulutusmittaria...
Voi tosin olla että lisäksi tuon vaihteisto (hämmennettävä) hieman alensi hupia omaani verrattuna...
Mietiskelen, että kuinka paljon näissä tehdasuusissa autoissa on kaiken maailman vikoja. Että olisiko turvallisempaa hankkia sisäänajettu esittelyauto tms. Tietysti jos tilaa uuden, niin pääsee valitsemaan varustelun oman maun mukaan. Siitä tuli mieleeni, että mitenköhän Delta tilailee Italiasta noita varusteluita: Italian Alfa-sivujen car configurator -värkillä sai aika mehukkaita sisätilojen kombinaatioita värien ja materiaalien osalta...
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ensinnä mielipide vaihtoehtoihin: dieseli olisi minun valinta.
Oulun Deltassa eivät sunnuntaina tunteneet mitään 210hv mallia;)
Ti varustelukin oli uutta tietoa. Mutta täähän ei ole mitään uutta.
Onko muuten nokiloukkuasiaan tullut jokin ratkaisu, softapäivitys tms? Eräällä tuttavalla on jatkuvia ongelmia tuon kanssa ja paikallinen Delta ei kykene auttamaan. Tuohan on jo melkoinen turvallisuusriski jos ohittaessa vetää tehot alas.
Oulun Deltassa eivät sunnuntaina tunteneet mitään 210hv mallia;)
Ti varustelukin oli uutta tietoa. Mutta täähän ei ole mitään uutta.
Onko muuten nokiloukkuasiaan tullut jokin ratkaisu, softapäivitys tms? Eräällä tuttavalla on jatkuvia ongelmia tuon kanssa ja paikallinen Delta ei kykene auttamaan. Tuohan on jo melkoinen turvallisuusriski jos ohittaessa vetää tehot alas.
Viimeksi muokannut Janne, 04 Syys 2007, 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Järjellä ja Alfa Romeolla on hyvin vähän tekemistä keskenään. Ainoa mahdollisuus on koeajaa molemmat ja sitten vaan ostopäätös fiiliksellä. V6:n hankkiminen (varsinkin Suomessa) on paitsi typerää, myös epätaloudellista, luonnon kannalta moraalitonta ja ylipäänsä täysin tarpeetonta. Nimim. "V6-kuski".
**
Ai niin, Alfa Romeo ja diesel ovat niin kuin viini ja öljy, ei niitä ole takoitus kaataa samaan lasiin. IMHO.
**
Ai niin, Alfa Romeo ja diesel ovat niin kuin viini ja öljy, ei niitä ole takoitus kaataa samaan lasiin. IMHO.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kumpi sportwagon-159: 2,4JTDm vai 3,2V6?
Tuskin kuitenkaan. Alfan 2.4 diisseli kuullostaa aivan yhtä traktorilta kuin kaikki muutkin kiisselit. Uusi V6 ainakin pakoääniensä puolesta kuullostaa kohtuullisen hyvältä, vaikka mitään muuta positiivista siitä ei taida olla kukaan sanonut missään. Tai no onhan siinä nokkaketju.Vittorio Jano kirjoitti:Tässä definitiivinen vertailu päätöksentekoa helpottamaan:
JTDm 3.5äänet
V6 2.5
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^ Niin, Vittorion pistejakaumassa on siis tuossa vaiheessa kokonaistilanne JTDm - V6 3,5 - 2,5, ennen äänten arvostelua 3,5 - 1,5. Eli piste on mennyt tärpättimoottorille.
Mikseivät muuten Alfa ja diesel sovi yhteen? Entä Alfa ja farmarikori? Alfa ja etuveto? Alfa ja ohjaustehostin? Alfa ja...? Ainakin 156 oli tupaöljykäyttöisenä hauska ajaa, mieluummin itse sillä ajoin kuin Sparkeilla vaikka käyntiääni ja kierroslukualue eivät olleetkaan yhtä hienoja.
Mikseivät muuten Alfa ja diesel sovi yhteen? Entä Alfa ja farmarikori? Alfa ja etuveto? Alfa ja ohjaustehostin? Alfa ja...? Ainakin 156 oli tupaöljykäyttöisenä hauska ajaa, mieluummin itse sillä ajoin kuin Sparkeilla vaikka käyntiääni ja kierroslukualue eivät olleetkaan yhtä hienoja.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Tätä minäkin olen ihmetellyt, että mistä moinen päähänpinttymä siihen, että Alfan nokalla ei saisi olla diesel? Sehän mitä mainioin moottori ja itse noita 147:n, 156:n ja 159:n bensavermeitä ajaneena ei ollut minkäänlaista epäselvyyttä, että millä koneella 159:n ottaisin. Mitenhän sitten on asian laita, kun sieltä pellin alta löytyy vedyllä toimiva voimanlähde? Silloin Alfa ja vety ei sovi yhteen.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Mikseivät muuten Alfa ja diesel sovi yhteen?
Onhan se hienoa, että moottori käy korkealta ja lujaa ja kierroslukumittari on jatkuvasti punaisella.
Itse kuitenkin hankin auton ajoon vähän kuin työkaluksi ja siksi päädyin Alfaan kun se on sentäs jonkin näköinen. Ja aitona Alfana mä sitä pidän vaikka nokalla onkin naftakone.
Mutta mielipiteitä on monia - onneksi!
Veit varpaat korvasta...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mikseivät muuten Alfa ja diesel sovi yhteen? Entä Alfa ja farmarikori? Alfa ja etuveto? Alfa ja ohjaustehostin? Alfa ja...?
Onhan se kiisseli yksi kompromissi järkevyyden suuntaan sporttisuuden kärsiessä. Eihän kiisseleitä ole kuin raktoreissa eli volvoissa ja mersuissa... tankatessakin haisee pahalle ja voi sotkea sormet. Vääntöä kyllä löytyy vaikka vetäisi jäähallin kokoista asuntovaunua. Kiertävyys ja kierrosherkkyys huonompia.
Tuota etuvetoisuutta en ole ymmärtänyt jos monta muuta asiaa on uhrattu ajettavuuden ja ulkonäön vuoksi.
Itse olen kyllä katsellut kiisseli-alfaa, farmarina ja mielellään ohjaustehostimella... automaattikin kelpaisi jos olisi tarjolla.
322Nm/4500 rpm 191 kW (260hv)/6300 rpm 11,5 l/100km
400Nm/2000 rpm 147 kW (200hv)/4000 rpm 6,8 l/100km
kumman ottaisit?
Diisseli näyttää kyllä aika potentiaaliselta vaihtoehdolta ihan taloudellistenkin realiteettien valossa. Saattaa olla helpompi aikanaan laittaa kiertoonkin sitten aikanaan. Ja siinä oli kyllä aika rouheat äänet noin niinkuin dieseliksi.
Nyt pitäisi sitten vaan päästä yli tuosta 'loukkaava hyvitys vaihtoautosta' -aspektista, mitä innolla jään odottelemaan...
Nyt pitäisi sitten vaan päästä yli tuosta 'loukkaava hyvitys vaihtoautosta' -aspektista, mitä innolla jään odottelemaan...
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Taannoin tuli koeajettua 159 JTDm ja täytyy myöntää että käsitykset kyllä hieman muuttui. Ei voi sanoa että Alfan luonnetta olisi suoranaisesti tärvätty tuolla moottorivalinnalla. Diisselikin kiersi yllättävän iloisesti niille kierroksille asti mihin se kiersi. Oudoksuttamaan vain jäi äkkiä vastaan tulevat vaihtoajankohdat ja harvakseltaan jaotettu kierroslukumittari. Tietenkin näissä turbodieseleissä on myös pieni kauneusvirhe kihdytettäessä pakoputkesta tulevat mustat pölähdykset. Mutta kuitenkin noit yleisesti ottaen JTDm oli positiivinen yllätys.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mikseivät muuten Alfa ja diesel sovi yhteen?
Tuosta 159:n V6:sta. Eräs tuttava on niin onnellisessa asemassa että on saanut hakittua sellaisen manuaalilootalla varustettuna. Kulkupuolessa ei ole ollut valittamista, mutta polttoaineenkulutuksen suhteen oma kolmelitrainen V6 automaattilootalta tuntuu siihen verrattuna suorastaan taloudelliselta.
Kiistämättä vähäisten kokemusteni nykydieseleistä ja yleisen ennakkoluuloosuuteni takia en osaa arvostaa dieseliä urheilu(llisen) auton moottorina. Varmaan tilanne muuttuu, kun pääsen Le Mans -voittaja Audia tyypittämään...
Sen sijaan arvostan nykydieseleitä niiden väännön, taloudellisuuden ja uusien teknisten innovaatioiden vuoksi. Ja sellainen sopii mainiosti Volvon ja Volkkarin voimanlähteeksi. Ja taksimersuun. Ja nykyään kyllä Fiatiinkin. Ferrariin ja Maseratiin huonosti. Eikä siis minun mielestäni oikein Alfa Romeoonkaan. Lamborghiniin VAG varmaan kohta dieselmoottorin tyrkkääkin...
Sen sijaan arvostan nykydieseleitä niiden väännön, taloudellisuuden ja uusien teknisten innovaatioiden vuoksi. Ja sellainen sopii mainiosti Volvon ja Volkkarin voimanlähteeksi. Ja taksimersuun. Ja nykyään kyllä Fiatiinkin. Ferrariin ja Maseratiin huonosti. Eikä siis minun mielestäni oikein Alfa Romeoonkaan. Lamborghiniin VAG varmaan kohta dieselmoottorin tyrkkääkin...
No mä kuulun taas siihen sukupolveen jonka mielestä vaikkapa 220:nen tiisselimersu automaatilla kulkee sen verran että moottoritiellä Suomessa ei saa sakkoja mutta kyllä nuo nykyiset jo jonkinmoisen kyydin antaa . Mulla näet käsitys muuttui joku 5 vuotta sitten kun baanalla tuli tollaisella kamppeella pidettyä suht reilua matkavauhtia liikenteen niin salliessa mutta eihän se nyt parhaimmillaan paljoa yli 220km/h kerännyt mittariin. Ihan miellyttäviä käyttökamppeen moottoreitahan nuo nyky-tiisselit mun mielestä on mutta ei siltkään välttämättä minkään kaksovisen "urheilumallin" moottori.
No nyt on vihdoinkin saatu päätös tehty noiden kahden välillä ja lopputuloksena oli sitten Brera kutoskoneella. Ei oikeastaan vastannut alkuperäistä ideaa mutta nää onkin henkimaailman asioita.
Tilaa on helvetin vähän ja bensaa syö aivan liikaa. Moottorin äänet kompensoivat sitten kaiken negatiivisen.
Tilaa on helvetin vähän ja bensaa syö aivan liikaa. Moottorin äänet kompensoivat sitten kaiken negatiivisen.
Mahtuuko rattaat paremmin kuin 166seen? Taisi olla aika hihasta vedetty toi ratasperustelutzrp kirjoitti:No nyt on vihdoinkin saatu päätös tehty noiden kahden välillä ja lopputuloksena oli sitten Brera kutoskoneella. Ei oikeastaan vastannut alkuperäistä ideaa mutta nää onkin henkimaailman asioita.
Tilaa on helvetin vähän ja bensaa syö aivan liikaa. Moottorin äänet kompensoivat sitten kaiken negatiivisen.
Joo ei taida mahtua rattaat, ainakaan sellaiset isommat. Matkarattaat menee kyllä heittämällä takakonttiin, joten jollain tavalla pystyn perustelemaan edes itselleni tuon asian.
Turvaistuin sen sijaan menee aika näppärästi takapenkille; poika 1,5v. näkee mainiosti ulos. Äiti ei sitten kyllä matkustakaan niin mukavasti pelkääjän paikalla. Taitaa jatkossa käydä niin, että äiti menee ite puikkoihin ja pakottaa isin siihen matkustajan paikalle.
Eilen kokeiltiin vähän pikkuteillä sladittamista ja kyllä kulkee. Neliveto toimii älyttömän hienosti. Sen unohtaa, kuinka liukasta saattaa olla, kun auto kiihtyy lumella melkein normaalisti mutta jarrutus onkin sitten vähän eri juttu.
Turvaistuin sen sijaan menee aika näppärästi takapenkille; poika 1,5v. näkee mainiosti ulos. Äiti ei sitten kyllä matkustakaan niin mukavasti pelkääjän paikalla. Taitaa jatkossa käydä niin, että äiti menee ite puikkoihin ja pakottaa isin siihen matkustajan paikalle.
Eilen kokeiltiin vähän pikkuteillä sladittamista ja kyllä kulkee. Neliveto toimii älyttömän hienosti. Sen unohtaa, kuinka liukasta saattaa olla, kun auto kiihtyy lumella melkein normaalisti mutta jarrutus onkin sitten vähän eri juttu.
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22
Nyt päästiin asiaan.tzrp kirjoitti:No nyt on vihdoinkin saatu päätös tehty noiden kahden välillä ja lopputuloksena oli sitten Brera kutoskoneella. Ei oikeastaan vastannut alkuperäistä ideaa mutta nää onkin henkimaailman asioita.
Tilaa on helvetin vähän ja bensaa syö aivan liikaa. Moottorin äänet kompensoivat sitten kaiken negatiivisen.
Re: Kumpi sportwagon-159: 2,4JTDm vai 3,2V6?
tzrp kirjoitti:Punnitsen tässä mahdollista autonvaihtoa 166:sta sataviisysiin, lähinnä jälkikasvunroudaustarpeiden pakottamana. Nykyinen Alfa on erittäin mukava ja hyvä, mutta rattaat eivät uppoa tuonne konttiin.
Mitä mieltä olette siis, kumpi otsikon autoista on mielestänne osuvampi vaihtoehto?
Vaakakupissa painavat hankinta- ja ylläpitokustannukset sekä jälleenmyyntiarvo ja toisaalta tehot, äänet, hauskuus, ajo-ominaisuudet jne. Miten mahdollinen tuleva autoverouudistus (CO2-pohjaisine hinnoittelumalleineen?) vaikuttaisi kaikkeen tähän? Onko typerää hankkia kovakulutuksinen V6?
Hankkisin tuon oman firman työsuhdeautona, joten kuluilla olisi tosiaan merkitystä. Ja vieläpä siten, että jos joskus kol
men vuoden kuluttua saapuisi tuo 169 edes siedettävästi hinnoiteltuna, niin sitten vaihto siihen...
Onko tuohon 159:iin tehty muita parannuksia
Jtdm on paras. älä epäile.mallivuodelle -08 kuin painonpudotus ja tehonlisäys (diesel)?