Se saattaa olla niin, että eri katsastusyrittäjien yhteinen tietokanta on vasta kehitteillä. Jostain kumminkin asiasta kuulin. Kertokoon se jolla on asiasta varmempaa tietoa. Siihen saakka kokeilkoon kikkailua ken tahtoo.GiuliaSuper kirjoitti:Enpä ole huomannut tuota tietokantaa, kaverit on ainakin tehny moista hyvillä tuloksilla. Tarkoitan nyt näillä merkinnöillä huomautuksia, joilla on se kuukausi aikaa korjata. On mullekin käyny noin se hukkui vahingossa ja siinä oli merkinnät kardaanin kumin korjaamiseksi, sama merkin tuli uuteenkin otteeseen seuraavassa katastuksessa.Antieko kirjoitti:
Taitaa vaan olla niin, että merkinnät on katsastajien yhteisessä tietokannassa?
Sitten katsastus setä vasta raivarin saa kun olet hukannut rekisteriotteen, etkä ole edes tuulilasia vaihtanut!
Katsastuksesta läpi =)
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Läpi meni tällä kertaa ekalla kehujen kera.
Hieman nuo katsastukset edelleen arveluttaa mm. päästöjen jne. osalta mutta ei auta ku käydä näyttään. Sieltähän ne korjattavat kohteet saa nätisti tietoonsa jos sellaisia on.
Tällä kertaa katsastusmies vaan totesi, että harvoin näitä Alfoja pääsee syynäämään joten syynätäämpä piruillessaan vähän tarkemmin. Ja kyllä se tutkikin mutta ihan vaan omasta mielenkiinnostaan.
Hieman nuo katsastukset edelleen arveluttaa mm. päästöjen jne. osalta mutta ei auta ku käydä näyttään. Sieltähän ne korjattavat kohteet saa nätisti tietoonsa jos sellaisia on.
Tällä kertaa katsastusmies vaan totesi, että harvoin näitä Alfoja pääsee syynäämään joten syynätäämpä piruillessaan vähän tarkemmin. Ja kyllä se tutkikin mutta ihan vaan omasta mielenkiinnostaan.
Noniin, nyt on taas autossa leima. Mutta ei se helpolla tullut, tämä oli kolmas yrittämä, ekalla syy päästöissä -> ostin motonetin lambdan, toinen yrittämä ja päästöt yhä edelleen liian korkeat. Mitä helv...??? No veinpä auton sitten erääseen autosähkökorjaamoon, jossa mittailtiin kaikki sylinterien tehoeroista päästöihin ja kappas vain, päästöt olivat aivan sallituissa rajoissa. Korjaaja sanoi, että arvot olivat erinomaiset, eikä leiman saamisessa pitäisi olla mitään estettä. No vein sitten lapun tuonne konttorille ja leimanhan sieltä sai. Muutaman valitun sanan sanoin tuolle inssille, kun jo ensimmäisellä kerralla käskin lämmittämään autoa kunnolla, jotta arvot olisivat sallituissa rajoissa. Eli aivan turhaan maksoin 20e tuosta toisesta käynnistä konttorilla, arvatkaapa sapettaako?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Kun ne on yksityisyrittäjät niin niillä ei ole aika leikkiä alfan kanssa ja mielummin he hylkävät, jotta tulisit seuraavan kerran ja jätät kontoriin osa taskusta Olen aina käynyt jossain pajalla, jossa on mittaus laiteet. Ensin lämmöt kohdalleen ja sitten menee kauniisti läpi.
Nothing beats cubic inch
mä käytin rekisteröinti katsastuksella ylöjärven autokatsastuksessa oli asiallista palvelua jarrut ei meinannu asettua niin pyöritti vähän pidempään ja sanoi että nyt tuli hyvät sama takajarrujen kanssa, sitten päästötö ei meinannu asettua ja käskin antaan kunnolla leipää, eikä vieläkään arvoissa kunnes toinen leima mies kysyi että ette varmaan tarvii enää kun ei ole kiinnikkään.. sitten kokeiltiin pelkällä pillillä ja heti naksahti arvoihin...
ainoo että naksahti tuulilasista... nutta ma sain leiman..
ainoo että naksahti tuulilasista... nutta ma sain leiman..
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Olisi pitänyt lukea tämä threadi, niin olisi inssi säästynyt tänään suurelta etsimiseltä...pepperoni kirjoitti:Plop.
sanoi leimasin. 147 katsastettu täysin eleettömästi eli siis heittämällä. Niin sen kyllä piti mennäkin, melkein ajamaton auto. Suurin osa ajasta kului OBD-pistokkeen etsimiseen. Lähellä käytiin mutta kun ei ollut silmää kädessä niin ei.
Tästäkin huolimatta puhtein paperein läpi.
Mulla toinen käynti ei maksanut mitään, vein vain uuden päästömittauksen (uuden lambdan vaihdon ja ecu resetin + mökkireissun jälkeen). Käytin IHA-autokatsastuksessa Konalassa (Hki).Romeo kirjoitti:Noniin, nyt on taas autossa leima. Mutta ei se helpolla tullut, tämä oli kolmas yrittämä, ekalla syy päästöissä -> ostin motonetin lambdan, toinen yrittämä ja päästöt yhä edelleen liian korkeat. Mitä helv...??? No veinpä auton sitten erääseen autosähkökorjaamoon, jossa mittailtiin kaikki sylinterien tehoeroista päästöihin ja kappas vain, päästöt olivat aivan sallituissa rajoissa. Korjaaja sanoi, että arvot olivat erinomaiset, eikä leiman saamisessa pitäisi olla mitään estettä. No vein sitten lapun tuonne konttorille ja leimanhan sieltä sai. Muutaman valitun sanan sanoin tuolle inssille, kun jo ensimmäisellä kerralla käskin lämmittämään autoa kunnolla, jotta arvot olisivat sallituissa rajoissa. Eli aivan turhaan maksoin 20e tuosta toisesta käynnistä konttorilla, arvatkaapa sapettaako?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Ei menny läpi juuri suomen kamaralle tutustutettu 75 turbeliinini rekisteröintikatsastuksesta, ei ollut ihan odotettavissakaan.. Pyyhkijät/ pesurit kaput, vilkut kokonaan, ajovalot ei pelaa, pitkät kylläkin. Pakari poikki ja edestä rytyssä, (rytty tuli saksassa kokemani tietyömaa ilmalennon aikaansaannoksena) raidetangon ja takavetarin kumi riekaleina, kaikki jarrut pelasi vähän tehottomasti mutta miltei prosentilleen samantehoisesti paitsi vasen etu joka syttyi matkalla palamaan. Kaikki jarrut pitää silti kulumisen ja ruosteen tähden vaihtaa. oikea etu alapallo, pakarin kannattimia, toinen sumari on kontissa johdot leikattuna. Muuten pirssi oli koko matkan siisti nesteissä mutta katsastuksessa kusi reilun lätäkön jäähynestettä ja jarrunestettä kun nosti etupään
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Molemmat meni läpi, mutta 33:ssa murtui bensaletku, kun nosturi on korkealla ja pohja matalalla. Pakoputki raapi nosturiin komeasti kanssa.
Ensi vuonna menen samaan paikkaan. Kun nosturille ei voi ajaa, voivat testata valojen lisäksi pissapojan ja pyyhkimet, ja toki pakokaasumittaus vielä. Sillä sitten leima, kun eivät voi jarrujakaan nelivetoisuuden takia testata
Ensi vuonna menen samaan paikkaan. Kun nosturille ei voi ajaa, voivat testata valojen lisäksi pissapojan ja pyyhkimet, ja toki pakokaasumittaus vielä. Sillä sitten leima, kun eivät voi jarrujakaan nelivetoisuuden takia testata
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Jatketaan tähän muiden 'iloksi'. Tänään oli sitten katsastustarkastuspäivä, mikä muuttui taasen katsastukseksi kun olin kolme päivää myöhässä tarkastuksesta. Tässä uudessa katsastuksessa havaittiin että vasenkin alapallonivel on väljä ja jarrut on huonontuneet merkittävästi uusien 4xlevyt ja 8xpalojen jälkeen Siihen viat toisaalta pitkälti jäävätkin edellisen A4:n molemminpuolisten vikojen sijaan. Auton turbo ei tunnu juurikaan puhaltavan vielä mutta Botniaringillä nähdään!gYdEbUh kirjoitti:Ei menny läpi juuri suomen kamaralle tutustutettu 75 turbeliinini rekisteröintikatsastuksesta, ei ollut ihan odotettavissakaan.. Pyyhkijät/ pesurit kaput, vilkut kokonaan, ajovalot ei pelaa, pitkät kylläkin. Pakari poikki ja edestä rytyssä, (rytty tuli saksassa kokemani tietyömaa ilmalennon aikaansaannoksena) raidetangon ja takavetarin kumi riekaleina, kaikki jarrut pelasi vähän tehottomasti mutta miltei prosentilleen samantehoisesti paitsi vasen etu joka syttyi matkalla palamaan. Kaikki jarrut pitää silti kulumisen ja ruosteen tähden vaihtaa. oikea etu alapallo, pakarin kannattimia, toinen sumari on kontissa johdot leikattuna. Muuten pirssi oli koko matkan siisti nesteissä mutta katsastuksessa kusi reilun lätäkön jäähynestettä ja jarrunestettä kun nosti etupään
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Tiistaina oli ensimmäinen katsastus 156:lla omistajuuteni aikana. Vähän osasin pelätä päästöjen suhteen - edellinen omistaja oli joutunut tekemään lenkin motarilla kesken katsastuksen ennen kuin oli menny läpi. Ja kylmänä tyhjäkäynti on heijannut merkille asiaankuuluvasti. Etupään alustan osistakin odottelin huomauttamista.
Ja kuinka ollakaan, päästöt olivat mitä sattuu ja siitähän se pomppas. Epäili lambdavikaa katsatusmies. Eikä ollut hankala uskoa, sen verrran monta lambda-/ilmitarinaa on tullut täältä luettua että osasin hieman odottaa...
Kävin sitten työpaikan korjaamomyymälästä kyselemässä lambdan hintaa - 135 euroa olisi boschilaiselle tullut. Kehoitti kuitenkin myyjä, että lyödään ensin piuhat kiinni ja varmistetaan että siitä todella kenkä puristaa. Tässä vaiheessa toivoin, että vika korjaantuisi pelkällä lambdan vaihdolla.
Tänään sitten töiden jälkeen menin kyselemään, että mitäköhän kaikkea löytyi ja oli kyllä melko iloinen yllätys kulumielessä Olivat huomanneet kierroksia antaessa, että alipaineletkut (korjatkaa termejä, jos ontuvat) olivat enemmän tai vähemmän irti. Klemmarit vaihtoon ja heittämällä päästömittauksesta läpi! Hintaa koko operaatiolle rapiat 23 euroa ja kotimatkalla leima rekisteriotteeseen...
Ainakin vuodella siirtyi yksi stressi eteenpäin. Rock'n roll!
Ja kuinka ollakaan, päästöt olivat mitä sattuu ja siitähän se pomppas. Epäili lambdavikaa katsatusmies. Eikä ollut hankala uskoa, sen verrran monta lambda-/ilmitarinaa on tullut täältä luettua että osasin hieman odottaa...
Kävin sitten työpaikan korjaamomyymälästä kyselemässä lambdan hintaa - 135 euroa olisi boschilaiselle tullut. Kehoitti kuitenkin myyjä, että lyödään ensin piuhat kiinni ja varmistetaan että siitä todella kenkä puristaa. Tässä vaiheessa toivoin, että vika korjaantuisi pelkällä lambdan vaihdolla.
Tänään sitten töiden jälkeen menin kyselemään, että mitäköhän kaikkea löytyi ja oli kyllä melko iloinen yllätys kulumielessä Olivat huomanneet kierroksia antaessa, että alipaineletkut (korjatkaa termejä, jos ontuvat) olivat enemmän tai vähemmän irti. Klemmarit vaihtoon ja heittämällä päästömittauksesta läpi! Hintaa koko operaatiolle rapiat 23 euroa ja kotimatkalla leima rekisteriotteeseen...
Ainakin vuodella siirtyi yksi stressi eteenpäin. Rock'n roll!
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Ja taas meni läpi ekalla. Jes vuosi aikaa taas ajella v6:lla. Tosin etukolmio oli vasemmalta niin väljä, että kolkatti käsin nyhtämällä Syyläri vuotaa jostain ja katissa on tavarat irti. Kulkee kuin vetelä lahna verrattuna tuohon 147:aan... päivitystä tulee poijaat...
"Nuin hieno auto" - 5 miestä ihmettelemässä auton ympärillä. "Tossa ei ole paljon kattastamista, mutta heitäppä juniori sillä lenkki niin saat ajaa autolla." Asiallista kommentti alakylän pojilla
"Nuin hieno auto" - 5 miestä ihmettelemässä auton ympärillä. "Tossa ei ole paljon kattastamista, mutta heitäppä juniori sillä lenkki niin saat ajaa autolla." Asiallista kommentti alakylän pojilla
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Oliko kaikki arvot pielessä vai pelkästään lambda-arvo? Jos pelkästään lambda niin paljon se oli? Ihan mielenkiinnosta kun itellä pielessä eli imusarjasta imee jostain lisää happea vaan kun ei nopeasti vaan löytynyt vuotokohtaa.Hipster kirjoitti:Ja kuinka ollakaan, päästöt olivat mitä sattuu ja siitähän se pomppas. Epäili lambdavikaa katsatusmies.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
Mitenkähän se meni ku ottivat sen lapun talteen missä ne oli ku antoivat leiman...Vode kirjoitti:Oliko kaikki arvot pielessä vai pelkästään lambda-arvo? Jos pelkästään lambda niin paljon se oli? Ihan mielenkiinnosta kun itellä pielessä eli imusarjasta imee jostain lisää happea vaan kun ei nopeasti vaan löytynyt vuotokohtaa.Hipster kirjoitti:Ja kuinka ollakaan, päästöt olivat mitä sattuu ja siitähän se pomppas. Epäili lambdavikaa katsatusmies.
Tais olla et co-arvot oli liian korkeat kierroksilla ja lambda tyhjäkäynnillä tai sitten just päinvastoin.
Olen yleensä aina itse ottanut päästöt ennen konttorillemenoa,se saattaa säästää monelta turhalta harmiltaHipster kirjoitti:Mitenkähän se meni ku ottivat sen lapun talteen missä ne oli ku antoivat leiman...Vode kirjoitti:Oliko kaikki arvot pielessä vai pelkästään lambda-arvo? Jos pelkästään lambda niin paljon se oli? Ihan mielenkiinnosta kun itellä pielessä eli imusarjasta imee jostain lisää happea vaan kun ei nopeasti vaan löytynyt vuotokohtaa.Hipster kirjoitti:Ja kuinka ollakaan, päästöt olivat mitä sattuu ja siitähän se pomppas. Epäili lambdavikaa katsatusmies.
Tais olla et co-arvot oli liian korkeat kierroksilla ja lambda tyhjäkäynnillä tai sitten just päinvastoin.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaimoke käytti alkuviikosta -98 Astraalin leimalla, tulos "vikoja ja puutteita ei löydetty". Katsuri kehaisi erikseen että hyvän auton olet ostanut, kirjoitti kuitenkin Muuta huomioitavaa -kohtaan "Jarrulevyissä edessä havaittavissa selvää kulumaa".
Tänään sitten käpistelin kinneriä muutenkin ja vilkaisin niitä jarrujakin. Levy on kulunut ehkä millin verran, minen kyllä noita aio uusia vielä pitkään aikaan. Sen sijaan huomaamatta oli jäänyt, että takapönttö on ihan hapan ja toinen kiinnitysrauta oli jo ruostunut irtipoikki jolloin koko tuubi kolkottaa varapyöräkoteloa vasten Eipä tainnut setä katsastussetä turhan tarkkaan autoa katsella, olisiko emännys räpytellyt silmiä tjsp.
Tänään sitten käpistelin kinneriä muutenkin ja vilkaisin niitä jarrujakin. Levy on kulunut ehkä millin verran, minen kyllä noita aio uusia vielä pitkään aikaan. Sen sijaan huomaamatta oli jäänyt, että takapönttö on ihan hapan ja toinen kiinnitysrauta oli jo ruostunut irtipoikki jolloin koko tuubi kolkottaa varapyöräkoteloa vasten Eipä tainnut setä katsastussetä turhan tarkkaan autoa katsella, olisiko emännys räpytellyt silmiä tjsp.
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Vaimoke käytti alkuviikosta -98 Astraalin leimalla, tulos "vikoja ja puutteita ei löydetty".
nojoo, 10v opelin ei pitäis mennä läpi ees siitäHepa kirjoitti:^Kannattaa kyllä laittaa naispuolinen katsatamaan. Emännän kaverikin sai joskus erään Saabin menemään leimasta läpi, vaikka sen vehkeen ei olisi pitänyt mennä läpi muusta kuin metallinpaljastimesta.
nimimerkillä omegan kanssa elänyt.....
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Ensimmäisellä läpi.
Eli ei se 75 ihan huono auto oo, vaikka oli 2kk jarruremontin takia pukilla. vähän oli laakereissa väljää kaikissa paitsi repsikan puolen eturenkaassa, muttei ollu niin hälyyttävää väljyyttä, että olis voinu pistää hylätyks... (kuulemma)
Mutta nyt juhlan kunniaks kun oooon niin onnellinen..
Eli ei se 75 ihan huono auto oo, vaikka oli 2kk jarruremontin takia pukilla. vähän oli laakereissa väljää kaikissa paitsi repsikan puolen eturenkaassa, muttei ollu niin hälyyttävää väljyyttä, että olis voinu pistää hylätyks... (kuulemma)
Mutta nyt juhlan kunniaks kun oooon niin onnellinen..
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
40 minuutin (!) tutkinnan jälkeen löytyi yksi liikaa kulunut rengas ja henkäyksen omainen välys toisessa yläpallossa. Tulipahan mieleen, että taidettiin oikein väkisin etsiä jotain huomautettavaa.
Kaverini kävi jo hankkimassa samassa paikassa leiman kymmenessä minuutissa puoli miljoonaa rullattuun Seattiin! Autossa oli kallistuksen vakaajan kiinnitys poikki, mutta läpi meni, että heilahti.
Kaverini kävi jo hankkimassa samassa paikassa leiman kymmenessä minuutissa puoli miljoonaa rullattuun Seattiin! Autossa oli kallistuksen vakaajan kiinnitys poikki, mutta läpi meni, että heilahti.
Ei menny läpi ei. Tajusin eilen että alfan katsastus vasta 4kk myöhässä, siis se eka määräaikaiskatsastus, auto on ensirekisteröity 2004. OBD vikailmotuksesta hylky. No käväsin siinä risteyksen toisella puolella Konalan Deltan pikauhuollossa missä sain taas aivan loistavaa palvelua ja printin mukaan että vikakoodi nollattu. Sitten takas konttorille ja leimaa paperiin. Hetken meinas jo vituttaa..
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Kallistuksen vakaajahan ei ole mikään pakollinen varuste, joten leiman kannalta on aika sama onko se kiini/irti/poikki tjsp.hjpp kirjoitti:Kaverini kävi jo hankkimassa samassa paikassa leiman kymmenessä minuutissa puoli miljoonaa rullattuun Seattiin! Autossa oli kallistuksen vakaajan kiinnitys poikki, mutta läpi meni, että heilahti.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Huh huh, jos näin on!!
Ensimmäisessä autossani irtosi aikanaan kuoppaan ajettaessa kyseinen osa puolimädästä korista ja aiheutti sen, että etupyörä liikkui eteen-taakse suunnassa senttitolkulla. Hitsaamaan ajaessa oli kaistanvaihto helppoa: lisää kaasua = oja kutsuu, jarrutus = vastaantulija, morjens...
Ensimmäisessä autossani irtosi aikanaan kuoppaan ajettaessa kyseinen osa puolimädästä korista ja aiheutti sen, että etupyörä liikkui eteen-taakse suunnassa senttitolkulla. Hitsaamaan ajaessa oli kaistanvaihto helppoa: lisää kaasua = oja kutsuu, jarrutus = vastaantulija, morjens...