Kolina V6 moottorissa
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kolina V6 moottorissa
Kone ajettu 150 t. Hihnan vaihtoon vielä 10t. Nyt alkoi kylmänä käynnistyksen jälkeen kuulua kolina jostain moottorin oikealta puolelta. (jakopää)
Parin kolmen minuutin kuluttua se loppuu. Lämpimänä käynnistettäessä ei kolinaa kuulu. Olikohan mahdollisesti apulaitehihnan rulla? Alin rulla on tosin jo vaihdettu 50t.km sitten.
Syytä on varmaan huoleen?
Parin kolmen minuutin kuluttua se loppuu. Lämpimänä käynnistettäessä ei kolinaa kuulu. Olikohan mahdollisesti apulaitehihnan rulla? Alin rulla on tosin jo vaihdettu 50t.km sitten.
Syytä on varmaan huoleen?
EGR= Exhaust Gas Recycling. Kyseistä venttiiliä/systeemiä ei ole 156/166 V6:ssa. Sellainen polttoainehöyryjen takaisinkierrätyssysteemi kyllä löytyy, joka saattaa pitää ääntä. Kalvopumppu tai jotain...
En kuintekaan edelläkään jaksa uskoa, että se olisi tässä tapauksessa kyseessä. Joku vertasi autosta kuuluvaa ääntä siihen, kun kelaisi CD-soittimella biisiä eteenpäin. "Ritinä" on mielestäni lähinnä sitä ääntä joka sisälle kuuluu. Minulla ko ääni kuuluu lähes aina kylmällä koneella, ja lämpimälläkin, jos on alle 90 astetta. Nyt on alkanut kuulua myös kuumanakin tyhjäkäynnillä jotain ääntä, joka voisi liittyä tähän.
Muutenhan ei ole mitään hätää, mutta jos jakohihnan kiristin on tässä se äänen lähde, niin hajotessaan tekee kallista tuhoa...
En kuintekaan edelläkään jaksa uskoa, että se olisi tässä tapauksessa kyseessä. Joku vertasi autosta kuuluvaa ääntä siihen, kun kelaisi CD-soittimella biisiä eteenpäin. "Ritinä" on mielestäni lähinnä sitä ääntä joka sisälle kuuluu. Minulla ko ääni kuuluu lähes aina kylmällä koneella, ja lämpimälläkin, jos on alle 90 astetta. Nyt on alkanut kuulua myös kuumanakin tyhjäkäynnillä jotain ääntä, joka voisi liittyä tähän.
Muutenhan ei ole mitään hätää, mutta jos jakohihnan kiristin on tässä se äänen lähde, niin hajotessaan tekee kallista tuhoa...
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Sori! Tahdittomuuteni. Kaikki ehdotukset tietysti otetaan vastaan.savijo-r kirjoitti:Se oli vaan ehdotus.
Laakerit ne kompurassakin on.
Possun kompura piti naputtavaa ääntä vähän aikaa ennen kuin lämpeni.
Ääni on tosiaan kolisevan rämisevä. Kuin joku pelti olis irti. Se vaimenee, n.2-3 minuutissa.Ja auton on oltava kylmä, jotta ääni kuuluu. Voisi liittyä siihen putkiston lämpöpeltiinkin. Mutta nyt ei enää hermot kestä arvailuja vaan auton yritän ajaa aamulla varovasti korjaamolle.
Mulla kuulunut kyseinen ääni jo reilun vuoden/20tkm. Voin sanoa, että nyt on viime aikoina hieman alkanut huolestuttamaan... Laita tietoa tänne, kun ääni on paikallistettu ja poistettu. Älä tyydy siihen vastaukseen että: "on normaalia, ei voi korjata". Kyllä voi korjata, kunhan korjaamo selvittää asiaa riittävästi.
Sellainen varoituksen sana, että muista mainita äänen kuuluvan vain kylmällä koneella. Muuten ajavat sen lämpimäksi -> pukille -> ei ääniä -> soitto sulle "ei vikaa, tuu hakeen pois".
Eli pohjapanssari, sisälokari ja jakohihnan suojakoppa kylmästä autosta irti. Kone käyntiin auto pukilla, niin että joku on alla ja seuraa mistä ääni kuuluu.
Sellainen varoituksen sana, että muista mainita äänen kuuluvan vain kylmällä koneella. Muuten ajavat sen lämpimäksi -> pukille -> ei ääniä -> soitto sulle "ei vikaa, tuu hakeen pois".
Eli pohjapanssari, sisälokari ja jakohihnan suojakoppa kylmästä autosta irti. Kone käyntiin auto pukilla, niin että joku on alla ja seuraa mistä ääni kuuluu.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Mulla moista ääntä piti kompura, josta meni laakerit. Pistä ruuvimeisselin pää kompuran kylkeen ja kahvapää korvaan. Vertaa ääntä myös esim. apurullaan. Jos vika on sinä laitteessa, jossa meisselin pää on (heh, ei kahvapäässä ), niin ääni kuuluu tosi selvästi. VARO, ettei meisseli osu hihnaan tms!!!
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Tietysti voihan tuon apulaitehihnan ottaa pieneksihetkeksi irti ja pistää koneen käymään kylmänä. Silloin voi ainakin todeta onko vika ilmastoinnissa, laturissa, ohjaustehostimessa, vesipumpussa tai kiristinrullassa.
Kannattaa silti ensin katsoa miten hihna laitetaan takaisin. Itsellä meni viimeksi muutamia minuutteja kun pähkäilin oikeaa reitti valintaa.
Juu ei se varmaankaa oo EGR venttiili vaan joku polttoaineen takaisin kierrätys härpäke, joka voi pitää sitä tikittävää ääntä pelkääjän puolen lokarin sisällä.
Kannattaa silti ensin katsoa miten hihna laitetaan takaisin. Itsellä meni viimeksi muutamia minuutteja kun pähkäilin oikeaa reitti valintaa.
Juu ei se varmaankaa oo EGR venttiili vaan joku polttoaineen takaisin kierrätys härpäke, joka voi pitää sitä tikittävää ääntä pelkääjän puolen lokarin sisällä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Korjaamo ei ehtinyt vielä tänään muuta kuin käyttää autoa nosturilla. Kylmänä ääni kuului selvästi, mutta muutaman minuutin käytön jälkeen se alkoi vaimeta ja loppui sitten. Vaikea oli äänen lähteen paikkaa arvioida. Alta päin kuunnellessa kuulosti kuin se olisi tullut takimmaisen pakosarjan tienoolta. Minkään peltien yms. kampeaminen ei kolinaa muuttanut miksikään. Aamulla ottavat jakopään näkyviin. Saa nähdä selviääkö vieläkään. Oli kuulemma ollut nyt päivän seisonnan jälkeen startattua hiljainen, mutta kaasutettaessa 1500-2000 rpm oli räminäkolina alkanut.
Ihan samat oireet tällä, ja todennäköisesti hyvin monella muullakin V6 moottorilla varustetun 156/166 Alfan omistajalla. Tietoisesti tai autuaan tietämättöminä. Laita vaan tietoa heti tänne kun selviää mikä on vikana. On nimittäin tuolla ulkomaan foorumeillakin käyttäjät tietämättömiä tämän äänen lähteestä, vaikka itse ääni on sielläkin tuttu juttu.
Itse kanssa aikanaan epäilin sitä takapyttyjen pakosarjan peltiä, muttei vaikuttanut ollenkaan ääneen vaikka sitä miten kampesi...
Itse kanssa aikanaan epäilin sitä takapyttyjen pakosarjan peltiä, muttei vaikuttanut ollenkaan ääneen vaikka sitä miten kampesi...
Niin no, tietenkin voisi ajatella äänen tulevan venttiilin paninkupista (ääni kuulu vähän sieltä suunnalta). Vaikeaa kuitenkaan uskoa, että aina kaikilta se huono öljy jumittaisi juuri sen jakohihnan puoleisen pytyn painimen...
Muita paikkoja, mitä huono öljy voisi tuhota on toki, mutta minkään ei pitäisi aiheuttaa tällaisia oireita. Määrällä ei ole väliä (toki on, muttei nyt litra liikaa mitään haittaa). Kriittistä on, jos ei tikunpää kastu.
Muita paikkoja, mitä huono öljy voisi tuhota on toki, mutta minkään ei pitäisi aiheuttaa tällaisia oireita. Määrällä ei ole väliä (toki on, muttei nyt litra liikaa mitään haittaa). Kriittistä on, jos ei tikunpää kastu.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
No niin.
Nokkahihnan kiristimen laakeri se sillä kolisi! Painaminen puu kepillä lopetti äänen. Eli nyt siis tulee jakopään remontti eteen. Vajaa kymppitonni olis ollut vielä vaihtoon aikaa. Hyvä näin. Ei ehtinyt jakohihna porsimaan!
Se kovan kaasutuksen yhteydessä johtuva resonointi johtunee pakoputkistosta.
Onhan se kiristin voinut äännellä ennenkin, mutta nyt pakoputki rempan jälkeen autosta tuli hiljaisempi ja siksi tuli ääntelyyn kiinnitettyä huomiota.
Nokkahihnan kiristimen laakeri se sillä kolisi! Painaminen puu kepillä lopetti äänen. Eli nyt siis tulee jakopään remontti eteen. Vajaa kymppitonni olis ollut vielä vaihtoon aikaa. Hyvä näin. Ei ehtinyt jakohihna porsimaan!
Se kovan kaasutuksen yhteydessä johtuva resonointi johtunee pakoputkistosta.
Onhan se kiristin voinut äännellä ennenkin, mutta nyt pakoputki rempan jälkeen autosta tuli hiljaisempi ja siksi tuli ääntelyyn kiinnitettyä huomiota.
Ok, kiitos tiedosta!
Tämä on mielenkiintoista, sillä itsellä ääni alkoi 10tkm jakohihnan ja kiristimien vaihdon jälkeen. Nyt on ajettu 30tkm tällä jakopäällä, ja ääni on erittäin häiritsevä. Aika kalliiksi tulee, jos pitää jakohihna kiristimineen vaihtaa näin usein (10-30tkm välein). On nimittäin HIEMAN kalliimmat hilut kuin noihin 4-sylinterisiin malleihin...
Se sitten siitä, että V6:sten jakopää olisi tehty kestämään! Tämä päättely perustuu siihen, että tätä ääntä ihmetellään ulkomaan foorumeillakin. Ei todellakaan ole ainutlaatuista. Se ettei koneita ole hajonnut enempää, on onni.
Siispä V6 mallien omistajat hereillä ja kuuntelemaan kylmää konetta, kuuluuko ritinää.
Tämä on mielenkiintoista, sillä itsellä ääni alkoi 10tkm jakohihnan ja kiristimien vaihdon jälkeen. Nyt on ajettu 30tkm tällä jakopäällä, ja ääni on erittäin häiritsevä. Aika kalliiksi tulee, jos pitää jakohihna kiristimineen vaihtaa näin usein (10-30tkm välein). On nimittäin HIEMAN kalliimmat hilut kuin noihin 4-sylinterisiin malleihin...
Se sitten siitä, että V6:sten jakopää olisi tehty kestämään! Tämä päättely perustuu siihen, että tätä ääntä ihmetellään ulkomaan foorumeillakin. Ei todellakaan ole ainutlaatuista. Se ettei koneita ole hajonnut enempää, on onni.
Siispä V6 mallien omistajat hereillä ja kuuntelemaan kylmää konetta, kuuluuko ritinää.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Äänet on vähän vaikea esittää näin painettuna. Minulla ääni oli kolinan sekaista naputusta. Jotenkin ilmaus sepelimylly olisikin paikallaan.
Vaikeahan sitä oli selvittää kun se loppui niin nopeasti, eikä ilmaantunut ennenkuin kone oli taas kylmä.
Minäkin jo ajattelin että puhumme kahdesta eri asiasta. Niitä muita tikityksiä ja kojelaudan napsahduksia + sisäilman lämpömittarin anturin tuulettimen jorinaa kylmällä olenkin jo tottunut kuulemaan.
Viimeksi tehtiin jakohihna remppa tuossa samassa korjaamossa ja uusi kiristin laitettiin. Asia onkin hyvin muistissa, koska se silloin jouduttiin ostamaan Deltta autosta ja hinta oli mieliin painuva.
Luulisi kiristimen olevan vähän vahvempi, mutta eikös se olekin se akilleen kantapää näissä remmihuolissa? Vieläköhän uuden sais takuuseen?
Kuuroille en kyllä tälläistä autoa suosittele.
Vaikeahan sitä oli selvittää kun se loppui niin nopeasti, eikä ilmaantunut ennenkuin kone oli taas kylmä.
Minäkin jo ajattelin että puhumme kahdesta eri asiasta. Niitä muita tikityksiä ja kojelaudan napsahduksia + sisäilman lämpömittarin anturin tuulettimen jorinaa kylmällä olenkin jo tottunut kuulemaan.
Viimeksi tehtiin jakohihna remppa tuossa samassa korjaamossa ja uusi kiristin laitettiin. Asia onkin hyvin muistissa, koska se silloin jouduttiin ostamaan Deltta autosta ja hinta oli mieliin painuva.
Luulisi kiristimen olevan vähän vahvempi, mutta eikös se olekin se akilleen kantapää näissä remmihuolissa? Vieläköhän uuden sais takuuseen?
Kuuroille en kyllä tälläistä autoa suosittele.
Ritinä tai kolina, ääni on sama molemmilla. Kuuluu jakopään alueelta kylmänä, kun vierestä kuuntelee konepelti ylhäällä. Katoaa koneen lämmettyä. 166 on vaan niin hiljainen auto, että kolina kuulostaa ritinältä sisätiloihin.
Omasta vaihdoin jakopään hilut itse, joten ne ainakin vaihdettiin kaikki uusiin. Ja 10tkm kohdalla alko ääni kylmällä kuulua.
Omasta vaihdoin jakopään hilut itse, joten ne ainakin vaihdettiin kaikki uusiin. Ja 10tkm kohdalla alko ääni kylmällä kuulua.
no se ns "egr" ääni ei kyllä mielestäni liity mitenkään jakopäähän, joku voisi sen äänittää niin kaikki tietävät mistä puhutaan. Jos muistaisi niin ensi talvena voisi yrittää sitä äänitellä (jos kuuluu). Se ääni on sellainen relemäinen naputus joka kuuluu siitä rintapellin läheltä eikä kyllä muistuta mitenkään kolinamaista ääntä.. jos omasta autosta kuuluisi jakopäästä jotain kolinaa niin veisin kyllä huoltoon ...
niin siitä kiristimestä vielä eikö senkin voi asentaa vituralleen jolloin elinikä lyhenee?
niin siitä kiristimestä vielä eikö senkin voi asentaa vituralleen jolloin elinikä lyhenee?
Videoin huomisen aamun käynnistyksen. Laitan sen sitten juutuupiin jakoon, niin voidaan kaikki käydä ihmettelemässä millä sanalla sitä ääntä pitäisi kuvailla.
Sillä välin, tässä Jeremy Clarksonin näkemys Alfa 166:sta.
Sillä välin, tässä Jeremy Clarksonin näkemys Alfa 166:sta.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Enpäs ite keksinyt tuota nauhoitusta. Ensi kerralla kun jotain outoa ääntä alfasta kuuluu, niin pitää tehdä tuo taltiointi.
Kerrohan millä tekstillä sen sitten huomenna löytää you tubesta.
Voi muuten olla äärimmäisen vaikea selvitellä edellisen hihnanvaihtokerran mahdollista virhettä kiristimen vikaantumisen syyksi. Ei kai ihan hautoja tarviis aukoa, mutta kumminkin lähes mahdoton juttu.
Täytyy vaan olla tyytyväinen, että selvisin tällä vajaa 10 000 km aikaisemmin tehtäväksi tulevalla jakopää rempalla.
Vesipumppu kannattaa varmaan vaihtaa samalla.
Kerrohan millä tekstillä sen sitten huomenna löytää you tubesta.
Voi muuten olla äärimmäisen vaikea selvitellä edellisen hihnanvaihtokerran mahdollista virhettä kiristimen vikaantumisen syyksi. Ei kai ihan hautoja tarviis aukoa, mutta kumminkin lähes mahdoton juttu.
Täytyy vaan olla tyytyväinen, että selvisin tällä vajaa 10 000 km aikaisemmin tehtäväksi tulevalla jakopää rempalla.
Vesipumppu kannattaa varmaan vaihtaa samalla.
Tässä kuvaamani video kylmäkäynnistyksessä esiityvästä äänestä. Autolla ajettu 138tkm, ja hihna+kiristimet+vesipumppu vaihdettu 30tkm sitten. Ilmastointi on pois päältä. Pyöräkotelosta ei mitään suurempia ääniä kuulu. Edit: Jakohihna on löysässä! Ääni katosi kun hihnan kiristi (sääti kiristimen uudestaan) Löysällä hihnalla kiristäjä hakkaa löysän pään rajoittimeen. Tätä kun tarpeeksi kauan kuuntelee, katkeaa hihna. Se osuu hihnakoteloon ja kuluu hajalle...
Tässä toinen video, jossa kuuluu selvästi tyhjien hydraulisten venttiilinpainimien ääni (ei Alfa). Vastaava ääni kuului, kun käytin nokka-akselin 2.0 TS:stä irti. Painimen tyhjenivät, ja sinne jäi välys. Katosi, kunhan käytti autoa riittävän kauan, että painimet täyttyivät taas öljyllä.
Tässä video, jossa Alfa 164:n V6 moottorissa on alakerta hajalla. Esimerkiksi vähillä öljyillä ajettaessa kiertokangen alapään laakerointi rikkoituu ja sinne tulee välystä. Ääni on tasaisen jatkuva.
Tässä toinen video, jossa kuuluu selvästi tyhjien hydraulisten venttiilinpainimien ääni (ei Alfa). Vastaava ääni kuului, kun käytin nokka-akselin 2.0 TS:stä irti. Painimen tyhjenivät, ja sinne jäi välys. Katosi, kunhan käytti autoa riittävän kauan, että painimet täyttyivät taas öljyllä.
Tässä video, jossa Alfa 164:n V6 moottorissa on alakerta hajalla. Esimerkiksi vähillä öljyillä ajettaessa kiertokangen alapään laakerointi rikkoituu ja sinne tulee välystä. Ääni on tasaisen jatkuva.
Viimeksi muokannut Tekijä, 28 Helmi 2008, 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kuulostaa mielestäni erilaiselta kuin se "egr" ääni joka kuului joskus talvipakkasilla ainakin tuossa edellisessä 156sessa. En tiedä mitä muut ovat mieltä?Tekijä kirjoitti:Tässä kuvaamani video kylmäkäynnistyksessä esiityvästä äänestä. Autolla ajettu 138tkm, ja hihna+kiristimet+vesipumppu vaihdettu 30tkm sitten. Ilmastointi on pois päältä. Pyöräkotelosta ei mitään suurempia ääniä kuulu.
jos tuota ääntä kuvailisi niin rätinä tai räminä
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Yes!
Ääni on sama! Joten jakohihnan kiristäjä vaihtoon!
Vaimon mielestä tuollainen ääni on kuulunut pitkään. Ei vain ole tullut puheeksi. Pakoputkiston viallisuus peitti minulta tämän kylmäkäynnistykseen kuuluvan melun.
Tällä äänellä ei ole mitään yhteläisyyttä sen tikityksen kanssa joka kylmällä kuuluu jostain polttoaineen takasinkierrätykseen liittyvästä jutusta. Se tikityshän muistaa enempi aikapommin kellolaitteistoa, jos joku on nyt semoisen ääntä päässyt kuulemaan.
Sisäilman lämpöanturin tuuletin taas parkuu kylmässä kabiinissa.
Oman mylvintänsä tekee myös ohjaustehostin kovilla pakkasilla käynnistyksen jälkeen. Mylvinnän aikana ei kannata kääntää rattia.
Ääni on sama! Joten jakohihnan kiristäjä vaihtoon!
Vaimon mielestä tuollainen ääni on kuulunut pitkään. Ei vain ole tullut puheeksi. Pakoputkiston viallisuus peitti minulta tämän kylmäkäynnistykseen kuuluvan melun.
Tällä äänellä ei ole mitään yhteläisyyttä sen tikityksen kanssa joka kylmällä kuuluu jostain polttoaineen takasinkierrätykseen liittyvästä jutusta. Se tikityshän muistaa enempi aikapommin kellolaitteistoa, jos joku on nyt semoisen ääntä päässyt kuulemaan.
Sisäilman lämpöanturin tuuletin taas parkuu kylmässä kabiinissa.
Oman mylvintänsä tekee myös ohjaustehostin kovilla pakkasilla käynnistyksen jälkeen. Mylvinnän aikana ei kannata kääntää rattia.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jakohihnan kiristin se siellä kolisi. Oli jo säätö lopussa. Rullien irroitus teetätti työtä. Onneksi Hiomo Kantaselta ei konstit loppuneet.
Samalla vaihdettiin vesipumppu, jonka muovinen siipipyörä oli jo halkeamispisteessä!
Jumiintunut termostaattikin vaihdettiin ja jo ikuisuuden pyörineet jäähdytin nesteet uusittiin.
Nyt on taas iloinen olo, vaikka tiliä yli tonnilla velottiinkin.
Samalla vaihdettiin vesipumppu, jonka muovinen siipipyörä oli jo halkeamispisteessä!
Jumiintunut termostaattikin vaihdettiin ja jo ikuisuuden pyörineet jäähdytin nesteet uusittiin.
Nyt on taas iloinen olo, vaikka tiliä yli tonnilla velottiinkin.
Kiitti v**sti...autoliike lupasi tehdä 60k huollon kun kärry on menossa vaihtoon, ja siitä asti kun tuli 3v täyteen on vähän jännittänyt että josko se sittenkin posahtaa ennen kuin uusi auto tulee. Tämän aiheen innostamana kuuntelin pellin alta koneen käyntiä - ja samanlainen räpätyshän se sieltä kuului. Ei kun vaihtoon, ja samalla vaihtui sitten ajoituksenmuunninkin kun oli jakopää kumminkin auki. Maksoi tietysti hunajaa mutta meneepä sitten vaikka hyväntekeväisyyteen sille alfistiveljelle joka tämän ostaa.
Nyt ne sitten soittivat autoliikkeestä että uusi kärry tuleekin odotettua aiemmin eli jotain 2-3 viikon päästä.
Ei vais - hieno homma että viitsitte ääninäytteineen päivineen tätä analysoida. Huoltomies meinasi että aika viimeisillään oli kiristin, olisi ihan hyvin voinut korkata muutaman viikon sisällä.
Nyt olisi sitten spick&span-kuntoinen Sportwagon myynnissä, käykääpä Myydään-palstalta vilkaisemassa!
Nyt ne sitten soittivat autoliikkeestä että uusi kärry tuleekin odotettua aiemmin eli jotain 2-3 viikon päästä.
Ei vais - hieno homma että viitsitte ääninäytteineen päivineen tätä analysoida. Huoltomies meinasi että aika viimeisillään oli kiristin, olisi ihan hyvin voinut korkata muutaman viikon sisällä.
Nyt olisi sitten spick&span-kuntoinen Sportwagon myynnissä, käykääpä Myydään-palstalta vilkaisemassa!
hmm havaitsin ehkä semmoisen, kun kone on lämmin jakohihnan tienoilta kuuluu ehkäpä semmoinen hieman hankaava ääni.. "khiih"... en tiedä sitte onko normaalia vai kuuluko ton äännellä yhtään? kait se ny jotai sirpitystä sentää pitää ku pyörii
Ääni tosiaan tuntu kuuluvan sillai pyörähyksittäi n.2-3s välei tyhjäkäynnil... pitääpi pyytää kaveria kokeilee nostaa vähä kierroksia.
niin joo edittinä vielä että kaikki romppeet vaihdettu 10 000km sitten
Ääni tosiaan tuntu kuuluvan sillai pyörähyksittäi n.2-3s välei tyhjäkäynnil... pitääpi pyytää kaveria kokeilee nostaa vähä kierroksia.
niin joo edittinä vielä että kaikki romppeet vaihdettu 10 000km sitten
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
aannttii kirjoitti:hmm havaitsin ehkä semmoisen, kun kone on lämmin jakohihnan tienoilta kuuluu ehkäpä semmoinen hieman hankaava ääni.. "khiih"... en tiedä sitte onko normaalia vai kuuluko ton äännellä yhtään? kait se ny jotai sirpitystä sentää pitää ku pyörii
Ääni tosiaan tuntu kuuluvan sillai pyörähyksittäi n.2-3s välei tyhjäkäynnil... pitääpi pyytää kaveria kokeilee nostaa vähä kierroksia.
niin joo edittinä vielä että kaikki romppeet vaihdettu 10 000km sitten
Minun v-kuutonen on ollut nyt viime remontin jälkeen ihan sivuäänetön. Se oli pari pari vuorokautta 10 -18 asteen pakkasessakin ja käynnistyi siitä ilman kolinoita ja sirinöitä kuin palmun alta. Aiemmin oli pidettävä radio lujalla kun pakkasessa käynnisti. Sen verran kaikkea lisä-ääntä pellin alta kuului. Luulin vain silloin niiden kuuluvan alfan ominaisuuksiin. Ostaessani alfan oli jakopää aifan loppumetreillä ja taisi käydä niin, että jakopääremppa ei silloin aivan onnistunut, tai esim. hihnan kiristimessä oli valmistusvika. Nyt jakopään huolto onnistui mielestäni hyvin. Toivottavasti myös kestää sen 60 000.
Mielestäni outojen äänien kohdalla kannattaa jokunen tunti uhrata asian selvittämiseen. Radion volyymin nostaminen on väärä keino.
Meinas mullakin tulla kalliiksi!
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
No nii kerpele, mullakin alkoi kuulumaan tollasta kuvaamaasi ääntä, oletko saanut jotain diagnoosia siitä? Nyt ajettu 96tkm, hihna ja romppeet vaihdettu muistaakseni 57tkm kohdalla. Ollaan siis puolessa välissä vaihtoväliä.aannttii kirjoitti:hmm havaitsin ehkä semmoisen, kun kone on lämmin jakohihnan tienoilta kuuluu ehkäpä semmoinen hieman hankaava ääni.. "khiih"... en tiedä sitte onko normaalia vai kuuluko ton äännellä yhtään? kait se ny jotai sirpitystä sentää pitää ku pyörii
Ääni tosiaan tuntu kuuluvan sillai pyörähyksittäi n.2-3s välei tyhjäkäynnil... pitääpi pyytää kaveria kokeilee nostaa vähä kierroksia.
niin joo edittinä vielä että kaikki romppeet vaihdettu 10 000km sitten
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
Ei v***u!
Vai että automaattikiristin.
Ihan oikeasti, enään en ihmettele miksi nämä jakohihnat katkeavat jos tuo on tietämyksen taso. Tästä voisi oikeastaan päätellä, että jos huolto kertoo autossa olevan automaattikiristin, merkitsee se hihnan katkeamista ennen seuraavaa vaihtoajankohtaa.
Muista sitten kysyä, kun haet autoa pois huollosta, että tarkastivatko uuden hihnan kireyden koneen käydessä vaiko sammuksissa? Jos vastaus on: "Tietenkin kone sammuksissa", on hihnasi kireys takuulla väärä.
Olisi pitänyt ottaa kuvia hommasta, niin voisi vääntää rautalangasta mitä se hihnan kiristin siellä tekee ja mitä hihna löysällä tarkoittaa...
Vai että automaattikiristin.
Ihan oikeasti, enään en ihmettele miksi nämä jakohihnat katkeavat jos tuo on tietämyksen taso. Tästä voisi oikeastaan päätellä, että jos huolto kertoo autossa olevan automaattikiristin, merkitsee se hihnan katkeamista ennen seuraavaa vaihtoajankohtaa.
Muista sitten kysyä, kun haet autoa pois huollosta, että tarkastivatko uuden hihnan kireyden koneen käydessä vaiko sammuksissa? Jos vastaus on: "Tietenkin kone sammuksissa", on hihnasi kireys takuulla väärä.
Olisi pitänyt ottaa kuvia hommasta, niin voisi vääntää rautalangasta mitä se hihnan kiristin siellä tekee ja mitä hihna löysällä tarkoittaa...
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Voihan tietty olla että kahinaa aiheuttaa apulaitehihna, mutta nopeasti sen luulisi näkevän silmällä, että onko jostain hihnasta alkanut kulumaan reunaa pois...
editoitu pois turhaa avautumista
editoitu pois turhaa avautumista
Viimeksi muokannut jiigee, 11 Maalis 2008, 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Haargh, jakopääremonttihan siitä tuli. Soittivat autotalosta ja kuulemma yhden ohjainrullan laakerit kaputt, siitä äänehdintä. Ei taida olla järkeä vaihtaa vain tuota rullaa, vaikka 30tkm vielä vaihtoväliin. Niin ja pikanttina lisänä vielä paineasetelma vetelee viimeisiään, joten kytkimenkin saa laittaa remonttiin samalla.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
Minkäslaista ääntä pitäs normaalisti kuulua sieltä jakohihnan tienoilta? Yritän vaan vertailla jos omas tosiaan jotai vikaa... ainakin huomasin joku aika jo sitten, että siitä jakohihnan suojakotelosta on yks mutteri tippunu auton nokan puolelta.. Vähän se kotelo siinä heiluu, mutta heiluupi kuitenkin..
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
aannttii kirjoitti:Minkäslaista ääntä pitäs normaalisti kuulua sieltä jakohihnan tienoilta? Yritän vaan vertailla jos omas tosiaan jotai vikaa... ainakin huomasin joku aika jo sitten, että siitä jakohihnan suojakotelosta on yks mutteri tippunu auton nokan puolelta.. Vähän se kotelo siinä heiluu, mutta heiluupi kuitenkin..
Kato aiempaa V6:n vastausta. Siellä on linkki you tube:n Sellaista ääntä kuin videossa kuuluu, ei pidä kuulua. Jos kaikki on moottorissa kunnossa, ei tyhjäkäynti kuulosta oikein miltään. Ainakaan keula päästä.
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
^
^
Mulla kuuluu sellasta kahisevaa, ajoittaista ääntä, ehkä vähän rapisevaakin... tämä alkaa kuulostaa viiniarvostelulta . Voin yrittää ottaa kännyllä kuvaa/ääntä tuosta. Parhaiten kuulee, kun kuuntelee pyöräkotelon kautta. Isommilla kierroksilla kuuluu vaimeaa kitinää. Kylmänä ääni on paremmin huomattavissa.
Huollossa paikallistivat äänen ja vian vialliseen ohjainrullan laakeriin. Mun tapauksessa ei ollut kyse Tekijän kuvaamasta äänestä, jossa kiristäjä on rikki, vaan lähinnä aannttii:n kaltaisesta ilmiöstä.
^
Mulla kuuluu sellasta kahisevaa, ajoittaista ääntä, ehkä vähän rapisevaakin... tämä alkaa kuulostaa viiniarvostelulta . Voin yrittää ottaa kännyllä kuvaa/ääntä tuosta. Parhaiten kuulee, kun kuuntelee pyöräkotelon kautta. Isommilla kierroksilla kuuluu vaimeaa kitinää. Kylmänä ääni on paremmin huomattavissa.
Huollossa paikallistivat äänen ja vian vialliseen ohjainrullan laakeriin. Mun tapauksessa ei ollut kyse Tekijän kuvaamasta äänestä, jossa kiristäjä on rikki, vaan lähinnä aannttii:n kaltaisesta ilmiöstä.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
Mun tapauksessa ei ollut kyse Tekijän kuvaamasta äänestä, jossa kiristäjä on rikki, vaan lähinnä aannttii:n kaltaisesta ilmiöstä.
Huom Huom! Kiristäjä ei ole rikki kuvaamassani videossa.
Tilannetta voi verrata siihen että polkupyörän ketjut ovat löysällä. Pyörä tai ketjut eivät ole rikki vaikka saattavat pitää erikoista ääntä koska ovat löysällä. Kun ne kiristää niin äänet katoavat... Toki jos polkupyörässä on tarkapyörän laakeri rikki, niin ei siihen ketjun kiristäminen auta mitään.
hei, noiden videoiden innostamana kuuntelin vähän omaa konetta ja sieltä kuuluu selvää nakutusta (vähän niin kuin dieselin ääni mutta vaimeampi).
Voisiko olla kyseessä hihna? Kilometrejä ei ole tullut kuin 26tkm hihnanvaihdon jälkeen mutta siitä on toi kolme vuotta aikaa. Onko tietoa kuinka tarkka tuo kolme vuotta on tuolle hihnalle?
Vai voisiko olla kyseessä jokin muu lähde äänelle esim väärä ajoitus?
Ajatelin joka tapauksessa vaihtaa hihnan kevää/kesän aikana mutta tuo ääni sai vähän pelko perseen alle
Voisiko olla kyseessä hihna? Kilometrejä ei ole tullut kuin 26tkm hihnanvaihdon jälkeen mutta siitä on toi kolme vuotta aikaa. Onko tietoa kuinka tarkka tuo kolme vuotta on tuolle hihnalle?
Vai voisiko olla kyseessä jokin muu lähde äänelle esim väärä ajoitus?
Ajatelin joka tapauksessa vaihtaa hihnan kevää/kesän aikana mutta tuo ääni sai vähän pelko perseen alle