Alfa Romeo heikkolaatuisin
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo heikkolaatuisin
Saksalaisen Auto Zeitungin uusimmassa numerossa on vertailtu automerkkien laadukkuutta suoritettujen vuosikatsastusten perusteella. Isoissa autoissa 166 on peränpitäjä, keskiluokan heikkolaatuisin on 156 ja pienissä 147 on toiseksi huonoin konserniveli Fiat Stilon ollessa heikoin. Murheita aiheuttavat alusta, jarrut ja valot. Sillälailla.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Nyt en kyllä ihan ymmärrä asioiden yhteyttä... Auto joka antaa hyvät kyydit, ei voi olla laadukas?!?mipo kirjoitti:Mitä väliä?
Ei kukaan ota tyttöystävää tai vaimoakaan sillä perusteella, että muija on harvoin flunssassa, vaan hyvien kyytien...
Sen pointin ymmärrän, että laadukkuus (ts. kestävyys) ei ehkä ole alfistin ensimmäinen autonvalintakriteeri, mutta kai se hyvännäköinen ja hyvät kyydit tarjoava auto voisi olla MYÖS kestävä ja vähän huoltoa vaativa... ehkä...?
Ja ihan saamaa mieltä: 166:n antama laatuvaikutelma on kyllä ihan hyvä. Kotsataan sitten vuosein ja kilometrien päästä, siitä ei ole vielä itsellä kokemusta.
Ekaan voin sanoa, että mulla on sellainen.Alfieri kirjoitti: Nyt en kyllä ihan ymmärrä asioiden yhteyttä... Auto joka antaa hyvät kyydit, ei voi olla laadukas?!?
Sen pointin ymmärrän, että laadukkuus (ts. kestävyys) ei ehkä ole alfistin ensimmäinen autonvalintakriteeri

Tätä toista kohtaa tarkoitin tuolla vertauskuvallani. Mutta parempi ettei mun kommenttia analysoi enempää, menee muuten metsään ja pahasti.

- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- marsuliini
- Viestit: 154
- Liittynyt: 01 Elo 2005, 11:51
- Paikkakunta: Loviisa
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Omat kokemukset eivät tue väitettä ja se piisaa minulle.
Jostain (Moottorista?) luin, että Helmutit ovat huonoja huollattamaan Saksan ulkomailla valmistettuja autoja alhaisen jälleenmyyntiarvon vuoksi. Ja sitten kun tulee ongelmia, niin aletaan parkua huonosta laadusta. Tiedä sitten, onko väitteellä todellisuuspohjaa.
Jostain (Moottorista?) luin, että Helmutit ovat huonoja huollattamaan Saksan ulkomailla valmistettuja autoja alhaisen jälleenmyyntiarvon vuoksi. Ja sitten kun tulee ongelmia, niin aletaan parkua huonosta laadusta. Tiedä sitten, onko väitteellä todellisuuspohjaa.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Mun 75:n edellisesta huollosta oli ainakin humpsahtanut useita vuosiaVittorio Jano kirjoitti:Omat kokemukset eivät tue väitettä ja se piisaa minulle.
Jostain (Moottorista?) luin, että Helmutit ovat huonoja huollattamaan Saksan ulkomailla valmistettuja autoja alhaisen jälleenmyyntiarvon vuoksi. Ja sitten kun tulee ongelmia, niin aletaan parkua huonosta laadusta. Tiedä sitten, onko väitteellä todellisuuspohjaa.

Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

En aloittanut tätä viestiketjua pyytääkseni kaikkia niitä nostamaan kätensä, joiden mielestä Alfa on maailman paras auto.
Minua kiinnostaa Alfa ja laatu -keskustelussa muutama asia:
Vaatiiko Alfan asiallinen huolto/huollattaminen ja ylläpito jotakin sellaista, mitä keskivertosaksalainen ei hallitse? Onko Alfan kestävyysajattelu jotenkin erilaista kuin japanilaisten tai baijerilaisten? Varmasti Alfa toimii hyvin, kun sitä hoidetaan asiallisesti, vaihdetaan kuluneet osat ajoissa, lisätään öljyä, jne. jne. Mutta eivätkö (saksalaiset) Alfalla ajavat sitten tee niin?
Ehkä harvinaisemman automerkin huoltoketju ei ole yhtä hyvä kuin saksalaisten omien merkkien?
Jos Alfan laatu on huonoa, niin sen seikan kanssa on elettävä. Mutta jos se ei (enää??) ole, niin sitten käsityksiä pitää korjata. Jos saksalainen katsastustilasto antaa jostakin selitettävästä syystä Alfan laadusta vääristyneen kuvan, niin mielikuvaa on muutettava.
Minua kiinnostaa Alfa ja laatu -keskustelussa muutama asia:
Minulle se nimenomaan ei piisaa, vaan häiritsee: Jos useampi alfisteista (olen itsekin valmis sanomaan näin) on tätä mieltä, niin miksei saksalainen katsastustilasto todista samaa?Vittorio Jano kirjoitti:Omat kokemukset eivät tue väitettä ja se piisaa minulle.
Vaatiiko Alfan asiallinen huolto/huollattaminen ja ylläpito jotakin sellaista, mitä keskivertosaksalainen ei hallitse? Onko Alfan kestävyysajattelu jotenkin erilaista kuin japanilaisten tai baijerilaisten? Varmasti Alfa toimii hyvin, kun sitä hoidetaan asiallisesti, vaihdetaan kuluneet osat ajoissa, lisätään öljyä, jne. jne. Mutta eivätkö (saksalaiset) Alfalla ajavat sitten tee niin?
Tässä voi olla hyvinkin osaselitys. Toinen voisi olla alfistien persoonallisuudessa?!? (Saksalaiset) Audin tms. ostajat ovat keskimäärin DIN-normi-insinöörejä, jotka ovat innostuneempia auton tekniikasta ja keulamerkin kiillottamisesta kun taas alfistit ovat yleisemmin "olen yksilöllinen ja ajan kovaa, muusta viis" -tyyppejä... (Jossakin muistelen nähneeni, että uusien Maseratien kolarointiprosentti on huikeasti korkeampi kuin vastaavantapaisten saksalaisautojen)Vittorio Jano kirjoitti: Jostain (Moottorista?) luin, että Helmutit ovat huonoja huollattamaan Saksan ulkomailla valmistettuja autoja alhaisen jälleenmyyntiarvon vuoksi. Ja sitten kun tulee ongelmia, niin aletaan parkua huonosta laadusta. Tiedä sitten, onko väitteellä todellisuuspohjaa.
Ehkä harvinaisemman automerkin huoltoketju ei ole yhtä hyvä kuin saksalaisten omien merkkien?
Jos Alfan laatu on huonoa, niin sen seikan kanssa on elettävä. Mutta jos se ei (enää??) ole, niin sitten käsityksiä pitää korjata. Jos saksalainen katsastustilasto antaa jostakin selitettävästä syystä Alfan laadusta vääristyneen kuvan, niin mielikuvaa on muutettava.
Tukeehan tuo Auto Bildin laaturaportti tätä myös:
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135228066879.jpeg
ikävää luettavaahan toi on mutta ei se BMW ja VW kaukana ole
Ja tämäkin vielä:
"Laaturaportin tuloksen ratkaisevat auton toimintavarmuus, huoltopalvelu sekä huolettoman käytön kautta syntynyt asiakastyytyväisyys, ei niinkään ajomukavuus eivätkä ajo-ominaisuudet."
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135228066879.jpeg
ikävää luettavaahan toi on mutta ei se BMW ja VW kaukana ole

Ja tämäkin vielä:
"Laaturaportin tuloksen ratkaisevat auton toimintavarmuus, huoltopalvelu sekä huolettoman käytön kautta syntynyt asiakastyytyväisyys, ei niinkään ajomukavuus eivätkä ajo-ominaisuudet."
Kestotesti
Entä onko Alfoista tehty jotain vastaavia kestotestejä mitä Autobildissä on? Eiks sellasenkin tulos kertois aika paljon...?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyllä minäkin tässä olen VJ:n kanssa samaa mieltä. En minä tuota autoa kenenkään muun takia ostanut, ja ostan mielelläni jatkossakin halpoja Alfoja kun arvo tippuu em. uskomusten takiaAlfieri kirjoitti:Minulle se nimenomaan ei piisaa, vaan häiritseeVittorio Jano kirjoitti:Omat kokemukset eivät tue väitettä ja se piisaa minulle.

Tuntuu siltä kun muita foorumeita lukee, että samat tukivarret ja ILMIt menee pääosin Saksalaisistakin. Onhan ne astetta laadukkaampia mutta niin ovat astetta kalliimpiakin joten sietääkin olla.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Tuskin se kuva kauhean vääristynyt on. Mutta kuten avausviestissäkin mainitsit, niin hylkäys saattaa paukahtaa vaikkapa valoista. Itselläkin parkkipolttimot paukkuvat, mutta se ei mielestäni vielä tee autostani oikeasti huonolaatuista.Alfieri kirjoitti:Jos saksalainen katsastustilasto antaa jostakin selitettävästä syystä Alfan laadusta vääristyneen kuvan, niin mielikuvaa on muutettava.
Lukemieni lehtijuttujen perusteella huoltotoiminta on (Suomen lisäksi) retuperällä ainakin Britanniassa. Saksasta en tiedä.
Ja noiden mielikuvien muuttaminen kestää yhtä kauan kuin siirtyminen nyrkki-iskurista vetypommiin. Eivät ne yhdellä käyttötestillä (jossa kuitenkin menee hihna poikki) tai paremmalla tilastolla mihinkään muutu. Mutta se ei - kuten todettua - ole mikään haitta vaan hyöty ainakin meille, jotka ostamme ajopelimme sisäänajettuina.
sitten kun 159 on tilastoissa nähdään onko mitään edistystä tapahtunut, Britanniassahan laitettiin/laitetaan koko ketju uusiksi ja parannusta on jo raporttienn mukaan tapahtunutkin, seuravaaksi on vuorossa Saksan systeemit. Ja olihan Alfa jonkun saksalaisen lehden "merkkien merkki" tilastossa ihan kärkipäässä pari vuotta sitten. Noita tilastoja löytyy joka lähtöön ja eri maiden tilastot vielä eroavat osin aika paljonkin.
http://www.italiaspeed.com/2007/motor_s ... /1109.html
http://www.italiaspeed.com/2007/motor_s ... /1109.html
Ja lisää meriselityksiä:
Tuulilasi 1/2006 156 käytettynä (koko artikkeli luettavissa myös nettiversiona):
"Tukivarren erikoinen asento saa jo pienenkin välyksen tuntumaan pyörää ravistettaessa, joten katsastuksessa havaitaan väljät nivelet tavallista herkemmin."
Eli sillä kuluneisuudella, millä joku muu merkki menee vielä katsastuksesta läpi, 156 pompsahtaa...
Tuulilasi 1/2006 156 käytettynä (koko artikkeli luettavissa myös nettiversiona):
"Tukivarren erikoinen asento saa jo pienenkin välyksen tuntumaan pyörää ravistettaessa, joten katsastuksessa havaitaan väljät nivelet tavallista herkemmin."
Eli sillä kuluneisuudella, millä joku muu merkki menee vielä katsastuksesta läpi, 156 pompsahtaa...
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Katsastusasemalla on asenteissakin jotakin erillaista Alfaa katsastaessa kuin vertailuna Toyotaa. Corolan omistaneena muistan ne sanat, jotka katsusmieheltä tuli ja useasti ei vain kerran, kun esim. piti alustaa tutkia. No, eihän tätä tarvitse edes tarkistaa löydään leima kunnossa, koska eihän näissä Corollissa ole kuitenkaan mitään ongelmaa kestäviä pelejä. Ja alfaa katsastaessa kyllä kolistellaan ja väännentään joka tukivarsi tarkasti ja syynätään sellainen "ilme" silmissä, kyllä mä jotakin löydän josta pääsee huomauttamaan.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Re: Kestotesti
Omat kestotestit:Oiva kirjoitti:Entä onko Alfoista tehty jotain vastaavia kestotestejä mitä Autobildissä on? Eiks sellasenkin tulos kertois aika paljon...?
Fiiu: jätti tielle.
Volvo x 2: jätti tielle.
Pökö: jätti tielle.
Voorti: jätti tielle, ja ihan eka päivänä - sata kilsaa kaupasta.
Toitota x 4: ei jättänyt tielle, meinas kerran viedä tieltä.
Matukka: ei jättänyt tielle, mutta koristekapselit lähti kun ei iskareita saatu toimimaan.
Alfa x 2: EI OO JÄTTÄNYT TIELLE VIELÄ - hyvät kyydit.
Muija: ei oo jättänyt tielle sekään - välillä lämmöt ylhäällä.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Juurikin näin!!Dobber kirjoitti:Katsastusasemalla on asenteissakin jotakin erillaista Alfaa katsastaessa kuin vertailuna Toyotaa. .
Ex-155:ni hylättiin kun kuskin valo näytti vähän liian ylös.
Vieresstä meni Corsa lapi vaikka molemmat näytti ylös ja oli jo laskettu sähkösäädöllä lamput alas. Ei ole reilua!
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Noh, eikös se ole hyvä, että tutkii tarkasti ja tulee mahdolliset piilevätkin viat esille ja sitten korjattua. Ajakoon muut vaan rikkinäisillä katiskoillaan.Ärräpää kirjoitti: Setä tutki jumankauta kaikki mahdolliset paikat ja etti kolinoita, tosin mitään ei löytäny.

Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
pikkis77 kirjoitti:Juurikin näin!!Dobber kirjoitti:Katsastusasemalla on asenteissakin jotakin erillaista Alfaa katsastaessa kuin vertailuna Toyotaa. .
Ex-155:ni hylättiin kun kuskin valo näytti vähän liian ylös.
Konttoreissa on eroja. Itselläni kun Alfan valot näyttivät yläviistoon kävi katsastaja hakemassa työkalupakin kommentilla "katsotaas saako näitä helposti säädettyä". Sai, ja leimankin sai. Katsastaja tykkäsi kun sai ajaa punaista autoa jossa on punainen avain. Kerran löytyi oikeita vikojakin, mistä olin vain tyytyväinen. Menen taas ensi kerralla samaan paikkaan. Muistavat varmaan kohta jo nimeltä...
Otsikon aiheesta sen verran, että itselläni ei ole neljän Alfan kokemuksella laadusta yhtäkään moitteen sanaa. Tässä on huomioitu ominaisuudet ja hankintahinta. Kuluuhan se käytössä ja tarvitsee välillä huoltoa. Nuo katsastustilastot kertonevat enemmän saksalaisen omistajakunnan profiilista ja/tai paikallisen huolto-organisaation tasosta.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Minä ainakin oikein pyydän kötöstysmiestä tsekkaan auton erityisen tarkasti. Oon käyttänyt autoja samalla ukolla jo pitkään, joten mistään pikkujutuista kuten rek.kilvenvalo jne. ei pomppaa. Samalla kun auto on nosturilla tarkistetaan niin tarkastetaan kaikki paikat hyvin tarkasti. Myös alkavat välykset on mun mielestä hyvä tietää ennen seuraavaa katsastusta.
Itse veikkaisin että ainakin Suomessa Alfan omistajat pitävät huolta autoistaan keskivertoa paremmin ja ovat yleensäkin kiinnostuneempia autostaan.
Itse veikkaisin että ainakin Suomessa Alfan omistajat pitävät huolta autoistaan keskivertoa paremmin ja ovat yleensäkin kiinnostuneempia autostaan.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
En tiedä olenko outo, mutta yhteensä tullut repullinen palloniveliä ja raidetangon päitä vaihdettua omiin autoihin. Eikä koskaan sen takia että katsastuksessa olisi huomautettu.Jappe kirjoitti:^ Tuskin kovin moni TI- mieskään vaihtaa niveliä uusiin, jollei katsastuksessa huomauteta![]()
Alustan parannukset on tietty asia erikseen.

- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Huolletaan toki, mutta kun auto on siinä nosturilla niin yleensä vaadin päästä alas katteleen ja väänteleen paikkoja. Ei tälläisella parkkipaikkaremontteeraajalla ole tuollaiseen kovin usein mahdollisuutta.kumimuumi kirjoitti: ...niinpä niin.. katsastusten välissäkös ei sitten autoa yhtään huolleta?
Kilsoja tulee vuodessa vajaa 30tkm joten pelkästään öljyjä tulee vaihdettua vuoden aikana useampaankin kertaan. Toki tuolloin teen vaihdot nosturilla ja taas tarkistelen alustan kunnon.
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla noi nivelet ravistetaan aika tarkkaan. Jos väljyyttä ei löydy, miksi niitä pitäisi vaihtaaTiige kirjoitti:En tiedä olenko outo, mutta yhteensä tullut repullinen palloniveliä ja raidetangon päitä vaihdettua omiin autoihin. Eikä koskaan sen takia että katsastuksessa olisi huomautettu.Jappe kirjoitti:^ Tuskin kovin moni TI- mieskään vaihtaa niveliä uusiin, jollei katsastuksessa huomauteta![]()
Alustan parannukset on tietty asia erikseen.

- Alfaholic -
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Mä huomasin katsastuksessa edellisen autoni Volkkarin ja nykyisen Alfan välillä eron kuin yöllä ja päivällä. Alfan kanssa se sama jannu rynkytti väkisin vääntämällä pienen nivelvälyksen esiin, volkkarilla nopea täristys tyyliin ei paljon kiinnosta, ja läpi, aina.Ärräpää kirjoitti:Huomasin muuten iteki kesällä kun käytin katsastuksessa oman auton. Setä tutki jumankauta kaikki mahdolliset paikat ja etti kolinoita, tosin mitään ei löytäny. Tokasi vaan, että noh tällä kertaa meni läpi...
Alfalla tulee muuten paljon enemmän G-voimia kurveissa kuin perusautolla joten ei ihme jos alustaa pitää huoltaa useammin.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Meinasinkin nyt sitä että yleensä se väljyys niveliin ilmaantuu katsastuksien välissä ja sen huomaa itse. Silloin tulee vaihdettua samantien uusi. Mitä sitä turhaan viedä väljää niveltä katsatuksekseen jos sen tietää etukäteen.Jappe kirjoitti:Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla noi nivelet ravistetaan aika tarkkaan. Jos väljyyttä ei löydy, miksi niitä pitäisi vaihtaaTiige kirjoitti:En tiedä olenko outo, mutta yhteensä tullut repullinen palloniveliä ja raidetangon päitä vaihdettua omiin autoihin. Eikä koskaan sen takia että katsastuksessa olisi huomautettu.Jappe kirjoitti:^ Tuskin kovin moni TI- mieskään vaihtaa niveliä uusiin, jollei katsastuksessa huomauteta![]()
Alustan parannukset on tietty asia erikseen.

- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Ei enää oikein jaksaisi vääntää asiasta, mutta.Jappe kirjoitti:Aikalailla pitää kilometrejä tulla, jos oikeasti huomaat välykset katsastusten välillä
