p4 testeriin.Missä???
Valvoja: Moderators
p4 testeriin.Missä???
Missä/kenellä etelä-suomessa on vermeet, jolla voi tulkita ja paikantaa 33p4:n nelivedon vikaa?
Alfa-uros...tojota-naaras
visko on ihan mekaaninen laite. se on lamellikytkin joka perustuu öljyn viskositeetin muutokseen kun lämpötila nousee voiman sisääntuloakselin ja ulostuloakselin nopeuseron takia. Lämmön noustessa öljyn viskositeetti nousee ja lammellit "tarraavat" toisiinsa => takapyörille tulee voimaa.
tässä on vähän tarkemmin viskon toiminta http://www.autowiki.fi/index.php/Viskokytkin
Haldex kytkin on sähköinen lamellikytkin ja sen toiminnasta voisi kait teoriassa saada jotain tietoa auton järjestelmästä, mutta en usko että viskosta saa ulos dataa.
Eli jos sulla ei tuu takapyörille voimaa niin joko viskon lamellit ovat kuluneet tai sitten viskon öljyt on päässyt vähenemään.
Mulla putos takaveto pois aikanaan ja viskon öljyt vaihtamalla korjaantu. Huomattavasti halvempi ratkaisu kun koko viskon vaihtaminen...tosin öljyjen saatavuus on kait aika heikkoa ja öljyn määrä kytkimessä on lienee hyvin tarkka. Kannattaa varmaan kysellä saatavuutta/huoltoa esim muukkoselta tai jostain huoltamosta jotka ovat pelanneet nelikoiden kanssa.
Sitä en kyllä tiedä mistä se 4x4 varoitusvalo ottaa signaalin palaakseen.
tässä on vähän tarkemmin viskon toiminta http://www.autowiki.fi/index.php/Viskokytkin
Haldex kytkin on sähköinen lamellikytkin ja sen toiminnasta voisi kait teoriassa saada jotain tietoa auton järjestelmästä, mutta en usko että viskosta saa ulos dataa.
Eli jos sulla ei tuu takapyörille voimaa niin joko viskon lamellit ovat kuluneet tai sitten viskon öljyt on päässyt vähenemään.
Mulla putos takaveto pois aikanaan ja viskon öljyt vaihtamalla korjaantu. Huomattavasti halvempi ratkaisu kun koko viskon vaihtaminen...tosin öljyjen saatavuus on kait aika heikkoa ja öljyn määrä kytkimessä on lienee hyvin tarkka. Kannattaa varmaan kysellä saatavuutta/huoltoa esim muukkoselta tai jostain huoltamosta jotka ovat pelanneet nelikoiden kanssa.
Sitä en kyllä tiedä mistä se 4x4 varoitusvalo ottaa signaalin palaakseen.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
Sähköisiä tunnistimia on ainakin 2 jarrupolkimen yhteydessä, laatikon jatkeessa ja abs:sätkin jotenkin liittyy nelivetoon + releet ja sulakkeet.
Ohjausboksin johtosarjassa takakontissa on samanlainen "töpseli", kuin motronicin testeriin laitetaan, niin ajattelin, että saisko sieltä jotain dataa jollain koneella...
Ohjausboksin johtosarjassa takakontissa on samanlainen "töpseli", kuin motronicin testeriin laitetaan, niin ajattelin, että saisko sieltä jotain dataa jollain koneella...

Alfa-uros...tojota-naaras
Tuo siis quote autowikistä. Eli jos tuohon on uskominen, on keskitasauspyörästössä visko jakamassa voimaa akseleiden välillä. Yleensä jos visko rikkoontuu KESKITASAUSPYÖRÄSTÖLLISESTÄ vehkeestä, se alkaa jumittaa jolloin vetosuhde on kiinteä 50/50 ja akselit yhtä puuta. Joka tapauksessa molemmille menee vetoa vaikka visko ei ottaisi kiinnikkään, tosin toinen pää voi sutia lujempaa kuin toinen (ja ihan ääritapauksissa kaikki veto karata toiseen päähän. toinen pää ilmassa tms...). Alfan P4 tapauksessa siellä on vielä ilmeisesti joku erillinen kytkin joka katkaisee takavedon jarrutuksissa? Neliveto kun kääntyy aika helposti jarrulla liukkaalla poikittain jos neliveto on oikeasti pitävä... Eli vika lienee tuossa kytkimessä/sen ohjauksessa ja antureissa.Vuonna 1991 julkistettiin nelivetoinen Permanent 4 (vuodesta 1992 Q4 merkinnällä). Tämä uusi neliveto oli paljon teknisempi kuin vanhemmissa 33:sissa käytetty järjestelmä. Siinä oli suuri määrä elektronisia sensoreita sekä viskokytkin jakamassa tehoa etu -ja taka-akselin välillä. Elektromagneettinen kytkin, jota käytettiin vanhassa nelivedossa takavedon poiskytkemiseen tarvittiin vielä ABS-järjestelmää varten.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
ööö...mitä järkeä on laittaa visko ja keskitasauspyörästö samaan autoon? sehän on juuri ainut pointti viskossa ja haldexissa että ei tarvitse keskitasaus pyörästöä kun ko. kytkin antaa normaali ajossa periksi pienen nopeus eron.
Visko antaa kyllä kokoajan minimaalisen määrän voimaa taka pyörille koska se on hieman "tahmea".
Samaisen autowikin mukaan subaru käyttää viskoa nelivedoissa taka-akselilla takapyörien lukkona.
Tuo ABS:n vaatima kytkin näyttäisi oleva vaihdelaatikon perässä ja periaatteessa siinäkin voi olla silloin vika.
http://alfaromeo33.extra.hu/pdf/33_p4_switch.pdf
Visko antaa kyllä kokoajan minimaalisen määrän voimaa taka pyörille koska se on hieman "tahmea".
Samaisen autowikin mukaan subaru käyttää viskoa nelivedoissa taka-akselilla takapyörien lukkona.
Tuo ABS:n vaatima kytkin näyttäisi oleva vaihdelaatikon perässä ja periaatteessa siinäkin voi olla silloin vika.
http://alfaromeo33.extra.hu/pdf/33_p4_switch.pdf
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
Siinähän se järki onkinAna M kirjoitti:ööö...mitä järkeä on laittaa visko ja keskitasauspyörästö samaan autoon? sehän on juuri ainut pointti viskossa ja haldexissa että ei tarvitse keskitasaus pyörästöä kun ko. kytkin antaa normaali ajossa periksi pienen nopeus eron.

Jos ei ole keskitasauspyörästöä mutta pelkkä visko tai haldexi, on auto ns. etuvetoinen kunnes toinen akseli alkaa sutia jonka jälkeen toinen pää tulee viiveellä mukaan. Tällöin neliveto auttaa vasta kun on jo sudittu hetki, tasauspyörästövehkeissä neliveto auttaa koko ajan jolloin ei välttämättä pääse sutaisemaan ollenkaan...
Kuin myös keskitasauspyörästön lukkona... eli se järki siinä keskitasauspyörästönkin viskossa on. Toimia lukkona jos jompi/kumpi pää yrittää sutia liikaaAna M kirjoitti: Samaisen autowikin mukaan subaru käyttää viskoa nelivedoissa taka-akselilla takapyörien lukkona.

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Niin no tuon osasin kyllä päätellä, mutta miksi ei sitten laittaisi suoraan torsenia joka on tasauspyörästö lukolla ja joka kykenee jakamaan voimaa muuttuvalla suhteella toisin kun visko. Enkä oikein usko että torseni on kalliimpi kuin normi tasauspyörästö+ visko/haldex.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
Tekniikka kehittyy koko ajan... tuo tasauspyörästö+visko on ollut käytössä esim. subaruissa jo kohta 20 vuotta eli on vanhaa tekniikkaa. Mutta ei tarvi senttiäkään sähköjohtoa eikä yhtään anturia toimiakseen eli erittäin luotettavaa sellaista. Kyllähän tulevaisuus lienee kaikkien hienojen sähköisesti ohjattujen jakosuhteiden yms.
Eri merkeillä eri tekniikat, tiedä sitten että mikä niistä on parempi/edullisempi/luotettavampi. Ainakin juttujen mukaan torsenikin tarvii jonkun kitkalukon sisäänsä, muuten voi joissain tilanteissa (toinen pää ilmassa) karata voima sutivaan päähän. Ja eiköhän se liene monimutkaisempi keksintö kuin perinteinen tasauspyörästö+pieni visko. Itse olen mahd. yksinkertaisen ja luotettavan tekniikan ystävä, itse kun kaiken joudun korjaamaankin
Eri merkeillä eri tekniikat, tiedä sitten että mikä niistä on parempi/edullisempi/luotettavampi. Ainakin juttujen mukaan torsenikin tarvii jonkun kitkalukon sisäänsä, muuten voi joissain tilanteissa (toinen pää ilmassa) karata voima sutivaan päähän. Ja eiköhän se liene monimutkaisempi keksintö kuin perinteinen tasauspyörästö+pieni visko. Itse olen mahd. yksinkertaisen ja luotettavan tekniikan ystävä, itse kun kaiken joudun korjaamaankin

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
jos vielä jatketaan tätä offtopickkia
niin torsenikin on vanha keksintö 50 tai 60 luvulta. ja sekin on täysin mekaaninen siinähän sen hienous onkin. Mutta enpäähän minä pysty autotehtaiden aivoituksia keksimään...tuntuu vaan typerältä 
Muistelisin lekeneeni että 147:sta olisi tulossa/tullut se Q2 missä torsenia käytetään etupyörillä vetosuhdeta muuttavana tasauspyörästönä. Ja 159 Q4:ssahän se on keskellä.
Jos torseni on ainoastaan keskellä niin siitä ristiriipunnastahan se ei selviä ilman poikittaisia lukkoja.


Muistelisin lekeneeni että 147:sta olisi tulossa/tullut se Q2 missä torsenia käytetään etupyörillä vetosuhdeta muuttavana tasauspyörästönä. Ja 159 Q4:ssahän se on keskellä.
Jos torseni on ainoastaan keskellä niin siitä ristiriipunnastahan se ei selviä ilman poikittaisia lukkoja.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
Niinhän se on kaikkien kanssa jos ei ole poikittaisia lukkoja... Taitaapi noi "ääritilanteet" olla aika harvinaisia Alfoille, harva kuitenkaan ajaa offroadia näilläAna M kirjoitti:Jos torseni on ainoastaan keskellä niin siitä ristiriipunnastahan se ei selviä ilman poikittaisia lukkoja.

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88