164sen käyntiongelma.
Valvoja: Moderators
164sen käyntiongelma.
Noniin, eli tässä viime viikon puolella alkoi vähän veto tökkimään.
Ulkona oli ~-20 pakkasta.
- Kylmänä toimii suht normaalisti
- Lämpimänä tyhjäkäynti katoaa (Eli auto sammuu jos pistän kytkimen alas)
- Lämpimänä kaasutuksessa "empimistä", varsinkin jos pitää tasakaasua ja siitä hitaasti lisää kaasua. Kylmänä tuntuisi olevan erittäin vähän empimistä, mutta en ole tästä ihan varma.
- Bensankulutus näyttäisi olevan kasvussa, mutta en ole tästä varma.
Muita asioita jotka ei tähän (luultavasti) liity.
- Jäähdytinnesteen seassa öljyä
Auto oli -91 164TS.
Ulkona oli ~-20 pakkasta.
- Kylmänä toimii suht normaalisti
- Lämpimänä tyhjäkäynti katoaa (Eli auto sammuu jos pistän kytkimen alas)
- Lämpimänä kaasutuksessa "empimistä", varsinkin jos pitää tasakaasua ja siitä hitaasti lisää kaasua. Kylmänä tuntuisi olevan erittäin vähän empimistä, mutta en ole tästä ihan varma.
- Bensankulutus näyttäisi olevan kasvussa, mutta en ole tästä varma.
Muita asioita jotka ei tähän (luultavasti) liity.
- Jäähdytinnesteen seassa öljyä
Auto oli -91 164TS.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Luultavasti huohotinsysteemi jäässä. Jos auton käydessä öljykorkki irrotettuna venakopasta puskee reilusti painetta niin homma on selvä.
Korjauksena putsaa huohotusjärjestelmän öljynkerääjä eli se imuilman kokoojasäiliön kylkeen pultattu musta, nyrkin kokoinen möltti, sekä sen letkut. Tahtovat kerätä itseensä pikku hiljaa limaa, joka sitten jäätyessään tukkii koko systeemin.
Parempi tehdä homma kiireesti, mulla aikanaan TS:ssä huohottimen jäätymistä seurasi tulppien hajoaminen ja kampiakselin stefan vaurioituminen. Huonommalla tuurilla olisi puskenut koneesta öljyt pihalle.
Korjauksena putsaa huohotusjärjestelmän öljynkerääjä eli se imuilman kokoojasäiliön kylkeen pultattu musta, nyrkin kokoinen möltti, sekä sen letkut. Tahtovat kerätä itseensä pikku hiljaa limaa, joka sitten jäätyessään tukkii koko systeemin.
Parempi tehdä homma kiireesti, mulla aikanaan TS:ssä huohottimen jäätymistä seurasi tulppien hajoaminen ja kampiakselin stefan vaurioituminen. Huonommalla tuurilla olisi puskenut koneesta öljyt pihalle.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: 164sen käyntiongelma.
Jos huohotin on tukossa tarkista myös tulpat. itsellä huohottimen tukkeutuminen valutti venttiili kopasta öljyt tulpille ja käynti takkusi.hrnt kirjoitti:Noniin, eli tässä viime viikon puolella alkoi vähän veto tökkimään.
Ulkona oli ~-20 pakkasta.
- Kylmänä toimii suht normaalisti
- Lämpimänä tyhjäkäynti katoaa (Eli auto sammuu jos pistän kytkimen alas)
- Lämpimänä kaasutuksessa "empimistä", varsinkin jos pitää tasakaasua ja siitä hitaasti lisää kaasua. Kylmänä tuntuisi olevan erittäin vähän empimistä, mutta en ole tästä ihan varma.
- Bensankulutus näyttäisi olevan kasvussa, mutta en ole tästä varma.
Muita asioita jotka ei tähän (luultavasti) liity.
- Jäähdytinnesteen seassa öljyä
Auto oli -91 164TS.
Noniin, otin ilmamäärämittarin irti ja kattelin sisälle. Oli siellä vähän töhnää mutten usko että niin paljoa että olisi käyntiin vaikuttanut.
Seuraavaksi huohotin. Näyttäisi olevan ihan totaalisen tukossa Kun otin irti sen letkun mikä menee öljynkerääjältä ilmamäärämittarin viereen niin sieltä tuli letkun sisältä ihan hyvä määrä limaa
Nyt olisi tarkoitus työpaikalla vetää paineilmalla letkujen ja huohottimen sisältö puhtaaksi. Tukkiutuuko muuten tuo öljyn paluuletku usein? Se on sen verran ikävässä paikassa etten mielelläni sille paineilmaa näyttäisi.
Seuraavaksi huohotin. Näyttäisi olevan ihan totaalisen tukossa Kun otin irti sen letkun mikä menee öljynkerääjältä ilmamäärämittarin viereen niin sieltä tuli letkun sisältä ihan hyvä määrä limaa
Nyt olisi tarkoitus työpaikalla vetää paineilmalla letkujen ja huohottimen sisältö puhtaaksi. Tukkiutuuko muuten tuo öljyn paluuletku usein? Se on sen verran ikävässä paikassa etten mielelläni sille paineilmaa näyttäisi.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Se öljyn paluuletku on surkean pieni ja menee helposti tukkoon, suosittelen ehdottomasti puhdistusta. Omaan autooni laitoin 155:n "evomallisen" öljynerottimen, jonka paluuletkun liitin on huomattavasti 164:n purkin liitintä suurempi. Istutin vielä öljypumpun kulmavaihdetta suojaavaan kanteen isomman letkuliitoksen ja vaihdoin paluuletkun reilusti suurempaan, ei pitäisi enää tukkeutua ainakaan siitä kohtaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Ei muuten tarvitse paljon tavaraa olla siellä ilmamäärä mittarin läpän tuntumassa,että se jäätyy johonkin asentoon.hrnt kirjoitti:Noniin, otin ilmamäärämittarin irti ja kattelin sisälle. Oli siellä vähän töhnää mutten usko että niin paljoa että olisi käyntiin vaikuttanut.
Seuraavaksi huohotin. Näyttäisi olevan ihan totaalisen tukossa Kun otin irti sen letkun mikä menee öljynkerääjältä ilmamäärämittarin viereen niin sieltä tuli letkun sisältä ihan hyvä määrä limaa
Nyt olisi tarkoitus työpaikalla vetää paineilmalla letkujen ja huohottimen sisältö puhtaaksi. Tukkiutuuko muuten tuo öljyn paluuletku usein? Se on sen verran ikävässä paikassa etten mielelläni sille paineilmaa näyttäisi.
Tuon huohottimen olen itse pessyt lakkabensiinillä tai ihan millä liuottimella vaan ja sen jälkeen huuhdellut vedellä ja kuivannut.
Tänä talvena ei ole mitään ongelmia ilmennyt,kun syksyllä puhdistin paikat ja siirsin moottorin ilmanoton konehuomeen puolelle.
- PPT
- Viestit: 245
- Liittynyt: 31 Maalis 2003, 13:39
- Car(s): MB GLK,Alfa Romeo Spider Quadrifoglio verde
- Paikkakunta: Kokkola/Kesäisin Öja!
Aivan pitää ennensyksyä kun kosteat ilmat tulevat,huohotinjärjestelmä puhdistaa! Itselläni on vapaavirtaus suodatin ja paikat puhtaana,ei ole ilmennyt minkäänlaisia käyntiongelmia ja kelejä on ollut monenlaista.
Joulunaikaan tuli ajettua 2000km ja kelit oli +5,-27 ja pyrylunta ja vettä ja loskaa mutta ei kun hanaa!
Joulunaikaan tuli ajettua 2000km ja kelit oli +5,-27 ja pyrylunta ja vettä ja loskaa mutta ei kun hanaa!
Toiminta on taikasana!
Mikähän olisi paras tapa puhdistaa tuo letku? Näyttäisi menevän aika ikävään paikkaan ja on vaikea ottaa irti.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Se öljyn paluuletku on surkean pieni ja menee helposti tukkoon, suosittelen ehdottomasti puhdistusta.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Enpä nyt äkkiseltään muista miten tuo TS:n letku kulkee. Se mämmihän ei sinänsä ole vaarallista ellei tuki huohotinta, eli kai sen voisi vaikka puhaltaa paineilmalla koneen sisään.
Jos paluuletku on pahassa paikassa, niin mitäs jos tukkisit öljynkerääjän huohotusilman sisääntulon ja tuuppaisit paineilmaa siitä "imukärsälle" menevästä liitännästä sisään? Parempi tietysti olisi jos voisit putsata murkulan tinnerillä ja sen paluuletkun vaikka piipunrassilla.
Jos paluuletku on pahassa paikassa, niin mitäs jos tukkisit öljynkerääjän huohotusilman sisääntulon ja tuuppaisit paineilmaa siitä "imukärsälle" menevästä liitännästä sisään? Parempi tietysti olisi jos voisit putsata murkulan tinnerillä ja sen paluuletkun vaikka piipunrassilla.
- Epäkelpokeräilijä -
Huomasin jotain mielenkiintoista kun kattelin noita tulppia ton huohotinrempan yhteydessä. Nimittäin toisen puolan tulpat olivat aivan eri "värisiä" kuin toisen. Kattelin sitten tarkemmin niin näyttäisi että vasemmalla virranjakajalla auto käy suunnilleen "kuten ennenkin" mutta oikealla virranjakajalla auto ei starttaa. Ei edes lupaa.
Otin sitten kannet irti ja kattelin tarkemmin niin sain seuraavaa selville.
(Oletus on että molemmat pyörijät pyörivät myötäpäivään ja sytytysjärjestys on 1-3-4-2).
Vasen pyörijä (joka siis toimii) osoittaa 2->1 puoleen väliin.
Oikea pyörijä (joka ei pidä autoa käynnissä) osoittaa 4->2 puoleen väliin.
Eli oikea pyörijä olisi 90 astetta jäljessä vasenta pyörijää.
Ajattelin huomenna testata jos siirrän oikean virranjakajan tulpan johtoja yhdellä eteenpäin ja katsoa miten sitten starttaa.
Uskomatonta jos auton ongelmat tulisi jostain näin yksinkertaisesta asiasta.
Otin sitten kannet irti ja kattelin tarkemmin niin sain seuraavaa selville.
(Oletus on että molemmat pyörijät pyörivät myötäpäivään ja sytytysjärjestys on 1-3-4-2).
Vasen pyörijä (joka siis toimii) osoittaa 2->1 puoleen väliin.
Oikea pyörijä (joka ei pidä autoa käynnissä) osoittaa 4->2 puoleen väliin.
Eli oikea pyörijä olisi 90 astetta jäljessä vasenta pyörijää.
Ajattelin huomenna testata jos siirrän oikean virranjakajan tulpan johtoja yhdellä eteenpäin ja katsoa miten sitten starttaa.
Uskomatonta jos auton ongelmat tulisi jostain näin yksinkertaisesta asiasta.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Noniin ja mitä nyt #alfabbsllä keskustelin niin sain semmosen kuvan että noi molemmat pyörijät olisi kiinni pakonokassa. Silloinhan toinen pyörijä pyörisi vastapäivään?.hrnt kirjoitti:(Oletus on että molemmat pyörijät pyörivät myötäpäivään ja sytytysjärjestys on 1-3-4-2).
Ja se tarkoittaisi nyt sitä että mulla vasen pyörijä olisi ok, mutta oikea pyörijä iskisi tulpille 2 ja 3 kipinän oikeeseen aikaan mutta tulpille 1 ja 4 180 astetta myöhässä. Voiko joku varmistaa tuon että pyörijöiden pyörimissuunnan?
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Noniin, nyt näyttäisi olevan pyörijät "ajallaan". Edelleen ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. Mitä lämpimämmäksi kone käy sitä enemmän tyhjäkäynti soutaa ja loppujen lopuksi sammuu.
Ja edelleenkään ei toimi pelkästään toisella pyörijällä
Nyt huomasin sellaisen mielenkiintoisen seikan että toi soutaminen lisääntyy tuntuvasti jos isken yhtäkkiä puhaltimen täysille ja pitkät päälle... Voisiko vika olla laturissa tai akun varauksessa tms?
Ja edelleenkään ei toimi pelkästään toisella pyörijällä
Nyt huomasin sellaisen mielenkiintoisen seikan että toi soutaminen lisääntyy tuntuvasti jos isken yhtäkkiä puhaltimen täysille ja pitkät päälle... Voisiko vika olla laturissa tai akun varauksessa tms?
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Hyvä idea. Kohta olen testannutAlfistipohjoosesta kirjoitti:oletko vaihtanut syt.puolan/jakajan välisiä johtoja päittäin?Eli testaan että siirtyykö vika toiselle jakajalle?
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Vika ei siirry. Auto ei käynnisty mitenkään jos oikea jakaja on ainoa joka on kiinni.hrnt kirjoitti:Hyvä idea. Kohta olen testannutAlfistipohjoosesta kirjoitti:oletko vaihtanut syt.puolan/jakajan välisiä johtoja päittäin?Eli testaan että siirtyykö vika toiselle jakajalle?
Nyt olisi hyvä aika varmistaa että ton oikean jakajan tulpan johdot ovat oikein kiinni Eli noi on nyt johdotettu niin että pyörijä pyörisi vastapäivään ja järjestys olisi 1-3-4-2. Ykköstulpanjohto on siinä missä kannessa lukee "1" ja pyörijässä on kaksi nuolta eri suuntiin.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tulpat ja johdot on vaihdettu kuukausi sitten Pitääpä tarkistaa tuo maadoitus.Olli79 kirjoitti:Itse taistelin joskus heikon kipinän kanssa 164:ssa. vika korjaantui, kun puhdistin puolien maadoitukset. Eli puolat maadoittuu ilmanpuhdistimen telineen kautta,
telineen ja puolan runkojen välit olivat pahasti hapettuneet.
ps. kai olet jo vaihtanut tulppien johdot.
Pitää mittailla tuota pyörijän resistanssia. Sen pitäisi siis olla 1 ohmia jos homma toimii?
Onko tuo lukema pyörijän keskustasta reunalle, vai kannen puolan johdon liitännästä tulpanjohdon liitännälle pyörijän kautta?
edit: Onko tuo auto ihan ajokuntoinen jos toinen jakaja ei anna kunnon kipinää? Uskaltaako ajaa, vai pitääkö pelätä että jotain hajoaa (katalysaattori, tms)
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tännekös minun piti laittaa se järjestys? Elikkährnt kirjoitti:Vika ei siirry. Auto ei käynnisty mitenkään jos oikea jakaja on ainoa joka on kiinni.hrnt kirjoitti:Hyvä idea. Kohta olen testannutAlfistipohjoosesta kirjoitti:oletko vaihtanut syt.puolan/jakajan välisiä johtoja päittäin?Eli testaan että siirtyykö vika toiselle jakajalle?
Nyt olisi hyvä aika varmistaa että ton oikean jakajan tulpan johdot ovat oikein kiinni Eli noi on nyt johdotettu niin että pyörijä pyörisi vastapäivään ja järjestys olisi 1-3-4-2. Ykköstulpanjohto on siinä missä kannessa lukee "1" ja pyörijässä on kaksi nuolta eri suuntiin.
kaksoissytytyksen molempien jakajien sytytysjärjestys on 1-3-4-2.
Joo tänne se piti laittaa ja se jakajista lähtevä johto järjestys jos niissä kuvissa oli se.tai kirjoitti:Tännekös minun piti laittaa se järjestys? Elikkährnt kirjoitti:Vika ei siirry. Auto ei käynnisty mitenkään jos oikea jakaja on ainoa joka on kiinni.hrnt kirjoitti: Hyvä idea. Kohta olen testannut
Nyt olisi hyvä aika varmistaa että ton oikean jakajan tulpan johdot ovat oikein kiinni Eli noi on nyt johdotettu niin että pyörijä pyörisi vastapäivään ja järjestys olisi 1-3-4-2. Ykköstulpanjohto on siinä missä kannessa lukee "1" ja pyörijässä on kaksi nuolta eri suuntiin.
kaksoissytytyksen molempien jakajien sytytysjärjestys on 1-3-4-2.
Juuh, ajelin tolla tänään kouluun ja takaisin. Havaintona on tosiaan että veto on ohuempaa. Tyhjäkäynti seilaa vähän (mittarista ei käytännössä huomaa, vaan lähinnä moottorin ääntä kuuntelemalla).Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kyllä 8v TS:n kuuluu käydä ihan kohtuullisesti vaikka toisen puolen sytty onkin pois pelistä. Veto on kylläkin silloin vähän ohuempaa.
Katotaan kun myöhemmin tänään mittailen puolan maadoituksia ja pyörijöiden resistanssia Eiköhän toi vika ole jommassa kummassa.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Pienin pyörijän resistanssi jonka sain mitattua oli ~ 1 kohm.hrnt kirjoitti: Katotaan kun myöhemmin tänään mittailen puolan maadoituksia ja pyörijöiden resistanssia Eiköhän toi vika ole jommassa kummassa.
Hmm
Yleismittarilla oli vaikeuksia löytää paikka josta saa mitään lukemaa ulos. Kaipa noi pyörijät olisi hyvä vaihtaa. Minkälainen homma noiden vaihto on? Venakoppa irti ja menoksi, vai onko helpompikin tapa olemassa?
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Argh, taas ongelmia. Nyt kun 164 pääsee käyntilämpötilaan se kadottaa kipinän.
Huomasin tämän ajellessani leppävaarasta espoon keskuksen suuntaan. Siinä vaiheessa kun moottorin alkaa olla siinä normaalissa lämpötilassa alkoi nykiminen. Sellainen satunnainen "kadonnut kipinä". Ja paheni jatkuvasti. Pääsin turunväylältä alas ja suunnilleen silloin kipinä katosi täysin ja auto sammui.
Noh, siinä sitten ihmettelin veljen kanssa joka onneksi sattui asumaan siinä vieressä että mikähän tossa oikein kusee. Kateltiin virranjakajat, puolat, pyörijät jne. Eikä mitään erikoista näkynyt missään. Vähän haisi ohjaamossa sellainen outo haju, epäiltiin että voisi olla palanut eriste tms mutta voi olla ihan yhtä hyvin katalysaattorin vastalauseet palamattomalle bensalle.
Odoteltiin sitten siinä kun lohko viileni ja kun alkoi olla siinä 40 asteen tuntumassa lähdin ajelemaan takaisin päin. Ei mitään ongelmia, kipinä toimi juuri kuin ennenkin. Pidin paluumatkan (sellainen 10min ajomatka) puhaltimen täysillä ettei moottori pääse käyntilämpötilaansa eikä matkan aikana missattu yhtään kipinää.
Mikähän ihme tässä nyt oikein voi olla. Tosiaan ongelma tulee vain ja ainoastaan kun moottori on käyntilämpötilassa, ja tulee yllättäen ja pahenee todella nopeasti. Moottorin viilennettyä kaikki on taas kuten ennenkin.
PS: Huomattiin veljen kanssa että tuonne lohkoon meni kaksi piuhaa jotka olivat todella pahasti tahriutuneet öljyyn. Piuhat menevät siinä vähän alle puolien korkeudella lohkoon kun katsoo venakopan vasemmasta alareunasta suoraan alaspäin. Mikähän anturi tms on kyseessä?
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Juuh, pitääpä tarkistaa kunhan vaan tuo lumimyrsky loppuu ulkona. Pitää muutenkin tsekkailla noita liittimiä samalla ja vähän näyttää CRCtä jos auttais.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tarkista ne releet konetilan edestä keskeltä.Niissä on pa/sytytys releitä.Itsellä oli ne täysin hapettuneet.Uudet liittimet vaati itselle.Noi viimeiset oireet tuntui niin tutuilta....
Jos rele on hapettunut tms, niin voiko sen kunnon testata esim iskemällä koneen käyntíin ja "ravistelemalla" reletta ja katsomalla tapahtuuko jotain?
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Minulla oli ollut selittämättömiä käyntikatkoksia kuitenkin niin että auto pysyi käynnissä.Kunnes sitten kerran koneen ollessa käynnissä ja konepellin pamahtaesa kiinni auto sammui ja ei suostunut käynnistymään.Yhtä niin 4(?) relettä keskimmäisestä releryhmästä heiluttaessa auto toimi tai sammui.Itsellä oli niin pahasti hapettuneet että uusin kaikki liittimet relepohjien sisään ja pari johtoa piti uusia 30cm matkalta.Kuoret oli haprastuneet pois.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Katellaas mitä tapahtuu kun ilmat vähän paranee jos menen vähän naputtelemaan vasaralla noita releitäAlfistipohjoosesta kirjoitti:Minulla oli ollut selittämättömiä käyntikatkoksia kuitenkin niin että auto pysyi käynnissä.Kunnes sitten kerran koneen ollessa käynnissä ja konepellin pamahtaesa kiinni auto sammui ja ei suostunut käynnistymään.Yhtä niin 4(?) relettä keskimmäisestä releryhmästä heiluttaessa auto toimi tai sammui.Itsellä oli niin pahasti hapettuneet että uusin kaikki liittimet relepohjien sisään ja pari johtoa piti uusia 30cm matkalta.Kuoret oli haprastuneet pois.
Toi alfa 164 ls -95sen huoltomanuska väittäis että tossa olis vasemmalta oikealle lueteltuna:
Petrol pump motronic relay s12a
Motronic relay with diode s12b
Ja sitten kaksi tuulettimen relettä (nopea ja hidas vauhti).
Alfa digestissä jollain oli samanlaiset oireet. Sillä vika löytyi tosta sytkän ennakon sensorista ja sen liittimistä. Mitään hajua mistä moinen tosta löytyy?
Luultavasti kyseessä on kuitenkin sähköongelma. Katellaan jos ravistellaan vähän noita releitä ja johtoja että missä kohtaa alkaa naksumaan
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Antaisiko joku tähän keskusteluun osallistunut tai muuten vain asiantunteva alfisti vähän vinkkiä "amatöörille" tuon huohottimen putsauksen suhteen? Mulle ilmaantui tänään täysin huohotinprobleemaan viittaavat oireet, kurvasin Niittykummun Essolle ja irroitin sen "mustan nyrkinkokoisen mötikän", johon liittyy kolme letkua. Koneen kannesta tuleva letku oli selvästi ihan OK mutta sen kaikista ohuimman letkun mötikänpuoleisessa päässä oli selkeää "limaa". Putsasin mötikän bensalla ja asentelin takaisin, mutta ongelma jäi. Milläs tavalla nyt pitäisi jatkaa? itse mötikkä + koneen kanteen menevä letku on siis ilmeisesti putsattu, mutta 2 muuta letkua + ilmamäärämittari? lienee vielä putsaamatta. Essolla oli pimeää ja letkutilanne vaikutti kohtalaisen sekavalta --> en osannut mötikänirroitusta pidemmälle edetä. Eli sitten kysymyksiä:
-minne se ohuin letku oikein menee? Voiko sen irroittaa toisesta päästään ja putsata irrallaan?
-entäs se kolmas letku?
-entäs ilmamäärämittari; mistä sen löytää ja miten (millä työkaluilla, mitä kautta?) sen saa irti?
Pitänee jatkaa remppaa aika pian, ei kuulosta toi öljyn ponkeaminen pihalle yhtään hauskalta...
-minne se ohuin letku oikein menee? Voiko sen irroittaa toisesta päästään ja putsata irrallaan?
-entäs se kolmas letku?
-entäs ilmamäärämittari; mistä sen löytää ja miten (millä työkaluilla, mitä kautta?) sen saa irti?
Pitänee jatkaa remppaa aika pian, ei kuulosta toi öljyn ponkeaminen pihalle yhtään hauskalta...
Noniin. Nyt kun koitin eilen tota 164sta käynnistää, se ei käynnistynyt ollenkaan. Avasin konepellin ja koitin veivata starttia ja perkele puolan kipinöinti vaan kuului. Kattelin tarkemmin niin toisesta virranjakajasta toi puolan johto oli pompsahtanut irti. Itsestään.
Johto kiinni ja sitten käynnistyi. Pitää katella ton Rasvanäpin ohjeiden mukaan tota puolien toimivuutta ottamalla toi liitäntä irti tosta puolasta ja sit ajelemalla pelkästään toinen puola toimien. Katotaan jos jompi kumpi tökkii.
PS: Toi huohottimen putsaus on melkein FAQ-kalustoa
Joku moderaattori vois siirtää sen tonne tekninen osio/FAQ alueelle?
Johto kiinni ja sitten käynnistyi. Pitää katella ton Rasvanäpin ohjeiden mukaan tota puolien toimivuutta ottamalla toi liitäntä irti tosta puolasta ja sit ajelemalla pelkästään toinen puola toimien. Katotaan jos jompi kumpi tökkii.
PS: Toi huohottimen putsaus on melkein FAQ-kalustoa
Joku moderaattori vois siirtää sen tonne tekninen osio/FAQ alueelle?
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Voiko nimenomaan kyseisen letkun tukos olla syynä nykimiseen? Meinaan, että alanko survoa rassia piuhasta läpi saadakseni nykimishäiriön fiksattua vai kannattaako putsaus siirtää suosiolla "teen joskus jos jaksan ja auto pelaa vielä siinä vaiheessa" -projektiin?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Sitä ohutta letkua pitkin olisi huohotusilmasta (öljynerottimessa) erotetun öljyn tarkoitus palata takaisin moottorin lohkoon. Käytännössä letku on naurettavan ahdas ja heti tukossa. Avaamista voi yrittää vaikka piipunrassilla.
-TS
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei se pieni letku ole jäätymisen kannalta olennainen, mutta huohotusöljy menee koneeseen poltettavaksi jos paluu on tukossa. Mutta noinhan se taitaa olla monessa vanhemmassa kaasaripelissä ihan luonnostaan?
Suoraan sanoen en usko, että näillä keleillä huohotin jäätyisi ja aiheuttaisi nykimistä. Ennemminkin veikkaisin sytkäosastoa eli virranjakajan kantta, pyörijää ja tulpanjohtoja. Nuo kun eivät kovasti tykkää kosteista nollakeleistä.
Suoraan sanoen en usko, että näillä keleillä huohotin jäätyisi ja aiheuttaisi nykimistä. Ennemminkin veikkaisin sytkäosastoa eli virranjakajan kantta, pyörijää ja tulpanjohtoja. Nuo kun eivät kovasti tykkää kosteista nollakeleistä.
- Epäkelpokeräilijä -
Scuderian vinkistä koitin avata öljykorkin koneen ollessa käynnissä - sehän puhalsi kuin pölynimuri konsanaan
Nyt on huohottimen sisäänottopiuha tukittu ja puhallus menee suoraan kannesta konehuoneeseen; pitänee alkaa availemaan noita tukkeutuneita letkuja suht koht vikkelään. Toivottavasti jotain möhnää löytyy kun ilmamäärämittari ja sille tuleva letku on irroitettu, palaan asiaan...
-TS
Nyt on huohottimen sisäänottopiuha tukittu ja puhallus menee suoraan kannesta konehuoneeseen; pitänee alkaa availemaan noita tukkeutuneita letkuja suht koht vikkelään. Toivottavasti jotain möhnää löytyy kun ilmamäärämittari ja sille tuleva letku on irroitettu, palaan asiaan...
-TS
Ei ...tana, mikähän tossa vehkeessä nyt oikein mahtaa mättää? Irroitin ilmamäärämittarin ja se oli selkeästi aivan kuiva ja hyvässä kunnossa (läppäkin liikkui vaivattoman oloisesti). Mielenkiintoinen havainto sen sijaan oli, että Hotakaisen kuvaama paksuhko letku ei tulekaan suoraan öljyneroittimelta ilmamäärämittarin edustalle vaan kiertää jonkun imuilman kokoojasäiliön alapinnassa kiinni olevan venttiilin kautta. Irroitin ja putsasin myös kyseisen venttiilin ja letkut, mutta mitään suurempaa möhnää ei löytynyt Venttiili vaikuttaisi toimivan suunnilleen silleen, että se päästää öljyneroittimelta tulevaa ilmaa suoraan imuilman kokoojasäiliöön, mikäli paine on öljyneroittimelta tulevassa letkussa suurempi kuin kokoojasäiliössä, toiseen suuntaan virtaus ei pääse kulkemaan (tämäkin selvitetty puhallustestillä ja suussa maistuu ...). Kellään hajua, mitä moisella venttiilillä tekee?
Noh, putsasin kaikki paikat ja kokosin huohotinsysteemin uudestaan; lopputulos identtinen eli kun öljykorkin avaa koneen käydessä niin tuntuu kuin pölynimuri puhaltaisi Irroitin vielä molempien puolien moninapaliittimet yksi kerrallaan mutta hyvin starttasi, joten vika ei liene? tulppien johdoissa yms. systeemeissä... Mtähän seuraavaksi?
-TS
Noh, putsasin kaikki paikat ja kokosin huohotinsysteemin uudestaan; lopputulos identtinen eli kun öljykorkin avaa koneen käydessä niin tuntuu kuin pölynimuri puhaltaisi Irroitin vielä molempien puolien moninapaliittimet yksi kerrallaan mutta hyvin starttasi, joten vika ei liene? tulppien johdoissa yms. systeemeissä... Mtähän seuraavaksi?
-TS
No mutta nythän alkaa kuulosta mukavalta... Pakko myöntää että ei hajuakaan, pitänee antaa jonkun asiaa tuntevan vilkaista konetta... Scuderia, taidanpa soitella sulle huomenna taas vaihteeksi - toivottavasti ei sentään ole ihan viime kesän veroinen näpinrasvaushärdelli tiedossa!90 kirjoitti:ei kait vain ole ohivuotoja sylintereissä koska kuvailemasi perusteella kone tuntuisi huohottavan aika reilusti...TS kirjoitti: Mtähän seuraavaksi?
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no eipäs vielä menetetä toivoa...se oli vain meikäläisen ehdotus...mittaamallahan tuo selviäisi...TS kirjoitti:No mutta nythän alkaa kuulosta mukavalta... Pakko myöntää että ei hajuakaan, pitänee antaa jonkun asiaa tuntevan vilkaista konetta... Scuderia, taidanpa soitella sulle huomenna taas vaihteeksi - toivottavasti ei sentään ole ihan viime kesän veroinen näpinrasvaushärdelli tiedossa!
ei muuta kuin varmuus asiasta ensin ja sitten vasta sanoista tekoihin..
Onko imukotelon kumit ehjät ja imukotelon/ilmamäärämittarin välissä oleva kumitötsä ehjä. Ettei olis ohivuotoja ?TS kirjoitti:Ei ...tana, mikähän tossa vehkeessä nyt oikein mahtaa mättää? Irroitin ilmamäärämittarin ja se oli selkeästi aivan kuiva ja hyvässä kunnossa (läppäkin liikkui vaivattoman oloisesti). Mielenkiintoinen havainto sen sijaan oli, että Hotakaisen kuvaama paksuhko letku ei tulekaan suoraan öljyneroittimelta ilmamäärämittarin edustalle vaan kiertää jonkun imuilman kokoojasäiliön alapinnassa kiinni olevan venttiilin kautta. Irroitin ja putsasin myös kyseisen venttiilin ja letkut, mutta mitään suurempaa möhnää ei löytynyt Venttiili vaikuttaisi toimivan suunnilleen silleen, että se päästää öljyneroittimelta tulevaa ilmaa suoraan imuilman kokoojasäiliöön, mikäli paine on öljyneroittimelta tulevassa letkussa suurempi kuin kokoojasäiliössä, toiseen suuntaan virtaus ei pääse kulkemaan (tämäkin selvitetty puhallustestillä ja suussa maistuu ...). Kellään hajua, mitä moisella venttiilillä tekee?
Noh, putsasin kaikki paikat ja kokosin huohotinsysteemin uudestaan; lopputulos identtinen eli kun öljykorkin avaa koneen käydessä niin tuntuu kuin pölynimuri puhaltaisi Irroitin vielä molempien puolien moninapaliittimet yksi kerrallaan mutta hyvin starttasi, joten vika ei liene? tulppien johdoissa yms. systeemeissä... Mtähän seuraavaksi?
-TS
Noniin, testailin ottaa irti noita puolien moninapaliittimiä. Molemmat puolat pelas yhtä hyvin... Ainoa millä on merkitystä on kummassa pyörijässä se puola on kiinni.
Ajoin tänään kouluun ja takas (~10-15km yhteensä) pelkästään toinen puola kiinni ja ei ollut mitään muuta ongelmaa kuin pikkuisen heijaava tyhjäkäynti ja tehottomuus. Eli näemmä siinä pyörijässä se vika on. Eli uutta pyörijää vaan ostamaan, miten toi vanha pyörijä irtoaa? Pyörijästä vaan luja ote ja reilu vetäsy, vai jotain leka+talttameininkiä?
Kattelin myös noita imusarjan kumeja. Varsinkin ne lyhyet kumipätkät jotka yhdistää imusarjan venakoppaan ovat kyllä aika huonossa hapessa. Minkälainen projekti noiden vaihtaminen on? Imusarja täytyy näköjään ainakin irrottaa
Ajoin tänään kouluun ja takas (~10-15km yhteensä) pelkästään toinen puola kiinni ja ei ollut mitään muuta ongelmaa kuin pikkuisen heijaava tyhjäkäynti ja tehottomuus. Eli näemmä siinä pyörijässä se vika on. Eli uutta pyörijää vaan ostamaan, miten toi vanha pyörijä irtoaa? Pyörijästä vaan luja ote ja reilu vetäsy, vai jotain leka+talttameininkiä?
Kattelin myös noita imusarjan kumeja. Varsinkin ne lyhyet kumipätkät jotka yhdistää imusarjan venakoppaan ovat kyllä aika huonossa hapessa. Minkälainen projekti noiden vaihtaminen on? Imusarja täytyy näköjään ainakin irrottaa
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Ainakin 75TS:ssa pyörijät olivat liimalla kiinni. Brutaalia voimankäyttöä jouduin harrastamaan, jonka seurauksena molemmat hajosivat. Onneksi niissä alkuperäisissä on Boschin varaosanumerot joiden perusteella voi ostaa uudet. Ja ainakin ne minun ostamani tulivat ilman akseleita(jotka tulevat mukana jos ostaa Alfan alkuperäiset).hrnt kirjoitti:Eli näemmä siinä pyörijässä se vika on. Eli uutta pyörijää vaan ostamaan, miten toi vanha pyörijä irtoaa? Pyörijästä vaan luja ote ja reilu vetäsy, vai jotain leka+talttameininkiä?
Imusarjassa on tukitanko sen alla takana. Näkyy parhaiten auton alta.hrnt kirjoitti:myös noita imusarjan kumeja. Varsinkin ne lyhyet kumipätkät jotka yhdistää imusarjan venakoppaan ovat kyllä aika huonossa hapessa. Minkälainen projekti noiden vaihtaminen on? Imusarja täytyy näköjään ainakin irrottaa
Se on kahdella pultilla kiinni ja toisen pultin alla on maadoituskaapeli.
Imusarjankumien lemmarit löysälle.
Nyt se koko paketti liikkuu sen verran että saa tilaa ja oteetua vanhat & uutta tilalle.
Jos on kaveri niin sitä on hiukan apua kun sovittelee noita paikoilleen.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti: