Mikä kumma se rytkyttää 33:ssa ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Mikä kumma se rytkyttää 33:ssa ?

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Otin tuo tyhjäkäyntipiirimokkulahärpättimimen irti katsoakseni oliko kuinka ryönääntynyt.
No eipä siellä ollut muutakuin tuota huohotinlimaa.
Samalla oli ilmamäärämittari irti ja imusarjanpuolella samaa huotinlimaa.

No palikat kiinni ja WD40:stä liittimiin samalla.

Käyntiin ja nätisti kävi.

No lähdin ditten myöhemmin hakemaan Taita töistä ja rynkytti kuin kolmella pytyllä oltaisiin menossa.
Noin kilsan jälkeen tokeni ja kävi niikuin bokseri normaalisti käy.

Samanlaista "vikaa" oli ajoittain kylmällä koneella talvella.

Oliskohan syyllinen tuo tyhjäkäyntipiirimokkulahärpättin kun pyörittelin sitä kädessä eli oli milloin mitenkin päin.
Tuosta ei kyllä mistään löytynyt kuvia mitä tuon sisällä mahtaa oleilla ja on prässätty kiinni eli pääse kurkimaan.

Tuollaista ei varmaan ole joutilaana kellään hyllyssä jota vois testa vaikuttaako tuohon hiukan vaeltavaan tyhjäkäyntiin. n. +/-100rpm.

Loppuu kohta ideat tuon vaeltavan tyhjäkäynnin etsimiseen 8)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko täysin varma että ei ole imuvuotoja?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko täysin varma että ei ole imuvuotoja?
Lähes satavarma mut mut jospa huomenna tuonkin vielä syynäisi.
Syksyllä oli imusarja irti ja yhden letkuvaihdon takia ja tuli syynättyä imusarjankumit.

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Suihkitko sinne lisäilmaventtiiliin WD-40:stä? Jos siellä on ollut jotain kakkaa joka on nyt lähtenyt liikkeelle ja tukkii mekanismeja. Mokkulan sisältähän löytyy ainakin pieni jousi, edestakaisin liukuva levy, ja sitä painava lämpölaajeneva systeemi. Itselläni oli ainakin havaittavissa tyhjäkäynnin seilaamista ennen kuin putsasin sen KUNNOLLA eli avasin väkisin, pesin ja kokosin kaksikomponenttiepoksilla :). En kuitenkaan suosittele tätä metodia varauksetta, sama fiksaus ei nimittäin onnistunut kaverin turbo themassa, jossa ahtopaineet repivät liimaukset auki.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

milano kirjoitti:Suihkitko sinne lisäilmaventtiiliin WD-40:stä? Jos siellä on ollut jotain kakkaa joka on nyt lähtenyt liikkeelle ja tukkii mekanismeja. Mokkulan sisältähän löytyy ainakin pieni jousi, edestakaisin liukuva levy, ja sitä painava lämpölaajeneva systeemi. Itselläni oli ainakin havaittavissa tyhjäkäynnin seilaamista ennen kuin putsasin sen KUNNOLLA eli avasin väkisin, pesin ja kokosin kaksikomponenttiepoksilla :). En kuitenkaan suosittele tätä metodia varauksetta, sama fiksaus ei nimittäin onnistunut kaverin turbo themassa, jossa ahtopaineet repivät liimaukset auki.
Hö hö eipä ole paljon ahtoja tuossa 16v:ssä :)
Täytyy mettästää mokkula jostain vaikka käytettykin ja syventyä.
Pitää tuo vielä ottaa irti ja liotella kunnolla ja antaa paineilmaa.
Sullakin olis pitännyt olla digikamera niin olis saanut sisuksista kuvan.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Syyhän tuohon ryönäätymiseen on tuo huotinmokkulasta tuleva öljyhöyry.
Täytyy varmaan laittaa "luontoo" tuo eli asentaa letku jos menevät pihalle.
Toinen vaihtoehto olis kerääjäsäiliö asennus.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Puhettekohan samanlaisesta systeemistä.Noita letkunvälissä olevia on ainakin kahdenlaisia.Toinen on "ufo" mistä ainakin Milano puhuu.Toinen on "putki" jollaisen uskoisin 33:lla olevan.Tosin molemmat voi puhdistaa.Sen "putkilon" avaaminen on paljon vaikeampaa.No,jos jotain myönteistä niin tästä viestistä ei tullut kovinkaan ammattimaisia termejä sisältävä. :oops:

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Mokkula selvennys:

Kuva

Tuon Mokkulan kun siivoo ja sitten laitta vielä Huohotimesta letkun luontoon niin ihmetellään onko vaikutusta.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Omassa kolmekolmosessa on myös hieman vaeltava tyhjäkäynti (ehkä 800-1000rpm), lisäksi se nykii jonkin verran pikkukierroksilla (alle 2000rpm). Mitenkäs tuo "mokkula" sitten irtoaa? Tuon letkun voisi siis kokonaan poistaa? Onkohan haittoja (ei ilmeisesti)... Anteeksi tyhmät kysymykseni.. :oops:

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

Mä silloin putsasin tuon mokulan kun kylmänä kävi kolmella pytyllä. Ei ollut vaikutusta. Se kolmella pytyllä käyminen jatku kunnes tuli lämpöset kelit.

Mun mielestä mullakin tyhjäkäyti vaeltaa hieman. En ole jaksanut syyhyn paneutua kun ei siitä ole ollut suurempaa haittaa (ainakaan niin että tietäistin).
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Wille kirjoitti:Omassa kolmekolmosessa on myös hieman vaeltava tyhjäkäynti (ehkä 800-1000rpm), lisäksi se nykii jonkin verran pikkukierroksilla (alle 2000rpm). Mitenkäs tuo "mokkula" sitten irtoaa? Tuon letkun voisi siis kokonaan poistaa? Onkohan haittoja (ei ilmeisesti)... Anteeksi tyhmät kysymykseni.. :oops:
Mokkula on kiinni vain tuolla pannalla ja yhdellä pultilla.
Tuskin tuosta letkun siirtämisestä luontoon on muuta haittaa kuin se että menee vaan luontoon.
Pakokaasut pysyy ainakin puhtaampina kun ei kierrätä noita hyöryjä palotilan kautta.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Voi ottaa irti kunhan muistaa ehdottomasti tukkia imuletkuun jäävän aukon.Muuten kompuutteri ei saa oikeaa ilma tietoa.Itse tein ko.operaation t.s:ään kun ilmamäärämittari jäätyi talvella huohotin kaasujen takia.

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Onko tuo kuvassa oleva "mokkula" siis 33:sen lisäilmaventtiili? Eli siis laite jolla päästetään ilmaa kaasuläpän ohi kylmänä enemmän ja lämpimänä vähemmän. Muuten tuo laitteisto näyttää ihan L-jetronic-ruiskulta kuten minullakin, mutta lisäilmaventtiili on minulla sellainen ufon muotoinen josta lähtee putken tapainen muoto toiseen suuntaan. Tuo on ihan erilainen, eli eipä ole minulla tietoa sen sielunelämästä.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Palataanpa vielä tähän ikivanhaan aiheeseen.. Eli putsasin eilen tuon "mokkulan", ja tyhjäkäynti rauhottui ehkä hieman mutta suurempi yllätys oli että ennen alle 2000rpm ilmennyt nykiminen hävisi. Kysyisin vielä tuosta letkusta, eli mikä sen tarkoitus alun perin on ja jos poistaa, niin mitä haittaa/hyötyä? Kumitulppa pitää ilmeisesti laittaa molempiin reikiin??

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Wille kirjoitti:Palataanpa vielä tähän ikivanhaan aiheeseen.. Eli putsasin eilen tuon "mokkulan", ja tyhjäkäynti rauhottui ehkä hieman mutta suurempi yllätys oli että ennen alle 2000rpm ilmennyt nykiminen hävisi. Kysyisin vielä tuosta letkusta, eli mikä sen tarkoitus alun perin on ja jos poistaa, niin mitä haittaa/hyötyä? Kumitulppa pitää ilmeisesti laittaa molempiin reikiin??
Jos tarkoitat mokkulalta tulevaa letkua niin sehän vain kierrättää imusarjan kautta palotilaan öljyhöyry eli on sitä niin kutsua saasteenpoisto laitteistoa 8)

Tulpa imusarjan kylkeen ja mokkulasta letku luontoon.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Wille kirjoitti: Kumitulppa pitää ilmeisesti laittaa molempiin reikiin??
EI TODELLAKAAN, tulppaa vaan imuputkessa oleva reikä. putki poistaa moottorin huohotusilmaa, ja jos sen tulppaa koneeeseen tulee painetta mikä johtaa esim stefojen pullahtamiseen . :morning: (ps. itellä toi letku tukkiutu oljy mössöstä, ja kone laski kaikki öljyt pihalle kampiakselin stefasta...) :puke:

skinfagot
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 22:06
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja skinfagot »

voiskohan joku viisampana selventää missäpäin toi "mokkula" sijaitsee?
pitäs varaan putsata kun rytkyttää itelläkin alla 2000rpm:n ja tyhjäkäynti pomppii 1000-1100 välillä?

ja mistähän sitä huohotin limaa pitäis poistaa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Olli 79 kirjoitti:(ps. itellä toi letku tukkiutu oljy mössöstä, ja kone laski kaikki öljyt pihalle kampiakselin stefasta...)
Suurinpiirtein samalla tavalla kävi meidän entiselle chevyn vanille. noin 300 000 ajettu ja kone leikkas kiinni, kun ei tullut tietenkään tullut seurattua öljynpaine mittaria... mitään varotusvaloja ei tietenkään ollut.
Toisaalta tämä tapahtuma ei ollut niin kauhea sillä vani vaihdettiin minun nykyiseen alfaan :P

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

No kirjoitellaan vielä tällekkin pastalle,mokkula eli tyhjäkäyntimoottori säätää koneen kierroslukua kylmänä siis vastaa ryyppyä,lisää ilmaa ohi kaasuläpän/läppien,samalla bensan saantia lisätään eli kone käy rikkaalla kunnes lämpenee.NIIDEN PUTKIEN LÄHTÖJEN TULPPAAMISESSA EI OLE MITÄÄN JÄRKEÄ !!! Ainut juttu minkä voi tehdä on öljytulpan alta lähtevän letkun jatkamisen jolloin höyryt pääsee luontoon,mutta imusarjalle tulo aukko on silloin tulpattava,muuten kone käy laihalla (saa ilmaa ohi ilmamäärämittarin) sen mokkulan poisto on myöskin järjetöntä,Motronic heittää arvot kotiin ontumistilaan jolloin kone käy koko ajan rikkaalla eikä ota kierroksia kovin herkästi.Puhdistaminen on mahdolista vain avaamatta purkkia,joko rasvanpoistoaineella esim. Bräkleen venttiiliin (venttiilin ollessa irti) samalla puhalletaan välillä paineilmalla limat pois.Tämä on helpointa tehdä jos venttiilin "tyhjäkäyntimoottori" saa testitilaan joloin se liikkuu koko ajan asennosta toiseen olen selittänyt testihomman toisella palstalla ja nyt en jaksa pistää hommaa uusiksi.Minulla on varmasti sen verran kokemusta ruisku ja kaasari sekä dieselpumpuista että väitän tietäväni jotain jos joku on eri mieltä niin suostun vapaaseen väittelyyn,omia tietojani kerron jokaiselle joka tohtii kysyä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Raviniemi kirjoitti:NIIDEN PUTKIEN LÄHTÖJEN TULPPAAMISESSA EI OLE MITÄÄN JÄRKEÄ !!!
Tässä puhutaan varmaan kahdesta eri mokkulasta, toiset lisäilmaluistista (tyhjäkäyntimoottorista) ja toiset huohottimen öljynerottimesta. Lisäilmaluistin letkuja ei tod. kannata mennä tukkimaan mutta öljynerottimen paluuhuurut saattaa vanhemmissa ja väljemmissä vehkeissä kannattaa ohjata atmosfääriin. Silloin pitää tukkia se imuputkiston letkuliitäntä.
- Epäkelpokeräilijä -

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Luulin kyllä tarkoittaneeni samaa eli öljytulpan alapuolella oleva letku saa olla irti mutta imusarjan puoleinen liitos on tukittava.Psa puolellahan huohottimen jäätyminen on ikuinen vitsaus talvisin italiaanot seuraavat hyvänä kakkosena

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Raviniemi kirjoitti:Psa puolellahan huohottimen jäätyminen on ikuinen vitsaus talvisin
Sammakonsyöjät sentään tekivät asialle jotain, kriittisissä bensakoneissa on nykyään sähkövastukset huohottimissa. Riisseleissä ei ongelmia ole tainnut juuri ollakaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

PSA koneita ehti useita kyllä hajota ennenkuin pohjolan oloihin lisättiin lämmitysvastus maahantuojien vaatimuksesta "vihaisten asiakkaiden syy". Minun MI-16.sta ongelma hoitui säännöllisellä putsauksella ja matka-ajolla,ei käynyt kylmänä.Nykyistä Alfaa en voi enää laittaa moiseen "rääkkiin" n. 120 t.km per vuosi,hyvä matka-autohan se olisi mutta talvipakkasilla pirun kylmä.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mulla on öljynerotuspurkissa neljä letkua. Ajattelin pistää imusarjan osaan (ennen MAF:a) ja koneen päällä olevaan filtterit ja yhdistää kaksi jäljellä olevaa koneen reikää letkulla. Tästä on kaikenlaista pientä hyötyä mikä pikkuvirittäjää innostaa :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin