33 16v nykiminen & kootut sähköviat
Valvoja: Moderators
33 16v nykiminen & kootut sähköviat
Ostin sitten viime viikonloppuna ensimmäisen alfani (33 QV). Mahtava vehje maantiellä! Mutta pienillä kierroksilla kaasua löysätessä nykii inhottavasti. Onkohan tossa jotain vikaa vai johtuuko tuo vain moottorin luonteesta ja herkkyydestä...? Tänä aamuna käynnistyksen jälkeen vähän aikaa käytyään moottori sammui (käynnistyi kyllä uudestaan normaalisti), liittyyköhän nuo yhteen?
Viimeksi muokannut Kirk, 08 Joulu 2007, 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sammuminen uudemmissa malleissa (esim. 156) johtuu usein kaasuläpän likaantumisesta. Likaantumista aiheuttaa mm. huohotusjärjestelmästä tuleva skeida. Kannattanee tarkastaa, mikäli rakenne on saman tyyppinen.
Tämä kommentti on enemmän arvaus sektorilta:
En tunne 33sen moottorinohjausta laisinkaan, mutta mikäli imujärjestelmä vuotaa ilmamassamittarin jälkeen, niin saattaa auto käydä laihalla seoksella ja tuntua nykivälle.
Tämä kommentti on enemmän arvaus sektorilta:
En tunne 33sen moottorinohjausta laisinkaan, mutta mikäli imujärjestelmä vuotaa ilmamassamittarin jälkeen, niin saattaa auto käydä laihalla seoksella ja tuntua nykivälle.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Saattaa olla, että huohottimesta tuleva mönjä sotkenut tyhjäkäynnin säätimen. Aiheesta juttua esim. täällä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... ht=mokkula
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... ht=mokkula
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Tyhjäkäyntiventtiiliä itsekin epäilin, oireet viittais kyllä siihen. Mutta mistähän se löytyy ja minkä näköinen mötikkä se mahtaa olla? Entisestä sitikasta tollasen Boschin tekeleen oon aiemmin putsaillu, mutta lieneeköhän tuo Motronic 4.1:n säädin samanlainen kuin tuossa sitikan Motronic ML5.1:ssä, jos joku vaikka sattus tietämään...Hepa kirjoitti:Saattaa olla, että huohottimesta tuleva mönjä sotkenut tyhjäkäynnin säätimen. Aiheesta juttua esim. täällä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... ht=mokkula

- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Jos kyseessä on eka alfa (varsinkin 33) niin itsellä aikoinaan oli aika shokki siirtyä pikku toijotasta 33:n ... ja mielestäni se "tökki" kanssa kun kaasusta päästi pienillä vaihteilla, mutta tasaannuttuaan rullasi nätisti, jopa tyhjäkäynnillä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
No löytyihän tuo säädin omin avuinkin. Käytin irti ja putsasin, ei siellä kyllä juuri yhtään paskaa ollut, mutta luisti oli jumissa... Ainakin sitikassa luisti pyöri ihan meisselillä törkkimällä, mutta tuo ei inahtanutkaan. Se oli siis jämähtäny hieman auki eli käy kaiken järjen mukaan laihalla. Huomasin, että jos tyhjäkäynnillä painaa ihan vähän kaasua, niin kierrokset putoaa ja kone sammuu kun luisti ei tulekaan mukaan jelppimään lähdössä. Kun antaa reilummin kaasua, niin lähtee liikkeelle ihan normaalisti. Tosta siis johtui se sammuminen, kun painoin ilmeisesti leveällä monollani vahingossa hieman kaasua jarrua polkiessani.
Pystyyköhän tuon herättämään vielä henkiin jollain konstilla vai kannattaako suosiolla ostaa uusi?
P.S. Jos joku haluaa kuvan tosta mötikästä, niin mulle voi pistää pikaviestinä sähköpostiosoitteen...
Pystyyköhän tuon herättämään vielä henkiin jollain konstilla vai kannattaako suosiolla ostaa uusi?
P.S. Jos joku haluaa kuvan tosta mötikästä, niin mulle voi pistää pikaviestinä sähköpostiosoitteen...
Onko kukaan testannu että toimiiko tuo 164/75 TS:n tyhjäkäyntisäädin 33:ssa? Kun kaikki on kuitenkin samalla ruiskulla. Noissa ei näyttäis olevan mitään muuta eroa ku putkien suuntaus ja hinta. 33:een tarkotettu liikkeestä riippuen ~230-290€ kun ton toisen saa motonetistä 144 eurolla... Numerotkin on samat lukuunottamatta viimästä numeroa. Olisin kiitollinen jos joku osaisi sanoa ja mielellään nopeasti. Pitäis saada tuo mielellään huomenna tilaukseen.
Ostin sitten tuollaisen 0280140516-numeroisen säätimen kun tuo Nellin mainitsema olis ollu melkein tuplasti kalliimpi. Ja tuo kuitenkin "pitäis" toimia 33:ssakin. Mutta ongelmatta tuo ei kyllä tuohon sovi, kuten arvata saattaa. Nyt oon tässä pari tuntia ton kans säätäny ja homma on muuten valmis, mutta putket on paitsi eri suuntaiset, myös paksummat kuin alkuperäisessä, joten pötikkä ei sovi alkuperäiseen tiivisteeseensä... Eli tuohan tulee kiinni suoraan imusarjaan, jossa on vain reikä ja putkenpätkä tiivisteenä. Tuohon ei varmaankaan mistään sopivaa tiivistettä löydy, paitsi tuurilla, mutta voiskos siihen tehdä itse tiivisteen esim. vulkanointiteipistä?? Toimiiko/kestääkö? Muita ideoita?
No niin, saihan sen siihen alkuperäiseen tiivisteeseenkin jotenkuten kiinnitettyä. Ja tuntuu pysyvän paikallaankin. Ja tuo "väärä" osa siis todellakin toimii. Auto ei enää sammu risteykseen ja tyhjäkäynnin seilaaminen loppui. Mutta nykiminen ei kadonnut mihinkään! Ja tuntuu että se pahenee vain. Viikko sitten nykimistä ei edes huomannut. Lieneekö lambda tiensä päässä? Auto on menossa perjantaina 100 tonnin huoltoon (ajettu siis 97 tkm) ja huoltovihon mukaan tohon huoltoon todellakin kuuluis lambdan vaihto, jota kylläkin AD-korjaamolla ainakin pitkään kummasteltiin (sinne auto ei kuitenkaan ole menossa)...
P.S. Onko palstalaisten Oululaisilla (miksei muillakin) hyviä/huonoja kokemuksia autokorjaamo Virho & Raitiosta? Nimenomaan Alfojen suhteen, kuulemma Italian ihmeitä siellä paljon käy. Joskus Kadettia tuolla käyttänyt, sillonkin oli tupa täys Alfoja. Kadetin kanssa tekivät kyllä hämmästyttävänkin hyvää työtä.
P.S. Onko palstalaisten Oululaisilla (miksei muillakin) hyviä/huonoja kokemuksia autokorjaamo Virho & Raitiosta? Nimenomaan Alfojen suhteen, kuulemma Italian ihmeitä siellä paljon käy. Joskus Kadettia tuolla käyttänyt, sillonkin oli tupa täys Alfoja. Kadetin kanssa tekivät kyllä hämmästyttävänkin hyvää työtä.
Boxer moottoreissa on aiheuttanut nykimistä omissa laitteissa tuo kaasuvivuston väljistyminen, uudet nivelet maksaa muutaman euron...
Tuon jälkeen on hyvä kalibroida alipainemittareilla vasemman ja oikean puolen ero samaksi, ja myöskin säätää kaasuläpänasennontunnistin kohdilleen(ei välttämätöntä)...
Tuon jälkeen on hyvä kalibroida alipainemittareilla vasemman ja oikean puolen ero samaksi, ja myöskin säätää kaasuläpänasennontunnistin kohdilleen(ei välttämätöntä)...
Auto tuli juuri huollosta ja juurikin nämä aiheuttivat laihalla käynnin. Eivät olleet siis kohdallaan. Kävi kuulemma kolmella enkä ollu huomannu mitään... Olin myöskin asentanut tuon joutokäyntiventtiilin väärin päinSnake kirjoitti:ja myöskin säätää kaasuläpänasennontunnistin kohdilleen(ei välttämätöntä)...



Kysytääs nyt vielä samaan hengenvetoon, että mistähän kannattais vikaa lähteä etsimään, kun
A) kuljettajan puolen lähivalo ei pelitä, oli katkaisija missä asennossa tahansa, kaukovalo kyllä toimii. Polttimo on vaihdettu ja johdot tarkistettu siihen asti kunnes menevät piiloon.
B) takaluukun saa auki ainoastaan pitämällä avauskahvaa koko ajan ylhäällä, jos sen päästää alas, luukun salpa sulkeutuu. Silmämääräisesti ja ropeloimalla en oo havainnu mekanismissa mitään vikaa

- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Jos omistat luottokortin nii saksasta saa tilattua noita tulppia alfa-serviceltä. palvelu on hyvää ja osat tulee nopeasti,noin viikossa. tulpat näyttäis olevan huimat 2.67e kappale joten ei oo hinnalla pilattuja.ja on ngk:t.
Sit toi ajovalo vika, jos liittimet,johdot ja lamppu on ok niin jäljelle jää sulake ja rele. omassa pimeni ajovalot vähä väliä, vaihoin uudet lampun liittimet ni alko pelaan paremmin.
Sit toi ajovalo vika, jos liittimet,johdot ja lamppu on ok niin jäljelle jää sulake ja rele. omassa pimeni ajovalot vähä väliä, vaihoin uudet lampun liittimet ni alko pelaan paremmin.
NGK PFR6B ja saa yleensä ihan varaosaliikkeistä. Tais ainakin AD:ssä viime keväänä maksaa 18€/kpl. Ja ne pystyy kyllä kotikonstein vaihtamaan.(NGK:n joku Alfan erikoismalli?),
Mulla viimeviikolla ei lähivalot yhtenä aamuna pelannu ollenkaan. Syyksi paljastui huono kontakti isoissa liittimissä ratin keskiöllä muovien alla.lähivalo ei pelitä
Takaluukku-casessa voisit yrittää säätää lukon naaraspuolta, eli korin puoleista kappaletta alaspäin. Se on kahdella 10 mm pultilla kiinni ja säädettävissä.
Alfa-uros...tojota-naaras
Pitääpä käydä sitten huomenna kyselemässä noita, hintakaan ei mahdottomalta vaikuta, jos kyseessä on siis platinakärjet, niinkuin annoin itteni ymmärtää...?ollikuhta kirjoitti:NGK PFR6B ja saa yleensä ihan varaosaliikkeistä. Tais ainakin AD:ssä viime keväänä maksaa 18€/kpl. Ja ne pystyy kyllä kotikonstein vaihtamaan.(NGK:n joku Alfan erikoismalli?),
Tarkennetaan nyt vielä, että apparin puolen lähivalo siis toimii, mutta kuskin puolen ei. Ja kaukovalot toimii molemmilla puolilla. Eli ei luulis ainakaan liittimessä olevan vikaa. Pitääpä tutkia nuo akun alla (mitä tällä nyt sitten tarkotetaankaan???) olevat liittimet.Mulla viimeviikolla ei lähivalot yhtenä aamuna pelannu ollenkaan. Syyksi paljastui huono kontakti isoissa liittimissä ratin keskiöllä muovien alla.lähivalo ei pelitä
Takaluukku-casessa voisit yrittää säätää lukon naaraspuolta, eli korin puoleista kappaletta alaspäin. Se on kahdella 10 mm pultilla kiinni ja säädettävissä.
Edit: Takaluukku-case ratkaistu! Lukon naaraspuolen alas siirto ei yksin auttanut, vaan se piti siirtää ihan vasempaan reunaan. Nyt toimii nätisti. Ajovalon liittimeen ja akun edustan sähköliitäntöihin suihkin contact cleaneria -> ei vaikutusta. Tosin oli tuolla akun seutuvilla niin puhdastakin että tuskimpa sieltä vikaa löytyy. Sulake oli myös ehjä.
Jep, ja ehjät on. Mihinkäs johtoihin siinä liittimessä pitäis virta tulla? Molemmilla puolilla tulee virta vain yhteen (harmaaseen) johtoon. Mustat on arvatenkin maita, mutta mikäs se vihreä sitten on? Siihen ei tuu virtaa kummallakaan puolella, silti toinen puoli toimii normaalisti ja toinen ei... Alkaa ideat loppua kesken!Snake kirjoitti:Vasemmalle ja oikealle on omat sulakkeet ja johdot, niin pitkis kuin lyhkäsiskin....
Tulpatkin sain, mutta mitenkäs ne pitäis saada kotikonstein vaihdettua? Tulppa-avain ei mahdu venakopan kolosta tulpanreikään, koska tulpanreikä on liian kapea tai tulppa-avain liian pitkä, näin ainakin tunnustelemalla päättelin. Näkemisestä on turha edes haaveilla. Korjaamolla sanottiin, että moottoria pitäis laskea että mahtuis paremmin. No, se ei kyllä tuossa kerrostalon parkkiksella onnistu, ja tuskin se tulppa-avain siltikään sinne mahtuis. Auttakee, pajan hinta ois satasen luokkaa!!

Kiitos Snake!!! Sieltähän se orkkisavain löyty viininpunaisesta Alfa Romeo -pussista varapyörän vierestä
Ja sain tulpatkin vaihdettua, onneks oon tällanen riisikeppi, että nuo narut mahtu sinne rakoon. Jotku Boschin halpiskynttiläthän sieltä löyty - ja aika mustat sellaset
Mutta muutaman kilsan testilenkin jälkeen vaikuttais siltä, että vittumoisin nykiminen katos, ei edes ykkösellä nykässy kertaakaan kun jalan nosti kaasulta. Alakierrosvääntökin tuntui parantuneen ja muutenkin tuntui nyt tosi timmiltä tuo kone. Hieman tuota Scuderian mainitsemaa "kulmikkuutta" kuitenkin vielä esiintyy, se johtunee löysästä moottorintuennasta... Nuo kumet kun jaksais vielä joskus vaihdella niin avot!
Huomasin muuten että sisävaloissakin on ihan samanlainen mystinen vika kuin ajovaloissa: cven kun aukasee, niin takana syttyy valo, mutta edessä ei. "ON"-asennossa sisävalo toimii sekä edessä että takana. Kytkimen käytin auki, kontakteissa en havainnu vikaa.


Huomasin muuten että sisävaloissakin on ihan samanlainen mystinen vika kuin ajovaloissa: cven kun aukasee, niin takana syttyy valo, mutta edessä ei. "ON"-asennossa sisävalo toimii sekä edessä että takana. Kytkimen käytin auki, kontakteissa en havainnu vikaa.
Alkaa itse asiassa olla pikkuhiljaa aika hyvässäkin iskussaesc kirjoitti:Sumuvalojen toiminta on sitten seuraava suuri mysteeri. Välillä toimii, välillä ei. Kuun asennolla suuri merkitys
Kiva kuitenkin kuulla, että vanhus on vielä jokseenkin iskussa.
/esc


Edittiä valohommeleista: nyt kun sain nuo sähkökaaviot (kiitos Hepa), niin selvis sisävalosta, että joku on ohittanu tuon etusisävalon... Eli vihreä-valkonen piuha, jonka pitäis tulla ensin etusisävalolle, onkin vedetty suoraan takasisävalolle. Eli kattoverhoilu auki ja piuhaa ettimään. Ajovaloista selvis kans että lähivaloille todellakin tulee virta molemmin puolin eli vian on kai oltava sitten polttimon ja liittimen välissä. Ja niiden väliinhän jää... ...no ei mitään. Siis missä **?=&/()#** se vika voi olla?? Testattu kolmella eri polttimolla, tuskin niissä kaikissa sama vika olis, varsinkaan kun pelaavat toisella puolella.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mittaa jännite polttimon yli, kun polttimo on paikallaan ja valot kytkettynä päälle. Jos jossain on huono kontakti niin yleismittarilla ilman lamppua mittaamalla jännite voi näyttää hyvältä mutta kuorman kanssa sitten retkahtaa.Kirk kirjoitti:Ajovaloista selvis kans että lähivaloille todellakin tulee virta molemmin puolin eli vian on kai oltava sitten polttimon ja liittimen välissä. Ja niiden väliinhän jää... ...no ei mitään. Siis missä **?=&/()#** se vika voi olla??
- Epäkelpokeräilijä -
Kyllä se maita saa. Sähkö/yleismittaria en omista, mutta lamppumeisselillä oon testaillu; liittimen oma maapiuha irti liittimestä, hauenleuka kiinni siihen, liitin kiinni polttimoon, meisseli polttimon kantaan ja valot päälle: meisselin lamppu syttyy, mutta polttimon valo ei. Eli polttimo saa sekä virtaa että maita, mutta ei syty. Voisko virtapiuha olla jostain niin nirhautunut tms., että virta riittää hehkun, muttei halogeenin sytyttämiseen?? Piuhojen tarkempi tutkiminenkin hiukka hankalaa kun en tajua, mihin ne menee. Ne vain katoaa jossain vaiheessa 

I do my loving in the winter.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Voihan se. Mul oli viime talvena ongelmia valojen kanssa myös. Välillä himmeni toinen, välillä molemmat. Joskus paloivat jopa iha kohtuu kirkkaudella. Vaihoin uudet liittimet polttimoille ni joha rupes pelaan. johdot oli aika haperot ja niitä joutu jonkun matkaa leikkaa pois. johdot tosiaan katoo muistaakseni johonki moottorin päällä menevään johtosarjaan. Mut kuitenkin siis mielestäni jos virtaa tulee ja saa maita niin jossai on oltava sit sellanen jännitehäviö mikä ei saa polttimoo hehkuun. Jos ne liittimet on epäilyttävän näköset ja muoviosa rapisee käsiin ni hommaa ihmeessä uudet, ei montaa euroo maksa ja löytyy esim. motonetistä.Kirk kirjoitti:Eli polttimo saa sekä virtaa että maita, mutta ei syty. Voisko virtapiuha olla jostain niin nirhautunut tms., että virta riittää hehkun, muttei halogeenin sytyttämiseen??
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Tätä lukiessa palautui mieleen että omaankin kolmekolmoseeni vaihdoin nuo ajovalojen liittimet. Toinen oli muuttunut aika mielenkiintoisen näköiseksi möykyksi (sulanut siis), mutta toisessa ei näkynyt päällepäin sen kummempaa. Valot pätkivät. Vaihto korjasi homman. Vaihtaessa kävi ilmi, että ne oli vaihdettu ainakin kertaalleen aiemmin, joten joku niitä "syö". En jaksanut koskaan keksiä tuolle tarkempaa selitystä, mutta ne liittimet eivät maksa juuri mitään joten kannattaa ehkä kokeilla.
Oli muuten ainoo kerta kun kelpuutin Alfaani Bilteman varaosan.
Oli muuten ainoo kerta kun kelpuutin Alfaani Bilteman varaosan.
Suihkin taas kerran contact cleaneria siihen ajovalon liittimeen sekä akun vierestä löytyneeseen liittimeen, mihin nuo piuhat valoilta näyttävät menevän. Ja kappas - sehän rupes toimimaan
Mutta. Sama vika vain siirtyi nyt toiselle puolelle
Eli nyt ei sitten toimi vänkärin puolen lähivalo. Vaikka suihkuttelin sinnekkin reilusti sitä cleaneria. Naapurin kans mittailtiin jännitteetkin. Oli ihan normaalit (~11.6V, sama kuin pitkillä, jotka siis toimineet koko ajan). Siis mikä helvetti tossa voi olla vikana???!!!


I do my loving in the winter.
Parkit ottaa maattonsa ajovalojen maapiuhan kautta eli koska parkit toimii (ja pitkät) niin käsittääkseni maavika on poissujlettu vaihtoehto. Kaikki valojen - ja muutama muukin - maapiuha menee samaan paikkaan, joka on puhdas ja ehjä. Ja olen myöskin siihen suihkinut kliineriä. Pitänee vielä tuhannennen kerran hinkata niitä liittimiä puhtaiksi, jos se nyt sitten siellä ois. Eihän muu nyt voi jumankauta olla mahdollista. Uudet Bilteman polttimoliittimet on jo hommattu, mutta ne on niin rumat, etten kyllä vaihda kuin vasta äärimmäisessä hädässä 

I do my loving in the winter.
Jatketaampa nyt tähän, kun ei viitsi enää muiden ketjuja ryövätä. Eli otin ILMIn irti ja rupesin pöydällä sitä testailemaan (tarkotit rasvis varmaan tota ilmin läppää etkä kaasuläppiä?) Elikkä läppä kiinni antaa sellasen 43 ohmia. Kun läppää alkaa kääntämään, arvo pompsahtaa melkein heti (n. sentin matkalla) jonnekkin 500 ohmin tuntumaan, sen jälkeen kasvaa parin-kolmen sentin matkalla tasasesti 800 ohmiin asti. Tässä vaiheessa läpän läpi katsottaessa alkaa valo kajastaa. Siitä eteenpäin arvot pyörii epäsäännöllisesti 800-970 ohmin välillä ja kun läppä on aivan auki, resistanssi putoaa yhtäkkiä n. 400 ohmiin... Yli 1000 ohmissa se ei käy kuin ehkä ihan hetkellisesti jossain välissä (ei oo kovin tarkkaa tuo mittaus). Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? Ja miten tuon mustan yläosan saa auki, ei viittis väkisin vänkäämällä sitä rikkoakaan. Kun tuo on kerran boschin katalogin mukaan vaihtolaite, niin luulis että sen pystyy ehkä jopa korjaaman. Nyt pliis auttakaa joka tietää!!
P.S. Tuolla läppärungon sisällä on hieman samanlaista mustaa paskaa, mitä löytyi yhtä vähän myös tyhjäkäyntimoottorista. Ei vaikuta aiheuttavan läpässä mitään takertelua, joten sillä ei liene suurta seksuaalista merkitystä?
P.S. Tuolla läppärungon sisällä on hieman samanlaista mustaa paskaa, mitä löytyi yhtä vähän myös tyhjäkäyntimoottorista. Ei vaikuta aiheuttavan läpässä mitään takertelua, joten sillä ei liene suurta seksuaalista merkitystä?
I do my loving in the winter.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo sitä ilmamäärämittarin läppää tarkoitin. En tiedä mitä niiden resistanssien pitäisi olla, mutta "arvot pyörii epäsäännöllisesti 800-970 ohmin välillä" ei kuulosta kovin hyvältä. Ne pienet resistanssit läpän auki- ja kiinniasennoissa todnäk kuuluu asiaan.
Sen mustan rasian kannen saa pienellä väkivallalla avattua, mutta kasatessa se pitää liimata nippuun jollakin tiivistemämmillä ettei sinne pääse kosteutta ja likaa. Sisältä löytyy läpän akseliin kiinnitetty "viisari", jonka kärki saattaa jossain vaiheessa kuluttaa liukupinnan puhki. Viisaria voi murjoa vähän mutkalle niin, että kärki osuu aikaisempaa sisemmälle, kulumattomalle kehälle.
Sen mustan rasian kannen saa pienellä väkivallalla avattua, mutta kasatessa se pitää liimata nippuun jollakin tiivistemämmillä ettei sinne pääse kosteutta ja likaa. Sisältä löytyy läpän akseliin kiinnitetty "viisari", jonka kärki saattaa jossain vaiheessa kuluttaa liukupinnan puhki. Viisaria voi murjoa vähän mutkalle niin, että kärki osuu aikaisempaa sisemmälle, kulumattomalle kehälle.
- Epäkelpokeräilijä -
Kiitos. Jonkunlaista kulumaa on havaittavissa, tiedä sitten onko liian kulunu vai ei, pitää kuitenki koittaa vähän vääntää sitä. Viisaria ei taida saada rikkomatta irti akselista? Olis vähän helpompi murjoa. Viisarin asentoa pystyy näemmä säätämäänkin. Eli jos käännän viisaria keskemmälle, niin koneen pitäis periaatteessa käydä aavistuksen rikkaammalla, eikö totta? Ja toisinpäin niin laihemmalla? Vois kokeilla vähän säätää viisaria ensin ja käydä välilä nakkaan kiinni se ja testata, toimiiko paremmin. 

I do my loving in the winter.
Viisari on nyt kulumattomilla urilla. Viisaria säätämällä sain arvot melkien kaks kertaa korkeammiksi. Mutta jos noilla Maunun mittauspöytäkirjan arvoilla (ne on voltteina) on mitään tekemistä näiden resistanssiarvojen kans, niin ei ne kyllä ole ihan samoissa lukemissa... Kertokaas joku, mikä on jännitteen ja resistanssin suhde, kun en oikein hanskaa tota sähköoppia... Niin ja kokeilin ilmiä "uusilla asetuksilla", mutta käytös ei parantunu yhtään. Starttauskin kuulostaa todella vaivalloiselta.
I do my loving in the winter.
EDIT: No lähti sittenkin käyntiin kun autto kaasulla. Taitaa olla imupuolella tämä vika kun välillä ei lähde ilman kaasua käyntiin. Ilmi siis näyttää toimivan pöydällä niinkuin pitääkin, mutta maadoituskohta (johon muuten menee valojenkin maapiuhat!!!) on tuohannen ruosteiset ja vihreät. Voisko olla...?
I do my loving in the winter.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
- Paikkakunta: kuopio
Lisää sähkövikoja 3 kpl.
1. Sumuvalot. Piuhat menee sähkökaavion mukaan suoraan ajovaloille. Ne piuhat on korjattu eli vika ei liene siellä. Myös polttimot ja sulakkeet vaihdettu. Jäljelle jää releet (ilmeisesti 2 kpl??), jotka päällisin puolin katsottuna ehjät (nastat ei hapettuneet). Voi ilmeisesti silti olla rikki? Valot sammui n. kuukaus sitten "lennosta" eli oli päällä ja yhtäkkiä sammu eikä enää syty.
2. Töötti. Missä se sijaitsee? Pitääkö repiä puskuri irti? Missä muualla vois olla vika? Akun vierestä tosiaan kaikki liittimet uusittu ja maadotukset kunnostettu. Tämäkin toimi vielä kun viimeksi kokeilin.
3. Akku (uusi) tyhjenee n. 1,5 kuukaudessa. Auton seisoessa virtaa kuluttaa hälytin + sähkölasien katkaisijoiden valot. Nämä ei selittäne akun tyhjenemistä noin pitkässä ajassa. Ajettua tulee kuitenkin melkein joka päivä (lyhyttä ajoa, usein penkinlämmitin ja takalasinlämmitin päällä + reteot tietty) Toimiiko muilla sähkölasit vaikka virrat ei oo päällä? Voisko ne syödä sähköä koko ajan? Laturi toimii 95% varmasti. Jännitteensäädinkin kuukaus sitten vaihdettu.
4. Ja nykimisestä vielä: tuntuu olevan tosi paljon kiinni kaasun ja kytkimen käsittelystä. Sopivasti käsiteltynä ei nyi moottorijarrutuksessa ollenkaan n. 1000 kierroksessakaan. Jos jalan repasee irti polkimelta, alkaa kauhee rytkytys. Onko muut havainnu saman? Muilla autoilla en oo ite havainnu vastaavaa. Mitä voi päätellä lambda-arvosta, joka on 1,0149? Eikö sen pitäis olla aika tasan 1?
Jos joku vielä jaksais yrittää auttaa
1. Sumuvalot. Piuhat menee sähkökaavion mukaan suoraan ajovaloille. Ne piuhat on korjattu eli vika ei liene siellä. Myös polttimot ja sulakkeet vaihdettu. Jäljelle jää releet (ilmeisesti 2 kpl??), jotka päällisin puolin katsottuna ehjät (nastat ei hapettuneet). Voi ilmeisesti silti olla rikki? Valot sammui n. kuukaus sitten "lennosta" eli oli päällä ja yhtäkkiä sammu eikä enää syty.
2. Töötti. Missä se sijaitsee? Pitääkö repiä puskuri irti? Missä muualla vois olla vika? Akun vierestä tosiaan kaikki liittimet uusittu ja maadotukset kunnostettu. Tämäkin toimi vielä kun viimeksi kokeilin.
3. Akku (uusi) tyhjenee n. 1,5 kuukaudessa. Auton seisoessa virtaa kuluttaa hälytin + sähkölasien katkaisijoiden valot. Nämä ei selittäne akun tyhjenemistä noin pitkässä ajassa. Ajettua tulee kuitenkin melkein joka päivä (lyhyttä ajoa, usein penkinlämmitin ja takalasinlämmitin päällä + reteot tietty) Toimiiko muilla sähkölasit vaikka virrat ei oo päällä? Voisko ne syödä sähköä koko ajan? Laturi toimii 95% varmasti. Jännitteensäädinkin kuukaus sitten vaihdettu.
4. Ja nykimisestä vielä: tuntuu olevan tosi paljon kiinni kaasun ja kytkimen käsittelystä. Sopivasti käsiteltynä ei nyi moottorijarrutuksessa ollenkaan n. 1000 kierroksessakaan. Jos jalan repasee irti polkimelta, alkaa kauhee rytkytys. Onko muut havainnu saman? Muilla autoilla en oo ite havainnu vastaavaa. Mitä voi päätellä lambda-arvosta, joka on 1,0149? Eikö sen pitäis olla aika tasan 1?
Jos joku vielä jaksais yrittää auttaa

I do my loving in the winter.