Alfa 33 ja outo ohjaus.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Alfa 33 ja outo ohjaus.

Viesti Kirjoittaja Flex »

Tämän siitä saa kun ostaa vanhan 365tkm ajetun auton :mrgreen: . Eli
auttakaa taas miestä mäessä, tai paremminkin mutkassa. 33 toimii ihan hyvin ja kulkee suoraan, mutta jos käännän jyrkästi vasempaan esim risteyksestä alkaa auto puoltamaan aika rankasti vasemmalle. Tilanne korjaantuu kun käännän ratin linkkuun oikealle niin taas kulkee kuin juna suoraan. Missäs mahtaa vika olla? Mitä pitää katsoa ja miten? Rattia veivatessa kuluu parit kerrat lonksahduksia, mutta lienevät normaaleja ääniä?. :crazyeyes:

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Ainakin iskarin alalaakerit. Sanoo klonks klonks rattia käännellessä.

Varmaan alustan puslat alkaa olemaan vaihtoiässä jos ei ole vahdettu ikinä :)

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Hmmmm. :roll: Vosiko tuo puoltaminen siis johtua puslista? Ja mitenkäs niiden kunto tarkastetaan?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tarkasta myös ohjausakselin ristinivelet, raidetangon sisäpäät ja onko ite hammastangossa väljää, ainakin 164:ssa voi kiristää...suurin vika on varmaan silti just iskarin yläpään laakereissa...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

jiiässä kirjoitti:suurin vika on varmaan silti just iskarin yläpään laakereissa...
Sanoisin samaa, mulla meni pari kertaa laakerit vaihtoon alle 20tkm matkalla. Ja joka kerta edellä mainittu ilmiö. Kerran vasemmalla alkoi puoltaa vasemmalle, kerran oikealle niin mentiin suoraan ja kerran lisää oikealle niin alkoi puoltaa oikealle :lol:

Kannattaa vaihtaa ne lautaset samalla, ovat yleensä huonossa hapessa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Yes...ihan vaan varmuudeksi jätän ääneni laakereiden puolesta.Eli ne on syylliset.Ihan jos ajattelee mistä vois johtua ja lisäksi on 164 sama kokemus.Niin halvat että älä ajatte putsaavasi ja rasvaavasi.Uudet tilalle.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jiiässä kirjoitti:Tarkasta myös ohjausakselin ristinivelet, raidetangon sisäpäät ja onko ite hammastangossa väljää, ainakin 164:ssa voi kiristää...
Voi vai? Saisko vinkkiä miten tuo tehdään? Tuntuu nimittäin pieni mutta ärsyttävä välys ohjauksen keskialueella, nivelissä ei pitäisi olla väljää.
- Epäkelpokeräilijä -

Flex
Viestit: 60
Liittynyt: 24 Joulu 2003, 03:20
Paikkakunta: Rauma, Lappi

Viesti Kirjoittaja Flex »

Rolle kirjoitti:
jiiässä kirjoitti:suurin vika on varmaan silti just iskarin yläpään laakereissa...
Sanoisin samaa, mulla meni pari kertaa laakerit vaihtoon alle 20tkm matkalla. Ja joka kerta edellä mainittu ilmiö. Kerran vasemmalla alkoi puoltaa vasemmalle, kerran oikealle niin mentiin suoraan ja kerran lisää oikealle niin alkoi puoltaa oikealle :lol:

Kannattaa vaihtaa ne lautaset samalla, ovat yleensä huonossa hapessa.
Ahaa.
Kuvaus osui nappiin. Oikealla kunnolla käännyttäessä tosiaan auto mielestäni myös aavistuksen alkoi puoltamaan oikealle. Vasemalle käännyttäessä todella reippaasti vasemmalle :-D . Mistäs nuo osat saa halvimmalla?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mulla voi ainaskin tossa vanhan mallisessa, voi olla myös toisen mallisia ohjausvaihteita joille ei voi mitään...

Ohjausvaihteen takapuolella pieni luukku pirullisen ahtaassa, kaks pulttia jolla kii...luukkua vasten sisäpuolella on aika jäykkä jousi joka painaa sellasta muovista luistia päin ohjausakselia joka liikkuu poikittain, luistin ja jousen välissä on ohuita prikkoja..sen Pitäs kiristyä kun ottaa yhen pois riippuen vähän kuinka monta niitä on...itellä toimi tosin päinvastoin, tein yhen prikan lisää isosta rengasabikosta ja laitoin reilusti vaseliiniä. noin pari viikkoo meni ennenkun ojaus asettui ja alkoi palauttaan kunnolla, mutta sen jälkeen tuli hyvä.. :-D

Vielä on hivenen välystä, raidepäät ok ja kabiinin puolella oleva ristinivel myös, toinen nivel on vissiin ihan vaihteen juuressa, ainakin yhdestä kuvasta päättelin niin..epäilen vian olevan siinä, mutta on niin pieni vaiva ettei haittaa...sen nivelen taitaa nähdäkin vaan ohjausvaihteen ollessa pöydällä...*.

Yks kans mikä auttaa vetelevään ohjaukseen ja myös vähän väljyyten on vaihtaa alatukivarsien takapuslat V6 mallisiin jossa on nylonholkki lisäjäykistimenä sisällä ja valaa sinne viä sikaflexi, ei vetele enää kovassa kiihdytyksessä. Vanhoilla puslilla oli ihan mahdoton vempula.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ahaa, täytyypäs tutkia. Kiitti vinkistä!

Tuo ohjausvaihteen nivelkin pitäisi varmaan tsekata, jotenkin tuntuu että se välys olisi jossain siinä ratin välittömässä läheisyydessä. Pienihän se on mutta kun 45-sarjan gummeilla tuntuu pienempikin välys. Ei puhettakaan että tuosta olisi katsastuksessa valitettu.

Mulla oli tuon oman auton vetely ihan tajutonta ennen puslien vaihtoa. Lykkäsin tilalle Powerflexin uretaanimölttejä, nyt ei tasaisella pinnalla kiihdytettäessä vetele kuin nimeksi. Uskomaton ero entiseen! Uraisella pinnalla polkaistessa tempoo edelleen aika miehekkäästi, mutta siihen ei taida olla muuta lääkettä kuin rengasprofiilin korotus :(

Tuo yllämainittu siis kesärenkailla. Talvella alla olevat Hakkis Q:t ovat sitten toisen tarinan aihe, eipä tee paljon mieli kiihdytellä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Flex kirjoitti:Mistäs nuo osat saa halvimmalla?
Itse ostin Azzurrosta, laakerit oli alle satasen vanhaa jos oikein muistan ja nuo lautaset ehkä pari sataa. Jos ei Motonetissä ole niin sitten Muukkoselta.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ja täältä lisää ääniä iskarin laakereille (vaikka tästä taisi olla jo melko vankka yksimielisyys saavutettu :) ), ovat kulutustavaraa. Mutta erityisesti korostaisin samalla noita jousilautasia joista ainakin Rolle jo mainitsi. Itselläni hajosi lautanen kerran ajossa, oli puhkiruostunut (ja auto katsastettu 3 viikkoa aiemmin :shock: ). Seurauksena rengas hirtti kiinni kun jousi pamahti renkaan sisäsyrjää vasten, onneksi ajelin ihan kävelyvauhtia.

Osien hinnat pitäis olla luokkaa laakeri 20 € ja lautanen 30 €.

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Kylläpä palasi kirkkaasti mieleen ajat 33:n ja Sprintin ratissa! :lol:
Kummassakin oli iskarin yläpään laakerit kuluneet ja oireet edellämainitut.
Kolmekolmosessa katkesi myös matka kerran kun etupää tipahti jousilautasen murtuessa, eli kannattaa tarkistaa myös tuo "kulutusosa".
Pienimmilläänhän voi olla kyse ihan siitä, että iskareitten yläpään kumit on kuluneet kulmikkaiksi ja reilummin käännettäessä "muljahtavat" toiseen asentoon ja jättävät ohjauksen puoltamaan.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Sama vika täällä :? Noh, tällä viikolla menee muutenkin takaiskarit vaihtoon, saa samalla vaihtaa eteen noi laakerit..

Vastaa Viestiin