75 TS tehonpuute

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

75 TS tehonpuute

Viesti Kirjoittaja legza »

Tuli tollanen TS ostettua. Paljon muutakin vikaa on mutta niiden kanssa toistaiseksi pärjäilee ilman apua, mutta tähän kaivattaisiin vähän vinkkejä.

Eli tehoja puuttuu selvästi. Auto käynnistyy hyvin ja käy tasaista tyhjäkäyntiä , mutta vastaa kaasuun erittäin heikosti. Vetää tasaisesti koko kierrosalueen ei pauku eikä muutenkaan pätki. Mutta se ei vaan kulje, tehot arviolta samat kun vastaavassa autossa 1.6l koneella.

Tulpat vaihdettu sekä eri ilmiä koitettu. erinäköiset sähköliittimet olen tarkastanut. Vinkkejä kaivattaisiin.

Mikäs se anturi on kannessa, mikä on vaakatasossa olevan virranjakajan vieressä?

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Meinaatko imunokka-akselin päässä sijaitsevaa ajoituksensäätölaitetta. Kannessa ei etupuolella ole mitään antureita. Kokeile nypätä johdot irti, ja jollei meno muutu entistä tukkoisemmaksi, niin siinä on vikaa. Toinen keino tarkastaa ajoituksenmuunnin on antaa virtaa sille tyhjäkäynnillä. Silloin koneen käynnin pitäisi muuttua huonoksi.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Vilkaise myös onko pakoputki ihan littiin ajettu

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Mittaappa puristuspaineet. Tai oisko toinen kaasari vilttiketjussa?
I do my loving in the winter.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Kirk kirjoitti:Tai oisko toinen kaasari vilttiketjussa?
Luulisin että molemmat, ja hyvä niin?

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

GAMMA500 kirjoitti:
Kirk kirjoitti:Tai oisko toinen kaasari vilttiketjussa?
Luulisin että molemmat, ja hyvä niin?
Jaa, no eihän se tosiaan voi kaasarivehjas olla, jos siinä ilmikin kerta on :oops: Mistä lie saanut päähäni, että tuo TC tarkottais "Twin Carburetor"...

E: hetkinen, TS:stähän tässä puhuttiinkin eikä TC:stä.
Viimeksi muokannut Kirk, 07 Loka 2007, 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I do my loving in the winter.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

TC on kaasarikone, mutta avausviestissä mainittu TS ei :wink:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Kiitos vinkeistä, mutta mikään noista mainituista vioista se ei ole.

Ajoituksen säätimestä kun otin johdot pois rupesi nytkyttelemään pienemmillä kierroksilla.

Lisää vinkkejä otetaan innolla vastaan.

Sillon kun toinen kaasari on vilttiketjussa, käynti on kaikkea muuta kuin mainitsemaani tasaista :D

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Kat vai ei KAT???
..ammattina autoslalom..

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Ei KAT. vm. -87

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Samoja kuin muilta:
-pakoputki litissä
-suuttimet tukkeutumassa
-alipaine vuoto
-nokkaketju hampaan pielessä
-ajoituksen muunnin
-maa vika = heikko kipinä = tehon puute
-tulpan johdot kuluneet/rikki = lyö kipinää läpi = näkyy illalla auton käydessä
-bensa pumpuista toinen rikki
-ilmanputsari/putkisto tukossa, likainen

...noita voi kokeilla, tosin osan oletkin jo katsonut. Tämä on ihan yleismallin ohjeistusta ja täysin hakuammuntaa.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Virranjakajankannet ja pyörtimet. Kokeile käykö jos ottaa vuorotellen toisen puolan ensiöjohdon irti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kokeiltiin mun turbon mielestäni ehjää ILMIä mikä on samoilla numeroilla mutta fyysisesti lievästi erilainen niin TS oli aivan paskana :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

gYdEbUh kirjoitti:Kokeiltiin mun turbon mielestäni ehjää ILMIä mikä on samoilla numeroilla mutta fyysisesti lievästi erilainen niin TS oli aivan paskana :mrgreen:

....??? oletko sä kännissä? :shock:
..ammattina autoslalom..

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

^ No älä... :crazyeyes:

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Kokeiltiin tosiaan hänen kanssa tuohon minun TS:ään vastaavan turbon Ilmiä. Minun mielestä ihan mielenkiintoinen kokeilu. :) Ei se mitään riko.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Virranjakajankannet ja pyörtimet. Kokeile käykö jos ottaa vuorotellen toisen puolan ensiöjohdon irti.


Ilman omaa kokemusta vaihteeksi huutelen, mutta sama tuli minulle mieleen, koska eräs palstatoveri aikanaan kuvaili tilannetta juuri samoin, eli 2.0 TS oli tuntunut 1.6:lta. Muistaakseni oli ollut toinen jakaja pois pelistä.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Katohan se pakoputken eka mutka.. On nimittäin aika lytyssä ellet jo korjannu. Vaikuttaa varmasti.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Joo, sen korjasin. Ei auttanut oikeastaan yhtään. Nyt ei ookkaan ollu aikaa tällä viikolla tuota katsella.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

oletkos tarkistanut venttiilinvälykset ?

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Jaahas, jatketaas tätä. Tuo TS on nykyää mulla (tai siis vaimollehan siitä pitää auto tehdä) ja siinä on edelleenkin tuota lievää tehonpuutetta alakierroksilla. Auto toimii rauhallisesti liikkeelle lähtiessä ihan hienosti. Häiriö ilmenee helpoiten niin, että ajaa ykkösellä noin 1000rpm ja painaa nopeasti kaasun pohjaan, niin auto miettii pari sekuntia ennen kuin alkaa tapahtumaan. Sama homma jos ajaa kakkosella loivaan ylämäkeen pienillä kierroksilla ja yritää lähteä kiihdyttämään, niin auto vaan hyytyy. Mitään pauketta-poksetta-pörinää tuohon häiriöön ei liity. Mitä nyt tuli tuossa vaimon ajoharjoitteluradalla koitettua, niin kyllä se sitten isommilla kierroksilla jaksaa mennä kakkosella ja kolmosella ihan hyvin = tuntuu menevän surinpiirtein niin kuin tuollaisen TS:n pitääkin. :-D

Vielä en ole tutkinut tuota vikaa mitenkään. Mitä nyt muistelen noita jakajavikaisia 164:sia, niin vika ei ole ainakaan oireiltaan samanlainen. Pitää nyt kuitenkin tarkistaa, että kaikista tulpista tulee kipinä.
Voisikos kaasuläpän asennontunnistin olla syypää tuollaiseen häiriöön?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Kaasuläpän asentotunnistin on mallia on/off eli tunnistaa tyhjäkäyntiasennon ja täyskaasu kiihdytyksen..
Tietysti voi olla tuossakin syy mutta vahvasti epäilen... :roll:

Harrikka
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Eihän se kaasuläppätunnistin oo mallia on/off.On siinä se välikaasuasentokin.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Venttiilinajoituksen solenoidi/koko hässäkkä ei toimi?

Eikös tuo juuri alakierroksilla lisää vääntöä?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Edellisten lisäksi...

Onko kaasuvaijerin säätö sopivan kireällä niin että läppä lattiassa on kurkku varmasti auki? Oon joka ainoosta TS koneisestä kulkineesta saanut aina kiristää positiivisin tuloksiin, säätö varmaan antaa periksi vanhemmiten ja löystyy hiljalleen.

Toinen homma, onko imusarjan kumit ehjät? Pienikin vuoto aiheuttaa puhdin puutetta ja isompi myös heiluvaa tyhjäkäyntiä, samoin myös ison kumikappaleen vuoto ilmin ja imusarjan välillä.


Niin ja myös nokkanenät voi olla loppuun kuluneet...*.
Viimeksi muokannut jiiässä, 28 Loka 2010, 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Harrikka kirjoitti:Eihän se kaasuläppätunnistin oo mallia on/off.On siinä se välikaasuasentokin.
No kuitenkin pointti oli se että anturi ei ole potikkatyyppinen.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Vinkkejähän suorastaan tulvii! Ei se sitten varmaankaan ole se kaasuläpän asennontunnistin. Sitä just meinasin, että jos se on potikka ja antaa jotain hämäriä arvoja kun tyhjäkäynniltä painaa kaasua. Imuvuotoja ei pitäisi olla. Ainakin silmämääräisesti tutkittuna kaikki kumit oli OK muutama kuukausi sitten kun pesin konehuoneen ja tutkin vähän mitä sieltä kaiken lian alta löytyy. Kaasuvaijerin säätöä en ole tarkistanut, mutta eiköhän se läppä tarpeeksi aukea tuohon vaimon ajoharjoittelutouhuun. (Välillä tuntuu, että sitä läpän aukeamista olisi ihan hyvä vähän rajoitaa...)
Antakaa tulla lisää vinkkejä. Yritän tutkia viikonloppuna!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Häiriö ilmenee helpoiten niin, että ajaa ykkösellä noin 1000rpm ja painaa nopeasti kaasun pohjaan, niin auto miettii pari sekuntia ennen kuin alkaa tapahtumaan. Sama homma jos ajaa kakkosella loivaan ylämäkeen pienillä kierroksilla ja yritää lähteä kiihdyttämään, niin auto vaan hyytyy. Mitään pauketta-poksetta-pörinää tuohon häiriöön ei liity. Mitä nyt tuli tuossa vaimon ajoharjoitteluradalla koitettua, niin kyllä se sitten isommilla kierroksilla jaksaa mennä kakkosella ja kolmosella ihan hyvin = tuntuu menevän surinpiirtein niin kuin tuollaisen TS:n pitääkin. Very Happy
Luinpas tarkemmin...ilmamäärämittarin läpän akselointi jumittaa huohotinpaskan yms takia tai mittarin sisällä viisari piirtää tyhjää pienten kierrosten alueella kun on kontaktihäiriötä tai kuluneet kontaktipinnat.

Bensapaineet voi olla myös pielessä, nappaa pieni alipaineletku imusarjalta säätimelle pois+tulppaa imusarjan päästä ja koita onko vaikutusta, sit pitäisi olla täydet paineet myös pienillä kierroksilla.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Aikoinaan 164 TS:ssä oli samoja oireita ja syyksi paljastui se että tulpanjohdot oli ristissä toisesta jakajasta, niin sopivasti että toimi kuitenkin.. 8)

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

^^ Tuo ilmamäärämittari mulla oli itselläkin ekana mielessä. Tyrmäsin sen ajatuksen sitten kun käsitykseni mukaan tuo ilmamäärämittari on mukana vaan pintakaasulla ajaessa. En kyllä ajatellut, että se läppä voisi jumittaa. Pitääkin pestä tuo ilmamäärämittari ja jos siitä(kään) ei ole apua niin koitan vielä toisella ilmamäärämittarilla.
Ricambi kirjoitti:Aikoinaan 164 TS:ssä oli samoja oireita ja syyksi paljastui se että tulpanjohdot oli ristissä toisesta jakajasta, niin sopivasti että toimi kuitenkin.. 8)
No eipä tuokaan ole mahdotonta...

Onkos tämän 75 TS:n edellisistä omistajista kellään mitään tietoa/muistia tuohon asennetusta starttinappulasta? Lähinnä meinasin, että onkohan tuo virtalukonpohja aivan paskana vai tulisiko sieltä sen verran sähköä lävitse, että se riittäisi ohjaamaan relettä. Saisi startin toimimaan tyylikkäästi avaimesta.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Oma autoni vaikutti pahimmillaan 1,3 litraiselta. Tehot ovat vähitellen palautuneet seuraavilla korjauksilla joista jokainen on tuonut vähän lisää ja paremman tyhjäkäynnin mutta täydellisyyten ei vieläkään ole päästy (vaisuun tuntumaan voi tietenkin vaikuttaa sekin että muissa autoissani tehoa on merkittävästi enemmän).

Oireena oli huono tyhjäkäynti, tehottomuus, hetken mietiskely kiihdytyksen alussa pienillä kierroksilla sekä karkea käynti. Yli 3000 kierroksen tehoa kyllä riitti ja käynti oli tasaista.

1) osa tulpan johdoista oli huonoja, vastus merkittävästi suurempi kuin oikea 1 kohmi, osa oli poikki

2) toinen puola oli vajaatehoinen (auton pitäisi käydä tyhjäkäyntiä samalla tavalla riippumatta kumpaa virranjakajaa käytetään ja kummalta puolalta virta otetaan)

3) polttoaineen paine oli liian pieni, säätimen alipaineletkun kautta virtasi ylimääräistä polttoainetta imusarjaan (aiheutti myös ampumista moottorijarrutuksessa)

4) ruiskusuuttimen tiivistekumien välistä vuosi ilmaa - ruiskuta starttisumua ruiskusuuttimien juuriin ja imupuolen kumiosiin niin löytyy samalla muutkin imuvuodot. Suuttimien kumien vuotoja voi väliaikaisesti vähentää ruiskuttamalla spray vaseliinia suuttimien juuriin ja pyörittelemällä suuttimia. Oikea tavara kumeihin on tietenkin jarrukumirasva mutta sitä ei sinne saa ilman että irrottaa suuttimet.
TPP

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Vaihdoin tänään ilmamäärämittarin. Tuntuu, että tuo meno olisi vähän parantunut. Ainakaan se ei enään mieti paria sekuntia kun ajaa ykkösellä 1000 rpm ja painaa kaasun pohjaan. Nyt se lähtee vetämään heti ja 1700-2000 rpm huitteilla alkaa pyörät lyömään tyhjää. Vähän se vieläkin tuntuu laimealta ihan pienillä kierroksilla. Pitää jatkaa tutkimista.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Lämpötila-anturin arvon voisi tarkistaa.
Kannattaa mitata se kaasu-anturi. Itsellä mennyt niin että jäänyt tyhjäkäynti asento päälle ja toinen hajonnut niin että täyskaasu ei kytkeytynyt. Kumpikin vika vähentää kaasuun vastaavuutta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

[1700-2000 rpm huitteilla alkaa pyörät lyömään tyhjää.]

Mun pitää varmaan jatkaa vielä oman tutkimista - tuollaista ilmiötä ei ole TS:llä tullut millään nopeudella eikä kierroksilla... :lol:
TPP

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

^ Tule samalle kesantopellolle ajelemaan, niin varmaan sutii jopa pienemmilläkin kierroksilla. :silly:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Vastaa Viestiin