seitenfemmalla driftaus?
Valvoja: Moderators
seitenfemmalla driftaus?
Tuli tuossa mieleeni vaan kun selailin internetin laajaa tarjontaa driftauksesta ja huomasin että keski euroopassa muutaman 75 radalla sudittavan, mutta olen kuullut että alfan alusta/voimansiirto ei tällaisesta tuntuisi tykkäävän verrattuna vaikkapa bemariin tai takaveto japskeihin... Mietiskelin että ovatko nämä sieskafemmalla driftaajat parantaneet jotenkin alustaa tai voimansiirtoa näihin hommiin vai ovatko nämä alfan heikkoudet luulopuheita ainoastaan
entä millainen 75:sen etujousitus on? olen kuullut että edesta sfemmaa voisi madaltaa itse?
entä millainen 75:sen etujousitus on? olen kuullut että edesta sfemmaa voisi madaltaa itse?
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6
ajattelin että voisi tulla vähän vihaisemman näköiseksi jos keulaa saisi alemmaksi vähän ja edellinen omista ja selitti jonkin moista tarinaa että autossani olisi edessä bilsteinin iskarit... mutta onko tuo keulan lasku vaikea toteuttaa entä onko siinä jotain haittoja?
Viimeksi muokannut jukkas, 01 Loka 2007, 23:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6
jukkas kirjoitti:huvikseni kyselen... saako tarpeeksi jäykkiä jousia 75 valmiina vai pitääkö kääntyä jousitakomoiden tai jonkinmoisien custom rallialustafirmojen puolelle..? tämän lajin harrastusta mietin vasta sitten tossissaan kun on muutamat ohc sierrat ja omegat romuraudaksi ajettu paikallisilla ek:oilla:DDD
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
1) voi madaltaa 2 mm tarkkuudella (ei toki jäykisty pätkääkään madaltamalla)
2) jousia löytyy ainakin 25, 27 ja 30 mm
3) madallus syö helposti pakosarjoja. siinä päähaitta
4) ei vaikeaa mutta jouset voivat olla lujassa
5) onko driftin alfalla järkevää on eri asia. siihen ottaisin kyllä 2000 berlinan
2) jousia löytyy ainakin 25, 27 ja 30 mm
3) madallus syö helposti pakosarjoja. siinä päähaitta
4) ei vaikeaa mutta jouset voivat olla lujassa
5) onko driftin alfalla järkevää on eri asia. siihen ottaisin kyllä 2000 berlinan
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Alfalla driftaamista voisi harkita mieluummin tuolla turpokiulialla. Se, kenellä on aikaa, tilaa ja vähän rahaa, saa tuosta kokolailla härskin laitoksen.
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Onko tähän missään selkokielisiä ohjeita? Jonkun ruotsinkielisen löysin jostain mutta siitä mitään tajuaGrendel kirjoitti:1) voi madaltaa 2 mm tarkkuudella (ei toki jäykisty pätkääkään madaltamalla)
Ilmeisesti eri jaolla boori vääntösauvan eri päissä ja tästä syystä melko tarkka säätö?
kiinnostais paljonko yksi hammas pudottaa sauvan eri päistä muuttamalla hammas kerrallaan?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Ei ole vielä itse tullut tehtyä, mutta seuraavien ohjeiden mukaisesti meinasin koittaa.
Teksti lainattu tuolta.pee kirjoitti:Enpä ole minäkään vielä kokeillut säätää vääntösauvoja, mutta kuvittelisin sen menevät jotenkin näin: vääntösauvassa on siis etuosassa 35 ja takana 34 pooria. Eri poorimäärä mahdollistaa korkeuden säätämisen (360/34-360/35)=0,303 asteen välein, joka tarkoittanee noin 1,5mm korkeutta(tosin jos halutaan saivarella, niin korkeus on vain arvio, sillä tuossahan liikutaan ympyrän kehällä, mutta tarkkuus lienee silti riittävä ). Siispä, jos halutaan saada aikaan esimerkiksi 30mm madallus vasemmalle puolelle, tulee tehdä seuraavaa: lasketaan madallukseen tarvittava poorimäärä: (30mm)/(1,5mm/poori) = 20 pooria. Ensin merkataan nykyiset paikat vääntösauvaan ja tukivarteen, kuten myös vääntösauvaan ja korikiinnikkeeseen(taakse). Sitten auton kulkusuunnasta katsottuna kierretään vääntösauvaa takakiinnikkeeseen nähden 20 pooria myötäpäivään, jolloin tukivarsi periaatteessa kiertyisi 20pooria*(360astetta/(34pooria/kierros)) = 212 astetta ja samalla kompesoidaan kiertämällä tukivartta vääntösauvaan nähden vastapäivään 20pooria edellisestä asemasta, jolloin tukivarsi periaatteessa kiertyisi takaisinpäin 20pooria*(360astetta/(35pooria/kierros)) = 206 astetta. Lopullinen kierto on noin 6 astetta eli noin 30mm korkeudessa.
Homma toistetaan muuten samalla tavalla toiselle puolelle, mutta kiertosuunnat pitää muuttaa.
Äkkiä voisin kuvitella, että tässä on oikeasti mahdollisuus saada vahinkoa aikaiseksi, mikäli unohtaa merkata alkuperäiset paikat ja kokeilee tehdä säädön perstuntumalla. Joten ollaanpas varovaisia säädellessä...
Niin juu, en tietenkään ota mitään vastuuta tästä ohjeesta, ja ne jotka ovat kyseisen homman oikeasti tehneet voisivat kertoa kokemuksiaan ja oikaista mahdolliset virheelliset.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
En ole ko.lajia seurannut ja pidin sitä ennen kesää ihan teinijuttuna. Työmaalle sattui kesämieheksi kaveri joka on ja kisaa ko.lajia ihan "huipulla" ja se sai mieleni kääntymään. Vaikkakaan laji ei olisi vieläkään se mitä itse mieluiten ajaisin tai seuraisin. Mutta toki sitten tuli Alfat puheeksi:
1. Joku oli aloittanut GTV6 projektin josta olisi pitänyt tulla lajiin auto. Hommaan tuli monta muttaa, painonjakauma, taka-akseliston vaikea muokattavuus (koska en ole mikään pro en yritä edes selittää millaista takapäätä lajiin haetaan), osien saatavuus ja hinta. Autot oli myynnissä ko.lajin palstalla.
2. ko.kaverini oli harrastanut lajia turbo-japseilla mutta nyt oli selkeänä että seuraava auto on joku "iso-lohko" euro. Eli Manta, Omega yms. Piti 3L kokoa miniminä mistä voi saada riittävän potkun lajiin.
3. Huomautan kuitenkin että itse en ymmärrä lajista mitään.
1. Joku oli aloittanut GTV6 projektin josta olisi pitänyt tulla lajiin auto. Hommaan tuli monta muttaa, painonjakauma, taka-akseliston vaikea muokattavuus (koska en ole mikään pro en yritä edes selittää millaista takapäätä lajiin haetaan), osien saatavuus ja hinta. Autot oli myynnissä ko.lajin palstalla.
2. ko.kaverini oli harrastanut lajia turbo-japseilla mutta nyt oli selkeänä että seuraava auto on joku "iso-lohko" euro. Eli Manta, Omega yms. Piti 3L kokoa miniminä mistä voi saada riittävän potkun lajiin.
3. Huomautan kuitenkin että itse en ymmärrä lajista mitään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Olin toissa kesänä ensimmäistä kertaa "driftaamassa" 75-mallilla (3.0). Perän madallus oli tehty tien varresta löydetyillä 185/60 14" -kumeilla, jossa oli helvetisti ilmaa.
10 spinniä ja 7 kertaa radalta. Päivän viimeisessä mutkassa sain aikaan yhden pitkän sladin. Sen jälkeen päätin, että oli sopiva hetki lähteä kotiin.
Olin vähän tutkinut driftausoppaita, mutta en ollut huomannut missään löytämääni kikkaa, jolla perän sai irti niin että ehti mukaan itsekin. Hevosvoimilla se ei lähtenyt kuin kävelyvauhdissa, eikä satasen vauhdilla uskaltanut. Liian hidas vauhti johti karmeisiin loikkiin, johon ei ehtinyt mukaan - ja pihalle.
Homma onnistui jarrulla siinä vaiheessa kun kori asettuu kanttaamaan mutkaan. Pieni näpäytys kaasu päällä ja sen jälkeen urku auki ja tähtäystä.
10 spinniä ja 7 kertaa radalta. Päivän viimeisessä mutkassa sain aikaan yhden pitkän sladin. Sen jälkeen päätin, että oli sopiva hetki lähteä kotiin.
Olin vähän tutkinut driftausoppaita, mutta en ollut huomannut missään löytämääni kikkaa, jolla perän sai irti niin että ehti mukaan itsekin. Hevosvoimilla se ei lähtenyt kuin kävelyvauhdissa, eikä satasen vauhdilla uskaltanut. Liian hidas vauhti johti karmeisiin loikkiin, johon ei ehtinyt mukaan - ja pihalle.
Homma onnistui jarrulla siinä vaiheessa kun kori asettuu kanttaamaan mutkaan. Pieni näpäytys kaasu päällä ja sen jälkeen urku auki ja tähtäystä.
ajattelin lähinnä pieniä parannuksia että voisi lähinnä koittaa vaikka jossain tilavilla parkkiksilla. siis olettaen että perus taito on kohdillaan ja ettei alfa karkaa kanttareihin tai lampputolppiin... auttaisiko jos ostaisi jäykemmät taka jouset ja vaikka laittaisi taaksekkin uretaanipuslat?
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Karkeesti suunnilleen driftereissä on kait yleensä pehmeät jouset+iskarit perässä ja jäykät edessä nopean ohjauksen ja uretaanipuslien kanssa, luistot alkaa suht helposti ja juoheesti vähänkuin varottaen...helpommin hallittavissa nopean ja tarkan ohjauksen kanssa + voimaa ja venyvyyttä pitää olla...
75:en painojakauma ei ehkä ole aivan ihanteellinen siihen hommaan. Kardaanikumejakin tosiaan kannattaa olla kotitarpeiksi jemmassa.
Euroopan mestari on joku hollantilainen kaveri viritetyllä M3 bemari farkulla, ainakin Gti magazinen mukaan..
75:en painojakauma ei ehkä ole aivan ihanteellinen siihen hommaan. Kardaanikumejakin tosiaan kannattaa olla kotitarpeiksi jemmassa.
Euroopan mestari on joku hollantilainen kaveri viritetyllä M3 bemari farkulla, ainakin Gti magazinen mukaan..
jukkas kirjoitti:ajattelin lähinnä pieniä parannuksia että voisi lähinnä koittaa vaikka jossain tilavilla parkkiksilla. siis olettaen että perus taito on kohdillaan ja ettei alfa karkaa kanttareihin tai lampputolppiin... auttaisiko jos ostaisi jäykemmät taka jouset ja vaikka laittaisi taaksekkin uretaanipuslat?
Tämäpä olisikin fiksua. Yritä vaikka jossain prisman parkkiksella puoli viiden aikaan päivällä..
...suljetulla alueella...?
..ammattina autoslalom..
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
No sielläpä hyvinkin . Vai oletko itse keksinyt parempia paikkoja? Ajankohdan voi toki valita toisinkin. Ja märkä asfaltti (tai talvikeli) helpottaa hommaa sekä kuskin että kardaanin munkkien kannalta. Vielä ei ole tolppiin kolissut..
No joojoo, ehkä tässä tapauksessa ei ole kyse oikeasta driftauksesta .
No joojoo, ehkä tässä tapauksessa ei ole kyse oikeasta driftauksesta .
Täähän on just sitä, mihin 75 on luotu. Lisävinkkejä:
Etupyörät helvetilliselle haritukselle ja taka-akseli taivutetaan myös lievälle haritukselle --> Kyllä reagoi ja lähtee takapyöräluistoon!
Lukkoperän tilalle Kemppi/Esab(tms)-"yhtä puuta taka-akseli".
Takajarrupaineen säätömahdollisuus.
Kitka tai nastattomat talvirenkaat.
+Huomautus, ettei enää sovellu tieliikennekäyttöön.
Etupyörät helvetilliselle haritukselle ja taka-akseli taivutetaan myös lievälle haritukselle --> Kyllä reagoi ja lähtee takapyöräluistoon!
Lukkoperän tilalle Kemppi/Esab(tms)-"yhtä puuta taka-akseli".
Takajarrupaineen säätömahdollisuus.
Kitka tai nastattomat talvirenkaat.
+Huomautus, ettei enää sovellu tieliikennekäyttöön.
Tehdas on pyrkinyt juuri tällaisen toiminnan estämiseen laittamalla kumisia niveliä kardaaniin. Kuminivelten toinen tarkoistu on suojata vaihdelaatikkoa kovilta iskuilta, mutta niitä on aikanaan käytetty kardaaneissa sekä myös kilpa-autojen vetoakselien nivelissä parantamaan takarenkaiden pitoa kiihdytettäessä. Jos Alfasta haluaa kunnon drifterin pitää ensimmäisenä rakentaa "kova kardaani" ilman kumisia niveliä. Voi olla raakaa touhua laatikolle mutta ei kai kunnon drifteri oikeassa käytössä muutenkaan kestä kovin kauaa
TPP
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Mielestäni reipas mutkaan tulo kakkosella, pieni näpäytys ja pitkä luisto ei ehkä kovin paljoa syö kumia kardaanista. Mutu-tuntumalla se ei vaikuta kovin väkivaltaiselta. Mutta eipä ole ollut videota auton alla, joten en tiedä miten helvetillisiä hytkähdyksiä siellä tapahtuu. Ja koska täysin uusittu pakettini koneesta vaihdelaatikkoon ääntelee jo nyt 1000 km jälkeen, voi teoria olla väärä.
Minä luulin kyllä, että perän jäykennys tekee perästä luistavamman ja kovalla nokalla vain auraillaan. Mutta ehkä mainittu löysäperä-resepti on niihin driftausvehkeisiin, jossa on tehoa.
Oma vakiopärä kun on kiinni kuin kuminauhoilla. Tuntuu että tavara venyy ja venyyt ja sitten kun irtoaa, niin lähtee lapasesta kuin lapio jäisen talkkarin katolta... vai miten se meni.
Minä luulin kyllä, että perän jäykennys tekee perästä luistavamman ja kovalla nokalla vain auraillaan. Mutta ehkä mainittu löysäperä-resepti on niihin driftausvehkeisiin, jossa on tehoa.
Oma vakiopärä kun on kiinni kuin kuminauhoilla. Tuntuu että tavara venyy ja venyyt ja sitten kun irtoaa, niin lähtee lapasesta kuin lapio jäisen talkkarin katolta... vai miten se meni.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
155:sta viedään pitkässä kahvassa http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=8392
Tai paikalliselta mäkkäriltä pari tarjotintaRolle kirjoitti:Jos driftaaminen asvaltilla on kallista niin etuvedolla hiekalla on köyhän miehen versio ja hiekkapuhallus tulee kaupan päälle
http://www.youtube.com/watch?v=xgePtgZlUhE
ja lisää hakusanoilla "tray drift"
Niin, siinähän oli mainio esimerkki seiskavitosen soveltumisesta driftaamiseen. Turbo tais vaan tuoda oman mausteensa sladejen tasapainotteluun,.Otsosmi kirjoitti:Vähän niinkusta meikäläistä sillon kun äejä oli meikäläisen kyydissä apparalla, paitsi että meikän kahvaukset oli lyhyitä ja töksähteleviä...Oleino kirjoitti:Hehe, tais vähän lapsettaa?
Tein itse - säästin
Tuli käytyä tänään apparaa kiertämässä Alfalla, pääsin siinä sit samalla kaverin kaverin Mitsu EVO9.n (n.+360hv/470nm) kyytiin, ja kaveri ei oikein muuta tehny ku driftas sillä.. voin sanoo etten oo ikinä ollu niin hurjassa kyydissä! Tyyliin +sata lasis suolenkin mutkiin, vastaheitolla tapposladissa mutkien läpi 4 rengasta sutien, jotenki tuntu olevan kaiteet pelottavan lähellä Mutta nyt kun on selvinny hengissä siitä niin voi sanoo että hauskaa oli
Pari kuvaa evosta albumissa..
Pari kuvaa evosta albumissa..
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Oiskohan kyseessä nämä kohtuuhintaiset projektit? http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=596.0Alfistipohjoosesta kirjoitti:Joku oli aloittanut GTV6 projektin josta olisi pitänyt tulla lajiin auto. Hommaan tuli monta muttaa, painonjakauma, taka-akseliston vaikea muokattavuus (koska en ole mikään pro en yritä edes selittää millaista takapäätä lajiin haetaan), osien saatavuus ja hinta. Autot oli myynnissä ko.lajin palstalla.
6500 kuulostaa halvalta...
Niin ja ei sitä drifterin takapäätä tehdä pehmeämmäksi kuin etupäätä. Yleensä se on jäykempi.
Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että tehdään hyvä rata-alusta jonka takapään pitoa heikennetään vähän ja pyöränkulmia muutetaan paremmin luisutteluun sopivaksi. Vanhoilla talvirenkailla tms. huonoilla kumeilla ei noissa touhuissa pärjää. Ei riitä vauhti. Tehoa ei välttämättä tarvitse. Viime kesänä tais yksi mies pärjätä ihan kohtalaisesti noin 100 hevosvoimaisella farmari c-kadetilla.
Kyllä sillä 75:lla voi pärjätä tuossa touhussa. Etupiirakat pitää vaan laittaa kääntymään lisää!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu