75 TS tehonpuute
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
75 TS tehonpuute
Tuli tollanen TS ostettua. Paljon muutakin vikaa on mutta niiden kanssa toistaiseksi pärjäilee ilman apua, mutta tähän kaivattaisiin vähän vinkkejä.
Eli tehoja puuttuu selvästi. Auto käynnistyy hyvin ja käy tasaista tyhjäkäyntiä , mutta vastaa kaasuun erittäin heikosti. Vetää tasaisesti koko kierrosalueen ei pauku eikä muutenkaan pätki. Mutta se ei vaan kulje, tehot arviolta samat kun vastaavassa autossa 1.6l koneella.
Tulpat vaihdettu sekä eri ilmiä koitettu. erinäköiset sähköliittimet olen tarkastanut. Vinkkejä kaivattaisiin.
Mikäs se anturi on kannessa, mikä on vaakatasossa olevan virranjakajan vieressä?
Eli tehoja puuttuu selvästi. Auto käynnistyy hyvin ja käy tasaista tyhjäkäyntiä , mutta vastaa kaasuun erittäin heikosti. Vetää tasaisesti koko kierrosalueen ei pauku eikä muutenkaan pätki. Mutta se ei vaan kulje, tehot arviolta samat kun vastaavassa autossa 1.6l koneella.
Tulpat vaihdettu sekä eri ilmiä koitettu. erinäköiset sähköliittimet olen tarkastanut. Vinkkejä kaivattaisiin.
Mikäs se anturi on kannessa, mikä on vaakatasossa olevan virranjakajan vieressä?
Meinaatko imunokka-akselin päässä sijaitsevaa ajoituksensäätölaitetta. Kannessa ei etupuolella ole mitään antureita. Kokeile nypätä johdot irti, ja jollei meno muutu entistä tukkoisemmaksi, niin siinä on vikaa. Toinen keino tarkastaa ajoituksenmuunnin on antaa virtaa sille tyhjäkäynnillä. Silloin koneen käynnin pitäisi muuttua huonoksi.
Jaa, no eihän se tosiaan voi kaasarivehjas olla, jos siinä ilmikin kerta on Mistä lie saanut päähäni, että tuo TC tarkottais "Twin Carburetor"...GAMMA500 kirjoitti:Luulisin että molemmat, ja hyvä niin?Kirk kirjoitti:Tai oisko toinen kaasari vilttiketjussa?
E: hetkinen, TS:stähän tässä puhuttiinkin eikä TC:stä.
Viimeksi muokannut Kirk, 07 Loka 2007, 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I do my loving in the winter.
Samoja kuin muilta:
-pakoputki litissä
-suuttimet tukkeutumassa
-alipaine vuoto
-nokkaketju hampaan pielessä
-ajoituksen muunnin
-maa vika = heikko kipinä = tehon puute
-tulpan johdot kuluneet/rikki = lyö kipinää läpi = näkyy illalla auton käydessä
-bensa pumpuista toinen rikki
-ilmanputsari/putkisto tukossa, likainen
...noita voi kokeilla, tosin osan oletkin jo katsonut. Tämä on ihan yleismallin ohjeistusta ja täysin hakuammuntaa.
-pakoputki litissä
-suuttimet tukkeutumassa
-alipaine vuoto
-nokkaketju hampaan pielessä
-ajoituksen muunnin
-maa vika = heikko kipinä = tehon puute
-tulpan johdot kuluneet/rikki = lyö kipinää läpi = näkyy illalla auton käydessä
-bensa pumpuista toinen rikki
-ilmanputsari/putkisto tukossa, likainen
...noita voi kokeilla, tosin osan oletkin jo katsonut. Tämä on ihan yleismallin ohjeistusta ja täysin hakuammuntaa.
..ammattina autoslalom..
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Virranjakajankannet ja pyörtimet. Kokeile käykö jos ottaa vuorotellen toisen puolan ensiöjohdon irti.
Ilman omaa kokemusta vaihteeksi huutelen, mutta sama tuli minulle mieleen, koska eräs palstatoveri aikanaan kuvaili tilannetta juuri samoin, eli 2.0 TS oli tuntunut 1.6:lta. Muistaakseni oli ollut toinen jakaja pois pelistä.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Jaahas, jatketaas tätä. Tuo TS on nykyää mulla (tai siis vaimollehan siitä pitää auto tehdä) ja siinä on edelleenkin tuota lievää tehonpuutetta alakierroksilla. Auto toimii rauhallisesti liikkeelle lähtiessä ihan hienosti. Häiriö ilmenee helpoiten niin, että ajaa ykkösellä noin 1000rpm ja painaa nopeasti kaasun pohjaan, niin auto miettii pari sekuntia ennen kuin alkaa tapahtumaan. Sama homma jos ajaa kakkosella loivaan ylämäkeen pienillä kierroksilla ja yritää lähteä kiihdyttämään, niin auto vaan hyytyy. Mitään pauketta-poksetta-pörinää tuohon häiriöön ei liity. Mitä nyt tuli tuossa vaimon ajoharjoitteluradalla koitettua, niin kyllä se sitten isommilla kierroksilla jaksaa mennä kakkosella ja kolmosella ihan hyvin = tuntuu menevän surinpiirtein niin kuin tuollaisen TS:n pitääkin.
Vielä en ole tutkinut tuota vikaa mitenkään. Mitä nyt muistelen noita jakajavikaisia 164:sia, niin vika ei ole ainakaan oireiltaan samanlainen. Pitää nyt kuitenkin tarkistaa, että kaikista tulpista tulee kipinä.
Voisikos kaasuläpän asennontunnistin olla syypää tuollaiseen häiriöön?
Vielä en ole tutkinut tuota vikaa mitenkään. Mitä nyt muistelen noita jakajavikaisia 164:sia, niin vika ei ole ainakaan oireiltaan samanlainen. Pitää nyt kuitenkin tarkistaa, että kaikista tulpista tulee kipinä.
Voisikos kaasuläpän asennontunnistin olla syypää tuollaiseen häiriöön?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Edellisten lisäksi...
Onko kaasuvaijerin säätö sopivan kireällä niin että läppä lattiassa on kurkku varmasti auki? Oon joka ainoosta TS koneisestä kulkineesta saanut aina kiristää positiivisin tuloksiin, säätö varmaan antaa periksi vanhemmiten ja löystyy hiljalleen.
Toinen homma, onko imusarjan kumit ehjät? Pienikin vuoto aiheuttaa puhdin puutetta ja isompi myös heiluvaa tyhjäkäyntiä, samoin myös ison kumikappaleen vuoto ilmin ja imusarjan välillä.
Niin ja myös nokkanenät voi olla loppuun kuluneet...*.
Onko kaasuvaijerin säätö sopivan kireällä niin että läppä lattiassa on kurkku varmasti auki? Oon joka ainoosta TS koneisestä kulkineesta saanut aina kiristää positiivisin tuloksiin, säätö varmaan antaa periksi vanhemmiten ja löystyy hiljalleen.
Toinen homma, onko imusarjan kumit ehjät? Pienikin vuoto aiheuttaa puhdin puutetta ja isompi myös heiluvaa tyhjäkäyntiä, samoin myös ison kumikappaleen vuoto ilmin ja imusarjan välillä.
Niin ja myös nokkanenät voi olla loppuun kuluneet...*.
Viimeksi muokannut jiiässä, 28 Loka 2010, 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Vinkkejähän suorastaan tulvii! Ei se sitten varmaankaan ole se kaasuläpän asennontunnistin. Sitä just meinasin, että jos se on potikka ja antaa jotain hämäriä arvoja kun tyhjäkäynniltä painaa kaasua. Imuvuotoja ei pitäisi olla. Ainakin silmämääräisesti tutkittuna kaikki kumit oli OK muutama kuukausi sitten kun pesin konehuoneen ja tutkin vähän mitä sieltä kaiken lian alta löytyy. Kaasuvaijerin säätöä en ole tarkistanut, mutta eiköhän se läppä tarpeeksi aukea tuohon vaimon ajoharjoittelutouhuun. (Välillä tuntuu, että sitä läpän aukeamista olisi ihan hyvä vähän rajoitaa...)
Antakaa tulla lisää vinkkejä. Yritän tutkia viikonloppuna!
Antakaa tulla lisää vinkkejä. Yritän tutkia viikonloppuna!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Luinpas tarkemmin...ilmamäärämittarin läpän akselointi jumittaa huohotinpaskan yms takia tai mittarin sisällä viisari piirtää tyhjää pienten kierrosten alueella kun on kontaktihäiriötä tai kuluneet kontaktipinnat.Häiriö ilmenee helpoiten niin, että ajaa ykkösellä noin 1000rpm ja painaa nopeasti kaasun pohjaan, niin auto miettii pari sekuntia ennen kuin alkaa tapahtumaan. Sama homma jos ajaa kakkosella loivaan ylämäkeen pienillä kierroksilla ja yritää lähteä kiihdyttämään, niin auto vaan hyytyy. Mitään pauketta-poksetta-pörinää tuohon häiriöön ei liity. Mitä nyt tuli tuossa vaimon ajoharjoitteluradalla koitettua, niin kyllä se sitten isommilla kierroksilla jaksaa mennä kakkosella ja kolmosella ihan hyvin = tuntuu menevän surinpiirtein niin kuin tuollaisen TS:n pitääkin. Very Happy
Bensapaineet voi olla myös pielessä, nappaa pieni alipaineletku imusarjalta säätimelle pois+tulppaa imusarjan päästä ja koita onko vaikutusta, sit pitäisi olla täydet paineet myös pienillä kierroksilla.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
^^ Tuo ilmamäärämittari mulla oli itselläkin ekana mielessä. Tyrmäsin sen ajatuksen sitten kun käsitykseni mukaan tuo ilmamäärämittari on mukana vaan pintakaasulla ajaessa. En kyllä ajatellut, että se läppä voisi jumittaa. Pitääkin pestä tuo ilmamäärämittari ja jos siitä(kään) ei ole apua niin koitan vielä toisella ilmamäärämittarilla.
Onkos tämän 75 TS:n edellisistä omistajista kellään mitään tietoa/muistia tuohon asennetusta starttinappulasta? Lähinnä meinasin, että onkohan tuo virtalukonpohja aivan paskana vai tulisiko sieltä sen verran sähköä lävitse, että se riittäisi ohjaamaan relettä. Saisi startin toimimaan tyylikkäästi avaimesta.
No eipä tuokaan ole mahdotonta...Ricambi kirjoitti:Aikoinaan 164 TS:ssä oli samoja oireita ja syyksi paljastui se että tulpanjohdot oli ristissä toisesta jakajasta, niin sopivasti että toimi kuitenkin..
Onkos tämän 75 TS:n edellisistä omistajista kellään mitään tietoa/muistia tuohon asennetusta starttinappulasta? Lähinnä meinasin, että onkohan tuo virtalukonpohja aivan paskana vai tulisiko sieltä sen verran sähköä lävitse, että se riittäisi ohjaamaan relettä. Saisi startin toimimaan tyylikkäästi avaimesta.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Oma autoni vaikutti pahimmillaan 1,3 litraiselta. Tehot ovat vähitellen palautuneet seuraavilla korjauksilla joista jokainen on tuonut vähän lisää ja paremman tyhjäkäynnin mutta täydellisyyten ei vieläkään ole päästy (vaisuun tuntumaan voi tietenkin vaikuttaa sekin että muissa autoissani tehoa on merkittävästi enemmän).
Oireena oli huono tyhjäkäynti, tehottomuus, hetken mietiskely kiihdytyksen alussa pienillä kierroksilla sekä karkea käynti. Yli 3000 kierroksen tehoa kyllä riitti ja käynti oli tasaista.
1) osa tulpan johdoista oli huonoja, vastus merkittävästi suurempi kuin oikea 1 kohmi, osa oli poikki
2) toinen puola oli vajaatehoinen (auton pitäisi käydä tyhjäkäyntiä samalla tavalla riippumatta kumpaa virranjakajaa käytetään ja kummalta puolalta virta otetaan)
3) polttoaineen paine oli liian pieni, säätimen alipaineletkun kautta virtasi ylimääräistä polttoainetta imusarjaan (aiheutti myös ampumista moottorijarrutuksessa)
4) ruiskusuuttimen tiivistekumien välistä vuosi ilmaa - ruiskuta starttisumua ruiskusuuttimien juuriin ja imupuolen kumiosiin niin löytyy samalla muutkin imuvuodot. Suuttimien kumien vuotoja voi väliaikaisesti vähentää ruiskuttamalla spray vaseliinia suuttimien juuriin ja pyörittelemällä suuttimia. Oikea tavara kumeihin on tietenkin jarrukumirasva mutta sitä ei sinne saa ilman että irrottaa suuttimet.
Oireena oli huono tyhjäkäynti, tehottomuus, hetken mietiskely kiihdytyksen alussa pienillä kierroksilla sekä karkea käynti. Yli 3000 kierroksen tehoa kyllä riitti ja käynti oli tasaista.
1) osa tulpan johdoista oli huonoja, vastus merkittävästi suurempi kuin oikea 1 kohmi, osa oli poikki
2) toinen puola oli vajaatehoinen (auton pitäisi käydä tyhjäkäyntiä samalla tavalla riippumatta kumpaa virranjakajaa käytetään ja kummalta puolalta virta otetaan)
3) polttoaineen paine oli liian pieni, säätimen alipaineletkun kautta virtasi ylimääräistä polttoainetta imusarjaan (aiheutti myös ampumista moottorijarrutuksessa)
4) ruiskusuuttimen tiivistekumien välistä vuosi ilmaa - ruiskuta starttisumua ruiskusuuttimien juuriin ja imupuolen kumiosiin niin löytyy samalla muutkin imuvuodot. Suuttimien kumien vuotoja voi väliaikaisesti vähentää ruiskuttamalla spray vaseliinia suuttimien juuriin ja pyörittelemällä suuttimia. Oikea tavara kumeihin on tietenkin jarrukumirasva mutta sitä ei sinne saa ilman että irrottaa suuttimet.
TPP
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Vaihdoin tänään ilmamäärämittarin. Tuntuu, että tuo meno olisi vähän parantunut. Ainakaan se ei enään mieti paria sekuntia kun ajaa ykkösellä 1000 rpm ja painaa kaasun pohjaan. Nyt se lähtee vetämään heti ja 1700-2000 rpm huitteilla alkaa pyörät lyömään tyhjää. Vähän se vieläkin tuntuu laimealta ihan pienillä kierroksilla. Pitää jatkaa tutkimista.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Lämpötila-anturin arvon voisi tarkistaa.
Kannattaa mitata se kaasu-anturi. Itsellä mennyt niin että jäänyt tyhjäkäynti asento päälle ja toinen hajonnut niin että täyskaasu ei kytkeytynyt. Kumpikin vika vähentää kaasuun vastaavuutta.
Kannattaa mitata se kaasu-anturi. Itsellä mennyt niin että jäänyt tyhjäkäynti asento päälle ja toinen hajonnut niin että täyskaasu ei kytkeytynyt. Kumpikin vika vähentää kaasuun vastaavuutta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)