156:n puoltaa kiihdyttäessä oikealle?
Valvoja: Moderators
156:n puoltaa kiihdyttäessä oikealle?
Jo pian vuoden riponut ongelma on edelleen kysymysmerkin edessä.
Eli auto käyttäytyy arvaamattomasti rajuissa kiihdytyksissä. Eli ns. puoltaa oikealle ja rattia joutuu aavistuksen vetämään vastaan vasemmalle päin kiihdytyksissä.
Ripeästi vaihdetta vaihtaessa isompaan (kytkimen painalluksen jälkeen) puoltaminen loppuu ja sitä rattia kun on sitten vääntänyt vastaan, niin sitten se heittää vedon loppuessa sinne minne rattia vetää vastaan eli vasemmalle.
Eli jos haluaa tehdä kiihdytyksen suoraan "hyökkäyksittä" ja ilman silminnäkijöiden ihmettelyä,pitää menetellä näin: kytkin pohjaan -> ratti nopeasti suoraksi -> kakkosta silmään ja kytkin ylös -> ratti taas vasempaan.
Onko kenelläkään ollut vastaavan laista ominaisuutta?
On pähkäilty kaikennäköstä, renkaita vaihdettu edestä taakse, kaikki tukivarret vaihdoin kesällä eteen ja taakse pitkittäiset.
Tuntuu että se syypää on jossakin muualla kuin alustassa.
Voisiko olla mahdollista, että moottori pääsee heilumaan kiihdytyksissä, kun mulla on se moottorin ylätukitanko siitä kumiripustuksesta irti ja siitä johtuisi tuo outo "heitto" vaihtaessa.
Eli siis se tukitanko mikä tulee apparin puolen ylätuennan ruuveihin kiinni?
Eli auto käyttäytyy arvaamattomasti rajuissa kiihdytyksissä. Eli ns. puoltaa oikealle ja rattia joutuu aavistuksen vetämään vastaan vasemmalle päin kiihdytyksissä.
Ripeästi vaihdetta vaihtaessa isompaan (kytkimen painalluksen jälkeen) puoltaminen loppuu ja sitä rattia kun on sitten vääntänyt vastaan, niin sitten se heittää vedon loppuessa sinne minne rattia vetää vastaan eli vasemmalle.
Eli jos haluaa tehdä kiihdytyksen suoraan "hyökkäyksittä" ja ilman silminnäkijöiden ihmettelyä,pitää menetellä näin: kytkin pohjaan -> ratti nopeasti suoraksi -> kakkosta silmään ja kytkin ylös -> ratti taas vasempaan.
Onko kenelläkään ollut vastaavan laista ominaisuutta?
On pähkäilty kaikennäköstä, renkaita vaihdettu edestä taakse, kaikki tukivarret vaihdoin kesällä eteen ja taakse pitkittäiset.
Tuntuu että se syypää on jossakin muualla kuin alustassa.
Voisiko olla mahdollista, että moottori pääsee heilumaan kiihdytyksissä, kun mulla on se moottorin ylätukitanko siitä kumiripustuksesta irti ja siitä johtuisi tuo outo "heitto" vaihtaessa.
Eli siis se tukitanko mikä tulee apparin puolen ylätuennan ruuveihin kiinni?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Aika usein tuo ongelma tehokkaissa etuvedoissa...
- Renkaan profiilin, leveyden, merkin ja mallin vaihtaminen voi helpottaa joskus tuota.
- Vanteiden ETn vaihtaminen voi vaikuttaa asiaan
- Madallettu alusta? Ehkä "ohjearvo" pyöränkulmat ei olekkaan parhaat mahdolliset ko. alusta kombinaatiolle?
Kannattais kysästä joltain alustansäätögurulta mitä kannattaa koittaa, jollain pitempään alalla olleella vois olla ihan suoralta kädeltä hyviä ideoita...
- Renkaan profiilin, leveyden, merkin ja mallin vaihtaminen voi helpottaa joskus tuota.
- Vanteiden ETn vaihtaminen voi vaikuttaa asiaan
- Madallettu alusta? Ehkä "ohjearvo" pyöränkulmat ei olekkaan parhaat mahdolliset ko. alusta kombinaatiolle?
Kannattais kysästä joltain alustansäätögurulta mitä kannattaa koittaa, jollain pitempään alalla olleella vois olla ihan suoralta kädeltä hyviä ideoita...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Öö... nyt saatan tehdä itsestäni täysin idiootin, mutta oiskohan "vika" ihan fysiikan laeissa. Kun heinäntekojärjellä lähtee asiaa purkamaan, niin kaikki tiet on kallistettu (tai siis pitäis ainakin olla, poikkeuksiahan aina löytyy) keskiviivasta auton keulan suuntaan katsottuna oikealle vähintään 3%. Periaatteessa siis auto puoltaa aina hieman oikealle. Siis periaatteessa. Kun nyt sitten 156:lla (lue: tehokas etuvetoinen auto) kiihdytetään reippaasti oikeaan kaltevalla tiellä, renkaat sutivat aina jonkin verran, jolloin pito vähenee/katoaa ja keula lähtee luonnollisesti valumaan oikealle. Kun sitten taas painetaan kytkintä, renkaat lakkaavat sutimasta ja pito palaa ja auto ohjautuu sinne, minne ratti osoittaa. Ja sama tietysti toistuu taas kun kytkin nostetaan ja hana painetaan tiskiin. Eli ihan luonnollista, periaatteessa samasta ilmiöstä kyse, kuin etuvetoisen aliohjautuvuudessakin. Pito katoaa ohjaavien renkaiden sutiessa.
Tietysti on mahdollista että autossa on jotain vikaa, mutta JOS kerran tätä tapahtuu vain reippaassa kiihdytyksessä, niin empä usko...
Tietysti on mahdollista että autossa on jotain vikaa, mutta JOS kerran tätä tapahtuu vain reippaassa kiihdytyksessä, niin empä usko...
I do my loving in the winter.
^^Ihan asiallista tekstiä, mutta kyse ei ole tuosta teoriasta.
Kiihdytti vinolla tai suoralla piellä, niin sama efekti toistuu.
En muista oliko tätä ongelmaa talvirenkailla, mutta pianhan senkin näkee.
Kyse on kuitenkin selvästi jostakin ei normaalista ilmiöstä, koska ei toi normaalisti kyllä käyttäydy, eikä myöskään rajuissa ohituksissakaan kun ylitetään tien keskilinja
Kiihdytti vinolla tai suoralla piellä, niin sama efekti toistuu.
En muista oliko tätä ongelmaa talvirenkailla, mutta pianhan senkin näkee.
Kyse on kuitenkin selvästi jostakin ei normaalista ilmiöstä, koska ei toi normaalisti kyllä käyttäydy, eikä myöskään rajuissa ohituksissakaan kun ylitetään tien keskilinja
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Mulla on myös moottorin ylimmäinen kiinnike alkanut pettää ja on vähän hiekossa kunnossa. Kone pääsee heilumaan pikkusen enemmän kuin ennen ja tuntuu, että vetely on pahentunut kovissa kiihdytyksissä.. Tietty se saattaa johtua mulla etupään puslistakin.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Enpä muista mitään vetelyoireita kun kiinnike oli pashana.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Nyt täytyykin korjata tuota ilmiötä, kun tänään otin oikein asiaksi tuon kiihdyttelyn testimielessä.
Uudehkolla tiellä auto ei siis vedäkään vasemmalle kun kiihdyttää, vaan menee suoraan kuin juna, mutta kun veto loppuu niin auto hyökkää heti ojaan päin. Eli päin vastoin kun muistin.
Ja vanhemmalla tiellä missä näkyy selvät urat, auto suorastaan hakee niihin uriin ja ratti renkkaa edestakaisin niin perkeleesti pysyäkseen urissa.
Eli auto siis puoltaa vasemmalle vedon ollessa tasainen tai pois päältä, ja kiihdytyksissä menee suoraan.
Kyse voi hyvinkin olla noista gummeista, kun ne kyllä vetelee niin hitosti pieniinkin uriin, suorastaan menee tienpinnanmuutosten mukaan eikä niinkuin juna suoraan.
Auttaisikohan mikään muu kuin renkaiden vaihto? Edes jotkut 15-20mm spacerit, ni tulis 30-40mm lisää etäisyyttä renkaiden välille?
Renkaat ovat sisäreunoilta kuluneet huomattavasti enemmän kuin ulkoreunoilta, mutta taitaa olla madalluksesta tuleva sivuoire?
Uudehkolla tiellä auto ei siis vedäkään vasemmalle kun kiihdyttää, vaan menee suoraan kuin juna, mutta kun veto loppuu niin auto hyökkää heti ojaan päin. Eli päin vastoin kun muistin.
Ja vanhemmalla tiellä missä näkyy selvät urat, auto suorastaan hakee niihin uriin ja ratti renkkaa edestakaisin niin perkeleesti pysyäkseen urissa.
Eli auto siis puoltaa vasemmalle vedon ollessa tasainen tai pois päältä, ja kiihdytyksissä menee suoraan.
Kyse voi hyvinkin olla noista gummeista, kun ne kyllä vetelee niin hitosti pieniinkin uriin, suorastaan menee tienpinnanmuutosten mukaan eikä niinkuin juna suoraan.
Auttaisikohan mikään muu kuin renkaiden vaihto? Edes jotkut 15-20mm spacerit, ni tulis 30-40mm lisää etäisyyttä renkaiden välille?
Renkaat ovat sisäreunoilta kuluneet huomattavasti enemmän kuin ulkoreunoilta, mutta taitaa olla madalluksesta tuleva sivuoire?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Sitten väittäisin että ei oo pyöränkulmat optimaaliset tolle alustalle... Kyllä katusäädöillä pitäis kulua aika tasasesti jos on kaikki kunnossa. Onko renkaat selvästi ylälaidasta sisääpäin kallellaan? Parantaa ehkä kaarrepitoa mutta voi kyllä vaikuttaa tohon vetelyyn ja renkaiden kulumiseen...dimmu kirjoitti: Renkaat ovat sisäreunoilta kuluneet huomattavasti enemmän kuin ulkoreunoilta, mutta taitaa olla madalluksesta tuleva sivuoire?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Kyllä, ovat selvästi kallellaan niinkuin teinibemarien takarenkaat.eltsu kirjoitti:Sitten väittäisin että ei oo pyöränkulmat optimaaliset tolle alustalle... Kyllä katusäädöillä pitäis kulua aika tasasesti jos on kaikki kunnossa. Onko renkaat selvästi ylälaidasta sisääpäin kallellaan? Parantaa ehkä kaarrepitoa mutta voi kyllä vaikuttaa tohon vetelyyn ja renkaiden kulumiseen...dimmu kirjoitti: Renkaat ovat sisäreunoilta kuluneet huomattavasti enemmän kuin ulkoreunoilta, mutta taitaa olla madalluksesta tuleva sivuoire?
Mutta tuossa autossa ei ole edessä camberille säätöjä, vain auraukselle.
Eli niitäkään ei voi säädöillä saada optimaaliseksi.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Kulmat on säädetty 3kk sitten, että empä usko tarkistuksen auttavan asiaa.
Ja 40€ on vähän turhan hintavaa mennä huvikseen säädättämään ja kokeilemaan eri aurauskulmia useamman kerran
Mutta ei tuo nyt niin paljoa häiritse etteikö sen kanssa pärjää, kattoo sit mikä on tilanne talvirenkaiden kanssa ja vetää sitten johtopäätökset...
Ja 40€ on vähän turhan hintavaa mennä huvikseen säädättämään ja kokeilemaan eri aurauskulmia useamman kerran
Mutta ei tuo nyt niin paljoa häiritse etteikö sen kanssa pärjää, kattoo sit mikä on tilanne talvirenkaiden kanssa ja vetää sitten johtopäätökset...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Kulmat voi mennä päivässä kun kolauttaa oikeaan kuoppaan. Eri paikoissa säädetään myös eri tavalla, otin esim. Malminkartanosta ja Capital Renkaasta mittausprintit samoilla yksiköillä säädön jälkeen ja ihan eri lukuja siellä on (kummatkin toimivat kuitenkin ok).dimmu kirjoitti:Kulmat on säädetty 3kk sitten, että empä usko tarkistuksen auttavan asiaa.
Ja 40€ on vähän turhan hintavaa mennä huvikseen säädättämään ja kokeilemaan eri aurauskulmia useamman kerran
Mutta ei tuo nyt niin paljoa häiritse etteikö sen kanssa pärjää, kattoo sit mikä on tilanne talvirenkaiden kanssa ja vetää sitten johtopäätökset...
On se vaan ihme juttu että 40€ on liikaa kun ihmettelet tota juttua joka kerta kun ajat, ja ehkä muulloinkin. Onhan se mielenrauhakin jonkin arvoista!
Totta, mutta maltan odottaa vielä talvirenkaiden vaihtoon asti jos se sillä korjaantuu, ettei sitte tarvi käydä turhaan tuhlaamassa sitä 40€PSS kirjoitti:Kulmat voi mennä päivässä kun kolauttaa oikeaan kuoppaan. Eri paikoissa säädetään myös eri tavalla, otin esim. Malminkartanosta ja Capital Renkaasta mittausprintit samoilla yksiköillä säädön jälkeen ja ihan eri lukuja siellä on (kummatkin toimivat kuitenkin ok).dimmu kirjoitti:Kulmat on säädetty 3kk sitten, että empä usko tarkistuksen auttavan asiaa.
Ja 40€ on vähän turhan hintavaa mennä huvikseen säädättämään ja kokeilemaan eri aurauskulmia useamman kerran
Mutta ei tuo nyt niin paljoa häiritse etteikö sen kanssa pärjää, kattoo sit mikä on tilanne talvirenkaiden kanssa ja vetää sitten johtopäätökset...
On se vaan ihme juttu että 40€ on liikaa kun ihmettelet tota juttua joka kerta kun ajat, ja ehkä muulloinkin. Onhan se mielenrauhakin jonkin arvoista!
Jos ei, niin sitten käyn säädättämässä ne uudestaan eri paikassa.
Oon kahdessa paikassa ennemminkin käynyt säädättämässä kulmat ja ohjelma tarjoaa kahta eri vaihtoehtoa, normi ja sport tjs. Oon ottanu aina sen sport, kun mielsin sen asian niin että se sport on 156:n orggismadallus sarjan säätö. Eli todennäköisesti parempi jälkiasennus matskusatsille?
Tietääkö kukaan, miten pääsee vaihtamaan kallistuksen vakaajan puslat?
Pitääkö vakaajat ottaa kokonaan pois vai saako/pääseekö ujutettua niiden ollessa paikoilla? Kun kallistuksenvakaaja pääsee heilumaan sivu- ja pystysuuntaa ja kolisee aina montuissa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Sport-säätö eli haritus syö sisäsyrjät todella nopeasti kun kerrandimmu kirjoitti: Oon kahdessa paikassa ennemminkin käynyt säädättämässä kulmat ja ohjelma tarjoaa kahta eri vaihtoehtoa, normi ja sport tjs. Oon ottanu aina sen sport, kun mielsin sen asian niin että se sport on 156:n orggismadallus sarjan säätö. Eli todennäköisesti parempi jälkiasennus matskusatsille?
camberitkin on pielessä, ohjattavuus on parempi mutta renkaat
menee finaaliin nopeasti. Ja sen jälkeen se ohjattavuus onkin
sitten tosi hyvä..
Veikkaan että joudut ostamaan uudet renkaat jos haluat päästä
oireista. No, talvirengaskausi on jo ovella.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM