156 lämmityslaite

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
bomber
Viestit: 76
Liittynyt: 21 Maalis 2004, 03:01
Paikkakunta: Pietarsaari

156 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja bomber »

Mikähän mahtaa olla vikana, kun lämmitylaite ei puhalla ollenkaan lämmintä? Toimi vielä talvella ja keväällä niin kauan ku tuli niin lämmin että alko tarvimaan ilmastointia. Nyt kun on taas tällaiset koleat ilmat niin ei irtoa ollenkaan lämmintä... Onko jollakin ollut vastaavia kokemuksia??? Nesteen oon tarkistanut että on tarpeeksi. Moottori lämpiää ihan normaalisti.
Audi A4 1,8T Avant-02, Alfa 156 2.5v6-99, Nissan Urvan 2.3 Turbo-diesel, Aprillia ditec-03

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuossa lämmönsäätösydeemissä on ymmärtääkseni itsediagnostiikka, joka virrat kytkettäessä vilkuttelee siinä lumihiutalenapin yhteydessä olevaa lediä jos kaikki rensselit eivät ole kunnossa. Luulisi tuon reagoivan esmes lämppärin hanaa kääntelevän moottorin rikkoutumiseen.
- Epäkelpokeräilijä -

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja T-JL »

Tervehdys,

Minulla ilmeni sama vika viime viikolla. Kuinka sait korjattua?

t. Jäätyvä
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Tässä työreissulla iski lämmityslaitteella mielenkiintoinen ongelma. Kylmä käynnistys ja lämpötilansäädin 24 asteeseen. puhallin 2:lla. Ilmastointi pois. Koppi lämpenee ok seuraavien 30km matkalla. Seraavaksi lämmityslaite alkaa puskeen kylmää. Nostan lämpötilaa. Lämpötila ok. Taas puskee kylmää jne. jne. Viimein säädin on täysillä. Nupia alkaa kuumottaa kunnolla. Säädän pikkaisen pienemmälle. Puskee tupaan jääkylmää ilmaa... Seuraavat 80km mentiin sitten aika vaihtelevassa säässä...
Oma "diaknoosi" : jostain syystä sisätilan lämpötila-anturin seutu oli aika lämmin -> hämää anturin/sisätilan lämmön korkeammalle.

Vuoto jostain letkusta keskikonsolissa??

Kojelaudan Päällimmäiset ilmaräppänät oli kyllä kiinni...

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuossa keskikonsolissahan on "ritilä" jonka takana on anturi, joka mittaa kabiinin lämpötilaa. Tuon anturin yhteydessä on pieni "flekti" joka vetää ilmaa kabiinista anturille. Luultavasti tuo flekti ei nyt pelitä ja anturi mittaakin keskikonsolin lämpötilaa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Sama vika rahikaisella. Kaupunki ajossa ei huomaa, mutta maantiellä käy juuri näin. Pistäkäähän tarkat työohjeet. Kiitos! :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tutulta kuullostaa, tuolla oma kertomukseni:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7297

Anturin vaihto on helppo homma puukädellekin, voisi kai tuota anturia kokeilla puhdistaakin. Oli yllättävän kallis mokkula. (muistaakseni 100eur paikkeilla)
VMP

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Kiitokset!
Onkohan tota Ropelloa erikseen myynnissä / kuvia / mittatietoja.
Sen minkä muistan tosta anturista että siihen voisi kyllä viritää vastaavaa 12v Ropelloa...

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 156 lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja alfista »

bomber kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vikana, kun lämmitylaite ei puhalla ollenkaan lämmintä? Toimi vielä talvella ja keväällä niin kauan ku tuli niin lämmin että alko tarvimaan ilmastointia. Nyt kun on taas tällaiset koleat ilmat niin ei irtoa ollenkaan lämmintä... Onko jollakin ollut vastaavia kokemuksia??? Nesteen oon tarkistanut että on tarpeeksi. Moottori lämpiää ihan normaalisti.
Voi kyllä olla ihan perinteinenkin vika. Fiat pohjainen tuulettajan moottori jumittaa usein. Eli pyöriikö tuulettajan/lämmittäjän moottori ollenkaan?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se anturiin integroitu mikkiflekti on kooltaan luokkaa peukalonpää, ehkä siihen voisi rakennella jonkun näytönohjaintuulettimen tms. vermeen. Vähän virityksen makuinen tuosta kyllä tulisi.

Anturi-flektipaketti taisi tosiaan olla Deltassa vajaat sata euroa kun sitä GTV:hen kyselin, on sama osa kuin 156:ssa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

KJS kirjoitti:Luultavasti tuo flekti ei nyt pelitä ja anturi mittaakin keskikonsolin lämpötilaa.
Entäs jos pelittää? Tänään ilman ja auton ollessa kylmä huomasin kuunnella flektiä (siloinhan se monesti pitää ääntä) ja sirinästä päätellen kyllä siellä pyöritään.
Muutenhan tuo olisi ollut hyvä selitys. Nyt ei tierä.. :roll:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

hagger16 kirjoitti:
KJS kirjoitti:Luultavasti tuo flekti ei nyt pelitä ja anturi mittaakin keskikonsolin lämpötilaa.
Entäs jos pelittää? Tänään ilman ja auton ollessa kylmä huomasin kuunnella flektiä (siloinhan se monesti pitää ääntä) ja sirinästä päätellen kyllä siellä pyöritään.
Muutenhan tuo olisi ollut hyvä selitys. Nyt ei tierä.. :roll:
Luulisi, että lämmityslaitteen puhallin pitää enemmän ääntä kuin tuo pikkuinen nysä. Helppo tuo keskikonsoli on purkaa, pitää vaan johdot kytkettynä jonka jälkeen kääntää virrat päälle => näkee pyöriikö anturin ropeli.

Myöskin paineilmalla voi suhauttaa anturin reiästä kun auto on ajettu lämpimäksi (myös keskikonsoli), jos paineilma muuttaa puhalluksen lämpötilaa radikaalisti, ei tuo ropeli luultavasti toimi.

Lisäksi tuli mieleen, että voisihan tuo anturin reikä olla esim. pölyn tukkima, eikä ilma menisi anturille vaikka ropeli pyörisi.
VMP

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Sen ropellin toimimisen voi tsekata ihan katsomalla taskulampun kanssa sitä. Siinä huomaa eron kun laittaa virrat päälle, mikäli se lähtee pyörimään. Tuossa juuri tuli itseltäkin tsekattua kun toimii vähän oudosti toi automaatti-ilmastointi. Flekti kyllä pyöri, mutta pölyä siellä oli aika reippaasti. :roll:

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ilmojen kylmettyä ilmeni autosta taas uusi mysteerinen ääni, en tiedä kuuluuko asiaan vai mistä johtuu.
Kun säätää lämmönvalitsin nupin aivan ääriasentoon (max), niin jostakin hanskalokeron tienoilta kuuluu semmoista ihmeellistä epätahtista naputusta, ja kun säätää nuppia yhden "pykälän" verran taaksepäin, nakutus lakkaa.
Aukeaako sieltä joku rele joka rupeaa naputtamaan vai mistä näitä ääniä oikein tulee?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Omassa autossani kuuluu surinaa hanskalokeron takaa lähes aina kun lämmönsäädintä siirtää. Varsinkin jos sen jättää muualle kuin ääripisteisiin niin surisee, mutta lopettaa sen hetken päästä. Olisiko tämä lämmönsäätimen moottori ja sen läppä joka surisee???
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

dimmu kirjoitti:Ilmojen kylmettyä ilmeni autosta taas uusi mysteerinen ääni, en tiedä kuuluuko asiaan vai mistä johtuu.
Kun säätää lämmönvalitsin nupin aivan ääriasentoon (max), niin jostakin hanskalokeron tienoilta kuuluu semmoista ihmeellistä epätahtista naputusta, ja kun säätää nuppia yhden "pykälän" verran taaksepäin, nakutus lakkaa.
Aukeaako sieltä joku rele joka rupeaa naputtamaan vai mistä näitä ääniä oikein tulee?
Samaa olen ihmetellyt itsekin..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Jarama kirjoitti:Omassa autossani kuuluu surinaa hanskalokeron takaa lähes aina kun lämmönsäädintä siirtää. Varsinkin jos sen jättää muualle kuin ääripisteisiin niin surisee, mutta lopettaa sen hetken päästä. Olisiko tämä lämmönsäätimen moottori ja sen läppä joka surisee???
Joo tois surina on eri juttu ja kuuluu varmaan asiaan ainakin ilmastoiduissa.
Kai siellä joku moottori surisee ja tekee jotain kun nuppia kääntää.

Sitte tänään ilmeni aamulla pakkasten alettua sitä samaa "kuivaa" kitinää minuutin verran mitä viime talvenakin. Ilmeisesti kuuluu lämppärin ropellin laakereista? Onko kukaan rasvannut tai tehnyt sille hiljennyskonstia?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pelkääjän jalkatilasta suoja pois, jonka jälkeen puhaltimen moottori näkyy selvästi keskellä jalkatilaa. Lukitus ruuvi auki, johto irti ja kääntämällä moottori hiukan koko paska tippuu lattialle. Tämän jälkeen vähän crc:tä laakerien juureen, ei paljon koska se alkaa helposti käryämään jos sitä joutuu käämeihin. Moottori takaisin ja tyytyväistä ajelua muutaman kuukauden ajan, jonka jälkeen uusinta käsittely. Sitten kun alkaa olla viidennen kerran aika on jo parempi uskoa että rikki se on ja ostaa uusi tarvikeliikkeestä 100e kuolema.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin