Alfan talvisäilytys
Valvoja: Moderators
Alfan talvisäilytys
Toimiva talvisäilytyspaikka pitäis alfalle keksiä. Lämmin talli olis tietysti paras, mutta ei tuu mieleen ketään tuttua, jolla sellanen olis, ainakaan tyhjillään. Nyt äkkiseltään paras mieleen tuleva tai ainakin turvallisin paikka olis ukin piha... Itsellä ei oo tietoa/kokemusta kuinka autot säilyy talven pihalla, mutta oliskohan mitään järkeä sellasessa, että pistäis sen sinne soralle ja kokopeite päälle. Voiko pelkkä kylmyys tehdä autolle ~puolen vuoden aikana mitään tuhoa? Tai onko keväällä kaikki paikat jumissa? Entäs ruostepuoli, lähinnä kait pohjan suhteen? Muita hyviä ideoita. Tai olisko jollain foorumilaisella tarjota peräti kohtuuhintaista ja lämmintä talli/hallipaikkaa talveksi??
I do my loving in the winter.
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
Meillä oli olosuhteiden pakosta 155 ulkosalla seisonnassa viime talven kun ei löytynyt sopivaa säilytyspaikkaa ja kaksi muuta autoa oli ajossa. Eipä siitä näyttänyt varsinaista haittaa olevan. Enemmän haittaa on säiden vaihtelusta aiheutuvasta kosteudesta kuin kylmyydestä sinällään. Kannattaa hankkia jostain tarvikeliikkeestä sellainen ns. kosteudensyöjä tai pari autoon. Niihin voi tiivistyä kosteutta yllättävän paljon.
Tietysti ulkosäilytys ei ole suositeltavin vaihtoehto. Kannattaa miettiä onko tuttavilla tai sukulaisilla esim. vanhaa navettaa, suulia tai muuta vastaavaa auton mentävää tilaa. Jonkinlainen sääsuoja on aina hyvästä, kylmä säilytystila toimii talvikauden yli aivan yhtä hyvin kuin lämmin talli, tärkeintä on saada auto suojaan luonnonilmiöltä. Ainakin meidän Chevy talvehti vallan hyvin aikoinaan kylmän suulin suojissa. Ajoonottoon riitti normaalit tarkistukset ja tietysti kunnollinen pesu.
Tietysti ulkosäilytys ei ole suositeltavin vaihtoehto. Kannattaa miettiä onko tuttavilla tai sukulaisilla esim. vanhaa navettaa, suulia tai muuta vastaavaa auton mentävää tilaa. Jonkinlainen sääsuoja on aina hyvästä, kylmä säilytystila toimii talvikauden yli aivan yhtä hyvin kuin lämmin talli, tärkeintä on saada auto suojaan luonnonilmiöltä. Ainakin meidän Chevy talvehti vallan hyvin aikoinaan kylmän suulin suojissa. Ajoonottoon riitti normaalit tarkistukset ja tietysti kunnollinen pesu.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Joo, pelkkä pressupeite on huono... lumi jäätyy päälle ja voi kasaantua painavaksi kasaksi ...
Auton alle maahan kannattaa myös laittaa peite.
Ja sisätilathan voi käsitellä jollain miedolla homeenestoaineella ennen säilytystä, niin ei tule hometta niin helposti.
Auton alle maahan kannattaa myös laittaa peite.
Ja sisätilathan voi käsitellä jollain miedolla homeenestoaineella ennen säilytystä, niin ei tule hometta niin helposti.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Näin itselläkin. Alfa on lämpimässä tallissa flanellipeitteen alla ja ajot hoituu Voortilla. Ja jos ollaan oikein tarkkoja niin ei tuo minun Alfa ole vielä maistanut metriäkään suomen tietä, edes kesällä.90 kirjoitti:no niinhän se on mutta itsellä on kesäauto ja käyttis erikseen..en aio todellakaan tuhota kesäalfan peltejä suolanpaskassa uittamalla, lepäilkööt tulevankin talven lämpimässä hallissa..antsa kirjoitti:Autohan on ajamista varten...
Pitää ostaa sellainen harrasteauto, ettei sitä voi jättää talliin edes pahimmilla suolapaska keleillä.90 kirjoitti:
no niinhän se on mutta itsellä on kesäauto ja käyttis erikseen..en aio todellakaan tuhota kesäalfan peltejä suolanpaskassa uittamalla, lepäilkööt tulevankin talven lämpimässä hallissa..
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Lämmitetyssä tallissa ikkunat raolleen tai auki niin ilma vaihtuu myös sisällä autossa. Itse käytän Alfan päällä flanellihuppua suojaamaan laskeutuvalta pölyltä. Tuohon riittää vaikka vanhat lakanat, jos ei raski ostaa kunnollista huppua. Toisessa autossa on sellainen nylonin kevytpeite, mutta se ei ole mielestäni niin hyvä kuin oikea puuvilla/flanelli (hengittävyys, sisäpinnan kovuus). Hupun tärkeys korostuu, jos samassa tilassa ajetaan paljon (parkkihalli), mutta omassa tallissakaan pölyltä ei voi välttyä.Kirk kirjoitti:Homeongelmaa ei varmaan esiinny jos auto on lämmitetyssä/ilmastoidussa tallissa?? Ja siis esim. ikkunat auki että tuulettuu sisältä?
Itse en yleensä availe isoa ovea talvella, vaan kuljen toimiston kautta talliin. Tallin lämpötilaksi riittää n.10C, mutta ilmanvaihto pitää kuitenkin olla riittävä. Kylmätilakin toimii muuten, mutta lämpötilan vaihtelut syksyllä ja keväällä 0C molemmin puolin saa kosteuden tiivistymään pelteihin. Tällöin voi myös sisustat kostua ja pahimmillaan haiskahtaa keväällä tunkkaiselle.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
annappas hyvä esimerkki tällaisesta harrasteautosta..AutonAlfa kirjoitti:Pitää ostaa sellainen harrasteauto, ettei sitä voi jättää talliin edes pahimmilla suolapaska keleillä.90 kirjoitti:
no niinhän se on mutta itsellä on kesäauto ja käyttis erikseen..en aio todellakaan tuhota kesäalfan peltejä suolanpaskassa uittamalla, lepäilkööt tulevankin talven lämpimässä hallissa..
tsav: niinpä täysin samaa mieltä..
Oho! Osuinpa arkaan paikkaan
Esimerkkinä löytyy omalta pihalta eräs nelikko, joka on koko ajan ajossa, kun ei ole tallilla rakennettavana/rikkinäisenä. Ei ole tarkoituskaan haaskata talven nelikko kelejä ja laittaa hyvää autoa tallin perukoille. Oma mielipide on, että autot on tehty ajettaviksi. Miksen siis voisi nauttia autostani myös niillä suolapaska keleillä? Hiukan jaksaa nähdä vaivaa maalipinnan suojaamiseen sekä pitää ruostesuojauksesta huolta ja pesee riittävän usein, niin ei se auto silmissä ruostu. Taisi viime talven suolauskelitkin olla suotuisat ainakin täällä päin Suomea.
Tai ehkä olen sen verran persaukinen, että ei ole varaa kauhean moneen autoon ja niiden ylläpitoon.
En minäkään mitään klassikko autoa tuolla uittaisi, mutta tulevaa klassikkoa kylläkin
Esimerkkinä löytyy omalta pihalta eräs nelikko, joka on koko ajan ajossa, kun ei ole tallilla rakennettavana/rikkinäisenä. Ei ole tarkoituskaan haaskata talven nelikko kelejä ja laittaa hyvää autoa tallin perukoille. Oma mielipide on, että autot on tehty ajettaviksi. Miksen siis voisi nauttia autostani myös niillä suolapaska keleillä? Hiukan jaksaa nähdä vaivaa maalipinnan suojaamiseen sekä pitää ruostesuojauksesta huolta ja pesee riittävän usein, niin ei se auto silmissä ruostu. Taisi viime talven suolauskelitkin olla suotuisat ainakin täällä päin Suomea.
Tai ehkä olen sen verran persaukinen, että ei ole varaa kauhean moneen autoon ja niiden ylläpitoon.
En minäkään mitään klassikko autoa tuolla uittaisi, mutta tulevaa klassikkoa kylläkin
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no eipä tuo nyt ole mikään arkapaikka kuin omissa kuvitelmissasi ehkä vain..
mielestäni omasi autosi on kuitenkin luettavissa varmaankin enemmän käyttisgategoriaan jo pelkkien ominaisuuksien perusteella vaikka samalla sitä harrasteena pidätkin, itsellä oli myös ennen näin muttä nykyään jako on selvä käyttiksen ja harrastekulkineen kesken, harrastevehkeellä ajetaan kesä ja käyttiksellä talvet, lyhyesti virsi kaunis..
ja kukaan ei ole sinua muuten kieltänyt nauttimasta autostasi talvisin, ihan vapaasti saat puolestani uittaa suolanpaskassa ja nauttia nelikkokeleistä niin minäkin teen jos saan joskus sen impreza WRX:n haalittua pihaan..
mutta itse kuitenkin mieluummin nautin GTV:stä kesäisillä mutkapätkillä kuin talvikeleillä luistatuksista vaikka kivaahan sekin on mutta ei sitä oikein voi muun liikenteen seassa harrastaa..
omassa harrastekulkineessa maalipinta on pidetty kunnossa ja kunnolllinen ruostesuojaus on tehty luukkuja ja ovia myöten mutta siltikin pidän sen talven yli lämpimässä hallissa sillä ei se talvikäyttö ainakaan edistä vanhan alfan peltien säilynmistä oli suojaus tehty tai ei tuosta on ihan tarpeeksi kulkenut esimerkkejä jo omienkin käsien kautta!!
mutta kukin tehkööt miten haluaa ja käsityksiä tästäkin asiasta on varmaankin moneen lähtöön..
mielestäni omasi autosi on kuitenkin luettavissa varmaankin enemmän käyttisgategoriaan jo pelkkien ominaisuuksien perusteella vaikka samalla sitä harrasteena pidätkin, itsellä oli myös ennen näin muttä nykyään jako on selvä käyttiksen ja harrastekulkineen kesken, harrastevehkeellä ajetaan kesä ja käyttiksellä talvet, lyhyesti virsi kaunis..
ja kukaan ei ole sinua muuten kieltänyt nauttimasta autostasi talvisin, ihan vapaasti saat puolestani uittaa suolanpaskassa ja nauttia nelikkokeleistä niin minäkin teen jos saan joskus sen impreza WRX:n haalittua pihaan..
mutta itse kuitenkin mieluummin nautin GTV:stä kesäisillä mutkapätkillä kuin talvikeleillä luistatuksista vaikka kivaahan sekin on mutta ei sitä oikein voi muun liikenteen seassa harrastaa..
omassa harrastekulkineessa maalipinta on pidetty kunnossa ja kunnolllinen ruostesuojaus on tehty luukkuja ja ovia myöten mutta siltikin pidän sen talven yli lämpimässä hallissa sillä ei se talvikäyttö ainakaan edistä vanhan alfan peltien säilynmistä oli suojaus tehty tai ei tuosta on ihan tarpeeksi kulkenut esimerkkejä jo omienkin käsien kautta!!
mutta kukin tehkööt miten haluaa ja käsityksiä tästäkin asiasta on varmaankin moneen lähtöön..
Ok. Laitetaan se sitten käyttiskategoriaan, vain koska se on joka päiväisessä ajossa, jos on
Kuitenkin, jos sen seisomaan laittaisin, niin laittaisin sen pressutalliin pihalle, jos muuta mahdollisuutta ei olisi. Parasta tietenkin olisi kuiva ja lämmintalli kunnon ilmanvaihdolla. Kaikkea ei ole kaikilla, joten ikkunat raolleen ja katsoo, ettei maakosteus lahota autoa alta päin, eli myös vesitiivis pressu auton alle. Pressu täytyy kuitenkin asentaa niin, että lätäköitä ei muodostu auton alle sateella. Myös ilmanvaihto pitää huomioida myös kylmässä tallissa. Pari kosteuden poistajaa sisälle ja kerran kuukaudessa tuulettaa autoa kunnolla, jos mahdollista.
Parasta tietenkin olisi käyttää autoaan, kuten niitä kuullu, eli ajamalla
90: Mä en kuvittele mitään
Kuitenkin, jos sen seisomaan laittaisin, niin laittaisin sen pressutalliin pihalle, jos muuta mahdollisuutta ei olisi. Parasta tietenkin olisi kuiva ja lämmintalli kunnon ilmanvaihdolla. Kaikkea ei ole kaikilla, joten ikkunat raolleen ja katsoo, ettei maakosteus lahota autoa alta päin, eli myös vesitiivis pressu auton alle. Pressu täytyy kuitenkin asentaa niin, että lätäköitä ei muodostu auton alle sateella. Myös ilmanvaihto pitää huomioida myös kylmässä tallissa. Pari kosteuden poistajaa sisälle ja kerran kuukaudessa tuulettaa autoa kunnolla, jos mahdollista.
Parasta tietenkin olisi käyttää autoaan, kuten niitä kuullu, eli ajamalla
90: Mä en kuvittele mitään
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
jopa aiheuttaa mielipiteiden vaihtoa kyseinen juttu. Itse laitan (laitoin jo) getvosen talviunille. Se onkin sitten aivan sama mitä mieltä muut asiasta ovat, mutta mukava getvosta on tallissa syksyllä pikkuisen päivitellä, maalauttaa tukivarsia ja massailla sekä muuten vaan purkaa ja koota
Mutta jos oikeen käytännön syytä hakee niin kesällä touko-loka ajelen n: 10tkm getvoseen ja loka-touko sitten pistelen 30tkm riisseli audiin. Bensalla nu tulisivat hiukan kalliimksi ajella, sekää tilaa tarvitsen reissuissa reilummin mitä getvonen tarjoaa. Kaikki on lähinnä omaa ajoa, urheilu harrastusten vuoksi, omien ja muksujen. Yhteensä perheeni päästelee n:60tkm vuodessa kolmeen autoon yhteensä, joten mukavaa niitä on pikkuisen vaihdella.
sitten kesällä nyt vaan tykkään ajella getvosella, ihan sama mitä "naapuri" siihen sanoo
Mutta jos oikeen käytännön syytä hakee niin kesällä touko-loka ajelen n: 10tkm getvoseen ja loka-touko sitten pistelen 30tkm riisseli audiin. Bensalla nu tulisivat hiukan kalliimksi ajella, sekää tilaa tarvitsen reissuissa reilummin mitä getvonen tarjoaa. Kaikki on lähinnä omaa ajoa, urheilu harrastusten vuoksi, omien ja muksujen. Yhteensä perheeni päästelee n:60tkm vuodessa kolmeen autoon yhteensä, joten mukavaa niitä on pikkuisen vaihdella.
sitten kesällä nyt vaan tykkään ajella getvosella, ihan sama mitä "naapuri" siihen sanoo
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Nii-i, kauka haluaa ajaa autollaan ympäri vuoden, niin ajakoon. Kuka haluaa säilyttää, niin säilyttäkköön. Eihän voi olla mitään yhtä totuutta miten pitää toimia. Vai pitäisikö perustaa joku komitea joka päättää asioista (katsoiko, onko kukaan lukenut Ernst Billgren: Komitea?)?gtvaj kirjoitti:ihan sama mitä "naapuri" siihen sanoo
Viimeksi muokannut Savo, 17 Loka 2007, 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koska offtopic on kirjoittelun hienoin muotoAutonAlfa kirjoitti:Miksi näitä vastauksia sitten tulee, jos se on jokaisen oma asia?
Ja olen juupaseipäs-keskustelutuulella.
Ja siihen otsikon aiheeseen: Varo todellakin sitä kosteutta auton sisällä. Olen itse homehduttanut yhden auton sísustan kylmässä pressuhallissa.
Nyt kun sittenkin tuli Lanceri pihaan, niin jotain tarttis alfalle keksiä. Nyt mietin että jos pitäis alfaa ihan tossa kerrostalon parkkipaikalla seisonnassa, pistäis sinne sisälle niitä kosteudensitojia ja kävis ehkä kerran viikossa jonku lenkin heittämässä, että ilma vaihtuis, paikat pysyis vetreinä ja akku vähän ltautuis (hälytin ois päällä koko ajan. Tietysti kokopeite olis päällä. Onko tossa mitään järkeä? Kun en todellakaan halua homehduttaa auton sisustaa ja ukki asuu reilun 200 kilsan päässä ja siellä tulee sen verran harvoin käytyä, että yöunethan siinä vaan menis kun miettis yksinään homehtuvaa ja mätänevää kumppania Jotenkin vain ulkosäilytyksessä on alkanu pelottaan mahdollinen ilkivalta... Kun tässä taloyhtiössä tuota epäilyttävämpääkin sakkia majailee.
I do my loving in the winter.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Kirk: http://www.oulunpysakointi.fi/hinnastot.html - tuossa ois joitain säänsuojia. En tiedä sitten ovatko turhan hintavia...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Ostat sellasta pikakiilloketta *köh* jolla poistat pölyt säilytyksen aikana/päätteksi ilman että tarvii vedellä lotrata ja vahapintaa kuluttaa.tsav kirjoitti:Itse käytän Alfan päällä flanellihuppua suojaamaan laskeutuvalta pölyltä. Tuohon riittää vaikka vanhat lakanat, jos ei raski ostaa kunnollista huppua. Toisessa autossa on sellainen nylonin kevytpeite, mutta se ei ole mielestäni niin hyvä kuin oikea puuvilla/flanelli (hengittävyys, sisäpinnan kovuus). Hupun tärkeys korostuu, jos samassa tilassa ajetaan paljon (parkkihalli), mutta omassa tallissakaan pölyltä ei voi välttyä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Tuli justiin laitettua seisomaan ens kuun alusta maaliskuun loppuun.. Jospa siinä ajassa meikäläisenkin vauhdilla tulee alustarempat ja muut tehtyä . Tänään taitaa itse asiassa jo jäädä seisomaan,jos kävis Ti-hallissa kunnolla pesemässä sitä ennen niin eipä siinä taida paljo muita talvivalmisteluja tarvita.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Kiitos vinkistä!!! Sairaalaparkki ei ollu pahan hintanen. Ja on vielä melko lähelläkin. Tota vois kyllä harkita ihan vakavasti. Millasia ne kosteudensyöjät on? Onko ne jotain sieniä tjsp. jotka voi käydä rutistamassa kuivaksi välillä vai pitääkö ne uusia aika ajoin? Ei liene kovin kalliita...?Ruokoton kirjoitti:Kirk: http://www.oulunpysakointi.fi/hinnastot.html - tuossa ois joitain säänsuojia. En tiedä sitten ovatko turhan hintavia...
I do my loving in the winter.
- Ollie
- Viestit: 176
- Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
- Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
- Paikkakunta: Tampere
Esim tällaisia:http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 9144187245Kirk kirjoitti: Millasia ne kosteudensyöjät on? Onko ne jotain sieniä tjsp. jotka voi käydä rutistamassa kuivaksi välillä vai pitääkö ne uusia aika ajoin? Ei liene kovin kalliita...?
Pitää tyhjentää aika-ajoin ja vaihtaa uusi suolapussi.
Ei ole kalliita.
Okei, kiitos. Montakos noita tarvitaan kerrallaan pitämään auto kuivana?Ollie kirjoitti:Esim tällaisia:http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 9144187245Kirk kirjoitti: Millasia ne kosteudensyöjät on? Onko ne jotain sieniä tjsp. jotka voi käydä rutistamassa kuivaksi välillä vai pitääkö ne uusia aika ajoin? Ei liene kovin kalliita...?
Pitää tyhjentää aika-ajoin ja vaihtaa uusi suolapussi.
Ei ole kalliita.
I do my loving in the winter.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Kiitoksia vain tarjouksesta, mutta hupun alla säilyttämällä auto on puhdas kun haluaa ajamaan, eikä tarvitse ensin alkaa poistamaan pölyä pinnasta.Pasi kirjoitti:Ostat sellasta pikakiilloketta *köh* jolla poistat pölyt säilytyksen aikana/päätteksi ilman että tarvii vedellä lotrata ja vahapintaa kuluttaa.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Itellä seisoi Alfa kylmässä hyvin tuuletetussa riihessä viime talven. Ikkunat raollaan ja matot yms ylimääräiset tavarat pois sisältä ja akku tietty pois. Mitään hometta tms ei ollut sisällä. Keväällä sitten öljyt vaihtoon ja muuten katseli että kaikki pelaa. Jarrut alussa hiukan heikot, kun levyt senverran ruosteessa. Kertaakaan en autoa talven aikana käyttänyt. Mitään haittaa ei tuosta seisonnasta koitunut.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----