Lohkolämmittimen tarpeellisuudesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Mozzarella
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:42

Lohkolämmittimen tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja Mozzarella »

Omasta JTS:stä lohkolämitin puuttuu ja mahdollinen asennus kohta ajankohtainen. Yleinen kanta taitaa olla, että ihan hyödyllinen kapistus on - joskin soraääniäkin esiintyy.

Ja mikäkö olisi kysymykseni - noh onko lohkolämmittimen ja sisähaaran laitatuttaminen kannattavaa? (Ensimmäinen omistaja ei tätä ollut katsonut tarpeelliseksi.)

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Re: Lohkolämmittimen tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja Campari »

Mozzarella kirjoitti: Ja mikäkö olisi kysymykseni - noh onko lohkolämmittimen ja sisähaaran laitatuttaminen kannattavaa? (Ensimmäinen omistaja ei tätä ollut katsonut tarpeelliseksi.)
Kyllä sen sitten, kun on autoa pitänyt pari päivää -25 asteen pakkasessa ja yrittää käyntiin, huomaa onko tarpeellinen vai ei. Vähemmässäkin minulle tulee vilu(tus). Kunhan ei kuvittele lämmityksen jälkeen, että kaikki auton paikat ovat lämmenneet.

Hintakaan ei noissa vermeissä kovin paha ole.

Suosittelen, jos et halua kiduttaa itseäsi ja autoasi. Toki, jos on talli aina käytettävissä, niin miksipä sitä.

Tämä siis jatkuvasti ulkona autoaan säilyttävän mielipide.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Mozzarella
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:42

Viesti Kirjoittaja Mozzarella »

Tallia ei valitettavasti ole käytössä, joten kai se lämmittimen asennus on ainoa oikea vaihtoehto.
Motonetista näyttää löytyvän Calixia ja Defaa? Kumpaa suosittelette?
Itse elementin lisäksi vielä johtosarja ja haaroitussarjako (jos tahtoo sisäpistokkeen)

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Mozzarella kirjoitti:Tallia ei valitettavasti ole käytössä, joten kai se lämmittimen asennus on ainoa oikea vaihtoehto.
Motonetista näyttää löytyvän Calixia ja Defaa? Kumpaa suosittelette?
Itse elementin lisäksi vielä johtosarja ja haaroitussarjako (jos tahtoo sisäpistokkeen)
Kyllä se Defa olisi mun valinta. Kaikissa autoissa sellainen on ollut ja aina toiminut. Olen kuullut Calixeissa hajoavan lämpövastuksia, mutta se on vain kuulopuheita. Sisähaaran nyt vetää sitten siinä samalla, kun lohkaria asentaa, joten kyllä se kannattaa laitattaa.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Molemmista kokemuksia usean vuoden ajalta - kummatkin ovat toimineet ja kestäneet niinkuin pitääkin. Itse laittaisin Defan. Fiksumman näköiset palikat ja uuden minikokoisen sisätilanlämmittimen saa mahtumaan paremmin jalkatilaan.

Mukavuuden lisäksi lohkolämmitin säästää konetta ja luonota sekä lisää turvallisuutta koska auto lämpenee nopeammin käyntilämpöiseksi ja huurteet lähtevät nopeammin ikkunoista.
TPP

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Nää Suomen talvet näyttää menevän kokoajan lämpimämpään suuntaan, joten en välttämättä näe lämppärin tarpeellisuutta.
Mulla sellanen kuitenkin on , kun edellinen omistaja on sellaisen laittanut. Tosin en sitä tuossa kadunvarsiparkissa pysty käyttämään, joten on mulle hieman turha.
Mitään ongelmia ei starttauksen kanssa ole ollut, ei edes 30 asteen pakkasessa. Ääni nyt tietty hieman erilainen kun palmun alta käyntiin laittaessa. Konekin varmasti kuluu enemmän. Eli siis pärjää ilmankin

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

*köh* webasto *köh* *köh* ... paha flunssa iskenyt *köh* :wink:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Eikös se webasto ole toiminut kun olet kylmästä flunssan saanut? :wink:

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Jos ei tallia tai webastoa ole niin kyllä se
tolpparuokinta on aivan must talvisin.
Mitä tulee itse myllyihin niin oma Defa
sanoi toissapäivänä sopimuksen irti...
jaksoi elää 3 vuotta(2 vuoden takuu). :roll:
Tuossa uudessa litteämmässä Terminissä
on sitten 5 vuoden takuu.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

-tommi- kirjoitti:Eikös se webasto ole toiminut kun olet kylmästä flunssan saanut? :wink:
Noku ei muista laittaa ajastusta :oops:


... sama ongelma oli aikoinaan tolppalämmityksen kanssa :lol:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eikös se riitä kun soittaa webastolle että lämpöä koneeseen :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Mutta kuka soittaa sulle ja kertoo että pitäisi soittaa Webastolle? :mrgreen:

Jos olisi tolppa niin ilman muuta lämppärin laittaisin. Pysyy mies ja kone kunnossa. Ainoa huono puoli on se, että pitäisi sammuttaa 10 minuuttia ennenkuin lähtee että kone pysyisi kartalla eikä sytyttäisi ruiskun merkkivaloa käynnistäessä.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Missäs hinnoissa nämä nykyään on asennettuna?
Kaikissa mainoksissa ja tarjouksissa vaan puhutaan asennushinnasta tai muuta epäselvää.
Tietenkin eri autoilla on eri hinnat, mutta mitä tuo nyt yleensä maksaa esim. tuohon GTV:een tai mihin vaan?
Ajattelin soittokierrosta kohta aloitella, mutta olisi mukavaa, jos olisi jotain referenssiä.

-tommi

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

^ No katso alkuun vaikka Motonetin hinnastosta suuntaviivoja. Esim. 156:lle äkkiä katsoen elementti + johtosarja + haaroitussarja tekee n. 170 - 190 euroa. Asennus siihen päälle.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin omasta puolestani, että omissa Alfoissa on aina ollut lämmittimet, ja käytän niitä aina kun mahdollista silloin kun säätila sitä edellyttää. Eli pidän hyvin hyödyllisenä ja tarpeellisena kapistuksena. Ja tämä ensisijaisesti auton/moottorin ja ehkä myös polttoaineen säästämiseksi, toissijaisesti mukavuussyistä. Jos on tarjota Alfalle kattoa päälle parkkipaikalla, kuten itselläni nykyään on, niin sisälämmitin ei ehkä ole niin must, mutta onhan se toki mukavampaa kun on sisältäkin lämmin.

On ollut sekä Defaa että Calixia. Molemmat toimivat.
Rolle kirjoitti:Ainoa huono puoli on se, että pitäisi sammuttaa 10 minuuttia ennenkuin lähtee että kone pysyisi kartalla eikä sytyttäisi ruiskun merkkivaloa käynnistäessä.
Tämähän oli 33:ssa ja 155:ssa liiankin tuttua, mutta nämä nykyiset kahvinkeittimet tuntuvat toimivan oikein vaikka laittaisi suoraan tulille. Olen kyllä silti käynyt irrottelemassa töpselit etukäteen ihan vanhasta muistista ja kaiken varalta.

EDIT: niin eihän 33:ssa tainnut mitään valoja jäädä palaman, kone vain ei meinannut suostua käymään ennen kuin oli hetken lämmöt tasaantuneet.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Defan listoilta www.defa.com ei suoraan löytynyt osia GTV:hen. Tai löytyi, mutta taisi tarkoittaa Alfetta GTV:tä, kun vuosimalli oli -86.

Olisikohan lähinnä oikeaa 166 2.0 V6 TB? Eikös se ainakin moottorina ole sama kuin GTV TB:ssä?

Samaa 422-elementtiä tarjoavat kaikkiin vanhempiin 166 moottoreihin ja 2.5 l 156:een.

-tommi

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Pepperoni kirjoitti: EDIT: niin eihän 33:ssa tainnut mitään valoja jäädä palaman, kone vain ei meinannut suostua käymään ennen kuin oli hetken lämmöt tasaantuneet.
Eikö sulla 33:n "alfa control" vilkutellut valoja kuin jouluna konsanaan ihan huvikseen?

Oi niitä aikoja :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tommi kirjoitti:Defan listoilta www.defa.com ei suoraan löytynyt osia GTV:hen. Tai löytyi, mutta taisi tarkoittaa Alfetta GTV:tä, kun vuosimalli oli -86.

Olisikohan lähinnä oikeaa 166 2.0 V6 TB? Eikös se ainakin moottorina ole sama kuin GTV TB:ssä?

Samaa 422-elementtiä tarjoavat kaikkiin vanhempiin 166 moottoreihin ja 2.5 l 156:een.

-tommi
Kaikkiin kuutosiin taitaa olla sama alavesiletkuun tuleva vastus. Asennus ei ole vaikea itsekään tehdä ja tuskin kovin kallis vaikka sen teettäisikin.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Pasi kirjoitti:
Eikö sulla 33:n "alfa control" vilkutellut valoja kuin jouluna konsanaan ihan huvikseen?

Oi niitä aikoja :D
Itse asiassa ei, ARC toimi juuri niinkuin oli tarkoitettukin, jos joku tuikku syttyi niin se oli aina aiheesta. Ihan oikeasti. Mutta muuten olen täysin samaa mieltä viimeisestä lauseesta :wink: .

(Ja sitten takaisin aiheeseen)

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Olikos 156:een tarjolla vain säteily- ja letkulämmitintä, vai muistanko aivan väärin? Kummastakaan ei ole valtaisaa hyötyä verrattuna kunnon lohkolämmittimeen, joten jättäisin asentamatta koko vehjettä.

Alfa kyllä lähtee käyntiin ilmankin lisäapua, mutta tuon ranskiksen kanssa alkaa olla -30:n celsiuksen jälkeen jo tiukkaa. Starttaa sekin, mutta vaivaantuneen oloisesti.

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Öö, minä kyllä räjäytän tuon kutosen tulille mieluummin edes öljyt säteilylämmittimellä lämmitettynä kuin vallan ilman...

Lähtee se käyntiin ilmankin, mutta _hieman_ erilaisen käyntiäänen kanssa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

monzan kanssa samaa mieltä ehdottomasti lämmitin..ei voi muutenkaan ymmärtää henkilöitä jotka tuuulettavat että hyvin lähtee käyntiin -35C pakkasesta ilman lämmitintäkin ja kyllä muuten syö moottoriakin siinä sivussa ne ainaiset kylmästartit vaikka olisi minkälaiset ölpät koneessa.. :roll:

kaikissa omistamissani alfoissa on tuo lämmitin aina ollut ja tulee olemaan jatkossakin..

työsuhdeautoilijoillehan se on aivan sama mutta sellaiset jotka omistavat auton itse ja aikovat useammanvuoden pitääkkin niin suosittelisin lämittimen hankintaa ehdottomasti..

Avatar
PePe
Viestit: 170
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

hjpp kirjoitti:Olikos 156:een tarjolla vain säteily- ja letkulämmitintä, vai muistanko aivan väärin?
Ainakin V6:seen saa ainoastaan joko letku- tai säteilylämmittimen. Omissani on kaikissa ollut letkusellainen. Yhtä tehokas se ei ole kuin lohkoon asennettava lämmitysvastus. Ja kyllä, kunnossa oleva moottori tosiaan lähtee käyntiin pakkasellakin.
Kaikesta tästä huolimatta on aivan huikea ero siinä millä tavalla moottori käynnistyy. Letkulämmittimelläkin lämmitetty kone hörähtää kuin kesäkelissä, ja lämpiää normaalilämpöön nopeasti. Ja tämä ihan päällisin puolin tarkasteltuna, koneen sisuskalujen kuluminen on sitten oma lukunsa!
Eipä tulisi mieleenikään jättää moottorinlämmitintä asentamatta meikäläisissä olosuhteissa. En ollut uskoa korviani kun kuulin että Delta pihtailee ja jättää lämmittimet asentamatta esittelyautoihinsa. Täytyy toivoa että noiden ostajat ovat sen verran tarkkana että huomaavat tinkiä lämmittimen mukaan pakettiin!

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Ainakin meidän autoissa lämppärit on ja pyritään talvikaudella käyttämään aina kun mahdollista. Sitä kun on aina mentävä työmaalle ja mieluusti vielä sieltä kotiinkin, oli pakkasta sitten kuinka paljon tahansa. Sattuu sen verran paljon sydämeen repiä autoa jostain kolmenkympin pakkasesta käymään, että mieluummin lämpöä sille ensin. Ja onhan se koneelle huomattavasti miellyttävämpää niin. Jos vaikka kestäiskin pidempään.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Hyvin aukes ikkunat raappaamatta aamulla ja "pirtissäkin" oli mukavan lämmin vajaan tunnin lämmityksellä
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Paikallinen Autoasi-myymälä ei saannut asennettua letkulämmitintä GTV Turboon. Yrittivät kyllä, mutta sanoivat ettei mahdu.
Onko jollain saaatu mahtumaan? Ja minkä mallinen vastus?

-tommi

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

Alfa ekaa yötä uudessa hallipaikassaan, missä n. 25 astetta lämmintä talvella... Kaipa se sieltä lähtee paremmin käyntiin kuin hangesta. :mrgreen:
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Miksi lämppäri pitäisi kytkeä irti ennen starttaamista? Minä olen aina startannut talvella lämppäri päällä (jos olen muistanut sen kytkeä) ja vetänyt piuhan irti vasta lasien putsaamisen jälkeen. Luulisi moottorin lämpiävän nopeammin, kun neste lähtee kiertämään vastuksen kautta. En ole huomannut mitään käynnistysongelmia, tosin vasta kahdeksan talvea on takana.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

^ Liittynee kutoskoneisiin, joissa on tullut virheilmoituksia, jos on käynnistänyt suoraan lämppärin kanssa tai heti irroittamisen jälkeen.

-tommi

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Samoin kuin vanhemissa 16V neloskoneissa (ainakin 155), jotka herjaavat ruiskuvalolla. Ja kuten ylempää ketjusta ilmenee niin bokserikone ei välttämättä käynnisty lainkaan, tai käy vajaapyttyisenä yskien. Tätä on ilmennyt monella muullakin kuin minulla.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Normaali lohkolämmitinhän lämmittää moottorin jäähdytysvettä, eikö vain?
Miten sen veden lämmittäminen vähentää moottorin kulumista pakkasesta käynnistettäessä? :roll:
Olettaisin kulumisen olevan suurinta nimenomaan silloin kun öljy on kylmää.

Olisi hauskaa jos tähänkin asiaan saataisiin joskus faktoihin perustuvaa tietoa lohkolämmittimen todellisesta hyödystä. Mukavuusvaruste, sanon minä!

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Tuumer kirjoitti:Normaali lohkolämmitinhän lämmittää moottorin jäähdytysvettä, eikö vain?
Miten sen veden lämmittäminen vähentää moottorin kulumista pakkasesta käynnistettäessä? :roll:
Olettaisin kulumisen olevan suurinta nimenomaan silloin kun öljy on kylmää.

Olisi hauskaa jos tähänkin asiaan saataisiin joskus faktoihin perustuvaa tietoa lohkolämmittimen todellisesta hyödystä. Mukavuusvaruste, sanon minä!
No, jos ajatellaan että jäähdytysvesi lämpenee, niin kyllä se lohkokin pikkuisen siitä lämpiää. Öljyt, kuten totesit, tuskin hirveästi lämpenevät letkulämmittimen käytöstä, mutta vähän kuitenkin. Oli niin tai näin, niin kyllä se lohkolämmittimen käyttö todella kylmissä olosuhteissa helpottaa sitä koneen käynnistymistä. Ja erityisesti käynnistyksen jälkeen nopeuttaa lämpenemistä, mikä osaltaan vähentää samalla moottorin kulumista, polttoaineen kulumista, päästöjä, jne... Vai kuinka? Kyllähän se tietysti on myös mukavuusvaruste siinä ohella.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

On kyllä totta, ettei lohkolämmitin juuri moottoria säästä. Se on enemmänkin turvallisuusvaruste, kun käynnistyksen jälkeen tulee nopeammin lämmintä ilmaa tuulilasille.

Jos haluaisi moottoria ajatella niin öljyt pitäisi lämmittää niinkun ylempänä todettiinkin.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Joku jolla on öljynlämpötilamittari autossaan voisi kommentoida kuinka nopeasti öljyt lämpenee ilman lohkolämppäriä vs. lohkolämppärin kanssa.

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

^Kyseinen laitos kyllä löytyy toisesta kinneristä,mutta eipä siitä juuri hyötyä ole, sillä öljypohjan rivoituksen ansiosta olio jäähtyy sen verran hyvin ,että ainut milloin olen mittarin saanut jotain näyttämään on kesähelteellä pitkän motarihuudatuksen jälkeen ensimmäisissä liikennevaloissa.... silloin about 70-80´c.

...Ja asteikko 155:n mittaristossa alkaa 60´c... :roll:
QUORTHON 1966-2004

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Aivan. Pitäisi olla kunnon mittarit jolla voitaisiin mitata öljyn lämpeämisnopeus lämmitettynä ja ilman. MuTuna väittäisin että ero ei ole hirvittävän suuri. :?

TM tai Tuulilasi voisi tehdä tästä faktoihin perustuvan testin, ellei ole tehnyt jo?

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Esitetyistä epäilyksistä huolimatta uskon moottorilämmittimen säästävän sekä polttoainetta että moottoria sen lisäksi, että se tekee liikkeelle lähdön mukavammaksi.

Moottoriöljyn lämpiämistä voinee arvioida eri materiaalien ominaislämpökapasiteettien ja lämmönjohtavuuden avulla. En nyt jaksa kaivaa fysiikan taulukoita esille, mutta ihan mutu-tuntumalla väittäisin: moottoriöljyn lämpötila lohkossa on lähempänä lohkossa olevan jäähdytysnesteen kuin ulkoilman lämpötilaa.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Compare Orso kirjoitti:Esitetyistä epäilyksistä huolimatta uskon moottorilämmittimen säästävän sekä polttoainetta että moottoria sen lisäksi, että se tekee liikkeelle lähdön mukavammaksi.

Moottoriöljyn lämpiämistä voinee arvioida eri materiaalien ominaislämpökapasiteettien ja lämmönjohtavuuden avulla. En nyt jaksa kaivaa fysiikan taulukoita esille, mutta ihan mutu-tuntumalla väittäisin: moottoriöljyn lämpötila lohkossa on lähempänä lohkossa olevan jäähdytysnesteen kuin ulkoilman lämpötilaa.
Polttoainetta se säästää varmasti, tällaisen testin muistan jostain lehdestä lukeneenikin.

Mutta suurin osa öljystä sijaitsee kuitenkin öljypohjassa, joka taas ei kovinkaan hyvin ole lämmönsiirtoyhteydessä jäähdytinnesteeseen, joten en usko öljyn olevan kovinkaan paljon ulkolämpötilaa lämpimämpää. (mutua edelleenkin)

Kuvittelisin tällaisen olevan aika vaikeaa laskea taulukoiden avulla? :roll:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tuumer kirjoitti:Mutta suurin osa öljystä sijaitsee kuitenkin öljypohjassa, joka taas ei kovinkaan hyvin ole lämmönsiirtoyhteydessä jäähdytinnesteeseen, joten en usko öljyn olevan kovinkaan paljon ulkolämpötilaa lämpimämpää.
Kyllähän öljy ja jäähdytinneste ovat kuitenkin epäsuorasti yhteydessä nimenomaan lohkon kautta. Letkulämppäri ei auta ensimmäisellä sekunnilla samalla tavalla kuin lohkolämppäri, mutta sen jälkeen en käsitä miksei nopeammin lämpenevä kone öljyineen päivineen kuluttaisi konetta vähemmän kuin viileämpänä pidempään käyvä kone.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Rolle kirjoitti:
Tuumer kirjoitti:Mutta suurin osa öljystä sijaitsee kuitenkin öljypohjassa, joka taas ei kovinkaan hyvin ole lämmönsiirtoyhteydessä jäähdytinnesteeseen, joten en usko öljyn olevan kovinkaan paljon ulkolämpötilaa lämpimämpää.
Kyllähän öljy ja jäähdytinneste ovat kuitenkin epäsuorasti yhteydessä nimenomaan lohkon kautta. Letkulämppäri ei auta ensimmäisellä sekunnilla samalla tavalla kuin lohkolämppäri, mutta sen jälkeen en käsitä miksei nopeammin lämpenevä kone öljyineen päivineen kuluttaisi konetta vähemmän kuin viileämpänä pidempään käyvä kone.
Varmasti lämpeäminen on nopeampaa esilämmitetyllä moottorilla. Kuluminenkin lienee vähäisempää, mutta miten merkittävästi?
Pitäisi joskus kontata tunnustelemaan öljypohjaa pakkasyön ja lämmityksen jäljiltä, olisiko se yhtään lämmin?

Itse maksan lohkolämmittäjästä ja mahdollisesti asennuksesta sen n.200€ vain mukavuuden ja jo mainitunkin turvallisuuden takia.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Aivan varmasti vesilämmittimestä on hyötyä monellakin tavalla. Pari asiaa on silti syytä tiedostaa; moottorin lohkossa on öljyä lähinnä öljynpainekanavissa, yhteensä pari senttilitraa. Tämän vesilämmitin lämmittää. Öljypumppu on alhaalla kylmässä öljypohjassa ja mikäli öljy on kylmää siirappia pumppu kavitoi eikä tuota öljynpainetta eli se kanavissa oleva lämmin öljy ei liiku sieltä mihinkään eikä voitele mitään. Eli talvella ei kannata käyttää niitä jäykkiä kisaöljyjä siinä luulossa, että vesilämmitin jotenkin auttaisi tätä.

Moottorin kestoa lisää eniten oikeanlaisten öljyjen käyttö.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Joo jees - moottorin vesilämmöt nousee suht äkkiä lämmityksen jälkeen , mutta öljyn lämmön nousu tulee vasta noin 10 kilometrin ajon jälkeen.

159:ssähän on molemmat mittarit, joista asia selkiää vilkasemalla.

Sama koskee tietty laatikkoa ja perää - eli vilposella ei kannata repiä ihan ensi metreillä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Laku kirjoitti:Joo jees - moottorin vesilämmöt nousee suht äkkiä lämmityksen jälkeen , mutta öljyn lämmön nousu tulee vasta noin 10 kilometrin ajon jälkeen.
Sama homma 155:issa, kesät talvet tosin.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Tuossa aiemmin kaipailtiin aiheesta faktaa,ja sitähän onkin.En nyt tarkkaan muista määrää mutta kylmäkäynnistys kovista pakkaslukemista vastaa kuulemma satoja,ellei tuhansia kilometrejä...Kunhan ei juurikin Tm:ssä ollu,useita vuosia sitten.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Startti jaksaa pyörittää lohkarilla esilämmitettyä konetta nopeammin kuin kokonaan kylmää, mikä johtunee kahdesta asiasta:

1. Moottorin sisäiset kitkat ovat pienentyneet, minkä luulisi vaikuttavan koneen kulumiseenkin.
2. Akku on lämmennyt, minkä vuoksi siitä irtoaa enemmän ampeereja. En tiedä kuinka merkittävää lämpiäminen on mutta kai se vähän lämpenee, sulaahan konepelliltäkin lumi jos ei pakkasta ole ihan tolkuttomasti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kyllä se letkulämppäri ihan kokemuspohjalta täytyy lämmittää öljyjäkin hieman. Kerran jouduin vetäisemään 164:n -32c pakkasesta 10W-40 öljyillä käymään ilman lämppäriä ja voi jestas sentään mikään kilinä ja kolina kuului ensimmäisen puoli minuuttia venttiilikoneistosta. Sittemmin samoissa pakkasissa on tullut käynnistettyä samoilla öljyillä, mutta letkulämppärillä lämmitettynä ja mitään kolinoita ei ole kuulunut. Luulisi sen jäähdytysnesteen lämmittävän ainakin kannessa olevan öljyn, siellähän on muutama desi nokkien kaverina koko ajan.

ps. Jopa ohjaustehostimen huutamisessa on huomattava ero letkulämppäriä käytettäessä. :shock:

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

testasin tuossa menneellä viikkolla että kuinka lämmitin vaikkuutta esim auton ryypyn toimintaan.

Ilman lämmitystä noin +2 lämpötilassa, sadetta, auto oli ryypyllä (piti kierrokset noin 1250 rpm) neljän minuutin ajan jonka jälkeen tippui tonniin. Tämän jälkeen en jaksanut enää odottaa.

Lämmityksen kanssa aika puolittui eli vähän alle kahdessa minuutissa kierrokset tippui tonniin.

Ainakin siitä on hyötyä bendansan kulutukseen jos ei mihinkään muuhun, jota kuitenkin epäilen eli kyllä siihen on vaikutusta muuhunkin.

Esim. liikenne turvallisuuteen, yleensä kun kun lähtee liikkeellä niin että on rapannut ikkunat niin siinä vaihdessa ikkunoihin tulee vielä semmoinen jälki huuru kun taas jos on sisälämppäri ja ikkunat on jo valmiiksi selvät. Huurun olen yleensä huomannut sen takia kun en ole muistanut laittaa autoa tolppaan kiinni tai on tullut yllättävä lähtö.

Tämä on taas minun mielipide ja olen sitä mieltä että lohkolämmitin ja sisä pistoke ovat ehdoton laite Suomessa jo pelkästään liikenneturvallisuuden kannnalta.

Olen nähnyt ja varmaan jokainen muukin on nähnyt sen kun auto lähtii parkkipaikalta ikkunat huurussa ja kuski katsoo jostakin olemattomasta pikku reijästä mistäs niitä toisia autoja tuleekaan :x ei hyvä

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Tuskin tuon tarpeellisuutta kukaan tosissaan voi kyseenalaistaa,ja siihen vielä sisäpistoke niin vaikuttaa tosiaan liikenneturvallisuuteenkin. (äkkilähdöt töistä/töihin jne.)
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Kiisseli
Viestit: 247
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB E, 166 2.0 TB -00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Tarviiko tähän nyt oikeesti faktaa. :roll:

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

tube68 kirjoitti:Olen nähnyt ja varmaan jokainen muukin on nähnyt sen kun auto lähtii parkkipaikalta ikkunat huurussa ja kuski katsoo jostakin olemattomasta pikku reijästä mistäs niitä toisia autoja tuleekaan :x ei hyvä
Niinpä, ja siksi onkin täysin järjetöntä että lähes kaikki taloyhtiöt kieltää sisälämppärin käytön ylikuormitukseen vedoten. SEn kummemmin tiedä mikä tossa on takana, mutta pistäisivät perkele sulakkeet/systeemit ajan tasalle, niin ei tarvis siitä kärpäsen pillusta tietä tihrustaa :evil: :evil:
I do my loving in the winter.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^itse olen tähän asti aina käyttänyt taloyhtiöiden parkkiksilla sisälämppäriä vaikka ei saisi. Vielä ei ole sanomista tullut, eikä sulakkeet ole paukkuneet, *kop, kop*. Ei myöskään itsetuntoani paina :wink:

Vastaa Viestiin