Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Joo, vaikuttaisi siltä ettei se ainakaan ihan dööd ole.
Mun mielestä ilmin irroittaminen diagnoosimielessä ei kerro oikein mitään. Tai kaipa sillä sen voi todeta, jos virtapiiri on täysin poikki. Todennäköisesti kone käy hieman paremmin viallisellakin ilmillä kuin täysin ilman.
Eikös lambda voi hyvinkin antaa vikakoodin nimenomaan ilmivian seurauksena?
Mielenkiintoista - varsinkin nuo kaasuläpän arvot - voisi luulla että täyskaasu on 90 astetta, mutta näin ei sitten ilmeisesti ole. Samoin voisi olettaa, että on myös full tila olemassa kaasulle - tämä siksi että useammassa aiemmassa threadissä on spekuloitu että ECU ei käytäisi lambda korjausta täydellä kaasulla.
Ruokoton kirjoitti:
Mielenkiintoista - varsinkin nuo kaasuläpän arvot - voisi luulla että täyskaasu on 90 astetta, mutta näin ei sitten ilmeisesti ole. Samoin voisi olettaa, että on myös full tila olemassa kaasulle - tämä siksi että useammassa aiemmassa threadissä on spekuloitu että ECU ei käytäisi lambda korjausta täydellä kaasulla.
Tuota sun kaasuläpän asentoon liittyvää juttua en huomannutkaan lukea. Jos en ihan väärin muista, niin viimeksi kokeillussa tessussa se näytti täyskaasulla jotain 100 astetta, et olis auennut vähän niinkuin yli. En tiedä pitäisikö sen sitten olla tasan 90.
Pablo Honey kirjoitti:Mun mielestä ilmin irroittaminen diagnoosimielessä ei kerro oikein mitään.
Eikös täällä ainakin joku väittänyt kulun parantuneen kun viallisesta MAFfista on otettu piuha irti? Harmi etten tuota huomannut kokeilla silloin kun oma tökkeli kuoli, tuskin se varaohjelmallakaan ainakaan huonommin olisi voinut vetää.
Jep, näin kävi allekirjoittaneelle ja muistan olleen muitakin. Taisi olla ilmin lisäksi jokunen lambda hajalla, eli täysin sekaisin. Ei ihme jos silloin varaohjelma on parempi vaihtoehto.
alfista kirjoitti:Jep, näin kävi allekirjoittaneelle ja muistan olleen muitakin. Taisi olla ilmin lisäksi jokunen lambda hajalla, eli täysin sekaisin. Ei ihme jos silloin varaohjelma on parempi vaihtoehto.
No okei joo, jos varaohjelmalla toimii paremmin kuin ilmin kanssa, jotain on todellakin vialla.
Kaasuläpän arvo ratkesi, eli ECUlla on kolme arvoa tuohon:
1. Throttle angle (3 kaasu ylhäällä, noin 76 pohjassa)
2. Closed throttle angle (noin 27)
3. TPS Absolute output - joista tämä ilmoittaa noiden kahden ensimmäisen summan. Eli eipä siinä mitään vikaa.
Nopea kysymys? mahtaako olla onnistumisen mahdollisuutta tuolla softalla ja VW/Audiin tarkoitetulla Vag Com kaapelilla? Tuota on tullut Audissa pyöriteltyä sen minkä näillä taidoilla pystyin.
Yritin hakea tuota uusinta AlfaDiag versiota, jolla (käsittääkseni) saisi tuon Airbagin nollattua. Kone lataa sieltä ohjelman, latausaika mielestäni 2mb turhan lyhyt. No, ohjelma tulee, ilmoittaa että "AlfaDiagsetup.exe ei ole kelvollinen win32 sovellus" ja ominaisuuksissa se näyttää kooksi 0kt. Mikäs neuvoksi?
Kirjoitin mailin (käsittämättömän huonolla englannilla) ko.ohjelman toimittajalle. Vastasi nopeasti ja epäili virustorjuntaa ja tosiaan Norton esti latauksen vaikka ei mitään ilmoitusta antanutkaan.
Suoraan en ainakaan päässyt pusseihin käsiksi.
Eli ei yhteyttä. Joko syynä tuo että se on 166. Softan help osiossa ei ole listattu 166.sta.
Tosin on lause:
"Airbag Diagnostic Line
On installations in the Fiat/Alfa/Lancia application that use the standard J1962 connector the Airbag control unit connected to pin 3 of the diagnostic connector. This means that with a standard interface it will not be possible to connect to the Airbag Control Unit."
Jälleen erittäin heikko kielipää väittää että jossain johdoissa ei ole tuota 3 pinniä. Mulla on se Jaripetterin johto.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:....This means that with a standard interface it will not be possible to connect to the Airbag Control Unit...
Standardikaapelissa on "keskustelulinja" kytketty pin7:aan, ei sillä ole oletettukaan luettavan airbagin ecua tai abs:n ecua. Siirräppä se pin 3:een. Tällöin keskustelulinja toimii jos on toimiakseen eli siis jos ohjelmassa on tuki sun airbagin eculle.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Jarama kirjoitti:Miten nopeasti tuo ohjelma tulee kun sen tilaa?
Entä miten sen käyttö? Tietokone kytketään auton virtojen ollessa sammutettuna vai? Saako auto olla käynnissä/liikkua koneen ollessa kytkettynä?
Auto saa, ja sen oikeastaan kuuluukin olla käynnissä koneen ollessa kytkettynä, jos haluaa lukea esimerkiksi jotain anturidataa. Vikakoodit ja muut yleistiedot voi tietysti lukea silloinkin, kun moottori ei käy. Kytkemisen suhteen ei ole niin tarkkaa.
Meinaatko siis että ihan tulostimella (en tiedä, kai jollain kuvaruutu kaappauksella), ruutuun saat käppyrää kun valitset haluamasi anturan ja sitten painat saman ruudun pientä neliötä jossa on käppyrän kuva. Olikos tuossa nyt 4 tai 5 anturia mitä voi yht.aikaa mitata. Lambdasta ei taideta puhua mitään vaan se on korvattu "kreikkalaisella symboolilla".
Voit tietenkin myös kirjata arvoja tiedostoon ja muokata sitten taulukkolaskentasoftalla haluamasi kaltaisia käppyröitä. Sekä OpenOffice että MS Excel osaavat lukea tiedostojen formaattia vaivatta.
Itse olen aina ymmärtänyt että tärkeintä on sen käyrästön malli. Eli tyhjäkäynnillä kippuran pitäisi mennä jatkuvasti ihan ylös ja alas (on sallittua että välillä ei käy ihan max/min arvossaan) ja sen aaltoväli on nopea. Ainakin GM:llä jo reagoitiin siihen jos käyrästö teki tuota hitaasti, puhuttiin laiskasta lambdasta. Moottorin tulee toki olla lämmin. Lisäksi palamaton polttoaine tai ilmavuoto ennen lambdaa sekoittaa lambdan. Kaksi lambdaisissa tulee katin jälkeisen lambdan antaa suoraa viivaa.
Lambda taas näyttää samaa kuin nimi. Ruokoton aihemmin esittämä lista.
0:0:2:44.968 Rich
0:0:2:45.359 Rich
0:0:2:45.750 Rich
0:0:2:46.156 Rich
0:0:2:46.546 Rich
0:0:2:46.937 Rich
0:0:2:47.328 Rich
0:0:2:47.734 Rich
0:0:2:48.125 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:48.515 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:48.921 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:49.312 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:49.703 Rich
0:0:2:50.109 Lean
0:0:2:54.671 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:55.078 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:55.468 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:55.859 Rich
0:0:2:56.250 Rich
0:0:2:56.656 Rich
0:0:2:57.046 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:57.453 Rich
0:0:2:57.843 Rich
0:0:2:58.234 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:58.625 Rich
0:0:2:59.031 Cold or Open Circuit
0:0:2:59.421 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:59.828 Rich
0:0:3:0.218 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:3:0.609 Lean
0:0:3:1.015 Rich
0:0:3:1.406 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:3:1.796 Cold or Open Circuit
Eikö lambdan pitäisi näyttää rich/lean vuorotellen?
Näyttää esim. "kylmää" vielä 3min kohdalla.
Mitä tarkoittaa "sensor lower limit"? Meinaako että menee alle minimirajan?
Hmmh, päivitin tuossa AlfaDiagin tuohon tuoreimpaan versioon (2.1.0.3), enkä saa enää millään yhteyttä ECUun USB-OBD2-adapterilla. Mikähän on muuttunut... Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?
Ruokoton kirjoitti:Mulla ainakin pelaa uusinkin versio. Adapteri (USB) on JariPetteriltä - mallia en muista. Mitä se herjailee sinulle?
Jotain failed to read header byteä sun muuta sieltä tuli. Jari-Petteriltä munkin piuha on, eli luultavasti se on sama kuin sulla. Adapterin ledit ainakin vilkkuivat, joten jotakin se yritti... Pitäisköhän vaan kokeilla laittaa nuo ajurit uudestaan tms.
Minulla oli myös ongelmia Alfadiagin uuden version kanssa. Lähetin meiliä Derekille ja sain ohjeet miten saan ohjelman pelaamaan taas. Aibagvalon sain kuitattua sen jälkeen.
"Change the values in the Serial Device Configuration.
To solve the problem with the engine ecu, you will first need to increase the Response interbyte timeout maybe to 60ms and the Ecu Response Timeout to 1000 or 1500ms.
You could increase the same values on the ISO tabe of the device
configuration. It should also resolve the connection problem."
Viimeksi muokannut Johnny, 24 Loka 2007, 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Johnny kirjoitti:Minulla oli myös ongelmia Alfadiagin uuden version kanssa. Lähetin meiliä Derekille ja sain ohjeet miten saan ohjelman pelaamaan taas.
Kävin kokeilemassa noita Derekin ehdottamia muutoksia, ja sain kuin sainkin yhteyden ecuun. Jotain hämärää siinä silti vielä on, nimittäin yhteys katkesi aika pian ja sen jälkeen uudelleen yhdistäminen ei enää onnistunut, vaan koko softa jumitti täydellisesti. Onkohan tässä kyse vain usb-ongelmasta, vai olisikohan perus OBD2-RS232-kaapelillakin samanlaisia ongelmia?
Yhteyden pito ohjelmiston myyjään auttoi. Nyt on yhteys ecuun. Ja ei pätkinyt kertaakaan.
Jotka olette saaneet yhteyden airbagiin niin onko johtona mikä? Ja onko tarvinnut tehdä johto muutoksia? Itsellä on tuo JariPetterin normi sarjaportti johto. Kun olin, erittäin huonolla englannillani, yhteyksissä ohjelman tekijään, sain käsityksen että pinnin pitäisi olla jossain muussa reijässä.
Viitsisikö joku suomentaa tämän FAQ kohdan:
A. On older Alfa Romeo vehicles not fitted with a 16 pin J1962 diagnostic connector the MY97 airbag system uses the same type of FIAT three pin connector as the Engine ECU.
On Alfa Romeo vehicles with a 16 Pin J1962 diagnostic connector the MY97 Airbag ECU is connected to Pin 3 on the connector. It is possible with a modified J1962M to J1962F to connect Pin 7 of the diagnostic interface to Pin 3 of the diagnostic connector.
Note: Due to production volume requirements AlfaDiag will unfortunately be unable to be bundled with a custom cable for the 16 Pin diagnostic socket as used in Alfa Romeo vehicles.
Autoissa joissa ei ole standardia J1962 (OBD?) liitintä, MY97 airbag ohjaimeen kytkeydytään samanlaisella 3-pinnisellä liittimellä kuin mitä noissa autoissa käytetään ECU:n liittymiseen.
Autoisssa joissa on J1962 (OBD?) diagnostiikkaliitin, MY97 airbag ohjaimeen kytkeydytään ko. liittimen pinnin #3 kautta. On mahdollista rakentaa yhdestä J1962 naaras ja J1962 uros liittimestä adapteri joka kytkee pinnin #7 (pinni jonka kautta ECU:n kautta kommunikoidaan) pinniin #3.
Elikkä tuossa ehdotetaan rakennettavaksi yhdestä OBD naaraasta ja yhdestä OBD uroksesta adapteri joka reititää pinnin #3 signaalin alkuperäisen ECU-kaapelin pinniin #7. Jotta tuo toimii täytyy myös maajohto kyskeä kummankin liittimen välille. Samannumeroiseen pinniin kummassakin liittimessä.
Itse tekisin tuon toisin. Asentaisin ECU liittimeen myös tuon #3 kontaktin, ja veisin vaihtokytkimen kautta signaalin #3 ja #7 eteenpäin. Vaihtokytkimellä voisi sitten valita haluaako kommunikoida ECU:n vai airbagin kanssa.
En ole laiskuuttani vielä päivittänyt Alfadiagiani ja kaapeliani tukemaan airbagia, vaikka tuo kyllä on "to do" listalla. Taitaa vaatia airbagin merkkivalon syttymisen tai jotain...
En päässyt bageihin tuolla normijohdolla. Siinä on liitinpistokkaat 4,7,15 ja 16 navoissa. Jos siirrän tuon 7 pistokkaan(johtoineen) tuohon 3 pisteeseen niin eikö se ole sama asia?
On mennyt n.kk edellisestä ohjelman käytöstä. Sinä aikana on tullut XP päivityksiä yms. Ja nyt Alfadiag ei käynnisty, kuin alkukuvaan ja ilmoittaa:
FormManager.form[]
+ System.Reflection.TargetInvocationException: Kutsun kohde on aiheuttanut poikkeuksen.
+ System.ArgumentException: Fontti Arial ei tue tyyliä Regular.
Hain sitten uusiman AlfaDiag päivityksen ja virhe pysyy edelleen päällä.