AlfaDiag softa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Joo, vaikuttaisi siltä ettei se ainakaan ihan dööd ole.
Mun mielestä ilmin irroittaminen diagnoosimielessä ei kerro oikein mitään. Tai kaipa sillä sen voi todeta, jos virtapiiri on täysin poikki. Todennäköisesti kone käy hieman paremmin viallisellakin ilmillä kuin täysin ilman.

Eikös lambda voi hyvinkin antaa vikakoodin nimenomaan ilmivian seurauksena?

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tapsapoika kirjoitti: JA TÄRKEIN! Sattuisko joku teistä diagnostiikkaohjelman ja koneen omistajista asumaan Oulun läänissä?
HEP!

Pistä viestiä jos haluat tulla Ouluun tutkimaan autoasi.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pablo Honey:

Mielenkiintoista - varsinkin nuo kaasuläpän arvot - voisi luulla että täyskaasu on 90 astetta, mutta näin ei sitten ilmeisesti ole. Samoin voisi olettaa, että on myös full tila olemassa kaasulle - tämä siksi että useammassa aiemmassa threadissä on spekuloitu että ECU ei käytäisi lambda korjausta täydellä kaasulla.

Ehkäpä Alfadiagin tekijä osaisi vastata noihin.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Ruokoton kirjoitti: Mielenkiintoista - varsinkin nuo kaasuläpän arvot - voisi luulla että täyskaasu on 90 astetta, mutta näin ei sitten ilmeisesti ole. Samoin voisi olettaa, että on myös full tila olemassa kaasulle - tämä siksi että useammassa aiemmassa threadissä on spekuloitu että ECU ei käytäisi lambda korjausta täydellä kaasulla.
Tuota sun kaasuläpän asentoon liittyvää juttua en huomannutkaan lukea. Jos en ihan väärin muista, niin viimeksi kokeillussa tessussa se näytti täyskaasulla jotain 100 astetta, et olis auennut vähän niinkuin yli. En tiedä pitäisikö sen sitten olla tasan 90.

Tomppa73
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 22:54
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja Tomppa73 »

Tapsapoika kirjoitti: JA TÄRKEIN! Sattuisko joku teistä diagnostiikkaohjelman ja koneen omistajista asumaan Oulun läänissä?

Hep hep, oulussa myös :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pablo Honey kirjoitti:Mun mielestä ilmin irroittaminen diagnoosimielessä ei kerro oikein mitään.
Eikös täällä ainakin joku väittänyt kulun parantuneen kun viallisesta MAFfista on otettu piuha irti? Harmi etten tuota huomannut kokeilla silloin kun oma tökkeli kuoli, tuskin se varaohjelmallakaan ainakaan huonommin olisi voinut vetää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep, näin kävi allekirjoittaneelle ja muistan olleen muitakin. Taisi olla ilmin lisäksi jokunen lambda hajalla, eli täysin sekaisin. Ei ihme jos silloin varaohjelma on parempi vaihtoehto.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

alfista kirjoitti:Jep, näin kävi allekirjoittaneelle ja muistan olleen muitakin. Taisi olla ilmin lisäksi jokunen lambda hajalla, eli täysin sekaisin. Ei ihme jos silloin varaohjelma on parempi vaihtoehto.
No okei joo, jos varaohjelmalla toimii paremmin kuin ilmin kanssa, jotain on todellakin vialla. ;)

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kaasuläpän arvo ratkesi, eli ECUlla on kolme arvoa tuohon:

1. Throttle angle (3 kaasu ylhäällä, noin 76 pohjassa)
2. Closed throttle angle (noin 27)
3. TPS Absolute output - joista tämä ilmoittaa noiden kahden ensimmäisen summan. Eli eipä siinä mitään vikaa.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Nopea kysymys? mahtaako olla onnistumisen mahdollisuutta tuolla softalla ja VW/Audiin tarkoitetulla Vag Com kaapelilla? Tuota on tullut Audissa pyöriteltyä sen minkä näillä taidoilla pystyin.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

juhala kirjoitti:mahtaako olla onnistumisen mahdollisuutta tuolla softalla ja VW/Audiin tarkoitetulla Vag Com kaapelilla?
Ei taida Alfadiag toimia -05 mallisen 156:n kanssa. Toi "Vag Com" kaapeli lienee normaali OBD2-piuha, eli sen puolesta pitäis toimia.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

kiitos, näin arvelinkin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Yritin hakea tuota uusinta AlfaDiag versiota, jolla (käsittääkseni) saisi tuon Airbagin nollattua. Kone lataa sieltä ohjelman, latausaika mielestäni 2mb turhan lyhyt. No, ohjelma tulee, ilmoittaa että "AlfaDiagsetup.exe ei ole kelvollinen win32 sovellus" ja ominaisuuksissa se näyttää kooksi 0kt. Mikäs neuvoksi?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kirjoitin mailin (käsittämättömän huonolla englannilla) ko.ohjelman toimittajalle. Vastasi nopeasti ja epäili virustorjuntaa ja tosiaan Norton esti latauksen vaikka ei mitään ilmoitusta antanutkaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Suoraan en ainakaan päässyt pusseihin käsiksi. :wink:
Eli ei yhteyttä. Joko syynä tuo että se on 166. Softan help osiossa ei ole listattu 166.sta.
Tosin on lause:
"Airbag Diagnostic Line

On installations in the Fiat/Alfa/Lancia application that use the standard J1962 connector the Airbag control unit connected to pin 3 of the diagnostic connector. This means that with a standard interface it will not be possible to connect to the Airbag Control Unit."

Jälleen erittäin heikko kielipää väittää että jossain johdoissa ei ole tuota 3 pinniä. Mulla on se Jaripetterin johto.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
poppah
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Touko 2007, 11:02
Paikkakunta: JKL - SJK

Viesti Kirjoittaja poppah »

Onkohan Jyväskylän maisemissa ketään toimivan diagnostiikkasoftan omaavaa henkilöä...? :)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:....This means that with a standard interface it will not be possible to connect to the Airbag Control Unit...
Standardikaapelissa on "keskustelulinja" kytketty pin7:aan, ei sillä ole oletettukaan luettavan airbagin ecua tai abs:n ecua. Siirräppä se pin 3:een. Tällöin keskustelulinja toimii jos on toimiakseen eli siis jos ohjelmassa on tuki sun airbagin eculle.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Toimiiko Alfadiag+USB-OBD2 tossa mun 00- tessussa?

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Toimiiko Alfadiag+USB-OBD2 tossa mun 00- tessussa?
Ei toimi! En tiedä sitten jos on tullut uusi versio ohjelmasta. :?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Miksi ei toimi?

"AlfaDiag, a diagnostic software solution for Alfa Romeo vehicles built before model year 2001."

Kahdessa vuotta 2001 vanhemmassa tessussa olen AlfaDiagia onnistuneesti kokeillut nimenomaan OBD2-USB-piuhalla.

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

mahtaako

Viesti Kirjoittaja pomeko »

Mites on, onks joku ollu juttusilla -99 2.5 koneen kanssa??
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

http://openbossa.indt.org/carman/
Tommonen vaan ja menoks :-D

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Airbagin kanssa jatkuu, tein tuon kokeilut 7pin->3 pinniin, ei toiminut.
Maili firmasta jo ennen tätä kokeilua, viisaammat saa selittää. :roll:

"Hi Juha,

Please check the help for the airbag control units list, you can match the iso code to the iso code for your ecu.

Kuva

Also the airbag is connected to pin 2 of the diagnostic connector

Kuva

Regards

Derek"

"Hi Juha,

Please check the help for the airbag control units list, you can match the iso code to the iso code for your ecu.



Also the airbag is connected to pin 2 of the diagnostic connector



Regards

Derek "

"Hi Juha,

A simple solution is to get a cable like this and modify http://www.obd2cables.com/products/prod ... ucts_id=36

Regards

Derek
"
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Miten nopeasti tuo ohjelma tulee kun sen tilaa?

Entä miten sen käyttö? Tietokone kytketään auton virtojen ollessa sammutettuna vai? Saako auto olla käynnissä/liikkua koneen ollessa kytkettynä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Jarama kirjoitti:Miten nopeasti tuo ohjelma tulee kun sen tilaa?

Entä miten sen käyttö? Tietokone kytketään auton virtojen ollessa sammutettuna vai? Saako auto olla käynnissä/liikkua koneen ollessa kytkettynä?
Auto saa, ja sen oikeastaan kuuluukin olla käynnissä koneen ollessa kytkettynä, jos haluaa lukea esimerkiksi jotain anturidataa. Vikakoodit ja muut yleistiedot voi tietysti lukea silloinkin, kun moottori ei käy. Kytkemisen suhteen ei ole niin tarkkaa.

Ohjelman saa ladattua käytännössä heti.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pablo Honey kirjoitti: Ohjelman saa ladattua käytännössä heti.
Todellakin - itse tilasin autossa istuen todettuani demoversion toimivaksi. Muutaman minuutin säätö ja softa oli käytössä.

Ainut mitä olen jäänyt kaipailemaan olisi jonkinlaiset referenssiarvot joihin verrata ecun raportoimia. Hankala sanoa joskus onko arvo ok vai ei.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Pystyykö noiden "actuators" toimivuuden testaamaan ilman että auto käy?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Miten noita tulosteita saa esim. lambdasta?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Meinaatko siis että ihan tulostimella (en tiedä, kai jollain kuvaruutu kaappauksella), ruutuun saat käppyrää kun valitset haluamasi anturan ja sitten painat saman ruudun pientä neliötä jossa on käppyrän kuva. Olikos tuossa nyt 4 tai 5 anturia mitä voi yht.aikaa mitata. Lambdasta ei taideta puhua mitään vaan se on korvattu "kreikkalaisella symboolilla".
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Voit tietenkin myös kirjata arvoja tiedostoon ja muokata sitten taulukkolaskentasoftalla haluamasi kaltaisia käppyröitä. Sekä OpenOffice että MS Excel osaavat lukea tiedostojen formaattia vaivatta.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kirjata arvoja tiedostoon? Nimim. Ruokoton oli ainakin kerännyt lambda-tietoja edelliselle sivulle, miten?

Tietääkö joku mitkä nuo lambdan raja-arvot ovat, omassa min. -0,01 ja max 0,9?

Ei kai sentään miinukselle pitäisi mennä.....
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse olen aina ymmärtänyt että tärkeintä on sen käyrästön malli. Eli tyhjäkäynnillä kippuran pitäisi mennä jatkuvasti ihan ylös ja alas (on sallittua että välillä ei käy ihan max/min arvossaan) ja sen aaltoväli on nopea. Ainakin GM:llä jo reagoitiin siihen jos käyrästö teki tuota hitaasti, puhuttiin laiskasta lambdasta. Moottorin tulee toki olla lämmin. Lisäksi palamaton polttoaine tai ilmavuoto ennen lambdaa sekoittaa lambdan. Kaksi lambdaisissa tulee katin jälkeisen lambdan antaa suoraa viivaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jarama kirjoitti:Kirjata arvoja tiedostoon? Nimim. Ruokoton oli ainakin kerännyt lambda-tietoja edelliselle sivulle, miten?
Sieltä valikosta pitäisi löytyä Log to file, tjsp. - tämän ollessa valittuna ohjelma tekee SensorLogs nimiseen hakemistoon tiedoston per mitattu arvo.

Minullakin käy lambda-arvo välistä miinuksella mutta maksimi on <700mV

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Luin jostain että raja-arvot olisi min. 0,2 ja max. 0,8, mutta niitä ei siis kannata liikaa tuijottaa?

Täytyy katsoa löydänkö tuon log to file...
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Sain tallennettua tiedot, siellä ylhäältä saa valittua "enable logging".
Mitä mieltä näistä tiedoista?

Ei kai ilmin jännite kuuluu mennä nollaan välillä?

Timestamp Air flow meter voltage (mV)
0:0:0:0.406 1509 200
0:0:0:0.796 1489 600
0:0:0:1.203 1489 600
0:0:0:1.593 1548 400
0:0:0:1.984 1470 0
0:0:0:2.375 1568 0
0:0:0:2.781 1548 400
0:0:0:3.171 1509 200
0:0:0:3.562 1548 400
0:0:0:3.968 1509 200
0:0:0:4.359 1489 600
0:0:0:4.765 1509 200
0:0:0:5.156 1528 800
0:0:0:5.546 1489 600
0:0:0:5.953 1548 400
0:0:0:6.343 1568 0
0:0:0:6.734 1509 200
0:0:0:7.125 1470 0
0:0:0:7.531 1568 0
0:0:0:7.921 1568 0
0:0:0:8.312 1489 600
0:0:0:8.718 1489 600
0:0:0:9.109 1528 800

Lambda taas näyttää samaa kuin nimi. Ruokoton aihemmin esittämä lista.

0:0:2:44.968 Rich
0:0:2:45.359 Rich
0:0:2:45.750 Rich
0:0:2:46.156 Rich
0:0:2:46.546 Rich
0:0:2:46.937 Rich
0:0:2:47.328 Rich
0:0:2:47.734 Rich
0:0:2:48.125 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:48.515 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:48.921 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:49.312 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:49.703 Rich
0:0:2:50.109 Lean
0:0:2:54.671 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:55.078 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:55.468 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:55.859 Rich
0:0:2:56.250 Rich
0:0:2:56.656 Rich
0:0:2:57.046 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:57.453 Rich
0:0:2:57.843 Rich
0:0:2:58.234 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:58.625 Rich
0:0:2:59.031 Cold or Open Circuit
0:0:2:59.421 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:2:59.828 Rich
0:0:3:0.218 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:3:0.609 Lean
0:0:3:1.015 Rich
0:0:3:1.406 S.C to Gnd/Sensor lower limit
0:0:3:1.796 Cold or Open Circuit

Eikö lambdan pitäisi näyttää rich/lean vuorotellen?
Näyttää esim. "kylmää" vielä 3min kohdalla.
Mitä tarkoittaa "sensor lower limit"? Meinaako että menee alle minimirajan?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Hiljaista on, mutta onko jollain muulla tuo ilmin jännite käyttäytynyt noin?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

On väsännyt uusia päivityksiä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Hmmh, päivitin tuossa AlfaDiagin tuohon tuoreimpaan versioon (2.1.0.3), enkä saa enää millään yhteyttä ECUun USB-OBD2-adapterilla. Mikähän on muuttunut... Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mulla ainakin pelaa uusinkin versio. Adapteri (USB) on JariPetteriltä - mallia en muista. Mitä se herjailee sinulle?

Ei vikakoodeja jaon korjaamisen jälkeen \o/

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Ruokoton kirjoitti:Mulla ainakin pelaa uusinkin versio. Adapteri (USB) on JariPetteriltä - mallia en muista. Mitä se herjailee sinulle?
Jotain failed to read header byteä sun muuta sieltä tuli. Jari-Petteriltä munkin piuha on, eli luultavasti se on sama kuin sulla. Adapterin ledit ainakin vilkkuivat, joten jotakin se yritti... Pitäisköhän vaan kokeilla laittaa nuo ajurit uudestaan tms.

Avatar
Johnny
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 00:54

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Minulla oli myös ongelmia Alfadiagin uuden version kanssa. Lähetin meiliä Derekille ja sain ohjeet miten saan ohjelman pelaamaan taas. Aibagvalon sain kuitattua sen jälkeen.

"Change the values in the Serial Device Configuration.

To solve the problem with the engine ecu, you will first need to increase the Response interbyte timeout maybe to 60ms and the Ecu Response Timeout to 1000 or 1500ms.

You could increase the same values on the ISO tabe of the device
configuration. It should also resolve the connection problem."
Viimeksi muokannut Johnny, 24 Loka 2007, 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Johnny kirjoitti:Minulla oli myös ongelmia Alfadiagin uuden version kanssa. Lähetin meiliä Derekille ja sain ohjeet miten saan ohjelman pelaamaan taas.
Hienoa. Lähtikö noilla säädöillä toimimaan?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kävin kokeilemassa noita Derekin ehdottamia muutoksia, ja sain kuin sainkin yhteyden ecuun. Jotain hämärää siinä silti vielä on, nimittäin yhteys katkesi aika pian ja sen jälkeen uudelleen yhdistäminen ei enää onnistunut, vaan koko softa jumitti täydellisesti. Onkohan tässä kyse vain usb-ongelmasta, vai olisikohan perus OBD2-RS232-kaapelillakin samanlaisia ongelmia?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Päivityksen jälkeen en enää saanut yhteyttä.
Sarjaportti johto. Mitä arvoja teillä on tietokoneen portille ja itse ohjelmalle?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Yhteyden pito ohjelmiston myyjään auttoi. Nyt on yhteys ecuun. Ja ei pätkinyt kertaakaan.
Jotka olette saaneet yhteyden airbagiin niin onko johtona mikä? Ja onko tarvinnut tehdä johto muutoksia? Itsellä on tuo JariPetterin normi sarjaportti johto. Kun olin, erittäin huonolla englannillani, yhteyksissä ohjelman tekijään, sain käsityksen että pinnin pitäisi olla jossain muussa reijässä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Viitsisikö joku suomentaa tämän FAQ kohdan:
A. On older Alfa Romeo vehicles not fitted with a 16 pin J1962 diagnostic connector the MY97 airbag system uses the same type of FIAT three pin connector as the Engine ECU.
On Alfa Romeo vehicles with a 16 Pin J1962 diagnostic connector the MY97 Airbag ECU is connected to Pin 3 on the connector. It is possible with a modified J1962M to J1962F to connect Pin 7 of the diagnostic interface to Pin 3 of the diagnostic connector.

Note: Due to production volume requirements AlfaDiag will unfortunately be unable to be bundled with a custom cable for the 16 Pin diagnostic socket as used in Alfa Romeo vehicles.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tuossa yllä sanotaan jotakuinkin näin:

Autoissa joissa ei ole standardia J1962 (OBD?) liitintä, MY97 airbag ohjaimeen kytkeydytään samanlaisella 3-pinnisellä liittimellä kuin mitä noissa autoissa käytetään ECU:n liittymiseen.

Autoisssa joissa on J1962 (OBD?) diagnostiikkaliitin, MY97 airbag ohjaimeen kytkeydytään ko. liittimen pinnin #3 kautta. On mahdollista rakentaa yhdestä J1962 naaras ja J1962 uros liittimestä adapteri joka kytkee pinnin #7 (pinni jonka kautta ECU:n kautta kommunikoidaan) pinniin #3.

Elikkä tuossa ehdotetaan rakennettavaksi yhdestä OBD naaraasta ja yhdestä OBD uroksesta adapteri joka reititää pinnin #3 signaalin alkuperäisen ECU-kaapelin pinniin #7. Jotta tuo toimii täytyy myös maajohto kyskeä kummankin liittimen välille. Samannumeroiseen pinniin kummassakin liittimessä.

Itse tekisin tuon toisin. Asentaisin ECU liittimeen myös tuon #3 kontaktin, ja veisin vaihtokytkimen kautta signaalin #3 ja #7 eteenpäin. Vaihtokytkimellä voisi sitten valita haluaako kommunikoida ECU:n vai airbagin kanssa.

En ole laiskuuttani vielä päivittänyt Alfadiagiani ja kaapeliani tukemaan airbagia, vaikka tuo kyllä on "to do" listalla. Taitaa vaatia airbagin merkkivalon syttymisen tai jotain...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En päässyt bageihin tuolla normijohdolla. Siinä on liitinpistokkaat 4,7,15 ja 16 navoissa. Jos siirrän tuon 7 pistokkaan(johtoineen) tuohon 3 pisteeseen niin eikö se ole sama asia?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

juu 7 kolmoseen ja homma pelittää
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

On mennyt n.kk edellisestä ohjelman käytöstä. Sinä aikana on tullut XP päivityksiä yms. Ja nyt Alfadiag ei käynnisty, kuin alkukuvaan ja ilmoittaa:
FormManager.form[]
+ System.Reflection.TargetInvocationException: Kutsun kohde on aiheuttanut poikkeuksen.
+ System.ArgumentException: Fontti Arial ei tue tyyliä Regular.

Hain sitten uusiman AlfaDiag päivityksen ja virhe pysyy edelleen päällä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin