Kun öljypohjan reiästä kierteet menee...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Nicoa
Viestit: 23
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 08:44

Kun öljypohjan reiästä kierteet menee...

Viesti Kirjoittaja Nicoa »

SE Ottaa päähän! Vaihdoin öljyjä ja huomasin että öljypultti oli ihmeen löysällä..? Sitten tajusin että kierteethän ne olivat menneet. Eikä mutterista vaan siitä perkeleen pohjasta...? Olen jostain lukenut muitakin tapauksia ja taitaa mennä aika helposti näistä alumiinipohjista...Laitoin tiivistyslankaa kierteisiin ja pysyyhän ne öljyt pääosin siellä missä pitääkin mutta tiputtaa jonkin verran. Onko kellään kokemuksia? Miten saisin jotain kehitettyä että öljyt pysyisivät tiiviisti ilman tihkumisia??? Jotain liiman tapaista siellä aikaisemmin selkeästi oli ja se piti kyllä oljyt "aisoissa". Mutteri kuitenkin pysyy erittäin hyvin reiässään...Onko öljypohjan vaihto ainoa vaihtoehto?

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Öljypohja irti ja teettää uudet kierteet ja siihen sopiva proppu? Tai suurentaa itse reiän ja asentaa sisäkierteen?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... t=kierteet

itselläni odottelee irtokierteellä korjattu pohja seuraavaa isompaa remppaa sekä motivaatiota.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Multa meni viime keväänä kierteet, Järvenpään delta autossa tekivät uudet kierteet öljypohjan ollessa paikallaan! pystyy kuulema 3.t uudet kierteet tekemään. ja kyseessä ei ole helicoilit. Sinänsä jännä homma että missään muualla ei tarjottu tota vaihtoehtoa, mm. automilanosta ja muukkoselta asiaa kyselin :?

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Joo pystyyhän ne tosiaan paikalla ollessakin tekemään ku on sen verran hyvin esillä,toisin kuin esim.suodatin.. :?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ensi tiistaina laitetaan mulle helicoil. Kertoilen kustannuksia ja kommentteja ensi viikolla.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Näköjään melko yleistä... Omastani eivät onneksi rikkoneet,menee seuraava 10tkm ilman niitä huolia :)
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Näitä keskusteluja seuranneena ja kokeneen Alfakorjaajan kanssa asiasta keskustelleena vaikuttaa että on todella yleistä. Edesmenneessä 155:ssani oli vetäisty tulppa jollain epoksiliimalla kiinni. Tämä tuntuu olevan aika yleinen "korjauskeino". Helicoilia tai vastaavaa korjausta siihen joskus suunniteltiin, mutta ei sitten tullut koskaan tehtyä kun proppu oli tiukasti kiinni eikä vuotanut. Öljyt vaihdettiin imuvaihtajalla yläkautta. Käy se niinkin.

Uusi öljypohja on ihan juukelin kallis...

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Teettää jossain koulussa tms. uudet ihan "oikeet" kierteet, ja siihen sopiva pultti. 8)
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Meille tuotiin kouluun mese missä oli hitsattu öljyproppu kiinni

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Fiat 1,8 koneeseen tein kerran alumiinipohjaan uudet kierteet...ensin isolla poranterällä vanhat pois ja sitten uudet entisiä paljon karkeemmat kierteet tapilla ja siihen joku uusi roppu, tuli hyvä...

sama toimii Alfan koneisiin ellei kierteen ympärystää ole jo ehditty pilata jollain patentilla..

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

On taidettu minunkin autossani propu kiristää liian kireälle. Ei mene enää propu kireälle ja sormella kokeiltaessa öljypohjan kierteestä on yläsyrjästä lähtenyt pala oikein. Tosin tyhjennyspurkista ei löytynyt kuin pieniä paloja, olisiko murentunut. Kysymys kuuluu onko jollain kuvaa öljypohjasta, pystyykö siihen tekemään uudet kierteet vai onko uuden öljypohjan oston aika?

Jos vaihtoehdoksi jää vain uusi öljypohja niin miten on kiinni, onko vaikea vaihtaa?
Kun pelkkä teho ei riitä!

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Pystyy tekemään. Itsellä on näin korjattu pohja autossa. Todella ohut se pohja on kyllä.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mutta miten paksu se holkki on, kun se oli mielestäni sieltä yläsyrjästä rikki?
Vai kuuluuko siellä olla pienet kolot holkin reunoissa jotta kaikki öljy valuu pois? Eikö se holkki kuitenkin ole korkeammalla kuin öljypohjan itse pohja?
Kun pelkkä teho ei riitä!

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Albumissani kuva öljypohjan sisäpuolelta.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Siis jumalauta jätkät, mulla on öljynvaihto edessä eka kertaa tässä pelissä, niin miten tässä uskaltaa mitään proppuja availla :crazyeyes:
Mielessä kävi et jos hoidatan sen sillä imurilla joka menee öljytikun reiästä ja meneekö se siitä reiästä 156:ssa edes ?

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Kyllä sen uskaltaa avata, mutta malttia kiristykseen.

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Sekin voi auttaa, että antaa öljypohjan jäähtyä esim reilun käden lämpöiseksi. Alumiinillä ja raudalla kun tuppaa olemaan vähän erinlaiset lämpölaajenemiskertoimet. Samaa periaatetta kannattaa noudattaa myös sytytystulppien vaihdon kanssa.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kiitos Kosmik kuvasta, näyttää siinä reiän jengoissa olevan pienet kolot josta loputkin öljyt valuu eli ei se mitään lohjennut ole. Mitä maksoi uusien kierteiden teko ja oliko öljypohja paikallaan?

Harmi vaan kun on uudet öljyt sisällä...
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

kosmik kirjoitti:Kyllä sen uskaltaa avata, mutta malttia kiristykseen.
Jos se on jo edellisessa paikassa vedetty "liian" kiinni, niin tuho selviää vasta avatessa...
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Olisko ideaa että tuonne tekniseen osioon sais lisättyä tuollaista "korjaustietoa" myös kiristysmomenteista, nesteiden täyttömääristä jne?

Olettais että alfabbs:än monilla käyttäjillä on kuitenkin käytännön tietoa ja/tai kirjallisuutta asiaan liittyen.

Itseä välillä vähän hirvittäny tuollaisten "harvinaisempien pulttien" vääntely mutu-tuntumalla. Ammattitaidon puutetta lie... :oops:

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Pohja oli irti kierteiden korjauksen yhteydessä. En maksanut mitään kierteiden teosta.

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

quadrifoglio verde kirjoitti:Olisko ideaa että tuonne tekniseen osioon sais lisättyä tuollaista "korjaustietoa" myös kiristysmomenteista, nesteiden täyttömääristä jne?

Olettais että alfabbs:än monilla käyttäjillä on kuitenkin käytännön tietoa ja/tai kirjallisuutta asiaan liittyen.

Itseä välillä vähän hirvittäny tuollaisten "harvinaisempien pulttien" vääntely mutu-tuntumalla. Ammattitaidon puutetta lie... :oops:
Tämä kiristysmomentti olisi kiva tietää, itselläni hikoilee 166:ssa hiukan myös. Hovimekaanikkoni sanoi että on tosi herkkä kiristyksen suhteen, helppo naksauttaa rikki.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Sain pikahuoltoon jossa laittavat öljypohja paikallaan helicoilin. Kuulemma 10 min juttu, saa nähdä. Ja jo koneessa olevat öljyt kaadetaan sihdin läpi takaisin.

Laitettiinko sinulle Kosmik helicoil? Tuo kuvassa oleva taitaa olla vielä korjaamaton?
Kun pelkkä teho ei riitä!

MarcusR
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Joulu 2005, 10:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MarcusR »

Minullekkin sanottiin kerran että kierteet aika finaalissa kun vaihdettiin öljyt. Sanoivat että kiristetty liikaa edellisellä kerralla. Laitettiin tiivistenauhaa+muuta että pysyi mutta tiputti öljyä....Seuraavan öjlyn vaihdon yhteydessä mainitsin asiasta (eri paikka). Vaihtoivat oljyt ja sanoivat että kierteet oli ihan kunnossa mutta vaihtoivat vain jonkun tiivisterenkaan, ei muuta toimenpidettä vaatinut. Nyt ei enää tiputa oljyä....Tiedä sitten onko kierteet mennyt vai ei. Sen jälkeen ei ole tulpaa vielä avattu...uskaltaako :)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jos kierteet on vielä kunnossa niin kannattaa laittaa proppuun semmonen paksuhko tiivisterengas. Se auttaa siinä ettei tule vahingossa kiristettyä proppua liian tiukkaan (kun joustaa siinä välissä) ja kierteet kestää siten pidempään.
MP

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

155TS kirjoitti:Sekin voi auttaa, että antaa öljypohjan jäähtyä esim reilun käden lämpöiseksi. Alumiinillä ja raudalla kun tuppaa olemaan vähän erinlaiset lämpölaajenemiskertoimet. Samaa periaatetta kannattaa noudattaa myös sytytystulppien vaihdon kanssa.
Alumiinilla tuplaten enemmän kuin raudalla? Eikös se irtoamisen kannalta ole vaan hyvä että ulkopuolinen osa laajenisi enemmän?

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Ei laitettu helicoilia. Uusi kierre tehtiin. Kuvasta en ole varma onko korjattu vaiko ei. Itse väänsin siihen uudet kierteet.

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Tämä kiristysmomentti olisi kiva tietää, itselläni hikoilee 166:ssa hiukan myös. Hovimekaanikkoni sanoi että on tosi herkkä kiristyksen suhteen, helppo naksauttaa rikki.
http://www.my164.com/files/index.php?pa ... eo+%2F166/
Tuolta kannattaa vilkaista jos löytyis jotain. 8)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Helicoililla korjattu ja tuntuisi pitävän.
Kosmik, otitko itse öljypohjan pois, pitikö pakoputki irroittaa?
Kun pelkkä teho ei riitä!

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Otin itse irti. Pakoputki on irroitettava. Rupesiko pöristämään vai?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ei, kaikki on kunnossa. Siellä taitaa sitten olla jotkut pultit putken alla vai eikö mahdu muuten tulemaan ulos?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Kävin vaihdattamassa oilit ja propussa näytti olevan kierteitä niin perkeleesti, et kauan huoltomies sitä ruuvaili. Niin kysymys kuuluu, et miten helvetissä te olette saaneet kierteet menemään kun loogisesti ajateltuna noin suurella kierremäärällä alumiinikin voisi kestää... :roll:

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

PK kirjoitti: loogisesti ajateltuna noin suurella kierremäärällä alumiinikin voisi kestää... :roll

En tiedä kuinka noita rikotaan, mutta sitä kierrettä ei ole joka paikassa yhtä paljon

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Öljyproppu on muuttunut jossain vaiheessa paremmaksi. Tuossa mun 147:ssa oli todella pitkä proppu, joka oli öljypohjan takaosassa vaakatasossa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Edellinen huoltomies vetänyt liian tiukkaan ja kun avasin niin pieniä kierrepaloja tippui ja ei enää sen jälkeen pitänyt. Ja siellä ylhäällä on isot kolot josta öljyt pääsee valumaan eli kierteet ei ole yhtenäiset ylhäällä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin