Montuissa klonksuu ja rattia renkutteassa myös klonksuu?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Montuissa klonksuu ja rattia renkutteassa myös klonksuu?

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Eli katsastin autoni joulukuussa jonka seurauksena jouduin vaihtamaan oikealle eteen ala- ja ylätukivarren ja koiranluun. Tuon operaation jälkeen kaiken maailman klonksumis äänet montuissa poistui.

Kuitenkin n. 1kk nuiden osien vaihdon jälkeen alkoi oikealta edestä kuulua taas samankaltasita klonksumis ääntä terävissä montuissa ja kuoppaisella tiellä ajettaessa, jäljelle jää raidetangon päät, mutta klonsuvatko ne montuissa?

No n. 1kk sitten alkoi myös vasemmalta etupäästä kuulua samanlaista klonsumista mitä oikealta ja myös samanlaisissa montuissa.

Tänään nostin auton pukille etsiäkseni klonksumisen syyn.
En löytänyt mistään pallonivelestä väljää kummaltakaan puolelta edestä.
Tosin kun rattia heiluttaa nopeasti edestakaisin pienin liikkein niin kuuluu selvää klonksuntaa. Raidetangon ulommat päät eivät ainakaan olleet silmämääräisesti ja käsituntumalla kokeilemalla väljiä, mutta kun käden pistää raidetangon ympärille niin tuntee selvää "koputusta" käteen.
Yritin myös raidetangon haitarikumin läpi tunnustella josko sisempi pää olis väljä, mutta en saanut ainakaan käsituntumalla sieltä väljyyttä etsittyä kuin veljeni renkutti rattia klonsumaan.

Onko mahdollista että sisemmät päät olisivat väljiä vai jotain vakavampaa ohjausvaihteessa?

Ajoin tutkiskelun jälkeen autolla n. 10m ja vasen puoli osui monttuun, kuului kaksi todella kovaa metallista klonsumista paremminkin paukahdusta, en tiedä sitten mistä kuului, menikä jouset paikoilleen auton oltua pukilla vai mistä.

Vinkkejä kaivattaisiin mistä voisi tuolla perusteella väljyyttä olevan, mikäli nuo raidetangon päät klonsuvat montuissa niin voisi koittaa vaihtaa ne ensihätään, mites muuten sen haitarikumin saa pois raidetangon ympäriltä ni näkis sitä sisempää päätä vähän?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Raidetangonpäät tai sitten ylätukivarret?
Vaikka vaihtaisit molemmat, niin ei ole (perinteisen) kallis remontti.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ylätukivarsi vaihdettu oikeelle eteen tammikuussa ja vasemmasta ylätuesta ei löytyny välystä...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Iskaritkin klonksuu joskus montuissa...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Raidetangon päistä tuskin paljon ääntä lähtee, vaikka ne olis väljätkin siis ulommat. Sisäpäät tuskin on väljät, mutta voiko koko hammastanko olla löysässä?
Onkohan jousi/iskari tolpan ylä-ja alakiinnitykset kunnossa?

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Omassa 155 kuuluu myöskin pientä klonksuntaa. En osaa sanoa mistä johtuu. Ääni on tosin aika pieni vielä mutta häiritsee kumminkin. :?

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Klonksunta kuului oikealta edestä ennen iskarienvaihtoa ja myöskin iskarien vaihdon jälkeen, kun vaihdoin supersportin iskarit maaliskuussa ja siitä about viikko ni rupes vasenki puoli klonksumaan.

Ihmetyttää vaan sen ratin klonksunta ääni heiluteltaessa, tuskin normaaliakaan on?

Takapäästäkin kuuluu joskus ihmeellinen jousimainen klonksahdus ääni kun ajaa epätasaiseen mutkaan vähän kovempaa...

Oon tässä vakavissani miettinyt, että jos uusis joka ikisen tukivarren ja puslan mikä alustasta löytyy ni saiskohan sillä kolinat pois päiväjärjestyksestä ja ajettavuuden normaaliksi, ettei heittelehdi ja hae kulkusuuntaansa miten sattuu...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Kovin tutulta kuullostaa... :?
Viime keväänä etsittiin kissojen ja koirien kanssa syytä vasemmalta kuuluvalle ja Dimmun kuvailemalla tavalla tuntuvalle kolinalle. Ylä- ja alatukivarret, raidetangonpäät, koiranluut plus kaikki kiinnitykset todettiin hyväkuntoisiksi ja välyksettömiksi, joten tuomio oli tyly. Klappi ja kolina tulee joko jostain ohjauspyörän akselin nivelestä tai tod.näk. itse ohjausvaihteesta.
Ongelmaa tuli vatvottua alfa156.netissäkin, jossa on monta vastaavaa tapausta. Mielenkiintoinen oli eräs Britti-huoltomiehen mielipide, jonka mukaan lähes kaikki 156:set kolisee ohjauksestaan, ja asiaan on syytä puuttua vasta kun ohjauksessa on selvä välys. Tätä en ihan purematta niele.
Muistaakseni tätä asiaa on tälläkin foorumilla ennenkin pohdittu, ja ainakin joku oli joltakin kiristänyt ohjausvaihteen kiinnitystä apurunkoon, jolloin kolina oli poistunut - kun vain tietäisi mitä kiristää ja mistä, niin voisi itsekin tuota kokeilla.

Lisäksi muistan lukeneeni että näissä alkupään 156:sissa olisi ollut takaisinkutsukampanja nimenomaan ohjausvaihteiden vuoksi. Tälle asialle en valitettavasti ole saanut vahvistusta. Muistaisikohan joku foorumilainen tällaisesta mitään? Jos nimittäin tienpäällä liikkuu kärryjä joita ei ole hoidettu kuntoon, on mielenkiintoista selvittää kenen vastuu loppujenlopuksi on. Ake antaa ymmärtää että vastuu on maahantuojalla, mikä tilanne todellisuudessa on jää kysymysmerkiksi.

Itse olen oppinut elämään tuon kolinan kanssa, koska välystä ohjauksessa ei ole. Mutta jos tuosta jollakin (halvalla) konstilla eroon pääsee, niin ehdotukset on tervetulleita.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

EdotL kirjoitti:...kiristänyt ohjausvaihteen kiinnitystä apurunkoon, jolloin kolina oli poistunut - kun vain tietäisi mitä kiristää ja mistä, niin voisi itsekin tuota kokeilla.
Auttaisikohan tämä: ohjausvaihde on kahdella pitkällä pultilla kiinni apurungossa; yksi pultti per puoli. Pultin pää on näkyvissä auton alta. Siellä on yhteensä neljä pultinpäätä per puoli ja kyseessä olevat taitaa olla ne etummaiset. Tarkkaa paikkaa en osaa nyt selostaa, mutta kömmi auton alle ja tutkaile, mitkä pultit menee apurungon läpi ohjausvaihteeseen tai etsi hajoituskuva. Mulla ne oli todella lujassa, joten ihme, jos ne ovat löystyneet.

Terveisin JiiPee

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Mitenkä sen raidetangon haitarikumin saa pois sieltä että näkee onko sisemmässä välystä? Vai väännetäänkö raidetangosta jollain putkitongeilla sisemmän pään kierteet auki ja kumi tulee raidetangon mukana ulos sisemmän pään kautta?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

JiiPee kirjoitti:Auttaisikohan tämä: ohjausvaihde on kahdella pitkällä pultilla kiinni apurungossa; yksi pultti per puoli. Pultin pää on näkyvissä auton alta. Siellä on yhteensä neljä pultinpäätä per puoli ja kyseessä olevat taitaa olla ne etummaiset. Tarkkaa paikkaa en osaa nyt selostaa, mutta kömmi auton alle ja tutkaile, mitkä pultit menee apurungon läpi ohjausvaihteeseen tai etsi hajoituskuva. Mulla ne oli todella lujassa, joten ihme, jos ne ovat löystyneet.

Terveisin JiiPee
Tsekattua tuli. Tiukassa olivat, joten koko ohjausvaihteen liikkuminenkin on sitten pois suljettu.

Dimmu> Raidetangonpäitä tarkistettessa otettiin haitarikumien klipsut irti, jolloin kumeja saatiin siirrettyä se verran että saatiin näköyhteys sisempiin päihin. Sen verran vois varoittaa, että klipsujen takaisin paikalleen laitto sisäpäässä oli melkoista taiteilua.

pensku
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Heinä 2005, 08:56

Viesti Kirjoittaja pensku »

Omassa alfassani kanssa on tuota klonksumista jo etsitty useamman kerran ja nivelistä ei ole löytynyt väljää. Eilen sitten eräällä korjaamolla havaittiin että klonksuminen tuntuu ohjauksessa, eli raidetankoa rytyyttämällä klonksunta kuuluu ohjaustangon alapäästä. Kun rattia liikuttaa edestakaisin pientä liikettä voi havaita, että raidetanko liikkuu auton pituussuunnassa edestakaisin eikä leveyssuunnassa, kuten sen pitäisi. Eli ohjaustangossa on jotain mätää. Nyt sitä sitten tuumataan pitäisikö tuo auto vaihtaa, kun tuntuu ettei viikkoa olman jotakin vikaa. (pyöränlaakerit vaihdettu, tukivarret vaihdettu, lambdat vaihdettu, kaasuläpän petenttiometri vaihdettu, takatukivarsi vaihdettu ja kuukausittain moottorin vikailmoitus kuitattavana testerillä + Vdc ja Abs vikavalot ja auto ajettu 100 tkm) Vahinkona pohjalla tuo deltan ja maahantuojan asenne: ei voi olla valmistusvikoja kun ei ilmene monessakaan autossa.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

kallistuksenvakaajan kumit ?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kallistuksenvakaajan puslia veikkaan miekin. Lienee mahdollista että madalletussa autossa noi kallistuksenvakaajan puslat kovemmilla?

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Saakos noita puslia erikseen mistään, vai pitäneekö hommata kokonaan uudet vakaajat?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

jos innostusta löytyy ja rahoitus kunnossa niin tuosta powerflexit alle ja pitäs puslat ruveta kestämään

eteen: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/349.html

taakse: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/523.html

jos mulla tulee murheita lähitulevaisuudessa noiden knassa niin tilaan kyllä nuo ehdottomasti!

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Ainakin Opelissa tuo johtui noista k.vakaajan kumeista jotka olivat aivan kuivat.Esim liikennehidastimesta kun ajaa niin ääni kuuluu

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

KauGoH kirjoitti:jos innostusta löytyy ja rahoitus kunnossa niin tuosta powerflexit alle ja pitäs puslat ruveta kestämään

eteen: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/349.html

taakse: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/523.html

jos mulla tulee murheita lähitulevaisuudessa noiden knassa niin tilaan kyllä nuo ehdottomasti!
Joo mutta nuo powerflex setit ei sisällä kallistuksenvakaajan puslia.
En tiiä pitääkö lisätä eibacin kallistuksenvakaaja kitti alfistin tilaukseen ;)
Muuttuiskohan paljon jäykemmäksi kaarteissa?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Jos klonksuminen johtuu vakaajan sivuttaisliikkeestä, niin korjauksena voi ruuvata puslan läpi terävän ruuvin, joka hillitsee liikettä.

vinkki lontoonkielisellä voorumilla

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

emänällä oli enne nykyistä autoa accortti ja siinä samahomma missään ei ollut väljää kun itse katselin ja vaihdoin sit kumminkin raidetangonpäät kun vetarinkumi remotissi hajotettiin se kierre. sama homma jatkui kolsi ja paukku sit vaihdoin alapallonivelen ja kolina hävisi kannattaa koittaa sitä jollain regasraudala nostella pyörää ja katsoa onko se väljä ei taida olla kalllis osa motonestistä hondaan oli joku 20-30e

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Joo mutta 156:n alatukivarsi maksanee 103€ Heikalla ja Motonetissä 140€ :mrgreen:
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ilmeisesti molemmat asiat selvisi kun tutkiskelin autoa alustan vaihdon yhteydessä:

Ratin klonksuminen kuulemma aiheutuu siitä kun auto ei ole käynnissä ja ohjaustehostin ei pelitä, niin se kuuluu sieltä jostakin tehostimesta ku heiluttaa rattia edestakaisin auto sammuksissa, en kyllä huomannut klonksumista enää kun auton laitoin käyntiin.

Tuo montuissa klonksuminen osoittautui kallistuksen vakaajan heilumiseen montuissa, ilmeisesti uudet puslat vaihdettava tai tarkistettava kiinnityspulttien kireys ettei ole löystyny.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Löyhästi otsikkoon liittyen:

Rattia kääntäessä, lähinnä pienillä nopeuksilla,
(esim. pihalta peruutettaessa) kuuluu vasemmalta edestä
melko kova naksahdus joka tuntuu ratissa asti. Samoin
epätasaisissa tien kohdissa ratin kautta tuntee pienen ravistuksen.
Naksuntaa ei kuulu tai tunnu kovempaa kurvaan ajettaessa.

Poissuljetaan mahdolliset syylliset:
-uudet alatukivarret
-uusi tasauspyörästö
-uudet vakaajat
-uusi vetonivelen pää vasemmalla

Raidetangon ulompi pää vaihdettiin kesällä Autopilaamossa
ja sanoivat että vasemman puolen vastaava oli kuin
uusi(ihmettelen kun ei ole mielestäni koskaan vaihdettu).
Äskettäin laatikkorempan yhteydessä mekatsu oli vääntänyt ja
kääntänyt eikä löytänyt mitään välyksiä tukivarsista tai
vetareista...

Ylätukivarsiin on laitettu powerflexit viime kesänä mutta
pallonivelet saattaisi hyvinkin olla finaalissa..
Raidetangon sisemmät päät taitavat olla alkuperäiset..

Osaako raati sanoa asiaan jotain ratkaisua ennen kuin
ajan autoni tarkastettavaksi?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

rattia heiluttaa nopeasti edestakaisin pienin liikkein niin kuuluu selvää klonksuntaa.
Hammastanko/ohjausvaihde...myös ohjausakselin ristinivel voi olla väljä tai kiinnityspultti löysällä jolloin se pääsee lonksumaan booreissaan...sama homma ehkä myös Silverinellä.

Eräässä n 3v vanhassa Opel Corsassa jolla taannoin ajelin, oli ristinivel pelottavan löysällä tehtaan jäljiltä eikä pätevä huoltomieskään ollut havainnut vikaa...lieneekö sukulaisvaiva?

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Klonsumiset senkun lisääntyy vanhojen lähdettyä pois.
Tuli eilen huomattu, että oikealta edestä kuuluu vasemmalle kääntyessä kaksi peräkkäistä kolahdusta.
Kolahdukset eivät kuulu rattia paikallaan kääntäessä, eikä oikealle käännyttäessä. Eli toisinsanoen kolahdukset kuuluvat vain kun rasitus siirtyy auton oikealle puolelle (vasempaan) päin kaarrettaessa.
Ja klonksahduksia kuuluu aina tasan 2 kpl peräkkäin, klonksahduksien välinen aika riippuu siitä miten nopeaa rattia käännät.
Esim. kun ajoin ykkösellä hiljaa pientä ympyrää niin about 40 astetta rattia käännettäessä vasempaan kuului eka klonks ja siitä joku 5 astetta kun kääntää lisää ni kuuluu toinen klonks.
Ja tiellä mutkaan käännyttäessä 50km/h rattia ei tarvi rattia kääntää edes 40 astettakaan kun paukahdukset tulevat peräkkäin.

En tiedä mistä vikaa etsiä. Viikonloppuna pitää nostaa auto pukille ja etsiä mahdollista aiheuttajaa.

Kyselen vain jos jollakin olisi johtolankoja missä vika voisi olla ja mistä lähteä etsimään.

Toki syynä voi olla myös se sama vanha vaiva, kallistuksen vakaajan puslat ja on nyt sitten oikealtakin puolelta ruvennu kolisemaan, mutta toi klonksahduksien säännöllisyys vähän arveluttaa.

Oikelle eteen vaihdoin kesällä koiranluun, alatukivarren, ylätukivarren, jouset ja iskarit, joten nuo ovat kaiken järjen mukaan poissa äänen aiheuttajina.

Samalla tein havainnon jota ennemmin en ollut huomannut, että auto "nykii" kylmänä tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa yli 3000 (Kone lämpöisenä en ole vielä kokeillutkaan). Tai nykiminen ei ehkä ole oikea sana, mutta semmoinen kuitenkin että tuntuu niinku joku jarruttaisi "nyppisi" aina välillä vastaan tietyllä epäsäännöllisellä rytmillä ja kaasua pitää antaa lisää, että haluaa vauhdin pysyvän samana.

En tiedä liittyykö nämä toisiinsa vai tuliko kaksi murhetta samalla kertaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

jousi poikki/ jousilautasen laakeri jumittaa?

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

GAMMA500 kirjoitti:jousi poikki/ jousilautasen laakeri jumittaa?
Jousi ei ole poikki, eikä tietääkseni 156:ssa ole siellä mitään laakeria.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

dimmu kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:jousi poikki/ jousilautasen laakeri jumittaa?
Jousi ei ole poikki, eikä tietääkseni 156:ssa ole siellä mitään laakeria.
Kai siellä nyt joku laakeri on hyvänen aika :shock: jos ei niin en ihmettele jos napsuukin :mrgreen: Se on sitten siellä ylhäällä jos ei jousen alapäässä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

ei 156:ssa ole pyörivää jousilaakeria/kiinnikekumia..."pyörii pyörät pallonivelillä"...vrt 75 etupää...;)


Onko pyöränlaakerit kunnossa?

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

En jaksanut lueskella koko ketjua, mutta oletko vaihtanut kallistuksen vakaajan puslat? Itsellä myös epäilen niitä aiheuttajaksi klonksumiseen koska muuten on kaikki ihan ok kunnossa. Laakeria ei ole 156n joustintuessa, koska mitä hyötyä siitä olisi joustoissa, ei mitään. Ja jos pyöränlaakeri on mennyt sen huomaa kyllä kaarreajossa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

jiiässä kirjoitti:ei 156:ssa ole pyörivää jousilaakeria/kiinnikekumia..."pyörii pyörät pallonivelillä"...vrt 75 etupää...;)


Onko pyöränlaakerit kunnossa?
ahaa, no sitten. ei 156 tosiaan tuttu :oops: ja ajattelin että olisi samalla periaatteella sekin toteutettu kuin vanhemmissa.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Pyöränlaakeri on vaihdettu vuosi sitten oikelle puolelle ja sen kyllä huomaa kun se rikki menee, pitää sen verran erilaisempaa kahisevaa ääntä.

Kallistuksen vakaajan puslia en oo vielä vaihtanu, niitä ei saa muualta kuin ebsparesilta, mutta en oo vaan saanu aikaseksi tilattua niitä. Tilataanko kimpassa, olis jo aika kova tarve ne vaihtaa?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Vaihdoin tänään talvirenkaat alle ja tutkiskelin oikean puolen tukivarsia yms.
Noh, huomasin kallistuksenvakaajan koiranluun yläpään mutterin olevan 1mm löysällä.
Rupesin kiristämään mutteria ja sain sen lähestulkoon täysin kiristettyä, kunnes pomppasi taas jengoiltaan 1mm takaisinpäin (jengat paskana).
Eli luultavasti tuo oli epäsäännöllisten kolahtelun syy.
Ei muutaku heikalta uus luu tilauksee.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Doddiin, vihdoinkin kaikki maailman klonksutukset yms. on saatu pois pelistä (toistaiseksi) :mrgreen:

Koiranluu vaihdettu ja kallistuksen vakaajan kolinan sain loppumaan ruuvaamalla sopivan kokoiset ruuvit puslan ja lattaraudan väliin, niin että pusla saa uuden puristus otteen vakaajatangosta eikä täten pääse heilumaan ja kolisemaan.

On se vaan mukava päästellä kun ei kolise mistään.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Vastaa Viestiin