33:n käyntiogelma
Valvoja: Moderators
33:n käyntiogelma
Alfassa on ilmennyt viimeaikoina ihmeellisiä käyntiongelmia ja ajattelin kysellä jos joku osaisi auttaa asiassa.
Eli, pätkii tasaisilla kierroksilla, n 2000rpm kieppeillä. Tyhjäkäyntiä käy kohtalaisesti ja kiihdyttäessä toimii oikein, vetojakin on ihan mukavasti. Pätkimistä ilmaantuu myös ajatteassa matalilla kierroksilla ja tämähän aiheuttaa sitä nykimistä.
Tähän mennessä tarkastettu/korjattu/vaihdettu: suuttimet pesty, tuotto tarkistettu, sytkäosat vaihdettu lukuunottamatta puolaa/yksikköä, puristukset mitattu->ok, ilmamäärämittari ok, jne.
Mielessä kävi semmonen homma kun tuo käy kolmella hetken kun kylmänä laittaa käyntiin. Ja moottorihan oli se 1.7 ie, Le 3.2 jetillä. Tarkennuksena vielä koneen tyyppi: 307.37.
Eli, pätkii tasaisilla kierroksilla, n 2000rpm kieppeillä. Tyhjäkäyntiä käy kohtalaisesti ja kiihdyttäessä toimii oikein, vetojakin on ihan mukavasti. Pätkimistä ilmaantuu myös ajatteassa matalilla kierroksilla ja tämähän aiheuttaa sitä nykimistä.
Tähän mennessä tarkastettu/korjattu/vaihdettu: suuttimet pesty, tuotto tarkistettu, sytkäosat vaihdettu lukuunottamatta puolaa/yksikköä, puristukset mitattu->ok, ilmamäärämittari ok, jne.
Mielessä kävi semmonen homma kun tuo käy kolmella hetken kun kylmänä laittaa käyntiin. Ja moottorihan oli se 1.7 ie, Le 3.2 jetillä. Tarkennuksena vielä koneen tyyppi: 307.37.
Minkälista pätkimistä tarkotat? Mullekkin sanottiin huollossa että tuntuu käyvän aluksi kolmella, hetken päästä tulee neljäs mukaan. Siis kun hain sitä pois, tulppia epäilivät. Itse en tosin erota siinä mitään kummallista. Käy hyvin ja tasasesti alusta lähtien ja vetää hyvin. Tulpat oon sen huollon jälkeen vaihtanu, eikä se juurikaan siitä mihinkään suuntaan muuttunu. Toisaalta en tiedä pitäiskö sen sitten käydä jotenkin toisella tavalla...?? Miten se kolmella käyminen sulla ilmenee?
I do my loving in the winter.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Heh, jotkut sanoo samaa 33:stani, eli että käykö kolmella? Kun sitten kuulevat, että se on bokseri, niin sanovat, sehän käy aika hyvinKirk kirjoitti:Miten se kolmella käyminen sulla ilmenee?

Kun aikanaan oli yksi tulpanjohto katkennut, niin kävi kolmella. Seurauksena oli tosi suuret HC-päästöt ja pienillä kierroksilla käynti vähän seilasi ja alle 2000 kierroksen ei vääntänyt juuri lainkaan. Muuten eroa normaaliin ei huomannut.
No ei kyllä väännä mullakaan... Tyhjäkäynti ei kyllä seilaa niin, että korvin kuulis, mutta jos mittaria katsoo, niin ihan aavistuksen verran se neula siellä "hakee". Siis vähemmän kuin sen pienimmän pykälän verran. HC-arvot oli kyllä mittauksessa ihan reilusti sallitua pienemmät, mutta muistaakseni kun vertasin vuoden ja kahden vuoden takaisiin arvoihin, niin ne oli nyt sekä tyhjällä että kierroksilla ~samat, mutta aiemmin ollu tyhjällä pienemmät ku kierroksilla. Ja muutenki avistuksen pienemmät... Pitää vielä tarkistaa, mutta voisko näin olla että käy tosiaan vain kolmella??ärrä kirjoitti:alle 2000 kierroksen ei vääntänyt juuri lainkaan. Muuten eroa normaaliin ei huomannut.Kirk kirjoitti:Miten se kolmella käyminen sulla ilmenee?
Heilahtaakos teillä muuten koko auto, jos tyhjäkäynnillä polkasee reilummin kaasua?
I do my loving in the winter.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
mulla oli viime talvena saman tyylistä oireilua. kylmänä rytkitti hetken aikaa kunnes rikastus alkoi toimimaan ja nosti kierrokset n.1800rpm. nykimistä huomas tasasella kaasulla ja lähinnä kylmänä. ongelma ilmeni reilun kuukauden verran kunnes kerran töistä lähdettäessä oli vaikea saada motarille tullessa 80 lasiin ku nyki nii paljon. mittasin lambdan jonka jännite oli muistaakseni jotai 2V. vaihoin lambdan jonka jälkeen kiihtyvyys parani aivan älyttömästi pintakaasulla ja vääntöä oli enemmän. lambdan voit mitata siitä yksinäisestä keltasesta johdosta joka tulee siihen "tulipellin eteen". siinä on sellanen kumisukka päällä.jännitteen pitäs vaihdella n.0.45V...1.0V välillä n.50-60 krt minuutissa.
Lambda on mitattu oskilloskoopilla ja piirtää ihan mukavaa käppyrää, ehkä hieman hitaasti mutta toimii ja jännitevaihtelu on ihan ok.Tuo kolmella käynti ilmenee kylminä aamuina ja oikeestaan aina kylmänä käynnistäessä. Tuo nyt ei ole se päälimmäinen asia, lähinnä tuo pätkiminen pitäisi saada kuriin.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 33:n käyntiogelma
Oletkin varmasti tämän katsonut, mutta käsittääkseni tuossakin on samanlainen "läppämallin" ilmamäärämittärin kun vanhoissa TS koneissa. Niissä kuluu jossain vaiheessa mittarin kannen alla oleva hiilipinta puhki ja alkaa aiheuttaa nykimistä. Tietysti juuri niillä kierroksillä millä konetta on eniten käytetty(jos näin on, sen pystyy korjaamaan helposti siirtämällä hiilipintaa hieman eri asentoon). Itse ihmettelin kun alkoi auto nykimään alle 3500rpm, mutta sen yli ja kaasu pohjassa mentiin hienosti.SVuoti kirjoitti:ilmamäärämittari ok, jne.

HEHEEEHEE!! Ihan "vahingossa" löyty syy tuohon kolmella käymiseen!!! Tulpanjohto lyö kipinät näpeille
Olitkos SVuoti jo tulpanjohdot vaihtanu? Mulla oireita siis nykiminen, auto on puhditon alle 2000 kierroksen ja moottori pätkii. Yli sanoisko 2500 kierroksen ei mitään hankaluuksia. Paitsi nykäys siirryttäessä moottorijarrutukseen.

I do my loving in the winter.
Hmm, onko tosiaan tän päivän tulpanjohdot sen verran huonoja että eivät enää kestä mitään?Muistaakseni vaihtelin johtoja ristiin ja ei ollut vaikutusta. Täytyy vielä käydä kaikki johdot yksitellen uudestaan läpi.
Tossa mietin että voisko tämä kaasuläpän päässä oleva potikka olla sökönä, mutta eikö siellä ole vain 2 mikrokytkintä sisällä? Eli siis ei toimi potentiometrinä. Katotaan mitä saapi aikaseksi, alkaa nimitäin kytkinkin olemaan finaalissa jos poljintuntumaan on uskominen. Leimaan olis 29.1.08 asti, saa nähä katsastanko sitten enää
Tossa mietin että voisko tämä kaasuläpän päässä oleva potikka olla sökönä, mutta eikö siellä ole vain 2 mikrokytkintä sisällä? Eli siis ei toimi potentiometrinä. Katotaan mitä saapi aikaseksi, alkaa nimitäin kytkinkin olemaan finaalissa jos poljintuntumaan on uskominen. Leimaan olis 29.1.08 asti, saa nähä katsastanko sitten enää

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Minkälaiset tulpanjohdot pistit? Jos ne ovat tarvikenarut veltoilla hatuilla niin ne takimmaisten tulppien johdot on todella v*ttumaiset saada kunnolla paikoilleen ja silloin sytkäkin toimii miten sattuu.
Oletko yrittänyt auton käynnissä ollessa nyppiä tulpanjohtoja jakajalta irti? Löytyykö joku johto, joka ei vaikuta käyntiin? Homma kannattaa sitten suorittaa kumihanska kädessä ellei halua joitakin tuhansia voltteja näpeille.
Oletko yrittänyt auton käynnissä ollessa nyppiä tulpanjohtoja jakajalta irti? Löytyykö joku johto, joka ei vaikuta käyntiin? Homma kannattaa sitten suorittaa kumihanska kädessä ellei halua joitakin tuhansia voltteja näpeille.
- Epäkelpokeräilijä -
Vaihdoin kaikki tulpanjohdot sekä puolan johdon. Ovat Bougicordit ja menevät kyllä kaikki helposti perille asti. Jep, kokeilin nyppiä niitä irti ja kyllä joka pyttyyn tulee nyt kipinä. Viilasin myös pyörijän ja ne jakajan kärjet. Ei silläkään vaikutusta, ainakaan parempaan suuntaan
Venttiilikoppien suunnilta kuuluu vaimeaa tikutusta, kuskin puolelta tosin vimakkaampana ku toiselta puolen. Sen verran vaimeaa oli ettei sitä kuulu enää konepelti suljettuna. Tuleekos tuo tikutus tulpista vai pitäiskö huolestua jostain/mistä? Voisko puola antaa jostain syystä liian heikkoa jännitettä?? Kuinka bensanpaineet voi mitata?
Ai niin, tyhjäähän tuo käy nyt kyllä hyvin, mutta starttaa suht pitkään ja jos kaasua painaa aivan aivan vähän, käynti muuttuu todella huonoksi - melkein sammuu
ihan pikkasenki lisää, niin taas käy jees.

Ai niin, tyhjäähän tuo käy nyt kyllä hyvin, mutta starttaa suht pitkään ja jos kaasua painaa aivan aivan vähän, käynti muuttuu todella huonoksi - melkein sammuu

I do my loving in the winter.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^ Juurikin näin.
Bensanpaineet kannattaa mittauttaa pajalla. Itse shoppailin Piiltemasta joskus hommaan tarkoitetun mittarin mutta vasta kotona huomasin ettei siinä riitä asteikkoa kuin kaasarikoneiden bensanpaineille, tuon ruikkarin paineiden pitäisi olla jotain luokkaa 3-4 bar.
Onko lambdan toimintaa testattu? Imuvuotoja etsitty? Ilmamäärämittarin toiminta mitattu läpän koko liikeradalla?
Bensanpaineet kannattaa mittauttaa pajalla. Itse shoppailin Piiltemasta joskus hommaan tarkoitetun mittarin mutta vasta kotona huomasin ettei siinä riitä asteikkoa kuin kaasarikoneiden bensanpaineille, tuon ruikkarin paineiden pitäisi olla jotain luokkaa 3-4 bar.
Onko lambdan toimintaa testattu? Imuvuotoja etsitty? Ilmamäärämittarin toiminta mitattu läpän koko liikeradalla?
- Epäkelpokeräilijä -
Lambda oli alunperin tarkoitus vaihtaa määräaikaishuollossa, mutta ei vaihdettu, kun tuntu olevan ihan kunnossa. En sitten tiedä, kuinka ne on sitä mittaillu, mutta päästöt oli ainakin kohdallaan. Mitenkäs tuon ILMIn toiminnan pystyy mittaamaan? Nyttuli semmonen mielikuva, että olisin jossain vaiheessa ihmetellyt jotain viheltävää ääntä moottorista, taidampa alottaa imuvuodoista. Onneks mitsu sentään pelaa ku junan vessa. Tosin sitähän se onkin 

I do my loving in the winter.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Yleismittari ilmamäärämittarin napojen väliin ja mittaamaan että resistanssi kasvaa (vaiko vähenee?) tasaisesti kun läppää kääntää. Joku osaa varmaan sanoa mistä navoista se potentiometri löytyy, ihan yleinen Boschin läppämittarihan siellä luuraa.
Tietysti voit koittaa myös vaihto-osaa jos saat jostain vastaavan ehjän ilmamäärämittarin lainaksi.
Tietysti voit koittaa myös vaihto-osaa jos saat jostain vastaavan ehjän ilmamäärämittarin lainaksi.
- Epäkelpokeräilijä -
Mulla tuo ilmin mittaus meni suurinpiirtein näin:vastusmittaus napojen välille ja läppää kääntämällä auki päin, resistanssi kasvoi tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen alkoi laskea???
Kävi tässä myös mielessä että, tuo huohottimen reikä oli tukittu tuosta imukäyrästä.Liekkö tällä vaikutusta asiaan? Kuuluisiko siinä huohottimen ja imukäyrän välissä olla joku venttiili?

Kävi tässä myös mielessä että, tuo huohottimen reikä oli tukittu tuosta imukäyrästä.Liekkö tällä vaikutusta asiaan? Kuuluisiko siinä huohottimen ja imukäyrän välissä olla joku venttiili?
Lämpöanturi oli ainakin vuosi sitten ok
kun sitä mittailin. Sen muuten saapi tarvikeliikkeestä kympillä (vrt. teltta n.50e). Ilmin anturi oli paskanen, putsasin sen joku aika sitten, ei vaikutusta. Tässä nyt on tullut muitakin vikoja viime aikoina, tuo kolmella käyminen kylmänä alkaa myöskin ottamaan jo päähän. Tuntuu olevan sytysvika, tulppa kastuu.
Mistä muuten porukka on noita Lodgeja tilannut?Ostin aikoinaan seinäjoelta joltain alfamyyjältä. Eikö noitten pitäisi muuten olla aika pitkäikäisiä?Meinasin kokeilla NGK-tulpilla mutta ainakaan tuo vanha kaasarikone ei suostunut niillä toiminaan, tiedä sitten tuosta..

Mistä muuten porukka on noita Lodgeja tilannut?Ostin aikoinaan seinäjoelta joltain alfamyyjältä. Eikö noitten pitäisi muuten olla aika pitkäikäisiä?Meinasin kokeilla NGK-tulpilla mutta ainakaan tuo vanha kaasarikone ei suostunut niillä toiminaan, tiedä sitten tuosta..
Omassa autossani imuvuoto aiheutti samanlaisia ongelmia. Tyhjäkäynti oli kohtuullisen tasaista - päästöt meni läpi katsastuksesta mutta HC oli hieman korkea ja CO matala. Noin 2.000 kierroksen kohdalla vääntö puuttui ja moottori nyki/ryki. 2500-3000 kierroksen jälkeen kone taas veti puhtaasti ja kävi tasaisesti jopa pintakaasulla. Etsin imuvuodon starttisumun kanssa ja syynä oli löystyneet ja kovettuneet kumit kurkuissa sekä ruiskusuuttimien tiivisteet.
Suuttimet sain tiiviiksi kun ruiskuttelin spray vaseliinia niiden juuriin ja pyörittelin suuttimia samalla (turvottaa tiivisteitä ja tiivistää jo itsessänkin)
Kurkkuihin auttoi kun laitoin spray vaseliinia tiivistypinnoille ja kiristin klemmareita.
Suuttimet sain tiiviiksi kun ruiskuttelin spray vaseliinia niiden juuriin ja pyörittelin suuttimia samalla (turvottaa tiivisteitä ja tiivistää jo itsessänkin)
Kurkkuihin auttoi kun laitoin spray vaseliinia tiivistypinnoille ja kiristin klemmareita.
TPP
Tarkennettakoon nyt vielä omasta puolestani sen verran, että ei käy tosiaan enää kolmella tulpanjohtojen vaihdon jälkeen eikä muutenkaan ole mitään ongelmaa PAITSI siinä tietyssä kaasun asennossa (kaasuläppä vain juuri ja juuri raollaan).Toimii molemmin päin, sekä kaasua painettaessa että löysättäessä, samassa kohdassa käy TODELLA huonosti. Myös nykiminen ilmenee juuri samassa kaasun asennossa. Kaasuläppien asentotunnistimet (tjsp) säädettiin vuosihuollossa, olisko ne voinu säätää ne väärin kun sillon se kävi vielä kolmella?
Niin ja en oo tutkinu vielä tota imupuolta kun oon reissussa ollu, tosin ei kyllä ainakaan imuvuoto enää näihin oireisiin sopiskaan...??
Niin ja en oo tutkinu vielä tota imupuolta kun oon reissussa ollu, tosin ei kyllä ainakaan imuvuoto enää näihin oireisiin sopiskaan...??
I do my loving in the winter.
Löytyi tuolta jostain vanhasta ketjusta tällainen vinkki 156:een:
Toimiiko samat temput 33:sessa (Motronic)? Vai onko siihen joku muu kikka?Maunu kirjoitti: Ecu resetointi: akun kenkä auki min 45 minuuttia. Kenkä kiinni ja auto käymään TYHJÄKÄYNTIÄ (älä koske kaasupolkimeen) 5 minuuttia. Huomaat kun pakoputkesta tulee jos jonkinlaista savua. Sammuta kone odota noin 5 sekunttia (tietoen tallennus muistiin) ja käynnistä kone uudelleen. Yleensä auttaa jos kone ei tunnu vetävän kunnolla ja jos päästöt on pielessä. Auto vie muutaman kymmenkilometrin aikana vähän enemmän bensaa ennen kuin se on kunnolla löytänyt optimaaliset asetukset.
Kaasuläpän kalibrointi:
Virrat päälle 2min, virrat pois 5 sek, virrat päälle ja käymään.
I do my loving in the winter.
Taas meni päivä ihmetellessä,mutta jotain saatiin aikaseksi. Kävin melkeen kaikki komponentit läpi oskilloskoopilla ja näyttivät pelaavan ok. Sytkä oli hieman myöhäsellä ja sain sen aikalailla oikealle kohdalle.Vaihoin samalla tulpatkin, pätkimen väheni huomattavasti. Mutta, kysytään nyt vielä että: kuuluisiko tulpille menevän palojännitteen laskea kun nostetaan kierroksia? Kahdella pytyllä palojännite laski n. 10kV ->5kV.Samalla mittasin tulpanjohtojen resistanssit ja ne oli jotain 13k ohm->19 k ohm. Tuntuu vaan jotenkin isoilta?Vertailun vuoksi mittasin "vanhanajan" kuparijohtimia ja niissä resistanssi oli vain jotain ohmeja?? Matalasta jännitteestä kertoo myöskin virranjakajankannen nopea hapettuminen, uusi vaihdettu n. 2vkoa sitten. Puola testattu toimivaksi, jäljelle jää enää noi johtimet.Mitäs johtoja porukka on käyttänyt, champion, bosch? BTW, boschin merkkikohtainen johtosarja tarvikeliikkeessä n. 250E!! Championit on nyt koneessa,mutta taidan laittaa ne hyllylle, eivät tunnu kestävän vuotta pitempään.
Ainakin TS:n johtimissa vastuksen pitäisi ilmeisesti olla 1 k ohm. Hankin tarvikeliikkeestä merkkikohtaiset Bogicord johdot (12 kpl) ovh oli n. satasen hujakoilla ja myyntihinta 70 euroa. "Merkkikohtainen" sopivuus pituuksien puolesta oli kyllä vähän niin ja näin, eikä johdinten paksuuskaan kyllä vakuuta, mutta näillä auto kuitenkin toimii.
Vanhat johdot olivat jo ikääntyneet ja hapertuneet Boschit ja sopivat paikoilleen erinomaisesti. Näissäkin luki johdossa että vastus olisi 1 k ohm mutta vaihteluväli vielä "ehjissä" johdoissa oli 5 - 19 k ohm ja osa oli jo kokonaan poikki. Olivat kyllä selkeästi parempilaatuiset kuin nuo Bogit.
Vanhat johdot olivat jo ikääntyneet ja hapertuneet Boschit ja sopivat paikoilleen erinomaisesti. Näissäkin luki johdossa että vastus olisi 1 k ohm mutta vaihteluväli vielä "ehjissä" johdoissa oli 5 - 19 k ohm ja osa oli jo kokonaan poikki. Olivat kyllä selkeästi parempilaatuiset kuin nuo Bogit.
TPP
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
- Paikkakunta: kuopio
Onhan se ILMI nyt siis se pienen kämmenen kokoinen musta lätyskä heti ilmanputsarin kotelon jälkeen, jossa on viisnapainen liitin? Ja teinköhän nyt oikein, että käynnistin moottorin, otin liittimen irti ja mittasin resistanssia samalla kaasuläppiä kääntäen? Kokeilin myös pelkästään virrat päällä. Ei muutunu resistanssi mihinkään... Onkos sillä muuten mitään väliä mihin napoihin ne piikit iskee? Kokeilin paria eri yhdistelmää, kaikissa sama tulos. 4 tai 0,4 ohmia anto koko ajan. Huomionarvoista lienee sekin, että moottorin käynti ei muuttunu käytännössä yhtään, oli ILMIn liitin sitten kiinni tai ei... Taitaa siis olla sökö?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Yleismittari ilmamäärämittarin napojen väliin ja mittaamaan että resistanssi kasvaa (vaiko vähenee?) tasaisesti kun läppää kääntää. Joku osaa varmaan sanoa mistä navoista se potentiometri löytyy, ihan yleinen Boschin läppämittarihan siellä luuraa.
Tietysti voit koittaa myös vaihto-osaa jos saat jostain vastaavan ehjän ilmamäärämittarin lainaksi.
Edit: Itse itselleni vastaten: löysin oikeat pinnit sähkökaavioiden sekä Maunun albumista löytyvän mittauspöytäkirjan avulla. http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=8149
Virrat päällä potentiometrin arvo oli aivan liian pieni, mutta tyhjäkäynnillä OK. Kuormitettaessa ei kuitenkaan muuttunut mihinkään, joten sököhän tuo taitaa olla.
I do my loving in the winter.