ILMI rikki?
Valvoja: Moderators
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
ILMI rikki?
Kiihtyvyys "puutuu" noin 3500 rpm kohdalla ja bensan kulutus noussut 1-2 litraa satasella lisäksi päästöt hieman sekaisin...
Auto on 156 1.6 TS -99
Auto on 156 1.6 TS -99
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Jatketaan tähän, kun tuntuu sopivan meikäläisen tilanteeseen. Kaikki siis alkoi tästä startin hajoamisesta
Sain auton siis eilen pajalta, ja kone kävi miten sattuu, joten tein sitten ecu-resetin (jiipeen ohjeet). Eipä auttanut näihin oireisiin: tyhjäkäynti ok, liikkeelle lähdöt ok, mutta kun kierrokset nousevat 2500-3000 välille, on kuin kierroksenrajoitin tulisi kuvioihin mukaan, ja meno hyytyy kuin kone tukehtuisi. Erityisen raju tämä oire on, jos kiihdyttää reippaasti (tulee mieleen teinivuodet kun mopossa oli 18mm keihinin kaasari, ja joka kerta kun väänsit kahvan pohjaan, niin ainoa mitä tapahtui oli mboooooo - ääni ). Pintakaasulla kun antaa kierrosten hiljalleen nousta yli 3000:n, niin pätkiminen alkaa vasta sen jälkeen. Ja on aivan sama ollaanko liikkeellä vai parkissa. Varsinkin parkissa kaasutellessa putkessa tuntuu paukkuvan kun kaasun vapauttaa.
Itse epäilen ilmiä. Mutta mikä sen hajoitti? Raivoissaan tehdyt starttiyritykset, apukaapelien käyttö, vai se kun akku on ollut irti startin vaihdon yhteydessä?
Delta Turku ei tietenkään tänään ehtinyt laittaa autoa testeriin kiinni, joten nyt mennään riskillä ja haetaan Heikalta illemmalla uusi ilmi. Kiinnostaisi silti saada raadilta mielipiteitä tähän mysteeriin. Itse olen ymmällä koko hommasta.
Edit:typot
Sain auton siis eilen pajalta, ja kone kävi miten sattuu, joten tein sitten ecu-resetin (jiipeen ohjeet). Eipä auttanut näihin oireisiin: tyhjäkäynti ok, liikkeelle lähdöt ok, mutta kun kierrokset nousevat 2500-3000 välille, on kuin kierroksenrajoitin tulisi kuvioihin mukaan, ja meno hyytyy kuin kone tukehtuisi. Erityisen raju tämä oire on, jos kiihdyttää reippaasti (tulee mieleen teinivuodet kun mopossa oli 18mm keihinin kaasari, ja joka kerta kun väänsit kahvan pohjaan, niin ainoa mitä tapahtui oli mboooooo - ääni ). Pintakaasulla kun antaa kierrosten hiljalleen nousta yli 3000:n, niin pätkiminen alkaa vasta sen jälkeen. Ja on aivan sama ollaanko liikkeellä vai parkissa. Varsinkin parkissa kaasutellessa putkessa tuntuu paukkuvan kun kaasun vapauttaa.
Itse epäilen ilmiä. Mutta mikä sen hajoitti? Raivoissaan tehdyt starttiyritykset, apukaapelien käyttö, vai se kun akku on ollut irti startin vaihdon yhteydessä?
Delta Turku ei tietenkään tänään ehtinyt laittaa autoa testeriin kiinni, joten nyt mennään riskillä ja haetaan Heikalta illemmalla uusi ilmi. Kiinnostaisi silti saada raadilta mielipiteitä tähän mysteeriin. Itse olen ymmällä koko hommasta.
Edit:typot
Chatin puolella (#alfabbs @ ircnet) oli vastaavan oloinen tapaus:EdotL kirjoitti:kun kierrokset nousevat 2500-3000 välille, on kuin kierroksenrajoitin tulisi kuvioihin mukaan, ja meno hyytyy kuin kone tukehtuisi. Erityisen raju tämä oire on, jos kiihdyttää reippaasti (tulee mieleen teinivuodet kun mopossa oli 18mm keihinin kaasari, ja joka kerta kun väänsit kahvan pohjaan, niin ainoa mitä tapahtui oli mboooooo - ääni ). Pintakaasulla kun antaa kierrosten hiljalleen nousta yli 3000:n, niin pätkiminen alkaa vasta sen jälkeen. Ja on aivan sama ollaanko liikkeellä vai parkissa. Varsinkin parkissa kaasutellessa putkessa tuntuu paukkuvan kun kaasun vapauttaa.
[mattijus] tossa toi viimeinen postaus, vikakuvaus kuullostaa kovin tutulta =D
<xxx> kappas vain!
<xxx> nyt ei just ehdi kirjoittaa, pitää lähteä töistä :S
[mattijus] eli sulla resetoitiin piuhan nokassa ja kalibroitiin kaasuläppä tms?
<xxx> juuh,
<xxx> ja vaihdoin myös sen kaasuläppäsäätimen
[edit] Alla miekkonen itse
Viimeksi muokannut mattijus, 26 Loka 2007, 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VMP
Minulla oli autossa viikko sitten hyvin vastaava vika. Syynä oli loppujen lopuksi viallinen tyhjäkäyntimoottori (kaasuläppäkotelon korjaussarjan hinta joku 250e..) ja se fakta ettei tyhjäkäyntimoottoria voi resetoida / alustaa ilman oikeaa diagnostiikkasoftaa.
Tarkemman selvityksen homman kulusta voin yrittää laittaa tässä viikonlopun aikana, nyt painaa aikataulu päälle..
Tarkemman selvityksen homman kulusta voin yrittää laittaa tässä viikonlopun aikana, nyt painaa aikataulu päälle..
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Jaha. Mutta eikö tyhjäkäynnissä pitäisi olla silloin jotain kipua jos em. kapistus kosahtaa? Nythän ei näin ole.rmd kirjoitti:Minulla oli autossa viikko sitten hyvin vastaava vika. Syynä oli loppujen lopuksi viallinen tyhjäkäyntimoottori (kaasuläppäkotelon korjaussarjan hinta joku 250e..) ja se fakta ettei tyhjäkäyntimoottoria voi resetoida / alustaa ilman oikeaa diagnostiikkasoftaa.
Tarkemman selvityksen homman kulusta voin yrittää laittaa tässä viikonlopun aikana, nyt painaa aikataulu päälle..
Kävin tuossa päivällä varmuuden vuoksi läpi kaikki silminnäkyvät liittimet konehuoneessa, mutta löysiä ei vastaan tullut. Huolestuttaa vaan, että mitä sieltä vielä voi tulla vastaan, jos joku mystinen virtapiikki tai oikosulku on siellä mellastanut.
eikös noita ilmejä ole joskus hajonnut akun irroituksen jälkeen, tai oikeammin että sen viallisuus on tullut ilmi vasta sen jälkeen kun akun irroitus on nollannut talletetut arvot.EdotL kirjoitti:
Itse epäilen ilmiä. Mutta mikä sen hajoitti? Raivoissaan tehdyt starttiyritykset, apukaapelien käyttö, vai se kun akku on ollut irti startin vaihdon yhteydessä?
Delta Turku ei tietenkään tänään ehtinyt laittaa autoa testeriin kiinni, joten nyt mennään riskillä ja haetaan Heikalta illemmalla uusi ilmi. Kiinnostaisi silti saada raadilta mielipiteitä tähän mysteeriin. Itse olen ymmällä koko hommasta.
Edit:typot
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Eipä ollut ilmikään.
Ensin suuri kiitos Heikalle, että sain testata ilmin heti paikanpäällä jottei tullut turhaa kauppaa!! Ai niin, ja kiitos pihtien lainasta...
Mutta asiaan, kun kerran tuli ajettua vähän pidempi lenkki, niin muutama huomio ajosta. Kone käy karkeammin kuin mihin olen tottunut. Pienellä pintakaasulla kun antaa koneen ottaa kierroksia, niin ne nousevat > 4000 rpm ilman rykimisiä, tuon ylemmäs en viitsinyt revitellä. Mutta heti kun annat kaasua vähääkään enemmän, niin katkominen/tukehtuminen alkaa. Heikan pihassa kun koitin uutta ilmiä, niin runttasin kaasun pohjaan ja kone jäi ikään kuin hakkaamaan tuolle 2500-3000 (moo-vrum-moo-vrum)kierrosalueelle. Yrtystä oli mutta ei päässyt tuosta yli. Moottorijarrutuksessa havaitsin nykimistä, jota ennen ei ole ollut. Tyhjäkäynti heijasi rullatessa niinkuin ennenkin, mutta ruiskun merkkivalo pysyy pimeänä.
Tulee mieleen ajat kun omistin unon. Siinä vähän samansuuntainen oire ilmestyi, kun virranjakajalle menevä alipaineletku oli ruvella.
Kysymys kuuluukin, mitä sellaista startin vaihdossa joutuu irroittamaan josta tämä ongelma voisi johtua. Päällisin puolin kaikki näyttää olevan paikallaan ja ehjänä. Vai onko se sittenkin tuo rmd:n mainitsema tyhjäkäyntimoottori? Helvata, ekaa kertaa meinaa jopa mennä hermo tuon kärryn kanssa
Mysteeri siis jatkuu. Pitää yrittää vkolopun aikana tutkia itse, ja jos ei tulosta synny, niin maanantaina sitten uudelleen deltaan ja testeriin. Kaikki vihjeet arvon foorumilaisilta ovat luonnollisesti tervetulleita.
ps. pitäisköhän modejen irroittaa tämä omaksi ketjukseen. Tiedä kuinka mielenkiintoista tästä vielä tulee.
Ensin suuri kiitos Heikalle, että sain testata ilmin heti paikanpäällä jottei tullut turhaa kauppaa!! Ai niin, ja kiitos pihtien lainasta...
Mutta asiaan, kun kerran tuli ajettua vähän pidempi lenkki, niin muutama huomio ajosta. Kone käy karkeammin kuin mihin olen tottunut. Pienellä pintakaasulla kun antaa koneen ottaa kierroksia, niin ne nousevat > 4000 rpm ilman rykimisiä, tuon ylemmäs en viitsinyt revitellä. Mutta heti kun annat kaasua vähääkään enemmän, niin katkominen/tukehtuminen alkaa. Heikan pihassa kun koitin uutta ilmiä, niin runttasin kaasun pohjaan ja kone jäi ikään kuin hakkaamaan tuolle 2500-3000 (moo-vrum-moo-vrum)kierrosalueelle. Yrtystä oli mutta ei päässyt tuosta yli. Moottorijarrutuksessa havaitsin nykimistä, jota ennen ei ole ollut. Tyhjäkäynti heijasi rullatessa niinkuin ennenkin, mutta ruiskun merkkivalo pysyy pimeänä.
Tulee mieleen ajat kun omistin unon. Siinä vähän samansuuntainen oire ilmestyi, kun virranjakajalle menevä alipaineletku oli ruvella.
Kysymys kuuluukin, mitä sellaista startin vaihdossa joutuu irroittamaan josta tämä ongelma voisi johtua. Päällisin puolin kaikki näyttää olevan paikallaan ja ehjänä. Vai onko se sittenkin tuo rmd:n mainitsema tyhjäkäyntimoottori? Helvata, ekaa kertaa meinaa jopa mennä hermo tuon kärryn kanssa
Mysteeri siis jatkuu. Pitää yrittää vkolopun aikana tutkia itse, ja jos ei tulosta synny, niin maanantaina sitten uudelleen deltaan ja testeriin. Kaikki vihjeet arvon foorumilaisilta ovat luonnollisesti tervetulleita.
ps. pitäisköhän modejen irroittaa tämä omaksi ketjukseen. Tiedä kuinka mielenkiintoista tästä vielä tulee.
Tämä kuvaus tosiaan sopii kuin sopiikin täysin ongelmaan, joka minulla oli oman 156 2.0TS -98:n kanssa reilu viikko sitten.EdotL kirjoitti:Eipä ollut ilmikään.
Mutta asiaan, kun kerran tuli ajettua vähän pidempi lenkki, niin muutama huomio ajosta. Kone käy karkeammin kuin mihin olen tottunut. Pienellä pintakaasulla kun antaa koneen ottaa kierroksia, niin ne nousevat > 4000 rpm ilman rykimisiä, tuon ylemmäs en viitsinyt revitellä. Mutta heti kun annat kaasua vähääkään enemmän, niin katkominen/tukehtuminen alkaa. Heikan pihassa kun koitin uutta ilmiä, niin runttasin kaasun pohjaan ja kone jäi ikään kuin hakkaamaan tuolle 2500-3000 (moo-vrum-moo-vrum)kierrosalueelle. Yrtystä oli mutta ei päässyt tuosta yli. Moottorijarrutuksessa havaitsin nykimistä, jota ennen ei ole ollut. Tyhjäkäynti heijasi rullatessa niinkuin ennenkin, mutta ruiskun merkkivalo pysyy pimeänä.
Tulee mieleen ajat kun omistin unon. Siinä vähän samansuuntainen oire ilmestyi, kun virranjakajalle menevä alipaineletku oli ruvella.
Kysymys kuuluukin, mitä sellaista startin vaihdossa joutuu irroittamaan josta tämä ongelma voisi johtua. Päällisin puolin kaikki näyttää olevan paikallaan ja ehjänä. Vai onko se sittenkin tuo rmd:n mainitsema tyhjäkäyntimoottori? Helvata, ekaa kertaa meinaa jopa mennä hermo tuon kärryn kanssa
Ongelma alkoi pari viikkoa sitten sunnuntaina täysin varoittamatta startin jälkeen. Ihmettelin epätasaista tyhjäkäyntiä ja liikkeelle lähdön jälkeen nykimistä. Nykiminen oli niin pahaa että jos kaasun painoi n. puoliväliin tai yli niin auto hyytyi totaalisesti 3000 kierroksen yläpuolella (ikäänkuin bensansyöttö olisi katkennut tai sytytys pätkäisty pois). Kierrokset sai kyllä rauhallisella kaasun painamisella nostettua päälle 4000 mutta sen yli ei oikein mitenkään - ainakaan helposti. Tyhjäkäyntikin oli varsin epätasaista ja heittelevää - ongelmia tyhjäkäynnin heittelyn osalta ei ollut tätä aiemmin ilmennyt.
Mieleen tuli ensialkuun että jako olisi voinut pompata tai että bensapumppu tmv. olisi hajonnut yht'äkkiä tai sitten ruiskusuuttimet tukkeutuneet. Selvittelin asiaa ensin foorumeilta ja sitten erinäisiltä Alfa-asiantuntijoilta, MAF:ia tai tyhjäkäyntimoottoria suositeltiin tutkailemaan ensimmäiseksi.
Tilasin heti maanantai-aamusta uuden MAF:in (Boschin alkuperäinen) läheiseen AD-Varaosamaailmaan, ja sainkin sen jo seuraavana päivänä. Asennuksen jälkeen tein ecun ja kaasuläpän resetoinnin, mutta edelleen käynti oli yhtä epätasaista. Epätoivo ja pelko mahdollisesti kalliiksi tulevasta remontista alkoi hiipiä pintaan...
Kävin tässä vaiheessa näyttämässä autoa Delta-Auton Konalan Alfa-pikahuollossa, jossa myös oltiin asiasta hieman ymmällään. Vikamuistissa oli yleinen parametrivirhe, joka ei suoraan kertonut kuin sen että säätöarvot olivat aivan sekaisin. Lambdan vikakoodi sinne oli ilmestynyt - toisaalta lambda-arvot tuntuivat vaihtelevan joten en uskonut sen olevan syyllinen. Koska ongelmat olivat sidoksissa kaasun asentoon, rupesin miettimään josko kaasuläppäsäädin, tai tarkemmin siinä oleva kaasuläpän asennon eculle kertova potentiometri olisi viallinen. Korjaamolla oltiin tässä vaiheessa sitä mieltä että autolle pitäisi varata aika tarkempaa tutkimusta varten, mutta vapaita aikoja olisi vasta 2-3 viikon päästä. Päätin ottaa tietoisen riskin ja kävin hakemassa kaasuläppäkotelon korjaussarjan varaosatiskiltä.
Vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin tiivisteineen itse ja puhdistin samassa yhteydessä kaasuläppäkotelon kaasutinpuhdistimella. Tein jälleen ecun ja kaasuläpän resetoinnin, ja varmuuden vuoksi vielä kaadoin tankkiin ruiskusuuttimien puhdistusaineen. Auto kävi nyt hieman sivistyneemmin mutta edelleen nykimistä esiintyi n. puolikaasulla tai yli kiihdyttäessä. Tyhjäkäyntikään ei asettunut siihen mihin sen olisi luonnollisesti pitänyt asettua, vaan oli 2500-3000rpm. Ajattelin että se ajan kanssa tasaantuisi.
Näin ei kuitenkaan käynyt seuraavan reilun 100km aikana, joten päätin seuraavana maanantaina viedä auton huoltoliikkeen testeriin kytkettäväksi. Vikamuistista löytyivät edelleen samat vikakoodit, eli yleinen parametri- ja lambdavika. Ruiskun vikavalo ei palanut missää vaiheessa. Olin jostain lukenut ettei itse kaasuläppäsäädin resetoidu sillä akunkenkä irti-virta päälle 90sek jne. -proseduurilla vaan että siihen tarvittaisiin diagnostiikkaohjelma.
Autolle suoritettiin Examinerilla täydellinen self learn-parametrien nollaus ja kaasuläpän asennon alustus ja mahdollisesti jotain muitakin toimenpiteitä. Näiden toimenpiteiden jälkeen tyhjäkäynti asettui kiltisti 840-880 tietämille, nykiminen katosi ja auto tuntui kulkevan paremmin kuin koskaan omistajuuteni aikana!
Toivottavasti autosi tulee kuntoon pian! Laita tänne infoa kun homma selviää vaikka aika selvältä tapaukselta tuo jo nyt vaikuttaa
PS. Kiitokset erittäin palvelualttiille ja mukavalle Konalan pikahuollolle
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
^ Hauskaa kuinka samoilla linjoilla voi ajatukset kulkea. Ja kuinka samanlaisesta oireesta on kyse.
Kaikkia em. vaihtoehtoja olen itsekin kelannut. Alkaen mm. siitä, että olisiko jako voinut hypätä autoa työnnettäessä (juu, työnnettiin eteenpäin eikä yritetty pakilla...).
Mites rmd sulla? Oliko vaiva totaalisen pysyvä vai normalisoituiko auto välillä? Kävin nimittäin illemalla vitutuksissani keppanaostoksilla - autolla luonnollisesti - ja hetken auto käyttäytyi normaalisti. Tässä tapauksessa hetki tarkoittaa kahta korttelia ja kaasuun reagointia, kierrokset kävi jopa lähellä 6000:tta kun polkaisin kaasua. Mietin jo, että alkaako tuo perhana nyt korjaamaan itse itseään. No, tätä riemua ei kauan kestänyt.
Mutta sitten onkin huomio joka tukenee rmd:n teoriaa. Tyhjäkäynti heiluu liikkeessä huomattavasti vähemmän kuin ennen. Nyt huojunta on luokkaa 800-1000, kun se ennen oli 500-2000 pahimmillaan. Tässähän on pieni ihminen pian aivan sekaisin.
Mutta koska autolla kuitenkin pystyy R A U H A L L I S E S T I ajamaan, pitää huomennakin käydä pienellä testilenkillä.
Jatkoa ajatellen, mistäs puljusta rmd hommasit tuon korjaussarjan, ja millä tiedoilla sen sieltä tiskiltä saa? Pitäähän tässä nyt niskalenkki tuosta autosta saada ja näyttää sille kaapin paikka.
Kaikkia em. vaihtoehtoja olen itsekin kelannut. Alkaen mm. siitä, että olisiko jako voinut hypätä autoa työnnettäessä (juu, työnnettiin eteenpäin eikä yritetty pakilla...).
Mites rmd sulla? Oliko vaiva totaalisen pysyvä vai normalisoituiko auto välillä? Kävin nimittäin illemalla vitutuksissani keppanaostoksilla - autolla luonnollisesti - ja hetken auto käyttäytyi normaalisti. Tässä tapauksessa hetki tarkoittaa kahta korttelia ja kaasuun reagointia, kierrokset kävi jopa lähellä 6000:tta kun polkaisin kaasua. Mietin jo, että alkaako tuo perhana nyt korjaamaan itse itseään. No, tätä riemua ei kauan kestänyt.
Mutta sitten onkin huomio joka tukenee rmd:n teoriaa. Tyhjäkäynti heiluu liikkeessä huomattavasti vähemmän kuin ennen. Nyt huojunta on luokkaa 800-1000, kun se ennen oli 500-2000 pahimmillaan. Tässähän on pieni ihminen pian aivan sekaisin.
Mutta koska autolla kuitenkin pystyy R A U H A L L I S E S T I ajamaan, pitää huomennakin käydä pienellä testilenkillä.
Jatkoa ajatellen, mistäs puljusta rmd hommasit tuon korjaussarjan, ja millä tiedoilla sen sieltä tiskiltä saa? Pitäähän tässä nyt niskalenkki tuosta autosta saada ja näyttää sille kaapin paikka.
Kyllä se melko pysyvä vaiva oli - tosin juuri hetki ennen tyhjäkäyntimoottorin vaihtoa auton nykiminen väheni radikaalisti ja se otti kierroksia helpommin muttei kuitenkaan käynyt kelvollisesti (olin juuri menossa osaa vaihtamaan joten en osaa sanoa oliko miten pysyvästä oikusta olisi ollut kyse).EdotL kirjoitti: Mites rmd sulla? Oliko vaiva totaalisen pysyvä vai normalisoituiko auto välillä? Kävin nimittäin illemalla vitutuksissani keppanaostoksilla - autolla luonnollisesti - ja hetken auto käyttäytyi normaalisti. Tässä tapauksessa hetki tarkoittaa kahta korttelia ja kaasuun reagointia, kierrokset kävi jopa lähellä 6000:tta kun polkaisin kaasua. Mietin jo, että alkaako tuo perhana nyt korjaamaan itse itseään. No, tätä riemua ei kauan kestänyt.
Osan ostin Delta-Autosta kun ei ollut aikaa ruveta tilailemaan ja odottelemaan. Listahinta taisi olla jotain 260 euron päälle, maksoin 240 euroa loppujen lopuksi. Tyhjäkäyntimoottorista / kaasuläppäsäätimestä on kyse, kuitissa lukee "KORJAUS SARJA (156 KAASULÄPPÄKOTELO" ja varaosanumero on ilmeisesti 71713829. En tiedä olisiko pelkästä kaasuläppäsäätimen resetistä apua sulla mutta näemmä ovat kulutustavaraa.Jatkoa ajatellen, mistäs puljusta rmd hommasit tuon korjaussarjan, ja millä tiedoilla sen sieltä tiskiltä saa? Pitäähän tässä nyt niskalenkki tuosta autosta saada ja näyttää sille kaapin paikka.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
^ Oukei ja kiitos informaatiosta!
Huomenna käytän autoa testerissä, ja sitten katsotaan mitä tehdään. Ja mitä maksaa...
Jaa, sen verran vielä että oliko tuo korjaussarja boschin tekeleitä. Itsellä ei onneksi ole juuri nyt tulenpalava kiire saada tuota autoa kuntoon, joten voisin tehdä hieman tiedusteluja bosch-liikkeistä mitä osa kustantaa.
Jos vaikka pääsisi halvemmalla, niin saisi jaettua sitäkin tietoa tänne foorumille.
Huomenna käytän autoa testerissä, ja sitten katsotaan mitä tehdään. Ja mitä maksaa...
Jaa, sen verran vielä että oliko tuo korjaussarja boschin tekeleitä. Itsellä ei onneksi ole juuri nyt tulenpalava kiire saada tuota autoa kuntoon, joten voisin tehdä hieman tiedusteluja bosch-liikkeistä mitä osa kustantaa.
Jos vaikka pääsisi halvemmalla, niin saisi jaettua sitäkin tietoa tänne foorumille.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ole hyvä vaan, olin itse todella epätoivoinen tuon vian kanssa joten tiedän miten tervetullutta apu on Kerro sitten mitä sieltä löytyy - mielenkiinnolla odotamme!EdotL kirjoitti:^ Oukei ja kiitos informaatiosta!
Huomenna käytän autoa testerissä, ja sitten katsotaan mitä tehdään. Ja mitä maksaa...
Jaa, sen verran vielä että oliko tuo korjaussarja boschin tekeleitä. Itsellä ei onneksi ole juuri nyt tulenpalava kiire saada tuota autoa kuntoon, joten voisin tehdä hieman tiedusteluja bosch-liikkeistä mitä osa kustantaa.
Jos vaikka pääsisi halvemmalla, niin saisi jaettua sitäkin tietoa tänne foorumille.
Korjaussarja on Boschin tekemä. Siinä paketissa tuli mukana uudet ruuvit säädintä varten ja 2 tiivistettä: kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen sekä itse kaasuläppäsäätimen ja kaasuläppäkotelon välinen. Kannattaa tietysti selvittää saako samaa osaa jostain halvemmalla, ainakin ilmin osalta hintaero Deltan ja tavan AD-varaosaliikkeen välillä oli huima: Delta jotain yli 450e, AD 113,50e.
Tulppaviatkin toki aiheuttavat käyntihäiriöitä, niinkuin se kuuluisa vesi / öljy 1-sylinterin ja miksei muidenkin sylinterien tulpankoloissa. Näissä tapauksissa käyntiongelmat on vaan eri tyyppisiä, eli käy esim. 3 pytyllä ja tehoa uupuu. Minun ja EdotL:n tapauksessa kaasun asennolla on selkeä vaikutus käyntiin joten jäljet johtavat melko varmasti kaasuläppäsäätimen suunnalle...nuhapumppu kirjoitti:Mulla selvisi mikä konetta vaivaa! Yksi tulppa oli hajonnut! eli kannataa katsoa sekin puoli, jos olisi vaikka niinkin yksinkertainen vika...
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
No niin! Auto saatiin testeriin kiinni ja vikakoodeja pomppasi näytölle seuraavasti:
- U1600
- P1172
- P1173
- P0170
- P0130
Osa viittasi lambdaan, ja osa ilmoitti tylysti unknown. Koodit nollattiin pois ja sen jälkeen käytettiin autoa uudelleen, jolloin asentajallekin selvisi lopullisesti oireen luonne. Uusi koodien luku ja taas osapuilleen sama litania examinerin näytöllä. Tämän jälkeen tehtiin tuo täydellinen parametrien nollaus ja kaasuläpän alustus, ja ongelma oli historiaa.
Tovin siinä Deltan asentajan kanssa keskusteltiin, mutta koodien todellinen aiheuttaja jäi mysteeriksi. Ilmiä hänkin olisi ensimmäisksi veikannut, mutta kiitos Heikan, se voitiin sulkea pois. Tosin lambda on jo vanha ja piirtelee käppyräänsä laiskanoloisesti, joten se menee vaihtoon pikapuoliin.
Koeajokin tuli jo suoritettua, ja taas mennään niinkuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan.
Summa summarum: _Koko_ episodille kertyi hintaa hieman alle 300 e, ja koska startin vaihto Deltassa olisi maksanut tietääkseni n.700 e, niin voitollehan tässä vissiin jäätiin.
Edit: Ihmetyttämään jäi vain tuo tyhjäkäynti liikkeessä. Kun tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläppä mitä ilmeisemmin olivat säädöistään pihalla, niin tyhjäkäynti ei juurikaan heitellyt. Mutta nyt kun ne ovat taas säädöissään, niin heittelykin palasi "normaaliksi". Tässäpä sitä on autoguruilla pureksittavaa...
- U1600
- P1172
- P1173
- P0170
- P0130
Osa viittasi lambdaan, ja osa ilmoitti tylysti unknown. Koodit nollattiin pois ja sen jälkeen käytettiin autoa uudelleen, jolloin asentajallekin selvisi lopullisesti oireen luonne. Uusi koodien luku ja taas osapuilleen sama litania examinerin näytöllä. Tämän jälkeen tehtiin tuo täydellinen parametrien nollaus ja kaasuläpän alustus, ja ongelma oli historiaa.
Tovin siinä Deltan asentajan kanssa keskusteltiin, mutta koodien todellinen aiheuttaja jäi mysteeriksi. Ilmiä hänkin olisi ensimmäisksi veikannut, mutta kiitos Heikan, se voitiin sulkea pois. Tosin lambda on jo vanha ja piirtelee käppyräänsä laiskanoloisesti, joten se menee vaihtoon pikapuoliin.
Koeajokin tuli jo suoritettua, ja taas mennään niinkuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan.
Summa summarum: _Koko_ episodille kertyi hintaa hieman alle 300 e, ja koska startin vaihto Deltassa olisi maksanut tietääkseni n.700 e, niin voitollehan tässä vissiin jäätiin.
Edit: Ihmetyttämään jäi vain tuo tyhjäkäynti liikkeessä. Kun tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläppä mitä ilmeisemmin olivat säädöistään pihalla, niin tyhjäkäynti ei juurikaan heitellyt. Mutta nyt kun ne ovat taas säädöissään, niin heittelykin palasi "normaaliksi". Tässäpä sitä on autoguruilla pureksittavaa...
Tähän vielä oma tarinani... Eli perheseen hankittiin 156 Alfa, vuosimallia 98, koneena 1.8 TS viime viikolla. Ostaessa autosta tuntui tehot olevan karkuteillä. Tyhjäkäynniltä lähdettäessä ei jaksanut vetää kunnolla ja kun kierroksia kelasi sinne 4500rpm paikkeille meno hyytyi melkein kokonaan, ikään kuin rajoitin olisi tullut päälle. Auto keräsi kierroksia hyvin hitaasti tuon 4500 jälkeen ja käynti oli katkonaista. Jossain 2500rpm paikkeilla esiintyi ensimmäiset nykimiset. Aluksi kurkattiin sytytystulppien luokse ja sieltähän löytyi vettä, moottori oli siis painepesty. Kuivauksen jälkeen auto alkoi toimia jo paremmin, mutta vieläkin kierrosalueen yläpäässä veto hyytyi, eikä auto tuntunut alffalta . Seuraavaksi vaihdettiin ilmanputsarin suodatin, meno parani ehkä aavistuksen, vanha suodatin oli likainen. Tänään sitten vaihdettiin tuo kuuluisa ILMI, (Hessumobiilista 109€ ja boschin alkuperäinen). Nyt tehot ovat taas palanneet ja auto on mielestäni erityisen iloisesti kiertävä ja rivakka liikkeissään Tarinalla ei varsinaista opetusta ole, mutta pitihän se kertoa
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Laitetaas tänne infoa.
Eli ensin alkoi ruiskusuuttimen merkkivalo sillointällöin vilahtelemaan, parin viikon kuluttua se paloi jo koko aika ja tyhjäkäynti alkoi ryntäilemään 500-2500rpm. ILMI vaihdettiin ja käynti palautui normaaliksi, MUTTA aina kun flekti lähti pyörimään niin tuo merkkivalo taas syttyi. Auton kun starttasi uudestaan, niin hörähti ja sammui. 10 sekunnin starttauksen jälkeen lähti käyntiin ja tyhjäkäynti hyppäsi 10 sekunniksi 2500 rpm, jonka jälkeen laski pikkuhiljaa takas alas. Flekti pyöritteli milloin sattui, jo 30 sek. starttauksen jälkeen lähti pyörimään.
Edelläoleva vika korjaantui lämpötilasensorin vaihdolla. Sattui vaan menemään yhtäaikaa nuo osat rikki, Ilmi ja lämpötilasensori...
Eli ensin alkoi ruiskusuuttimen merkkivalo sillointällöin vilahtelemaan, parin viikon kuluttua se paloi jo koko aika ja tyhjäkäynti alkoi ryntäilemään 500-2500rpm. ILMI vaihdettiin ja käynti palautui normaaliksi, MUTTA aina kun flekti lähti pyörimään niin tuo merkkivalo taas syttyi. Auton kun starttasi uudestaan, niin hörähti ja sammui. 10 sekunnin starttauksen jälkeen lähti käyntiin ja tyhjäkäynti hyppäsi 10 sekunniksi 2500 rpm, jonka jälkeen laski pikkuhiljaa takas alas. Flekti pyöritteli milloin sattui, jo 30 sek. starttauksen jälkeen lähti pyörimään.
Edelläoleva vika korjaantui lämpötilasensorin vaihdolla. Sattui vaan menemään yhtäaikaa nuo osat rikki, Ilmi ja lämpötilasensori...
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: ILMI rikki?
Mulla sama probleema. Kylmänä aivan hirveä, ei uskalla isoille teille lähteä ennen kuin on vähän lämmennyt. Lämpösempänä (termari rikki) auton saa kulkemaan tavalliseen ajoon riittävästi, kunhan kaasua annostelee varovasti. Parkkipaikalla oon pari kertaa lämmittäny kokeeks auton sinne 90c tietämille ja paransi jonkun verran, mutta yli 4550 rpm ei tahdo ottaa. Jos koneen saa ottaan kierroksia, niin 4500 kohdalla hyytyy, kuin jarrua painais. Kone kuulostaa mekaanisesti ihan terveeltä. Ei polttele bensaa putkessa, käy tyhjää tasaisesti ja lähtee pakkasellakin helposti käyntiin. Kulutuskaan ei tunnu olevan juuri 7L suurempi maantiellä.
Lähinnä tuntuu kuin kone kävis pirun rikkaalla kaasua painettaessa tai että sytkä olis reilusti myöhässä.
Pintakaasulla auto kuitenkin kulkee hämmentävän vaivattomasti.
Lähinnä tuntuu kuin kone kävis pirun rikkaalla kaasua painettaessa tai että sytkä olis reilusti myöhässä.
Pintakaasulla auto kuitenkin kulkee hämmentävän vaivattomasti.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: ILMI rikki?
Jos ILMI irroitettuna toimii paremmin niin sitten ilmi tilaukseen. Toki halvempaa voisi olla luetuttaa mitä koodeja antaa. Ainakin om V6 risalla ILMIllä toimi sillai että reilusti kaasua painaessa ei tuntunut jaksavan mennä. Lisäksi kierrosalueelle tulee "pykäliä". Veto esim voi tuntua normaalilta vaikka 4500 saakka ja sitten tuntuu ettei jaksa päästä "yli" siitä. Kun pääsee niin saattaa taas mennä pirteämmin. Voi myös kokonaan lakata ottamasta kierroksia jonkun lukeman yli.
Tuo akun irrotuksen yhteydessä "rikkoutuva" ILMI ei liity mitenkään virtapiikkeihin tai kipinöihin. Vaikka onhan siinä omat vaaransa jos kipunoi, ja apuvirran antaminen on nyky autoille pahimmillaan fataali tapahtuma. Liittyy ennemminkin siihen että ECU oppii kaiken aikaa ajossa, ja ILMIn hiipuessa se säätää itseään ja ompensoi jotain arvoja(?). Kun säädöt menee tarpeeksi kauas normaali tilasta on pidemmällä akun irroituksella se vaikutus että ECUn opit ilmeisesti katoaa myös. Ja kun se ILMI on hyvin lähellä kuolemaa niin se ECU ei "kylmiltään" enää löydä sopivia säätöjä. Näin syntyy vaikutelma että ILMI hajosi juuri nyt. Tämä on hyvin vahvasti mutua, mutta kokemusperäistä, ja uskon teoriaan vahvasti sen perusteella mitä olen vuosien varrella lukenut ja miten oma auto on käyttäytynyt. +230tkm ajettu ja 4. ILMI taitaa olla menossa... ehkä kolmas en ole ihan varma.
Tuo akun irrotuksen yhteydessä "rikkoutuva" ILMI ei liity mitenkään virtapiikkeihin tai kipinöihin. Vaikka onhan siinä omat vaaransa jos kipunoi, ja apuvirran antaminen on nyky autoille pahimmillaan fataali tapahtuma. Liittyy ennemminkin siihen että ECU oppii kaiken aikaa ajossa, ja ILMIn hiipuessa se säätää itseään ja ompensoi jotain arvoja(?). Kun säädöt menee tarpeeksi kauas normaali tilasta on pidemmällä akun irroituksella se vaikutus että ECUn opit ilmeisesti katoaa myös. Ja kun se ILMI on hyvin lähellä kuolemaa niin se ECU ei "kylmiltään" enää löydä sopivia säätöjä. Näin syntyy vaikutelma että ILMI hajosi juuri nyt. Tämä on hyvin vahvasti mutua, mutta kokemusperäistä, ja uskon teoriaan vahvasti sen perusteella mitä olen vuosien varrella lukenut ja miten oma auto on käyttäytynyt. +230tkm ajettu ja 4. ILMI taitaa olla menossa... ehkä kolmas en ole ihan varma.
Ayrton Senna da Silva forever
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: ILMI rikki?
Pistin tuon just lämpiään ja kokeilen kohta ilman ilmiä. Häiriövalokin alko toimiin kun nyrkillä kumautti kojelautaan. Sen mukaan ei oltais vikatilassa, joten ilmiä kans veikkaisin. Vissiin paskoista tulpistakaan ei tuu varoitusta.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: ILMI rikki?
Maffihan se oli. Tuli sen 70:ntä heppaa ku nykäs irti. Kestääkö ajella maffi irti sen 300km ennen ku saadaan uus tilalle?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
Re: ILMI rikki?
^Pitäis kestää ihan ok. Seos ei liene ihan optimaalinen, mutta pitäisi olla kuitenkin turvallinen tekniikalle.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: ILMI rikki?
Rikkinäinen maffi voi aiheuttaa enemmän ongelmia, kuin irroitettu maffi. Rikkinäisen arvot voi heittää todella paljon -> käy liian rikkaalla tai aivan liian laihalla... Irrotetulla taas ainakin *pitäisi* mennä "vikakartoilla", eli vakioarvoilla ilman säätöä. Olethan tarkistanut ilmin jälkeisen haitariputken, ettei ole vuotoa tai halki? Nimittäin kun se sotkee tasan kaikki arvot sitten - ilmi mittaa ilmamäärää ja kertoo ECU:lle sen olevan X, kun haljennut putki sen takana vetää reilusti enemmän ilmaa koneeseen -> ei toimi ollenkaan oikein.
Ainiin, todistettavasti halvimmat tarvikkeet voi aiheuttaa paljon enemmän ongelmia kuin rikkinäinen - eli Boschilaista sisään ja ehkä pääsee helpommalla. Tai sitten kaivat jonkun sopivan Ladan/Ooppelin tms. ilmin ja vaihdat pelkän anturin....
Ainiin, todistettavasti halvimmat tarvikkeet voi aiheuttaa paljon enemmän ongelmia kuin rikkinäinen - eli Boschilaista sisään ja ehkä pääsee helpommalla. Tai sitten kaivat jonkun sopivan Ladan/Ooppelin tms. ilmin ja vaihdat pelkän anturin....
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: ILMI rikki?
Pitää tarkistaa toi haitariputki vielä. Riittääkö silmämääräinen tarkastus vai sotkeeko pienikin vuoto arvot?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: ILMI rikki?
Pienikin vuoto. Ja usein se vuoto on sitten alapuolella. Eli joudut ottamaan putken käteen ja taittelemaan, vääntelemään ja katselemaan valoa vasten, jos varmuuden haluat...
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: ILMI rikki?
Pitäänee ottaa irti, vetää toinen pää tukkoon kelmulla ja kuminauhalla. Vettä täyteen. Eiköhän se sieltä lirise, jos reikiä on.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"