Kuinka paljon teidän alfat kuluttaa satasella?
Valvoja: Moderators
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tuli ajeltua maantiellä pari tankillista niin laskin kulutukset.
1. tankillinen "kaikki" ohittaen 10-15% yli sallitun kun lapsetti niin kovin ja oli kiva kuunnella murinaa. Tulos= 9,46l mikä on paljon vähemmän kuin luulin sillä urku oli jatkuvasti auki ohituksissa.
2. tankillinen paluumatkalla illalla/yöllä ajaen ja ohittelun tarve vähäisempi ja muutenkin lapsetti huomattavasti vähemmän, nopeus yhä 10-15% yli sallitun. Tulos= 8,65l/100km mikä on alhaisin koskaan mittaamani.
Oikea säästöpossu tuo kuutonen
1. tankillinen "kaikki" ohittaen 10-15% yli sallitun kun lapsetti niin kovin ja oli kiva kuunnella murinaa. Tulos= 9,46l mikä on paljon vähemmän kuin luulin sillä urku oli jatkuvasti auki ohituksissa.
2. tankillinen paluumatkalla illalla/yöllä ajaen ja ohittelun tarve vähäisempi ja muutenkin lapsetti huomattavasti vähemmän, nopeus yhä 10-15% yli sallitun. Tulos= 8,65l/100km mikä on alhaisin koskaan mittaamani.
Oikea säästöpossu tuo kuutonen
Ayrton Senna da Silva forever
N.1000km:n matkalla 2 hengen kuormalla 12 ja risat... Nopeus 110-130. Väliin ehkä tosin käväs puolentoistasadankin lukemissa... Kyllähän tuo pyttyjen lisääminen ahtamattomassa myllyssä näkyy kulutuksena,esim samantehoinen ja melkein samankokoinen neloskone menee selvästi vähemmällä,vaikka painaa enemmän. (Accord 2,4).
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
On se. Yllättävän pieni tuo ajotavan vaikutus!Wile E. Coyote kirjoitti:Oikea säästöpossu tuo kuutonen
Tänään taas tuli Hml_Tre-välillä tuijoteltua ajotietsikan näyttöä ja pähkäiltyä V6:n mielekkyyttä. Kyllähän 159 JTDm:llä paljon halvemmalla ajelisi, mutta kun ensin pitäisi kaivaa jostain se vaihtoon tarvittava pätäkkä. Ts. nykyisellä ajaminen on silkkaa säästöä.
Normaali arkiajossa (paljon keskustassa) ~9l
Koheltamalla (seka ajoa) 10l
kun rahat on loppu (90km/h maantietä) 6l
156 1,8 sw
Vaikuttaa kyllä paljon oma kaasujalka, mutta kun tuolla autolla ei oikeen tahdo päästä tätä suomen 80km/h vauhtia!
Aina vauhti nousee 100km/h ja mitä mutkasempi tie sitä enemmän vauhtia
Koheltamalla (seka ajoa) 10l
kun rahat on loppu (90km/h maantietä) 6l
156 1,8 sw
Vaikuttaa kyllä paljon oma kaasujalka, mutta kun tuolla autolla ei oikeen tahdo päästä tätä suomen 80km/h vauhtia!
Aina vauhti nousee 100km/h ja mitä mutkasempi tie sitä enemmän vauhtia
"Loose lips sinks ships"
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Niin on! Lomareissulla yksi tankillinen meni 8,03 litralla/100km, mikä onkin henkilökohtainen ennätykseni. Käytännössä ilmaista!Wile E. Coyote kirjoitti:2. tankillinen paluumatkalla illalla/yöllä ajaen ja ohittelun tarve vähäisempi ja muutenkin lapsetti huomattavasti vähemmän, nopeus yhä 10-15% yli sallitun. Tulos= 8,65l/100km mikä on alhaisin koskaan mittaamani.
Oikea säästöpossu tuo kuutonen
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Tehtiin parin viikon lapinreissu, jonka aikana kilometrejä kertyi yhteensä 3200 ja risat ( )! Nopeus vaihteli 80-120 km/h välillä, ohituksissa tuli painettua kaasua ehkä hiukan enemmänkin. Autossa kaksi henkilöä ja täysi lasti takapenkillä ja kontissa. Auton kulutus ajotietokoneen mukaan 8,9 l/100km, matkamittarista itse laskettuna 11,1. Heitto per tankki oli noin kolme desiä. Todellinen kulutus oli sitä mitä uskoinkin sen olevan, paino tekee paljon.
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Samanlainen keikka viimeviikolla... noin 3700 kilsaa.Ipi76 kirjoitti:Tehtiin parin viikon lapinreissu, jonka aikana kilometrejä kertyi yhteensä 3200 ja risat ( )! Nopeus vaihteli 80-120 km/h välillä, ohituksissa tuli painettua kaasua ehkä hiukan enemmänkin. Autossa kaksi henkilöä ja täysi lasti takapenkillä ja kontissa. Auton kulutus ajotietokoneen mukaan 8,9 l/100km, matkamittarista itse laskettuna 11,1. Heitto per tankki oli noin kolme desiä. Todellinen kulutus oli sitä mitä uskoinkin sen olevan, paino tekee paljon.
Alfa näytti keskikulutukseksi 6.9, todellinen lukema 8.5
Vauhti oli 80 - 100kmh (vältettiin moottoriteitä)
paras etappi 60km/h vauhdilla ilman ilmastointia 7.4L/100km
Muutenkin oli ilmastointi poissa 99% ajasta kun oli sen verran koleaa ulkona. auto muuten lastattu kontin täydeltä + hiukan takapenkillä...
niin ja pitkiä matkoja tuli kurvailtua vakkarin avustuksella... en tiedä onko sillä vaikutusta
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Mokoma
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
- Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
- Paikkakunta: Suomi
Tuon veekutvosen kulutusta on hankala arvioida vielä, jotenkin tuntuu että TeeÄssä haukkasi minunkäytössäni loppuvaiheessa enemmän, varsinkin kun siinä oli vikaa että ei tahtonut kulkea mihinkään alle 3000rpm
Nyt on tullut kuritettua tätä uutta oikeen tositarkotuksella pari viikkoa, jospa ottaisi rauhallisemmin ja seuraisi tuota benziinimittaria useammin.
Tai... äh antaa olla...
Nyt on tullut kuritettua tätä uutta oikeen tositarkotuksella pari viikkoa, jospa ottaisi rauhallisemmin ja seuraisi tuota benziinimittaria useammin.
Tai... äh antaa olla...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulla tuo tyytyi vakionakin noin 5,5 litraan sataselle vaikka ajelusta suuri osa oli konetietä.Zulak kirjoitti:6l/100km, vakiona vei hieman enemmän
Pösilö näyttää polttavan muutaman desin enemmän, tosin onhan se parisataa kiloa painavampi autokin. Enpä ole siinäkään saanut vielä tankillisen keskikulutusta kuuteen litraan nostettua.
- Epäkelpokeräilijä -
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Reilun 2,5 viikon aikana tullut mittariin 6000km. Tuon pätkän keskikulutuksen sain juuri laskettua: 7,05L/100km. Matka on ollut tosin pääasiassa maantietä nopeudella 80-140km/h, mutta myös kaupunkinysväystä.
Erittäin asiallinen lukema minusta sillä lämä tiskissäkin on tullut ajettua. Kyydissä ollut aina väh. kaksi ihmistä + kamat., 4 ihmistä + kamat tai kaks ihmistä ja pari pyörää katolla. Soppaa on toki jossain vaiheessa saattanut siis mennä yli tuon seiskankin:)
Erittäin asiallinen lukema minusta sillä lämä tiskissäkin on tullut ajettua. Kyydissä ollut aina väh. kaksi ihmistä + kamat., 4 ihmistä + kamat tai kaks ihmistä ja pari pyörää katolla. Soppaa on toki jossain vaiheessa saattanut siis mennä yli tuon seiskankin:)
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Oho, melkoinen tourneJanne kirjoitti:Reilun 2,5 viikon aikana tullut mittariin 6000km. Tuon pätkän keskikulutuksen sain juuri laskettua: 7,05L/100km. Matka on ollut tosin pääasiassa maantietä nopeudella 80-140km/h, mutta myös kaupunkinysväystä.
Erittäin asiallinen lukema minusta sillä lämä tiskissäkin on tullut ajettua. Kyydissä ollut aina väh. kaksi ihmistä + kamat., 4 ihmistä + kamat tai kaks ihmistä ja pari pyörää katolla. Soppaa on toki jossain vaiheessa saattanut siis mennä yli tuon seiskankin:)
33 kuluttaa talvella ja kesällä 7.5 litraa ja se ei muutu vaikka ajan koko matkan 90/kmh vauhdilla tai olen jatkuvasti Hki-Tre motarilla 140 lasissa. 164 kuluttaa täsmälleen saman verran.
Nothing beats cubic inch
No onhan noita kutosen lukemia hauska ihmetellä. TS menee jonkun verran vähemmällä.
Tänä kesänä kulutus oli 7,0 l /100 km 1900 km:n lomareissulla. Pääosin päällystettyä maantietä keskinopeusarvio päällystetyllä tiellä 90 km/h, koko reissulla kylläkin huomattavasti alle. Vaihtelevaa tiestöä joukossa sorateitä ja tietöitä n. 50 km + hiukan kaupunkiajoa. Pohjassa piti käydä koeajamassa palstalla suositeltu "testipätkä". Oli varsin hauska. Kolmosvaihteen ohituksia reissulla ehkä 3. Siis aika rauhallisesti ajeltu, mutta missään ei tarvinnut olla tien tukkona. Moottoritiellä kierrokset 4000 r/min välillä Liminka-Oulu.
Tasaisella 90:n vauhdilla voisi päästä siis alle seiskalla. Nyt oli turhan paljon kiihdytyksiä risteyksistä ja fiilistelyä mutkateillä.
Tänä kesänä kulutus oli 7,0 l /100 km 1900 km:n lomareissulla. Pääosin päällystettyä maantietä keskinopeusarvio päällystetyllä tiellä 90 km/h, koko reissulla kylläkin huomattavasti alle. Vaihtelevaa tiestöä joukossa sorateitä ja tietöitä n. 50 km + hiukan kaupunkiajoa. Pohjassa piti käydä koeajamassa palstalla suositeltu "testipätkä". Oli varsin hauska. Kolmosvaihteen ohituksia reissulla ehkä 3. Siis aika rauhallisesti ajeltu, mutta missään ei tarvinnut olla tien tukkona. Moottoritiellä kierrokset 4000 r/min välillä Liminka-Oulu.
Tasaisella 90:n vauhdilla voisi päästä siis alle seiskalla. Nyt oli turhan paljon kiihdytyksiä risteyksistä ja fiilistelyä mutkateillä.
Re: Kuinka paljon teidän alfat kuluttaa satasella?
dr85 kirjoitti:Mulla on 75 alfa 1,6 koneella ja se kuluttaa satasella noin 10-12 L! En tiedä onko liian raskas kaasu jalka vai leikinkö liikaa ku häviää bensaa aivan helvetisti?!
Minkä kokonen bensa tankki on 75 1,6 -92 alfassa? Niinkuin vakiona...!
Seiskavitonen 1,6-litraisella kaasarikoneella ei todellakaan ole mikään säästöpossu. 10 litraa menee helposti satasella. Ja jos kovaa ajaa, niin ei riitäkään. Moottoritiellä koneessa on 4000 kierrosta jo laillisillakin nopeuksilla ja jos ottaa rikesakon suuruisen riskin, niin jenkaa on jo melkein 5000 ja pyörre käy tankissa.
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
En ole juurikaan kulutuslukemia laskenut, mutta tämän ketjun innoittamana laskin GT JTS:n viime tankillisen kulutuksen. Keskikulutus oli 11,7l/100km. Noin 85% ajosta oli normaalia maantieajoa, keskinopeuden ollessa 110-120 km/h. Aika hyvin pitää kutinsa ajotietokoneen lukema, joka siis näytti täsmälleen samaa numerosarjaa.
Range-mittari taasen on täysin perseestä. Sen tilalle olisi voitu kehittää vaikka tetris, tai muu vastaava ajantappovempele.
Range-mittari taasen on täysin perseestä. Sen tilalle olisi voitu kehittää vaikka tetris, tai muu vastaava ajantappovempele.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
JTS:ssä on kuluttanut keskimäärin noin 9-10l/100km, matka-ajossa noin 7l/100km.
V6:nen taas menee jossain 12l keskiarvossa.
Volvo onkin sitten säästöliekillä seka-ajossa 7l ja maantiellä 6l bensaa. GDI moottori vie kyllä törkeen vähän, mutta eipä se kyllä mihinkään kuljekkaan.
V6:nen taas menee jossain 12l keskiarvossa.
Volvo onkin sitten säästöliekillä seka-ajossa 7l ja maantiellä 6l bensaa. GDI moottori vie kyllä törkeen vähän, mutta eipä se kyllä mihinkään kuljekkaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Missä mahtaa olla ero kun mulla korkein mitattu keskikulutus 6tkm aikana on ollut 10,1L/100km. Tankillinen oli pelkästään Kehä ykkösen sisäpuolella ja töihin 2 km, muut tankit olleet 8,2-9,5.. Motariajoa ei juurikaan tule, ok edellinen tankki oli 40% ja kulutus 9,6, muuten vauhtia se nopeusrajoitus + 15% ohituksineen päivineen.Maunu kirjoitti:V6:nen taas menee jossain 12l keskiarvossa.
Noh, parasta olla hiljaa vaan ja nauttia halvoista kilometreistä.
Kesärenkaiden vaihdon jälkeen keskikulutus nousi n. litran! Vanhat oli Continentalit ja uudet Falkenit, joissa huono rullaavuus tuntumallakin. Kulutus ajotietokoneen mukaan Conteilla n. 5l/100km Falkenilla 6l/100km (1.9jtdm). Nyt vaihdoin kitkat alle ja kulutus palasi heti noin 5.5 lukemiin.
Pitänee lämmittää Falkenit keväällä Saksan kierroksella vähän kovemmiksi.
Pitänee lämmittää Falkenit keväällä Saksan kierroksella vähän kovemmiksi.
33:lla kaahaillu lähinnä taajamassa, jossa kulutus ollut 10,5-11 l/100km. Hesasta Ouluun pääsin n. 7,5 l kulutuksella, kun mittarissa oli jatkuvasti n. 140, kerran jopa 200 Viikko sitten Rollon reissulla meni vähän reilu 8, vaikka meno oli rauhallisempaa, kuin edellisellä reissulla... Eli Alfa tykkää, kun sitä KÄSKETÄÄN
On esitetty väitettä, että kulutus on pienimmillään momenttikäyrän huipussa eli oman toosan tapauksessa 4000(tai 4500 evm) kiekassa. Onko todellakin näin että on taloudellisempaa ajaa esim. kakkosella se 4000 kuin että nelosella joku 2200 kierrosta...? Jos kukkaro tykkääkin, niin entäs moottori??
On esitetty väitettä, että kulutus on pienimmillään momenttikäyrän huipussa eli oman toosan tapauksessa 4000(tai 4500 evm) kiekassa. Onko todellakin näin että on taloudellisempaa ajaa esim. kakkosella se 4000 kuin että nelosella joku 2200 kierrosta...? Jos kukkaro tykkääkin, niin entäs moottori??
I do my loving in the winter.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Polttomoottorin hyötysuhde on parempi kunnon kuormituksella. Tällöin se muuntaa sisäänsyötetystä energiasta prosentuaalisesti eniten koneen tehoksi. Pienillä kierroksilla hyötysuhde on heikompi, mutta koska polttoainettakin syötetään sisään paljon vähemmän, niin taloudellisuus on parempi.HR kirjoitti:Tämä on jotain mitä minä en ymmärräMKT kirjoitti:No ei todellakaan ole. Paremmalla hyötysuhteella se kone käy mutta bensaa menee reippaasti enemmän.Kirk kirjoitti:Onko todellakin näin että on taloudellisempaa ajaa esim. kakkosella se 4000 kuin että nelosella joku 2200 kierrosta...?
Tuotahan voi itse demota eli pieni vaihde tiskiin ja ajele pari sataa kilsaa kulutusta seuraten. Sitten takaisin isolla vaihteella. Kummalla meni enemmän bensaa?
Mulla on ollut sama juttu koko ajan, talvirenkailla auto rullaa aivan erilailla kuin Silestonen kesäkumeilla ja n. litran pienempi on kulutuskin. Voisko johtua alustageometriasta, pelkkä vierintävastus tuskin noin suurta eroa tekeealfista kirjoitti:Kesärenkaiden vaihdon jälkeen keskikulutus nousi n. litran! Vanhat oli Continentalit ja uudet Falkenit, joissa huono rullaavuus tuntumallakin. Kulutus ajotietokoneen mukaan Conteilla n. 5l/100km Falkenilla 6l/100km (1.9jtdm). Nyt vaihdoin kitkat alle ja kulutus palasi heti noin 5.5 lukemiin.
Pitänee lämmittää Falkenit keväällä Saksan kierroksella vähän kovemmiksi.
156 JTS SW '04
Ahaa, aivan! Noinhan se kaiken järjen mukaan tietysti menee. Porukoitten kans joskus tuosta ruvettiin kinaamaan, kun ajoin äitini pösöllä hänen mielestään liian pienillä kierroksilla (tuo 2200).MKT kirjoitti:No ei todellakaan ole. Paremmalla hyötysuhteella se kone käy mutta bensaa menee reippaasti enemmän.Kirk kirjoitti:Onko todellakin näin että on taloudellisempaa ajaa esim. kakkosella se 4000 kuin että nelosella joku 2200 kierrosta...?
I do my loving in the winter.