Klonksahdus moottorijarrutukseen siirryttäessä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Klonksahdus moottorijarrutukseen siirryttäessä

Viesti Kirjoittaja Portti »

Onko kenelläkään vinkkiä, mistä seuraava ongelma voisi johtua:

Tänään huomasin, että jostain etupäästä kuuluu selvä klonksahdus kun kiihdytyksen jälkeen nostaa jalan kaasulta eli siirtyy moottorijarrutukseen.

Ääni kuuluu ihan suoraankin ajettaessa eikä ääni tunnu olevan voimakkaampi mutkissa. Jousituksen liikkeet montuissa eivät tunnu aiheuttavan kolahdusta.

Jos moottorijarrutuksen sijaan laittaa kytkimen pohjaan, niin ääni ei kuulu.

Useimmiten klonksahduksia kuuluu yksi, mutta muutaman kerran myös 2 klonksahdusta. Klonksahdus on hyvin selkeä ehkä jopa napsahdukseksi luokiteltava, ääni kuulostaa kuin metalli kolahtaisi metalliin.

Auto on 147 GTA.

Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Voiko kädetön (=minä) tehdä jotain tarkentaakseen vikadiagnoosia?

Muuten voisi odotella muutaman päivän, että pääsee korjaamoon, mutta nyt olisi viikonloppuna 600 km ajomatka edessä, mistä johtuen kiinnostaisi tietää uskaltaako autolla lähteä matkaan.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Moottorin yläkiinnike? Muistelisin jostain lukeeneeni samankaltaisen jutun jossa se oli vikana.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Ruokoton kirjoitti:Moottorin yläkiinnike? Muistelisin jostain lukeeneeni samankaltaisen jutun jossa se oli vikana.
Komppaan.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Tutulta kuullostaa. Katso se moottorin ylätukitanko. Heti siinä takana jakopääkotelon vieressä. Useinmiten sen tangon kumipusla on sökö moottorin puoleisesta kiinnityksestä. Tanko on helppo vaihtaa. Muista vaan laittaa kaikki prikat takaisin. Minulta hukkui korin puolelta alus prikka ja voi pojat mikä resonanssi ääni lähti tiukassa kiihdytyksessä. Luulin pahemmaksikin viaksi.
Jos näet että kumi on rikki, niin ei se matkaan lähtöä estä. Jos on ehjä niin sitten joku muu kolahtelee.

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Kiitos pojat vinkeistä! Tuo moottorin kiinnike-juttu kuulostaa kyllä loogiselta oireiden kanssa.

Sain ajan korjaamolta ensi viikon perjantaiksi, silloin asia selvinnee viimeistään. Täytyy vielä harkita uskaltaako tuolla lähteä viikonloppuna pitkälle matkalle vai joutuuko lähtemään emännän autolla.

Antieko: Meikäläisen taidoilla ei kannata yrittää lähteä vaihtamaan mitään, mutta kiitos ohjeista kuitenkin.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Portti kirjoitti:Kiitos pojat vinkeistä! Tuo moottorin kiinnike-juttu kuulostaa kyllä loogiselta oireiden kanssa.

Sain ajan korjaamolta ensi viikon perjantaiksi, silloin asia selvinnee viimeistään.
Älä turhaan korjaamolla käytä kun voit itsekin helposti tehdä
diagnosin...konepelti auki ja tutkimaan onko siinä kiinnikkeessä
murtumaa - löytyy siis ylhäältä vasemmalta.
Deltassa taitaa maksaa päälle 80e, Muukkoselta saa varmasti
halvemmalla.

Punin albumista kopsasin kuvan kohteesta, siis tuo
jakopään kotelon yläpuolella oleva pyöreä mokkula.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5792
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Silverine:

Tarkoitatko tuota mustaa pyörylää, jonka keskellä on pultti ja jonka päällä on jotain valkoista? Pitäisikö mahdollinen murtuma olla helposti havaittavissa?

Voin yrittää vilkaista pellin alle jos vaikka saisin diagnoosin tehtyä. Korjaamolla tuon saavat joka tapauksessa vaihtaa vaikka syyn löytäisinkin itse. Mikäli diagnoosi on selvä, niin voin jo etukäteen ilmoittaa heille minkä osan hankkivat.

Korjaamo on muuten Autofit-ketjua ja aiemmin ovat saaneet hyvin osia ilman, että on tarvinnut turvautua Deltaan.

Kiitos lisäavusta S.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Portti kirjoitti:Silverine:

Tarkoitatko tuota mustaa pyörylää, jonka keskellä on pultti ja jonka päällä on jotain valkoista? Pitäisikö mahdollinen murtuma olla helposti havaittavissa?
Jep. Kyllä murtuman näkee selvästi jos niin on päässyt käymään.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Heiluttele sitä tankoa, niin näet kyllä jos se on sökö. Ja taitaa olla että tarvikkeena sitä ei saa. Itse tilasin Ricambi Heikalta, kuluineen 60 euroa.
Toimitusaika vaan pitkä. Ja jos siitä vian havaitset, niin ei se niin kriittinen juttu ole, ettetkö voisi reissuun lähteä. Minäkin ajelin yli vuoden risalla tangolla.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Mullakin on ollut nyt 1,5 vuotta tuo tanko irti toisesta päästä, kun on kumi revennyt vulganoinnistaan.
Huomasiko kukaan mitään vaikutusta tuon tangon vaihdon jälkeen?
Mulla tuo ei ääntele mitenkään, mutta vaikuttaako johonkin muuhun?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

dimmu kirjoitti:Huomasiko kukaan mitään vaikutusta tuon tangon vaihdon jälkeen?
Mulla tuo ei ääntele mitenkään, mutta vaikuttaako johonkin muuhun?
Itsellä ainakin tuntui vaikuttavan positiivisesti vaihteensiirtoon, ykkösen
ja pakin suhteen. Liekö ollut placeboa, näin jälkikäteen ajatellen. :)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Kävin lounastauolla parkkihallissa tarkastelemassa tuota kiinnikettä.

Ulkoisen tarkastelun perusteella en huomannut mitään murtumia, tosin auto oli melko hämärässä kohdassa parkissa mistä johtuen en nähnyt riittävän hyvin pellin alle.

Kokeilin myös heilutella kiinnikettä eri suuntiin. Moottorin päässä pyörylän keskellä oleva pultti vaikutti aika jämyltä, ympärillä oleva kehys/pusla (?) heilui sivusuunnassa jonkin verran. Ilmeisesti näin pitääkin olla?

Muuten ei mitään ihmeellisiä havaintoja.

Täytynee tutkailla murtumia tarkemmin kun pääsee kotiin.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Ainoastaan juuri moottori jarrutuksissa kolahteli joskus. Mitään muuta negatiivista en havainnut. Tosin ajaminen ilman noita kolahteluja on nyt oikein nautinnollista. Varsinkin silloin kun en tiennyt mikä kolahtelee,se rassasi miestä. :-D

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Onko vaihdelaatikon kiinnityksessä vastaavia puslia? Voisi kuvitella että hapero pusla sielläkin voisi aiheuttaa kolahtelua.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kävin juuri kokeilemassa. Tanko liikkuu moottorin puoleisessa kumipuslassa n. 2 mm ja tuntuu ihan tukevalta. Silloin kun se oli rikki se heilui reilusti koska puslasta oli keskusta pultin ympäriltä murtunut lähes irti.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Täälläkin kolahtaa usein moottorijarrutukseen siirryttäessä. Mielestäni ääni tulee kuitenkin perästä... Alustaa oon epäilly, mutta ei oo kertaakaan (isossakaan) kuopassa kolahtanu. Missähän tuosta bokserista löytyy moottorin kannakkeet. Moottorin takaa keskeltä, ylhäältä löysin yhden kiinnikkeen, se oli ahtaassa paikassa, joten yritin vain tyrkkiä moottoria, pusla liikkui sivusunnassa millin pari ihan käsin mottia tuuppimalla. Ilmeisesti pitääkin? Muuhun suuntaan ei liikkunut. Missäköhän muut tuet lymyävät?
I do my loving in the winter.

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Eipä tainnut olla syynä tuo moottorin yläkiinnike. Ulkoisesti tarkasteltuna kiinnike vaikuttaa ehjältä. Lisäksi tehtiin minua viisaamman alfistin kanssa testi, jossa auto käynnissä, käsijarru päällä, vaihde silmässä nostettiin varovasti kytkintä kun toinen katsoi miten moottori liikautta kiinnikettä. Normaalilta vaikutti.

Onko muita ideoita klonksahduksen syyksi?

Tämän päivän ajelujen yhteydessä huomasin, että klonksahdus kuuluu välillä myös tilanteessa, jossa autoon laittaa vedon päälle. Eli kun ollaan liikkeessä vaihde silmässä niin kun nostaa kytkimen niin saattaa kuulua sama kolahdus.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Voisi olla myös tukivarren puslista tai nivelistä joku sökö. Mulla tekee Themassa (joka siis rakenteeltaan erilainen) saman, tuosta syystä. Kunhan nyt pääsis sen tukivarren vaihtamaan...

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

mutt kirjoitti:Voisi olla myös tukivarren puslista tai nivelistä joku sökö.
Mitenkäs tuota voisi amatööri yrittää diagnosoida?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kallistuksen vakaajan pystytanko voi olla myös klonksunnan kohde. Se on helppo vaihtaa ja edullinen osa alle 20€/kpl.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

dino
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Viesti Kirjoittaja dino »

Dobber kirjoitti:Kallistuksen vakaajan pystytanko voi olla myös klonksunnan kohde. Se on helppo vaihtaa ja edullinen osa alle 20€/kpl.
Just hain huollosta GTAn, kallistuksenvakaajan vaihtoivat, ei enää klonkklonk ääniä. Ekalla kerralla vaihtoivat vain nuo halvat koiranluut, mutta sillä ei kolinat hävinneet.

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Päivitystä tähän asiaan:
mutt kirjoitti:Voisi olla myös tukivarren puslista tai nivelistä joku sökö.
Tuo taisi olla oikea diagnoosi. Auto on tänään ollut korjaamolla ja sieltä soitettiin, että etuylätukivarsissa on väljyyttä ja ne pitäisi vaihtaa. Pistävät tukivarret tilaukseen ja ne vaihdetaan myöhemmin kun osat ovat saapuneet.

Taakse vaihdettiin tukivarsia aiemmin eli näyttää myös GTA:ssa olevan samalla tavalla tukivarsien kestävyys ongelma kuin muissa 147- ja 156-malleissakin.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Portti kirjoitti: Taakse vaihdettiin tukivarsia aiemmin eli näyttää myös GTA:ssa olevan samalla tavalla tukivarsien kestävyys ongelma kuin muissa 147- ja 156-malleissakin.

Tekisi mieli lisätä tuohon että "...muissa madalletuissa 147- ja 156-malleissakin." Tuntuu tuo madaltaminen vaikuttavan niiden kestoikään. Ei niitä tukivarsia niin nopeasti taida vakiokorkuisista mennä.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

mml kirjoitti:Tuntuu tuo madaltaminen vaikuttavan niiden kestoikään.
Epäilemättä madaltamisella on vaikutusta tukivarsien kestoikään.

Tosin tässä tapauksessa takatukivarret jouduttiin vaihtamaan jo ennen kuin autoa madallettiin ja ennen etutukivarsien vaihtoaikaa madallettuna ajetut kilometrit ovat olleet melko vähäisiä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kyllä niitä tukivarsia menee madaltamattomistakin. Itsellänikin on jo vaihdettu kahteen kertaan.

Vastaa Viestiin